ARTIKKELI
04.05.2015
Auton verotus haltuun - näin vähennät autoilusi kuluja
Teksti: Jyrki Jaala
Katso ajantasaiset tiedot autoverosta ja ajoneuvoverosta kaikkiin myynnissä oleviin uusiin automalleihin sekä ajoneuvoverolaskuri >
Autoilija on verottajan ystävä, ainakin verottajan kannalta katsoen. Auton oston verotukseen kuuluvat autovero ja arvonlisävero. Lisäksi päälle tulevat vuosittainen ajoneuvovero ja mahdollinen käyttövoimavero. Jokaisessa polttoainelitrassa on polttoainevero, vakuutuksissa vakuutusvero, huolloissa ja varaosissa arvonlisävero. Verot muodostavat auton käyttökuluista huomattavan osan. Veroja on kuitenkin maksettava jos aikoo autoilla, mutta niitä voi hyvällä suunnittelulla myös vähentää merkittävästi. Auton ostokuumeessa ei aina tule laskettua, mitä kuluvaikutuksia voisi olla oikealla auton valinnalla.
Verottaja tulee vastaan
Viime vuosikymmenten suurin autoiluun liittyvien verojen muutos toteutettiin, kun autojen CO2-päästöt otettiin osaksi verotusperusteita. Ostovero riippuu auton ohjehinnasta, mutta veroprosentti määräytyy CO2-päästötasojen mukaan. Tavoitteena on hiilidioksidipäästöjen alentaminen ja sitä kautta ilmaston lämpötilan nousun hillitseminen kansainvälisten tavoitteiden mukaisesti. Kepin avuksi otettiin porkkana ja se on myös toiminut. Vähäpäästöiset autot ovat entistä suositumpia, ja samalla autojen polttoainekulutustasot ovat laskeneet huomattavasti. Tarkalle autoilijalle kaikki tämä tuo selvää säästöä.
Moottorin merkitys
Kannattaa harkita huolellisesti millaisen auton valitsee. Päästömittari on myös rahan mittari. Perussääntönä on, että mitä vähemmän auto kuluttaa polttoainetta, sitä vähemmän tulee myös CO2-päästöjä. Autotehtaat ovat tehneet paljon työtä uusien moottoriversioidensa suunnittelussa. Pienemmän kulutuksen ohella modernit moottorit vaativat myös entistä vähemmän huoltoa. Kun kaikki nämä uusimman tekniikan vaikutukset lasketaan yhteen, oikeanlaatuisella autokonseptilla kertyy säästöä auton elinkaaren aikana merkittävä määrä euroja.
Sama auto, eri moottorit
Useimmissa automerkeissä on valittavan eritasoisia moottoreita aina pienimmistä 3-sylinterisistä talousmoottoreista suuriin tehopakkauksiin. Kehitys kulkee tällä hetkellä vauhdilla pienempiin moottoreihin ja sitä kautta pienempiin päästöihin. Moni autonostaja empii edelleen ostaa pienemmällä moottorilla varustettua ajokkia siinä uskossa, että ne eivät kestä samalla tavalla kuin isompitilavuuksiset voimanlähteet. Huoli on historian valossa ymmärrettävää, mutta nykyisellä autojen valmistustekniikalla ei tätä huolta käytännössä ole. Myös ajo-olosuhteet huomioiden suuria tehoja ei juurikaan tarvita. Sakot saa pienemmälläkin moottoriteholla, jos niitä haluaa.
Kuluvaikutukset
Otetaan esimerkiksi myyntitilastojen myydyin automalli Skoda Octavia. Bensiinimoottorilla on tarjolla pienimmillään 1,2-litrainen moottori. Päästöjä tässä versiossa on 114 g/km. Suurin moottoriversio on 2,0-litrainen RS jonka päästötaso on 149 g/km. Viimeksi mainittu versio on todella hauska tehopakkaus, mutta ilosta joutuu maksamaan verottajalle myös enemmän. 1,2-litraista perusmallia uutena ostettaessa sen veroton hinta on 18 190 euroa ja veroa lisätään 3 973 euroa. Vuotuista käyttöveroa tilitetään 97 euroa. Kaksilitraisessa automaattiversiossa veroton hinta on 29 955 ja siihen lisätään veroa 6 943 euroa. Vuotuinen käyttövero on 134 euroa. Verottaja laskuttaa siis jo ostettaessa noin 3 000 euroa enemmän ja vuosittainkin muutaman kympin hauskuuslisää. Ilman Suomen mallista autoverotusta autojen eri versioiden hinnat olisivatkin selvästi lähempänä toisiaan. Uutta autoa ostettaessa kannattaa perehtyä hinnastoissa eriteltäviin teknisiin tietoihin ja veroihin. Silloin ainakin ennakolta tietää, mitä eri muuttujat merkitsevät.
Kun valitaan järjellä
Auto valitaan paljolti tunteilla. mutta järki on toinen ja tärkeä puoli auton ostoa. Esimerkiksi polttoaineen kulutus on suuri kustannustekijä. Senkin tason voi tarkistaa helposti autojen teknisistä tiedoista. Tehtaiden ilmoitukset eivät ole todellisia käytännön kulutuslukemia, mutta eroja ne kuvaavat varsin hyvin. Kahden litran kulutuserolla säästyy bensiinin nykyhinnoilla vuodessa lähes 600 euroa, jos vuosittaista ajoa kertyy 20 000 kilometriä.
Suuri, ennalta arvaamaton tekijä, on lisäksi ostettavan auton myöhempi jälleenmyyntiarvo. Nykyisin käytetyn auton ostaja katsoo entistä enemmän CO2-päästöarvoja ja kulutuslukemia. Suurin auton kuluerähän on arvon alennus. Helposti myytävästä käytetystä autosta saa myös paremman hyvityshinnan. Kaikki nämä kustannustekijät yhteen laskien voi sinänsä kalliista autoilusta päästä selkeästi halvemmalla. Auton ostossa kannattaakin käyttää järkeä ja laskinta.
Keskustelu
Vaan mitäpä kun ei ole varaa siihen upouuteen auton jossa on pienet päästöt vaan on pakko ajella edelleen hyväkuntoisella vuoden 1998 Bemarilla? Antakaapa vinkkejä kuinka vanhoilla autoilla voi jotenkin säästää kuluissa :)
Suomessa on lähes mahdotonta säästää autoilussa. Uutta tai uusimmalla tekniikalla varustettua autoa ei kannata ostaa ikinä.
Ovat niin herkkiä hajoamaan ja kalliita huoltaa ja etenkin korjata. Törkeää että aikoinaan vuoden ekoautoksi valitulla Corsa 1.0:lla on jo pelkkä käyttömaksu n.150€ ja ensi vuoden alusta reilu 200€. Täysin ilman perusteita. Ja verohan piti olla sitäpaitsi väliaikainen. Meille on siis valehdeltu, JÄLLEEN! Poliitikot on niin epärehellisiä että ei sanat riitä kertomaan. Ja kun totesin alussa että säästää ei voi se johtuu siitä että kun autoilijat siirtyvät taloudellisempiin ajokkeihin päättäjät nostavat muita maksuja ja ajaminen vain kallistuu. Kas kun valtion pohjattomaan kassaan pitää saada rahaa että mm.alati kasvavat eu-maksut, alati kasvava kehitysapu ym.idioottimaiset maksut saadaan hoidettua. Ja teiden kunnosta vielä koska ovat todella surkeassa kunnossa. Autoilulta kerätään nykyisellään noin 7.5Miljardia € ja teiden kunnossapitoon käytetään n.puoli miljardia. Ja samaan aikaan puhutaan että autoilun veroja pitää korottaa että riittää rahaa kunnossapitoon!?! Jossain mättää ja pahasti eli arkadianmäellä!!
virossa käy huollattamassa merkkikorjaamossa saa leiman huoltokirjaa ja takuun