ARTIKKELI

04.05.2015

Auton verotus haltuun - näin vähennät autoilusi kuluja

Teksti: Jyrki Jaala

Katso ajantasaiset tiedot autoverosta ja ajoneuvoverosta kaikkiin myynnissä oleviin uusiin automalleihin sekä ajoneuvoverolaskuri >

Autoilija on verottajan ystävä, ainakin verottajan kannalta katsoen. Auton oston verotukseen kuuluvat autovero ja arvonlisävero. Lisäksi päälle tulevat vuosittainen ajoneuvovero ja mahdollinen käyttövoimavero. Jokaisessa polttoainelitrassa on polttoainevero, vakuutuksissa vakuutusvero,  huolloissa ja varaosissa arvonlisävero. Verot muodostavat auton käyttökuluista huomattavan osan. Veroja on kuitenkin maksettava jos aikoo autoilla, mutta niitä voi hyvällä suunnittelulla myös vähentää merkittävästi. Auton ostokuumeessa ei aina tule laskettua, mitä kuluvaikutuksia voisi olla oikealla auton valinnalla.

Verottaja tulee vastaan

Viime vuosikymmenten suurin autoiluun liittyvien verojen muutos toteutettiin, kun autojen CO2-päästöt otettiin osaksi verotusperusteita. Ostovero riippuu auton ohjehinnasta, mutta veroprosentti määräytyy CO2-päästötasojen mukaan. Tavoitteena on hiilidioksidipäästöjen alentaminen ja sitä kautta ilmaston lämpötilan nousun hillitseminen kansainvälisten tavoitteiden mukaisesti. Kepin avuksi otettiin porkkana ja se on myös toiminut. Vähäpäästöiset autot ovat entistä suositumpia, ja samalla autojen polttoainekulutustasot ovat laskeneet huomattavasti. Tarkalle autoilijalle kaikki tämä tuo selvää säästöä.

Moottorin merkitys

Kannattaa harkita huolellisesti millaisen auton valitsee.  Päästömittari on myös rahan mittari.  Perussääntönä on, että mitä vähemmän auto kuluttaa polttoainetta, sitä vähemmän tulee  myös CO2-päästöjä. Autotehtaat ovat tehneet paljon työtä uusien moottoriversioidensa suunnittelussa. Pienemmän kulutuksen ohella modernit moottorit vaativat myös entistä vähemmän huoltoa. Kun kaikki nämä uusimman tekniikan vaikutukset lasketaan yhteen, oikeanlaatuisella autokonseptilla kertyy säästöä auton elinkaaren aikana merkittävä määrä euroja.

 

Sama auto, eri moottorit

Useimmissa automerkeissä on valittavan eritasoisia moottoreita aina pienimmistä 3-sylinterisistä talousmoottoreista suuriin tehopakkauksiin. Kehitys kulkee tällä hetkellä vauhdilla pienempiin moottoreihin  ja sitä kautta pienempiin päästöihin. Moni autonostaja empii edelleen  ostaa pienemmällä moottorilla varustettua ajokkia siinä uskossa, että ne eivät kestä samalla tavalla kuin isompitilavuuksiset voimanlähteet. Huoli on historian valossa ymmärrettävää, mutta nykyisellä autojen valmistustekniikalla ei tätä huolta käytännössä ole. Myös ajo-olosuhteet huomioiden suuria tehoja ei juurikaan tarvita. Sakot saa pienemmälläkin moottoriteholla, jos niitä  haluaa.

Kuluvaikutukset

Otetaan esimerkiksi myyntitilastojen myydyin automalli Skoda Octavia.  Bensiinimoottorilla on tarjolla pienimmillään 1,2-litrainen moottori. Päästöjä tässä versiossa on 114 g/km. Suurin moottoriversio on 2,0-litrainen RS jonka päästötaso on 149 g/km. Viimeksi mainittu versio on todella hauska tehopakkaus, mutta ilosta joutuu  maksamaan verottajalle myös enemmän. 1,2-litraista perusmallia uutena ostettaessa sen veroton hinta on 18 190 euroa ja veroa lisätään 3 973 euroa. Vuotuista käyttöveroa tilitetään 97 euroa. Kaksilitraisessa automaattiversiossa veroton hinta on 29 955 ja siihen  lisätään veroa 6 943 euroa. Vuotuinen käyttövero on 134 euroa. Verottaja laskuttaa siis jo ostettaessa noin 3 000 euroa enemmän ja vuosittainkin muutaman kympin hauskuuslisää. Ilman Suomen mallista autoverotusta autojen eri versioiden hinnat olisivatkin selvästi lähempänä toisiaan. Uutta autoa ostettaessa kannattaa perehtyä hinnastoissa eriteltäviin teknisiin tietoihin ja veroihin. Silloin ainakin ennakolta tietää, mitä eri muuttujat merkitsevät.  

 

Kun valitaan järjellä

Auto valitaan paljolti tunteilla. mutta järki on toinen ja tärkeä puoli auton ostoa. Esimerkiksi  polttoaineen kulutus on suuri kustannustekijä. Senkin tason voi tarkistaa helposti autojen teknisistä tiedoista. Tehtaiden ilmoitukset eivät ole todellisia käytännön kulutuslukemia, mutta eroja ne kuvaavat varsin hyvin. Kahden litran kulutuserolla säästyy bensiinin nykyhinnoilla vuodessa lähes 600 euroa, jos vuosittaista ajoa kertyy 20 000 kilometriä.

Suuri, ennalta arvaamaton tekijä, on lisäksi ostettavan auton myöhempi jälleenmyyntiarvo. Nykyisin käytetyn auton ostaja katsoo entistä enemmän CO2-päästöarvoja ja kulutuslukemia. Suurin auton kuluerähän on arvon alennus. Helposti myytävästä käytetystä autosta saa myös paremman hyvityshinnan. Kaikki nämä kustannustekijät yhteen laskien voi sinänsä kalliista autoilusta päästä selkeästi  halvemmalla. Auton ostossa kannattaakin käyttää järkeä ja laskinta.

Keskustelu

Ralli-Riitta 323i
05.05.2015 11.45

Vaan mitäpä kun ei ole varaa siihen upouuteen auton jossa on pienet päästöt vaan on pakko ajella edelleen hyväkuntoisella vuoden 1998 Bemarilla? Antakaapa vinkkejä kuinka vanhoilla autoilla voi jotenkin säästää kuluissa :)

Opel Sorsa
05.05.2015 12.05

Suomessa on lähes mahdotonta säästää autoilussa. Uutta tai uusimmalla tekniikalla varustettua autoa ei kannata ostaa ikinä.
Ovat niin herkkiä hajoamaan ja kalliita huoltaa ja etenkin korjata. Törkeää että aikoinaan vuoden ekoautoksi valitulla Corsa 1.0:lla on jo pelkkä käyttömaksu n.150€ ja ensi vuoden alusta reilu 200€. Täysin ilman perusteita. Ja verohan piti olla sitäpaitsi väliaikainen. Meille on siis valehdeltu, JÄLLEEN! Poliitikot on niin epärehellisiä että ei sanat riitä kertomaan. Ja kun totesin alussa että säästää ei voi se johtuu siitä että kun autoilijat siirtyvät taloudellisempiin ajokkeihin päättäjät nostavat muita maksuja ja ajaminen vain kallistuu. Kas kun valtion pohjattomaan kassaan pitää saada rahaa että mm.alati kasvavat eu-maksut, alati kasvava kehitysapu ym.idioottimaiset maksut saadaan hoidettua. Ja teiden kunnosta vielä koska ovat todella surkeassa kunnossa. Autoilulta kerätään nykyisellään noin 7.5Miljardia € ja teiden kunnossapitoon käytetään n.puoli miljardia. Ja samaan aikaan puhutaan että autoilun veroja pitää korottaa että riittää rahaa kunnossapitoon!?! Jossain mättää ja pahasti eli arkadianmäellä!!

meikäläinen
19.07.2015 17.51

virossa käy huollattamassa merkkikorjaamossa saa leiman huoltokirjaa ja takuun

Kirjoituksen avainsanat

vinkki hyöty ostajan opas lait verot

Artikkeleiden ja uutisten avainsanat

115 (1) 124 spider (1) 2016 (1) 244 (1) 4WD (2) 520d (1) 60-luku (2) a3 (1) a4 (1) a8 (1) aasia (1) AEB (1) aggregointi (2) ajokortti (1) ajoneuvovero (6) ajovalot (1) Akaa (1) akkuteknologia (3) Alfa Romeo (7) Amazon (1) amg (2) angry birds (1) apple (7) arita (2) armeija (1) Arteon (1) arttu toivonen (1) audi (15) audi a5 (1) audi a5 g-tron (1) autobahn (1) autobrändit (1) AutoCorner (1) autoilun kustannukset (1) autoilun vapaus (1) autokauppa (11) autokeskus (1) autoluotto (1) automaattiset autot (1) automainokset (1) automalli (1) autonjako (1) autonomia (5) autonominen hätäjarrutus (1) autonomous emergency braking (1) auto-onnettomuudet (1) autosalpa (1) autosalpa klubi (1) autotehdas (2) autoteollisuus (4) autotie (9) autovero (5) AWD (1) avoautot (1) bensiini (3) bensiinimoottori (1) Bentley (4) berkeley (1) big data (1) björn wahlroos (1) blogi (1) bmw (13) bmw 7 (1) bmw m3 (1) brexit (1) brändi (4) brändäys (1) budd-e (1) bugatti (1) c3 (1) c4 cactus (2) c4 picasso (1) C63 coupé (1) camaro (1) cardi (1) carrera 4 GTS (1) car-sharing (3) CC (1) celica (1) CES (1) CES Asia (1) chevrolet (3) christine (1) Chrysler (1) citroen (3) citroën (1) civic (3) civic r (2) clarity (1) Continental GT (1) corolla (3) corvette (1) cross country (1) Crossover (4) Cupra (1) cx-5 (1) dacia (1) dacia duster (1) daewoo (1) data (5) datsun (1) defender (2) delorean (2) design (1) diesel (5) dieselgate (1) dieselmoottori (1) digitalisaatio (1) dmc-12 (2) Do Not Disturb While Driving (1) driftaus (1) duster (1) e350 (1) ecorun (2) e-expert (1) eko (9) eleanor (1) elokuvat (6) elon musk (5) ennätys (1) ensiauto (6) escort (1) espoo (1) etelä-korea (1) e-tron (1) EU (2) EuroNCAP (1) evankeliumi (1) FCA (1) Ferrari (3) fiat (4) fiat-chrysler (5) fiesta (2) fiesta active (1) Focus (1) Focus RS (3) ford (17) ford fiesta st (1) ford focus (1) ford mustang (1) Ford Mustang GT (1) Ford Puma (1) ford ranger (1) Formula E (1) fpace (1) fractal (1) G300 (1) general motors (1) Geneven automessut (2) GenX Nano (1) Giulia (6) giulietta (1) golf (2) Goodyear (1) google (6) grand cherokee (1) Great Wall (1) gt s (2) Harley-Davidson (1) hilux (1) hinnat (1) historia (2) Honda (9) HR-V (1) h-tron (1) huracan (1) huumori (1) hybridi (3) hyperauto (1) hyundai (3) hyöty (38) hälytysajoneuvot (1) hätäjarrutus (1) i8 (2) icar (1) in english (1) infiniti (1) informaatio (5) i-ROAD (1) i-TRIL (1) ix35 (1) J.D. Power Vehicle Dependability Survey (1) jaguar (7) jakamistalous (1) japani (1) jeep (3) john cooper works convertible (1) joukkoliikenne (5) joulu (1) juhannus (1) juna (2) jussi sippola (1) kaasuautoilu (1) Kadjar (1) kamux (1) katsastus (1) katumaasturi (2) kauppa (1) kaupunkiauto (1) kaupunkiautoilu (1) kaupunkiliikenne (1) kaupunkimaasturi (1) keräilysarja (5) kesä (1) kesäauto (1) kesärenkaat (2) kia (6) kia sorento (1) kiina (3) kisa (2) koeajo (25) kolumni (16) konsepti (2) konseptiautot (3) kuga (1) kuljettajaton auto (3) kuluminen (1) kuluttajansuoja (1) kulutus (3) kuuloaisti (1) Kwid (1) käyttövoima (3) laakkonen (1) lada (2) lait (3) Lamborghini (3) land rover (3) laurel (1) leasing (1) lexus (4) lf-fc (2) lifestyle (1) liikenne (11) liikennekaari (2) liikenneruuhkat (1) liikennesuunnittelu (7) liikenneturvallisuus (1) liikennevalot (1) lincoln (1) lisävarusteet (1) Los Angeles (1) los angeles auto show (2) lotus (1) luksus (1) luotettavuus (1) länsimetro (3) m3 (1) maastoauto (1) mainonta (1) markkinatalous (1) markkinointi (1) maserati (1) maybach (1) mazda (6) melu (1) menneisyys (1) mercedes (2) mercedes-amg (2) mercedes-amg C63 (1) mercedes-amg gt s (1) mercedes-benz (17) mercedes-benz x (1) mielenilmaus (2) mielipide (1) mini (3) mirai (1) mission e (1) mobiili (3) Model 3 (2) moottori (2) moottoripyörät (2) moottoriteknologia (1) moottoritie (3) moottoriöljy (1) mopoauto (1) Moskova (1) motogp (1) muotoilu (1) musiikki (1) mustang (3) myyjäpalaute (2) mökkiauto (1) Nano (1) navigator (1) neliveto (2) Nissa Signal Shield (1) nissan (8) nissan leaf (2) nissan micra (2) nx (1) octavia (1) onnettomuustietoinstituutti (1) onnibus.com (1) opel (1) ostajan opas (23) pakettiauto (1) palvelu (3) Pebble Beach (1) Perävaunu (1) peugeot (10) peugeot 508 (1) peugeot e-expert (1) picanto (1) pickup (1) pick-up (1) piloted driving (1) pistokehybridi (6) plymouth (1) plymouth fury (1) podcast (28) pokemon go (1) polttoaine (2) polttoainehinnat (1) polttokenno (1) polttomoottori (6) polttomoottoriauto (2) pop up (2) porsche (3) porsche 911 (1) prius (1) Project One (1) promo (6) puolustusvoimat (2) puristussuhde (1) pyöräily (1) päästöhuijaus (1) päästöt (5) r8 (2) radio suomipop (1) rahoitus (4) rahtikuljetus (1) range rover (1) ranger (2) raskas liikenne (1) ratti.fi (1) rekka (1) Renault (7) Renault Zoe (2) renkaat (7) robottiautot (4) rolls-royce (1) romutuspalkkio (3) ruotsi (1) ruuhka (5) ruuhkamaksu (2) RX-Vision (1) s8 (1) s8 plus (1) s90 (1) saab (3) sakko (5) saksa (1) santander (2) scch (2) scout (1) Seat (1) Seat ateca (1) seat leon (2) sesonki (1) setsuna (1) sierra (1) silver shadow (1) singapore (1) skoda (2) Skoda Octavia (1) Skyactiv-G (1) Skyactiv-X (1) smith-polvinen (1) Sosiaalinen (1) soul ev (1) spark ignition (1) sports car club of helsinki (1) ssangyong (1) S-sarja (1) st (1) stelvio (1) steve jobs (1) ST-Line (1) subaru (2) sunny (1) suojat (1) suojatie (1) superauto (5) Supercharger (2) superkondensaattori (1) suv (4) sähköauto (8) sähköautoilu (20) sähkörekka (1) taas Teslaa (1) Takata (1) talisman (1) taloudellisuus (1) talsiman (1) talvi (1) talvirenkaat (3) tampere (1) Tata (1) tax (1) tekniikka (6) teknologia (28) televisio (1) tempaus (2) Tesla (20) Tesla Model S (1) testarossa (1) testikuski (21) tiedote (22) tieliikenne (1) tiemerkinnät (1) tieraivo (1) tietoturva (1) tietyö (1) tires (1) toimintasäde (1) top gear (2) toyota (17) Toyota C-HR (1) trendi (1) tulevaisuus (7) tuotantolinja (1) turvallisuus (10) turvallisuuskulttuuri (1) turvatyynyt (1) turvavarusteet (1) tutkimus (1) typenoksidit (1) tyyppivika (1) työturvallisuus (1) uber (5) urheiluauto (5) urheilullisuus (2) uutinen (6) uutuus (29) v60 (2) v70 (1) v90 (1) vaihteistot (3) vaihtoauto (1) vakuutus (1) varusteet (10) vauxhall (1) Waymo (2) veneet (1) verkkokauppa (1) verot (11) verotus (5) vertailu (2) vertaisvuokraus (1) vety (3) vetyautoilu (8) video (12) vihreä kaista (1) Viihde (30) vinkki (14) volga (1) volkswagen (10) volkswagen golf (2) volvo (13) volvo 240 (1) volvo xc90 (1) VR (1) vuokraus (1) värit (1) xc60 (1) xc90 (1) xe (1) xj (1) xq30 (1) yhdysvallat (2) ympäristö (2)

Uusimmat kirjoitukset

ARTIKKELI 30.11.2020

Testikuski-koeajo: Kia Sorento Hybrid 2021

Kiasta ei ole voinut aina puhua samassa lauseessa saksalaisten premium-merkkien kanssa. Köyhien ihmisten autoksikin aikoinaan tituleerattu KIA on kuitenkin nostanut osakkeitaan merkittävästi viime vuosien aikana. Ulkoinen habitus on muuttunut räyheämmäksi, sporttisemmaksi ja ennen kaikkea katu-uskottavammaksi, ja laatuvaikutelma on valovuosia edellä sitä mitä se joskus oli. Tällä hetkellä on vaikeaa keksiä järkisyitä olla ostamatta Kiaa, jos täytyy autokaupoille suunnata. Uusi Sorento ei ole tähän poikkeus, vaan se jatkaa Kian nousujohteista linjaa ja kurottelee taivaalta esim. saksalaista johtotähteä. Uusi Sorento on tyylikäs ja moderni, tälle sukupolvelle rakennettu auto. Ja kun puhun tälle sukupolvelle rakennetusta, todella tarkoitan sitä. Otetaan esimerkkinä autosta löytyvät 6 USB-porttia. Siis 6?! Kia haluaa todellakin ajatella erilaisten digitaalisten välineiden suurkuluttajia ja pitää huolta siitä, että sitä omaa laitetta on aina mahdollista ladata. Vaikka meidän koeajamamme yksilö ei ollutkaan varusteiden osalta se kattavin mahdollinen vaihtoehto, vaan varustelutaso oli ”ainoastaan” Business, löytyi autosta silti esim. kaukovaloautomatiikka, kaista-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin, mäkilähtöavustin, navigaattori sekä suomenkielinen Supervision -mittaristo. Mitä muuta sitä tavallinen Matti Meikäläinen autoonsa edes tarvitsee?Mikä parasta (ainakin perheellisiä ajatellen), uusi Sorento on 7-paikkainen, eli takakonttiin saa nostettua vielä yhden ylimääräisen penkkirivin tarvittaessa. Jos molemmat auton takana olevista penkkiriveistä puolestaan kaataa, toimii Sorento melkeinpä pienenä pakettiautona. Eli mikäli tie vie usein Tallinnaan, uusi Sorento voi olla erittäin hyvä vaihtoehto kuljettamaan vähän isompiakin kuormia.Köyhien ihmisten autoksi uutta Sorentoa ei voi irvistelemättä kutsua, sillä hintaa meidänkin koeajamallamme yksilöllä oli lähes 60 tuhatta euroa. Sillä 60 tonnilla saa kuitenkin auton, jossa on oikeastaan kaikki mitä autolta voi vaatia. Ulkonäköä, lisähärpäkkeitä ja mukavuutta.

ARTIKKELI 28.10.2020

Testikuski-koeajo: Ford Puma

Kevythybridien määrä on lisääntymään päin, mutta onko se tekniikkana tarpeeksi kiinnostavaa tavalliselle kadun tallaajalle? Tällä kertaa meillä oli testissä uusi Ford Puma, joka on Fiestan pohjalle rakennettu crossover. Puma muistuttaa muotoilultaan jonkin verran Nissan Jukea, eli sen ulkonäkö tulee varmasti jakamaan mielipiteitä. Koeajamamme Puma oli kevythybridi, mikä tarkoittaa siis sitä, että sähkömoottoria käytetään autossa vain pienentämään pienen bensamoottorin kuormitusta, esimerkiksi kiihdytystilanteissa. Auto myös kerää jarrutusenergiaa talteen. Mutta, toisin kuin tavallista hybridiä, kevythybridiä ei voi ajaa lainkaan pelkällä sähköllä. Ajettavuudeltaan Puma on taattua Fordia, eli äärimmäisen miellyttävä auto ajaa. Ohjaustuntuma on herkkä ja auto liikkuu ketterästi pienessäkin tilassa, vaikka katumaasturi onkin. Ajettavuuden lisäksi autossa säväytti sen varustepuoli. Koeajamamme mallin hinta oli alle 25 000 euroa, mutta silti siitä löytyi esimerkiksi aktiivisen vakionopeudensäätimen, hierovien etupenkkien ja puhelimen langattoman latauksen kaltaisia ominaisuuksia. Melko hyvää vastinetta rahalle siis. Puma tarjoilee myös luokkansa suurimman tavaratilan, sillä varsinaisen tavaratilan alta löytyy erillinen Megabox -lisätila, joka laajentaa jo ennestään isohkoa tavaratilaa vielä 80 litran verran. Kaiken kaikkiaan Puma oli erittäin positiivinen yllätys jo valmiiksi kilpailtuun crossover-luokkaan. Katso videolta, mitä muuta kerrottavaa meillä oli tästä Fordin uutuudesta.
nwdb