ARTIKKELI 18.08.2015
Aasia nousee autoalallakin
Teksti: Topi RantaEteläkorealaiset autonvalmistajat alkavat tuottaa yhä enemmän autoja länsimarkkinoille, minkä myötä Aasia ottaa yhä vakavampaa roolia autonvalmistuksessa
Itä-Aasia on pitkään kärsinyt Made in China –taudista. Kiina tunnettiin pitkään halvan ja sitä kautta heikkolaatuisen tavaran valmistajana, ja ehkäpä Japania lukuun ottamatta se on syönyt monen muunkin maan mainetta tavaran valmistajana. Kuten esimerkiksi matkapuhelimien ja Samsungin kanssa, myös autoalalla siihen on luvassa muutoksia.
Länsimaisesta talouskasvusta jo vuosikymmeniä nauttinut Etelä-Korea on tuottanut jo pitkään erilaista viihde- ja hyöytyelektroniikkaa erittäin hyvillä brändeillä, mutta esimerkiksi autoissa merkeillä on vielä tekemistä maineen rakentamisen kanssa. Turhia epäluuloja karsitaan nyt kuitenkin kovaa vauhtia, sillä esimerkiksi Hyundai julkisti juurikin uuden Vision G-konseptinsa, jonka muotoilu on silmiä hivelevän kaunista.
Eteläkorealaisista myös esimerkiksi Kia on saapunut Suomeen suurella näkyvyydellä ja hyvällä volyymilla. Kia kilpailee pitkälti hinta myyntivalttina, mutta laadusta ei tunnu karsitun. Valmistaja itse luottaa omiin autoihinsa tarjoamalla niihin yhtä markkinoiden parhaista, ellei parasta, takuuta, joka on voimassa peräti seitsemän vuotta. Tänä vuonna myös SsangYongin autoja on alettu maahantuoda Suomeen.
Vaikka kiinalainen autotuotanto kärsii edelleen isoista ongelmista muun muassa länsimaisten autojen törkeän ja tolkuttoman kopioinnin takia, on Aasia-mielikuvista aika luopua ja arvioida autoja niiden käytettävyyden sekä hinnan ja laadun suhteen. Korealaiset tulevat nyt kovalla vauhdilla. Lisääntyvä kilpailu hyödyttää kuluttajaa sekä patistaa eurooppalaisia valmistajia yhä tiivimpään autoteknologian kehittämiseen.