TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Puolustusvoimat:

ARTIKKELI 02.02.2016

Viimeinen Land Rover Defender - Päätös vuosikymmeniä kestäneelle seikkailulle

Teksti: Risto PeltomäkiKuvat: Land Rover Maastoautojen ikoni Land Rover Defender on tullut nykymuodossaan tiensä päähän. Viimeinen Land Rover Defender tuli tehtaalta ulos perjantaina 29.1. klo 9.22 paikallista aikaa Englannissa. Mallilla on pitkä historia, joka ulottuu vuosikymmenten päähän. Normal 0 21 false false false FI X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normaali taulukko"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;} Ensimmäinen Land Rover ajettiin ulos Solihullin tehtaalta Keski-Englannissa vuonna 1948. Autoa kutsutaan nimellä Series I. Sen runko oli valmistettu teräksestä ja pellit alumiinista. Muotoilu oli kustannussyistä hyvin pelkistettyä. Auto oli nelivetoinen ja rakenteeltaan hyvin yksinkertainen yleistyökalu, jolla pääsi kulkemaan melkeinpä missä vaan. Hyvien maasto-ominaisuuksiensa, helpon korjattavuutensa sekä muunneltavuuskykynsä ansiosta auto vetosi ihmisiin ja siitä tuli menestys. 50 000. Land Rover Series I matkalla tehtaalta maailmalle vuonna 1952 Alkuperäisen Land Rover Series I:n jälkeen tulivat Series II ja III. Näihin pohjautuu myös Defender, jonka jäähyväisiä nyt vietetään. Defender syntyi käytännössä jo vuonna 1983 Land Rover 110 -mallina ja varsinainen Defender-nimi otettiin käyttöön 7 vuotta sen jälkeen. Defender säilytti edeltäjistään tyypillisen pelkistetyn ulkonäön, mutta tekniikkaan oli tullut muutoksia. Tekniikka otettiin lähes suoraan luksusmaasturi Range Roverista jatkuvaa nelivetoa sekä kierrejousia myöten. Siitäkin huolimatta samanlainen suorastaan karu, mutta seikkailullinen tunnelma säilyi perintönä edeltäjistään. Lajinsa viimeinen Land Rover Defenderiä valmistettiin yhteensä yli 2 miljoonaa kappaletta ja viimeiseksi jäänyt on valmistusnumeroltaan 2 016 933. Auton taival kesti kunnioitettavat 68 vuotta. Juurilleen uskollisena pysyneen auton on kuitenkin vaikea sopeutua enää nykypäivän ympäristö- sekä turvallisuusvaatimuksiin. Lisäksi 1940-luvulle perustuvan auton valmistaminen on kallista perinteisin menetelmin. On siis haikeana jätettävä jäähyväiset vanhalle mestarille ja samanaikaisesti nostettava katse tulevaisuuteen. Land Rover on nimittäin luvannut tehdä uuden, paremman ja nykyaikaisemman Defenderin. Valmistusnumeroltaan 2 000 000. Defender teki ennätyksen kaikkien aikojen kalleimpana Defenderinä. Siitä maksettiin huutokaupassa 400 000 puntaa (n. 526 000 euroa). Vuonna 1948 uuden Series I:n hinta oli 450 puntaa (n. 600 euroa). Viimeistä Defenderiä hamuavan on kuitenkin jätettävä lompakko taskuun, sillä auto pääsee osaksi Jaguar Land Roverin omaa kokoelmaa. Tunnelmia viimeisen Defenderin juhlistamisesta

ARTIKKELI 14.09.2015

Puolustusvoimat ostaa Mersuja 8 miljoonalla eurolla

Teksti: Topi RantaKuvat: Veho GroupVeho toimittaa seuraavan vuoden aikana Puolustusvoimille yhteensä 24 kappaletta G 300-mallisia panssaroituja maastoajoneuvoja Puolustusvoimilla on jo entuudestaan joitain kymmeniä G 300-malleja käytössä, ja uudet mallit eroavat aiemmista lähinnä paremmalla suojauksellaan, majuri Mikko Illi maavoimien esikunnasta kertoo. Nyt hankittavista autoista viisi kappaletta tulee 6x6:na eli pidempänä kolmiakselisena mallina ja loput 19 kappaletta kaksiakselisina nelivetoina, eli yhden auton keskihinta on reilut 300 000 euroa. Puolustusvoimille Mersut toimittaa Veho. Panssarointi ei ole mitään kevyttä hommaa, sillä esimerkiksi 4x4-mallilla on omamassaa hulppeat 3800 kilogrammaa. Panssarointia ja sotilasvarustusta on siis autossa reilusti yli tuhat kiloa G 300 Professional –siviilimalliin verrattuna. Omamassan lisäksi autoa saa lastata vielä tonnilla lisää, joten parhimmillaan kokonaisuudella voi olla painoa lähemmäs viisi tonnia.6x6-versioAutoa kuljettaa kolmilitrainen V6-dieselmoottori, josta irtoaa tehoa 135 kilowattia eli 184 hevosvoimaa. Kuljettajan lisäksi kolme henkeä kuljettavalla autolla on maksiminopeutta 140 kilometriä tunnissa ja kertatankkauksella siihen mahtuu 116 litraa dieseliä. Pidemmän 6x6-mallin takaosaan voi Illin mukaan rakentaa esimerkiksi lavan. Valtioneuvosto tiedotti maanantaina puolustusministeri Jussi Niinistön (ps.) valtuuttaneen kaupan. Puolustusvoimat hankkii autot kansainvälisiä kriisinhallintatehtäviä varten.
nwdb