ARTIKKELI 10.03.2016
Sähköauton omistajaa sakotettiin autonsa päästöistä
Jokainen Suomeen auton tuonut henkilö tietää, että autojen maahantulobyrokratia Suomessa on melkoista taistelua. Mutta osataan sitä muuallakin.
Singaporelainen Joe Nguyen toi kotimaahansa Tesla Model S:n, joka joutui kaikkien tuontiautojen tapaan paikalliseen maahantulotarkastukseen. Tarkastuksessa tehdyssä mittauksessa Tesla Model S:n hiilidioksidipäästöiksi mitattiin 222 g/km, kun kulutukseen liitettiin sähköntuotannon päästöt.
Mielestään hiilidioksidipäästöttömän auton maahantuonut Nguyen oli odotetustikin tyrmistynyt, mutta viranomainen ei päätöksestään joustanut, vaan mittauksen perusteella annettu päästösakko pysyi hieman vajaassa kymmenessä tuhannessa eurossa. Sen lisäksi viranomaistaho ilmoitti, että samaa käytäntöä on sovellettu aikaisemmin muun muassa Peugeotin iOniin.
Mitä tästä pitäisi olla mieltä?
Torstaiaamuna tavoitettu Autotien energia-alan asiantuntijakonsultti kommentoi, ettei Singapore voi oikeastaan syyttää tilanteesta kuin itseään. ”Jos energiantuotanto tuottaa Singaporessa paljon hiilidioksidipäästöjä, kannattanee pyrkiä vähentämään niitä energiantuotannon päästöjä. Nykyinen menettely ei anna sähköautokuskeille mahdollisuutta pelastaa maailmaa”, nimettömänä pysyvä asiantuntija kommentoi. Loppuun hän vielä luettelee muutamia sanapareja kuten ”globaali vastuu”, ”yhteinen planeettamme” sekä ”lastemme tulevaisuus”.
TOPI RANTA