ARTIKKELI 12.08.2015
Tekniikka tuo mukanaan hakkeroinnin ja haittaohjelmat autoihin
Teksti ja kuva: Topi RantaAutot alkavat olla yhä enemmän yhtä mobiililaitteiden ja muun tietotekniikan kanssa. Internet ja Bluetooth, mutta myös OBD-vikakoodinlukija voivat avata tien vahingonteolle.
Ensin tietokoneet, sitten puhelimet. Nyt autot. Yhä useampi laite liitetään internetiin hyötytarkoituksessa. Esimerkiksi juuri vähän aikaa sitten Tesla ilmoitti päivittävänsä autoihinsa etänä lisää ominaisuuksia, kuten itseohjaavuuden moottoriteillä. Internetin sekä muiden yhteyksien mukana avautuu kuitenkin mahdollisuus tehdä myös hengenvaarallista haittaa.
Autojen vikakoodien lukuun tarkoitettuun OBD2-porttiin myydään pieniä lisälaitteita, joiden avulla auto voidaan esimerkiksi paikantaa. Californian yliopiston tutkijat ovat löytäneet tavan, jolla lisälaitetta voidaan hyödyntää. Lähettämällä tekstiviestejä lisälaitteelle joidenkin auton toimintaa voidaan hallita tai haitata. Ja tämä siis vielä täysin ilman internetyhteyttä.
Videolla tutkijat demonstroivat, miten tekstiviestillä auton eri toimintoja voi ohjata.Tutkijat onnistuivat esimerkiksi tekstiviestein käyttämään auton jarruja ja tuulilasinpyyhkijöitä. Autoon oli rakennettu suojausmekanismit, joten esimerkiksi korkeilla nopeuksilla tämä ei onnistunut. Näitä suojamekanismeja ei välttämättä kaikissa autoissa ole.
Tietokoneiden ja kännyköiden vakoilu- ja haittaohjelmilla voidaan tehdä merkittävää rahallista vahinkoa, mutta kulkuneuvojen hakkeroinnilla voi olla välittömästi hengenvaaralliset seuraukset. Kun käytännössä lähes kaikki hallinta alkaa olla uusissa autoissa elektronista, voi huonosti suojatulle autolle tehdä pahimmassa tapauksessa mitä tahansa, missä nopeuksissa tahansa. Jos Tesla voi tehdä päivityksen, jonka mukana auto voi ohjata itseään moottoritiellä, voi joku muukin ottaa ohjauksen haltuunsa, jos tietoturva ei ole riittävää.
Autojen tietoturva on siis parhaimmillaan, tai oikeammin pahimmillaan, elämän ja kuoleman asia, joten autonvalmistajien tehdessä yhä kiihtyvään tahtiin etäominaisuuksia ja automatiikkaa kulkupeleihin, on tietoturvan oltava ajan tasalla. Kun yhä enemmän ihmisiä liikkuu kovia nopeuksia tonneja painavissa autoissaan, ei etänä tehdylle jarrusabotaasille olle varaa. Kiire alkaa olla, sillä internetin kautta tehdyn hakkeroinnin vaarallisuutta on jo demonstroitu.