ARTIKKELI 05.09.2017
Viikon autouutiset: Bentley Continental GT ja Tesla-rekka
Uusi Bentley Continental GT on tunnistettavissa Bentleyksi, ei Porscheksi. KUVA: Bentley
Viikon autouutiset on kuunneltavissa myös Autotie Podcastissä:
//
Bentleyn uusi Continental GT tavoittelee porschemaisuutta
Uuden automallin lipuessa tuotantolinjan päästä hiljalleen kohti autokauppaa, käynnistyy myös valmistajan rummutus mallin ylivertaisuudesta edeltäjiinsä ja kilpailijoihinsa nähden. Bentleyn uusi Continental GT ei ole tässä suhteessa poikkeus. Yhtiön johtava insinööri Rolf Frech kuvaa mallia Autocarille mitä nöyrimmin “autoksi, joka määrittelee luksusajamisen jälleen kerran uudelleen”.
Menestyksekkään Bentayga SUV:n jälkeen Bentley odottaa Continental GT:stä uutta rahasampoa, ja lähtee tavoittelemaan vanhan lisäksi täysin uutta asiakaskuntaa panostamalla erityisesti auton ajettavuuteen ja sporttisuuteen. Kolmannen sukupolven Continental GT seisookin tukevasti Porschen kehittämän MSB-alustan päällä, joka löytyy myös uusimmasta Porsche Panamerasta. Bentleylle tyypillisen luksuksen ja Porschen ajokokemuksen yhdistelmän toivotaan vetoavan erityisesti Porschelle (tähän saakka) uskollisiin autoihmisiin.
Auton rakenteesta on Bentleyn mukaan saatu jäykempi, vaikka paino on hieman vanhaa mallia pienempi. Parantuneisiin ajo-ominaisuuksiin vaikuttavat myös muun muassa Bentaygalle kehitetty elektroninen kallistuksenhallintajärjestelmä, joka tekee autosta Bentleyn mukaan kevyemmän ja tarkemman ajaa. Ajomoodeja löytyy neljä: Sport, Comfort, Bentley ja Custom, joista Bentley on valmistajan näkemys ihanteellisesta ajettavuuden ja mukavuuden yhdistelmästä.
Continental GT:ssä on myös uusi aktiivinen neliveto, joka säätelee etu- ja takarenkaille jakautuvan vedon suhdetta. Oletuksena auto on takavetoinen, mutta sen haisteltua ajo-olosuhteita ja kuljettajan toimintaa ratissa, se voi tarpeen tullen siirtää osan moottorin tuottamasta voimasta etuakselille saadakseen aikaan paremman pidon. Uutta on myös aliohjautumista vähentävä järjestelmä, joka on aiemmin löytynyt esimerkiksi Continental GT3-R -mallista.
Ensimmäisenä ja pääasiallisena moottorivaihtoehtona Bentley tarjoaa kaksoisturbolla varustettua 6,0-litraista W12-bensakonetta, joka on yhteydessä 8-portaiseen kaksoiskytkinvaihteistoon. Kyseisellä moottorilla Continental GT:n pitäisi suoriutua nollasta sadan kilometrin tuntinopeuteen 3,7 sekunnissa, mikä on vajaan sekunnin nopeammin kuin edellinen malli. CO2-päästöt ovat 278 grammaa kilometrillä. Autocarin mukaan myöhemmin on tulossa vaihtoehdoiksi myös 4,0-litrainen V8-moottori, sekä Porsche Panamera 4 E-Hybridissä käytetty bensahybridikone. Hybridillä varusteltuna Continental GT:n pitäisi pystyä vajaan 50 kilometrin kantamaan pelkällä sähköllä.
Tuotantoon uutta mallia kaavaillaan tämän vuoden lopulla, ja mikäli olet jo tilannut omasi, voit odotella sitä toimitettavaksi todennäköisesti kevään 2018 aikana.
Uusiksi muotoillun perän ansiosta Continental GT:llä kelpaa ajaa vaikka... vaikka auringonlaskuun! KUVA: Bentley
Elon Muskin uusi Tesla-rekka tavoittelee sekin porschemaisuutta, mielenkiintoista kyllä
Syyskuun aikana esiteltävä Teslan sähkörekan prototyyppi tulee omaamaan luultavasti 200-300 mailin (n. 320-480 km) kantaman, ja vaikka se jää toistaiseksi kauas polttomoottorillisista kilpakumppaneistaan, pitää moni sähkömoottorillisia rekkoja tulevaisuudessa myös pitkiin rahtikuljetuksiin soveltuvina. Päivämatkoihin sopivasta Tesla-rekasta povataan alan muutoksen uranuurtajaa.
TED-järjestölle antamassaan haastattelussa Teslan johtaja Elon Musk kehui sähkörekkaa itselleen tyypilliseen tapaan vuolain sanoin, ja mainitsi sen vetävän dieselmoottorilla varustetun vastineensa vetokilpailussa vaikka ylämäkeen. Itse asiassa Musk kertoi testanneensa rekkaa ja ajaneensa sitä urheiluauton tavoin parkkipaikalla (“this is crazy”). Urheiluautoon vertaamisen perusteella jäämme mielenkiinnolla odottamaan koeajovideoita, joissa rekkaa pyöritellään kuin mitäkin Porschea.
Reutersin mukaan akkujen koko, paino ja hinta rajoittavat kumminkin toistaiseksi sähkörekkailun nopeaa laajenemista, vaikka mielenkiinnon ja hypen määrä sitä kohtaan kasvaa jatkuvasti. Nykyaikaisen dieselrekan hinta pyörii Yhdysvalloissa noin 120 000 dollarin tietämillä, kun sähkörekkaan pelkät akut maksavat saman summan. Sähkörekkojen käyttökustannukset ovat kuitenkin todennäköisesti polttomoottorillisia rekkoja pienemmät, mikä tasoittaa hintaeroja jonkin verran. Akkuteknologian kehitys nostaa sähkörekkojen kantamaa hiljalleen, ja lisäksi ympäristövaatimusten tiukentuminen tulee ohjaamaan teillä tapahtuvia kuljetuksia hiljalleen sähkörekkailun suuntaan. Sähköllä toimivien rekkojen tulevaisuus näyttää siis melko valoisalta, ja tähän rakoon Tesla pyrkii nyt iskemään ensimmäisen kiilan.
Elon Musk on toivonut nyt esiteltävään prototyyppiin pohjaavaa tuotantomallia valmistukseen muutaman seuraavan vuoden aikana. Siihen mennessä tapahtuvaa tekniikan kehitystä on vaikea ennustaa, ja näkymät voivat kuljetusalallakin olla hyvin erinäköiset kuin nyt. Erityisesti automaation vaikutukset koko alaan voivat olla rajut.
ANTTI PENNANEN