ARTIKKELI
21.05.2015
Intiassa uuden auton voi ostaa kohta 5 000 dollarilla
Teksti: Topi Ranta
Kuva: Tata Motors Limited
Sekä intialainen Tata että Renault-Nissan ilmoittivat äskettäin uusista halpamalleista Intian markkinoille.
Suomessa on totuttu siihen, että autoja markkinoidaan teknologisella edistyksellä ja lisävarusteiden arkea helpottavilla ominaisuuksilla. Maapallon toisella puolella Intiassa tilanne on toinen. Intian erittäin köyhä talous on nousemassa ja sen mukana autoilun määrä lisääntyy huimasti. Tärkein kilpailutekijä autoissa on kuitenkin hinta.
Intialainen Tata Motors julkisti tiistaina uuden pikkumallinsa, GenX Nanon. Auto on tarkoitettu mahdollisimman monen saatavaksi, sillä sen hinta on saatu 5 000 dollariin. Pienenä autona se on erityisesti suunniteltu kasvavien kaupunkien asukkaiden käyttöön. Ja uusille autoille löytyy maasta kysyntää, sillä vuosittain myytävien autojen määrä mitataan miljoonissa kappaleissa.
Suomalaisittain käsittämättömän alhainen hintataso ei kuitenkaan synny pelkästään erosta autoverotuksessa. Vaikka Nanon varustelluumpiin malleihin kuuluukin Bluetooth, USB-liitäntä sekä automaattivaihteisto ja vaikka Nanossa kerrotaankin olevan vahvistetun korirakenteen, ei turvallisuus ole autossa meillä totutulla tasolla. Liikennekulttuuriltaan hengenvaarallisessa maassa turvatyynyt eivät ole itsestäänselvyys, eikä niitä Nanosta löydy.
Myös tutumpia merkkejä
Tatan lisäksi viiden tonnin auton Intian markkinoille ilmoitti tuovansa suomalaisittain hieman tutumpien merkkien Nissanin ja Renaultin Renault-Nissan Alliance –yhteenliittymä. The Kwid –nimellä kulkeva Crossover, eli katumaasturin ja henkilöauton yhdistelmä, tulee 0,8-litraisella bensiinikoneella. Renault lupaa Kwidistä helppokäyttöistä perheille ja kuten Nano, mahdollisuutta suhteellisen kattavaan navigointi- ja äänentoistojärjestelmään.
Aikanaan nähdään, tuleeko Kwid vielä Euroopan markkinoille Renaultin Dacia-brändin alla, joten ihan vielä ei halpojen kauppojen perässä kannata Intiaan lähteä.
Keskustelu
Ei kommentteja