ARTIKKELI
25.10.2015
Joukkoistaminen on voimaa autoilun automatiikassakin
Teksti: Topi Ranta
Älypuhelimiin saatava SwiftKey on mielenkiintoinen sovellus. Se on kosketusnäyttöpuhelimille tarkoitettu näppäimistöapplikaatio, joka oppii käyttäjältään. Se seuraa käyttäjän kirjoittamista, ja kerää siitä dataa pilvipalveluun. Hiljalleen se alkaa antaa tarkkoja henkilökohtaisia sanaennustuksia paitsi kirjoitettavasta, mutta myös seuraavasta sanasta. Mitä enemmän se on seurannut kirjoittajan tekstejä, sitä todennäköisemmin ennustukset osuvat kohdilleen.
Menetelmä perustuu siis suuren ja jatkuvasti kasvavan aineiston automaattiseen analysoimiseen. Tietokoneiden laskentatehon hinta on nykypäivänä sitä luokkaa, että tällaista kannattaa tehdä. Tehokkaiden prosessorien avulla erilaista dataa pilkotaan osiin, ja niistä haetaan toistuvia tapahtumia ja tapahtumaketjuja. Tietokone oppii valtavan datamäärän avulla, mitä tapahtumasta A voi seurata ja millä todennäköisyydellä.
Mutta teknologian hyödyt eivät ole vain oikein ennustetuissa suomenkielisissä kirosanoissa eikä edes supertarkoissa kohdennetuissa mainoksissa netissä. Tällä saatetaan nimittäin muuttaa autoilun tulevaisuus. Ja jos joku firma tekee autoalalla ratkaisuja uudella tavalla, niin se on yleensä keksijä-insinööri Elon Muskin Tesla.
Teslojen erikoisuus piilee muun muassa siinä, että jokainen auto on jatkuvasti langattomassa yhteydessä verkkoon. Tämä on tarkoittanut sitä, että valmistaja voi päivittää ja parantaa autojaan ilman, että omistajan tarvitsee laittaa asian eteen ainuttakaan tikkua ristiin. Langattomuudessa piilee kuitenkin myös päinvastainen mahdollisuus: autot voivat lähettää myös dataa valmistajalle.
Ja tätä mahdollisuutta Tesla nyt aktiivisesti hyödyntää. Käytännössä jokainen Tesla-kuski tuottaa ajaessaan dataa Teslalle, joka käyttää sitä automaattisen ajamisen algoritmiensä kohentamiseen. Järjestelmä oppii jatkuvasti uutta esimerkiksi kaistan vaihtamisesta ja reagoinnista erilaisiin häiriöihin liikenteessä. Päivittyvät algoritmit tarkistetaan sekä hyväksytään, ja autot saavat jälleen uusia päivityksiä.
Myös karttasovellus saa jatkuvasti päivittyvää tietoa, mikä on myös Teslan järjestelmän elinehto. Esimerkiksi Googlen automaattinen auto käyttää navgiointiin kevyttä lasertutkaa, mutta Teslan järjestelmä perustuu kameroihin, perinteisiin sensoreihin sekä äärimmäisen tarkkoihin karttoihin. Niin tarkkoihin, ettei sellaisia ole edes markkinoilta saatavilla, vaan Tesla tekee ne järjestelmällään itse. Tavallisten Teslan omistavien autoilijoiden lisäksi myös yhtiön työntekijät keräävät dataa huipputarkkoja karttoja varten.
Vaikka Teslat saivatkin juuri ensimmäisen hands free –ajon mahdollistavan päivityksensä, on edessä vielä paljon esteitä raivattavana, ennen kuin autoilu voi olla täysin automaattista. Itse asiassa Musk on jopa sanonut, ettei valmistaja tähtää täyteen automaatioon. Pala palalta kuljettajan taakka kuitenkin vähenee, eikä Tesla ole suinkaan ainoa autoilun automatiikan kehittäjä.
Keskustelu
Ei kommentteja