ARTIKKELI
28.10.2015
Kiertomäntämoottorit palaavat Mazdaan
Teksti: Topi Ranta
Japanilainen autonvalmistaja Mazda on esitellyt Tokion automessuilla uuden urheilumallikonseptin RX-Visionin. Takavetoisessa autossa on Wankel-tyyppinen kiertomäntämoottori, jollaisia Mazda ei ole käyttänyt sen jälkeen, kun RX-8:n tuotanto lopetettiin vuonna 2012. Uutinen on siinä mielessä merkittävä, että Mazda on aiemmin ollut automalleissaan moottorityypin uskollinen käyttäjä.
La nuova #Mazda RX-VISION e il ritorno del motore rotativo, in diretta dal #TokyoMotorShow | https://t.co/UXdwFfW8S7 pic.twitter.com/o4jSdCv6I1
— BlogMotori.com (@BlogMotori) October 28, 2015
Wankelmoottori eroaa tavallisesta moottorista siten, ettei siinä ole useita sylintereitä, vaan yksi tila, jossa pyörivä kolmikantainen mäntä muuttaa jatkuvasti muun muassa moottorin palotilan kokoa. Pyörivä liike tekee moottorista tärinättömän, mutta vaatii jopa tyhjäkäynnillä korkeita kierroksia kuluttaen näin runsaasti polttoainetta ja tuottaen siten myös enemmän saasteita. Mazda ei ole julkaissut RX-Visionin SkyActiv-R –moottorista vielä yksityiskohtia, mutta yhtiön mukaan kulutus ja päästöt on saatu kuriin ja luotettavuus hyvälle tasolle.
Keulaltaan pitkä RX-Vision on 4,39 metriä pitkä ja 1,93 metriä leveä, ja sen matalan profiilin on mahdollistanut pitkälle wankelmoottorin kompakti koko. Mazdan mukaan uusi RX tähtää etenkin Porsche Caymanin kilpailijaksi.
Mazda ei kuitenkaan vielä kerro, milloin uusi malli tulee myyntiin, sillä etenkin moottorissa on vielä huomattavasti kehiteltävää. Valmistaja tähtää kuitenkin vuoteen 2017, jolloin tulee kuluneeksi myös 50 vuotta siitä, kun Mazda aloitti wankelmoottorillisten autojen valmistuksen.
Keskustelu
Ei kommentteja