ARTIKKELI
01.04.2016
Kolumni: Tesla Model 3 on kaviaaria kansalle
Tiesitkö, että Tesla Model 3:n piti olla aluksi Model E? Valmistaja nimittäin halusi, että sen kolmesta mallista olisi rakennettavissa sana sex. Ford kuitenkin torppasi moiset hankkeet uhkaamalla Teslaa oikeudenkäynnillä.
Automaailman oma Apple sekä Slush-väen märkä unelma Tesla on nuoren ikänsä ajan ollut varsin poikkeuksellinen autonvalmistaja. Omalaatuisen työnarkomaanin Elon Muskin johtama yritys on avannut patenttinsa, jotta sähköautoteknologia ja vähäpäästöisyys leviäisi maailmalle. Yrityksen autoja tuotetaan edelleen tappiolla.
Mutta Teslan tärkein teko tähän saakka on se, että kuten iPhone, se on aivan älyttömän cool. Ennen Teslaa kaikki ympäristöystävällisyys on ollut lähinnä äärimmäisen noloa tai kusipäistä. Teslan vuoksi sähköautoilu ei enää tarkoita ajamista valkoisella kananmunan muotoisella bajamajalla, johon on liitetty akselit ja pyörät.
Teslan hampaita vihlova viileys on kuitenkin ollut tähän mennessä korkeaa lentoa hyvätuloisten tähtitaivaalla. Huipputeknologian sähköautojen hintalaput ovat jättäneet perus-Penat ja -Pirkot hengittämään dieselien happamia typpioksideja. Teslalla ympäristöystävällisiksi ovat päässeet ne, joiden lompakko on sen kestänyt.
Ja juuri siksi tavallisten autojen hintaluokkaan sijoittuva Tesla Model 3 on erityinen. Se ei sisältänyt mitään yllättävää: se näyttää Teslalta sisältä sekä ulkoa, ja sen akustossa on ihan kohtuullinen kantama. Silti se on merkittävä muutos niin sähköautoilulle kuin valmistajalle itselleenkin. Model 3 on ensimmäinen kerta, kun Tesla valmistaa jotain ihan tavalliselle autoilijalle. Model 3 on niin erityinen, koska ei ole enää erityinen.
Model 3 ei kuitenkaan vähennä Teslan hohdokkuutta, vaan tekee siitä huomattavan haastajan perinteisille autonvalmistajille, joilla on ollut viime vuosina melkoinen kiire esitellä sähköautokonseptejaan. Jos Tesla onnistuu hankkeessaan, se ei ole enää vain yhteiskunnan huippujen symboli, vaan vakio-oletus. Asema riippuu vain siitä, kuinka kalliilla iPhone-mallilla ajaa.
TOPI RANTA
Keskustelu
Hampaita vihlova viileys... mahtavaa! Vähän tahtoo kyllästyttää virallisesti julkaistujen autojuttujen sama tylsä kaava ja kielenkäyttö. Repsit monipuolisuudesta ja siitä, että vinkkasitte oikean vastauksen tietoturvatarkistukseen. Koskaan ei voi olla liian varovainen potentiaalisten kommentoijien hoksottimien toiminnallisuuden suhteen.
Moro Jake!
Kiitos palautteesta, pyritään pitämään sopivan rentoa otetta jutuissa, ettei lipsahdeta ihan geneeriseksi. Mainitsemaasi kaavamaisuutta löytyy suomenkieliseltäkin markkinalta ihan reippaasti (omistakin jutuistamme, myönnetään), joten sille juttumarkkinalle ei kannata kauhesti lähteä kilpailemaan.
Terkuin,
Topi