ARTIKKELI
29.07.2015
Kuljettajaton autoilu on tulossa, ja se voi muuttaa paljon muutakin kuin kulkemisemme
Teksti: Topi Ranta
Mercedeksen kuljettajaton F 015 -prototyyppi on muotoilultaan melko futuristinen
Parhaimmillaan kuljettajattomat autot voivat antaa meille jopa tunteja lisää vapaa-aikaa vuorokauteemme
Mercedes-Benz on teettänyt tutkimuksen, joka tarkastelee kuljettajattoman autoilun mahdollisuuksia ja vaikutuksia niin tekniikan, liikennesuunnittelun, kaupunkikehityksen kuin filosofiankin näkökulmasta.
Tutkimuksen arvion mukaan automatiikka voisi parhaimmillaan jopa tuplata nykyisen liikenneinfrastruktuurin kapasiteetin. Tietokoneiden ihmistä monta kertaa paremmat reaktioajat ja autojen keskinäinen kommunikointi voivat saada automassat paitsi liikkeelle, myös pysymään liikkeessä tehokkaammin. Toisaalta tutkimusryhmä on myös arvioinut, että etenkin siirtymävaiheessa automatiikka voi ennemminkin lisätä merkittävästi kulkuneuvojen määrää liikenteessä.
Koneiden tehokkuus voi johtaa myös parempaan turvallisuuteen. Juuri lyhyet reaktioajat, monipuolisempi näkyvyys sekä täysi herpaantumattomuus voivat säästää paljon ihmishenkiä liikenteessä.
Lisää vapaa-aikaa, lisää resursseja
Yksi merkittävä vaikutus kuljettajattomuudella on, että autosta voisi hyvin tulla olohuoneen jatke, ja matkustamiseen käytetyn ajan haittavaikutus pienenisi olennaisesti. Matkustamisen osittaisella vapaa-aikaistumisella voi olla merkittäviä seurauksia asumiseemme tulevaisuudessa. Asunnot voivat alkaa hajautua yhä taajempaan, kun käytetyllä matka-ajalla ei ole enää niin merkitystä. Se ei puolestaan enää palvele matkojen lyhentämisen ja kulutuksen vähentämisen tavoitteita. Myös kaupunkien keskittymisestä seuraavat edut ottaisivat näin takapakkia.
Nykyään ongelmana autojen omistuksessa on, että useimmiten kalliiden kulkupelien aika menee pääasiallisesti parkkipaikoilla seistessä. Autoja siis käytetään murto-osa vuorokaudesta ja lähes kaikilla käyttäjillä on omansa.
Itsestään ajavat autot eivät kuitenkaan ole välttämättä enää tulevaisuudessa sidottuja kuljettajiinsa, millä on merkittäviä seurauksia ihmisten taloudelle. Kun kaikkien ei tarvitse enää omistaa omia autojaan, jää jatkossa rahaa paljon muuhunkin, kuin auton maksuerien, korkojen tai leasing-maksujen maksamiseen.
Ei ilman ongelmia
Automaattisen autoilun tiellä on kuitenkin vielä paljon ongelmia, jotka pitää ratkaista, ennen kuin voimme luopua ratillisista ajopeleistämme. Edelleen on esimerkiksi selvittämättä, kenen vastuulla kuskittomien autojen tekemät vahingot ovat. Auton valmistajan, käyttäjän vai omistajan?
Myöskään tekninen puoli ei ole täysautomaation kannalta niin valmista, kuin välillä voisi olettaa. Tekoäly ei nimittäin edelleenkään osaa soveltaa sellaisissa tilanteissa, joihin sitä ei ole erikseen opetettu. Ihmiset pystyvät harkitsemaan ja tekemään omia päätöksiä ja kokeiluja, mutta esimerkiksi Googlen jo pitkään Yhdysvalloissa ajaneet automaattiset autot eivät selviydy mistään olosuhteista, joita niitä varten ei ole erikseen kartoitettu.
Keskustelu
Ei kommentteja