ARTIKKELI
01.11.2015
Lexuksen uusi lippulaiva LF-FC kulkee vedyllä
Teksti: Topi Ranta
Kuva: Toyota Motor Corporation
Toyotan luksusmerkki esitteli uuden sukupolven LS-seuraajaa Tokiossa
Tokion automessuilla on odotetusti ollut vilskettä ja uutta nähtävää, ja etenkin japanilaisvalmistajat ovat pistäneet paljon uutuuksia näytille. Näistä yksi on Lexuksen uusi lippulaivakonsepti LF-FC, joka on siis tehtävässään nykyisen LS-mallin jatkaja.
LF-FC:n jälkimmäinen osa viittaa englannin kielen sanaan fuel cell, eli polttokenno. LF-FC:tä nimittäin vauhdittaa perässä oleva vetykennosto, josta siirtyy voimaa myös eturenkaille, joten malli on luonnollisesti nelivetoinen. Etuakselilla on oma moottorinsa, ja automatiikka huolehtii voimanvälityksen oikeasta suhteesta akselien välillä.
Se on iso
Kuten arvata saattaa, kokoa ei LF-FC:stä puutu. Lippulaivamalli todella on melkoinen laiva, sillä auto on jopa 5,3 metriä pitkä ja 2,0 metriä leveä. Paikkoja autossa on neljä, joten tilaa matkustajille riittää niin leveydessä kuin jalkatilassakin.
Kuljettajalle luvassa on muun muassa 7-Bemarista tuttua laitteiden eleohjausta sekä tähän yhdistettyä hologrammiohjausta. Ohjaamo on lähes kokonaan nahkaverhoiltu.
Panostuksia vetyautoiluun
Vetyautoilu näyttää kehittyvän sähköautoilun ohella varsin hyvää vauhtia. Toyota kehittelee yhteistyössä BMW:n kanssa universaaleja standardeja vetyinfrastruktuuriin, joka tarvitseekin huomattavia panostuksia, jotta vetyautoilu voi tulevaisuudessa kasvaa vaihtoehdoksi polttomoottori- tai sähköautoille. Myös toinen japanilainen valmistaja Honda julkisti uuden vetyautokonseptinsa Clarityn Tokiossa.
Keskustelu
Miksi ette kirjoita kaasusta mitään, vaikka se on tämän päivän vinkkelistä ainoa todella järkevä vaihtoehto?