26.11.2015
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Autoissa on nykyään vaikka minkälaisia hienoja ominaisuuksia, jotka edistävät liikenneturvallisuutta ja helpottavat elämää. Tavallinen tallaaja ei kuitenkaan välttämättä tajua niiden hyötyä, jos ei pääse testaamaan niitä. "Kyllä sitä on aina ennenkin pärjätty pelkällä ratilla ja polkimilla!" Myös lisävarusteiden hinta karsii ostajia.
Itse olen elävä esimerkki siitä, miten kokeileminen luo tarpeen. Esimerkiksi adaptiivinen vakionopeussäädin oli mielestäni melko turha ja kallis varuste, mutta testattuani sitä kerran se oli ihan pakko saada omaankin autoon. Puhumattakaan automaattivaihteistosta, joka oli minusta alunperin vain "ihan ok", mutta kun sen makuun kerran pääsi, olin täysin myyty ja muuta ei enää tule.
Nissan järjesti viime viikolla naistoimittajille tapahtuman, jossa pääsimme tutustumaan autojen uusimpiin teknologioihin. Päivää pohjustettiin esittelemällä tekniikoita teoriassa, minkä jälkeen hurautettiin läheiselle hiekkakentälle testaamaan niitä käytännössä.
En ikinä pysäköisi näin kapeaan väliin...
Nissan Around View Monitor -kamerajärjestelmää testattiin pysäköimällä Qashqai rakoon, joka oli vain reilu 80 cm autoa pidempi. Tuntui aivan mahdottomalta ajatukselta saada auto ruuvattua siihen etenkin, kun hahmotan auton kulmat tosi huonosti.
Siinä vaiheessa taskuparkkeerausta, kun oli aika kääntää renkaat vasemmalle ja lähteä suoristamaan autoa ruutuun, oli sellainen fiilis, että keula kyllä kolisee etummaisen auton perään. AVM:n lintuperspektiivikamera kuitenkin kertoi, että ei olla vielä lähelläkään ja niin onnistuin pysäköimään auton minikokoiseen ruutuun. Ihan suoraan se ei kerrasta mennyt, mutta nyt ei ollut kyse siitä, kuka pysäköi kauneimmin vaan näyttää vaan miten tekniikka voi auttaa.
Leonin pysäköintitutka on tosi hyvä, kun se tietää etäisyyden sekä eteen että taakse, mutta tämä kamerajärjestelmä oli vielä paljon parempi. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat piippausta ja sen kanssa välttää myös auton vanteiden kolhimisen katukiveyksiin. (Been there, done that...) Ilmakuvan vieressä AVM näyttää kamerakuvaa auton perästä (tai edestä jos ajaa eteenpäin), joten myös puskurien lähellä olevat objektit näkee tosi hyvin.
Jenni: "Tää auto ei voi yksinkertaisesti mahtua tähän!"
Qashqai: "Mahtuu mahtuu, katso vaikka!"
Jenni: "Kiitos tuhannesti, en olisi kyllä uskaltanut ilman apua tähän parkkeerata. Vaikka olisihan tässä kentällä ollut tilavampiakin paikkoja."
Katso äiti, ilman käsiä!
Jos tuntuu siltä, että omat ratinkääntötaidot eivät riitä täydellisen taskuparkin tekemiseen, voi avuksi ottaa älykkään pysäköintiavustimen. Napsauttamalla sen päälle ja ajamalla kadunvartta eteenpäin auto ilmoittaa, kun se on löytänyt sopivan parkkipaikan. Mittaa ruudulla ei tarvitse olla kuin 80 cm autoa enemmän. Auto hoitaa ratin kääntämisen, itse ei tarvitse kuin valita näytön ohjeen mukaan ajo- tai peruutusvaihde ja painaa kaasua.
Pysäköintiavustin suorittaa taskuparkin aivan kuten autokoulussa on opetettu. Kun peruuttaessa taustapeilistä näkyi kokonaan takana olevan auton keula, kommentoin Nissanin edustajalle, että nyt pitäisi kääntää renkaat suoraan - ja samalla hetkellä ratti jo alkoikin pyöriä kohti keskiasentoa.
Ihan täydelliseen taskuparkkiin auto ei yllätyksekseni pystynyt, vaan se jätti ainakin kanssani ajaneella toimittajalla auton ruutuun ihan vinoon. Itselläni pysäköinnistä jäi puolestaan viimeinen eteenpäin suoristus pois, sillä avustus kytkeytyi pois päältä, kun vaihdoin vaihteen vahingossa vapaalle.
Kysyin jälkeenpäin tarkennusta pysäköintiavustimen toiminnasta ja Nissanin kouluttajan mukaan auto kyllä menee suoraan ruutuun jos alkulinjaus on suorassa. Jos ei seuraa näytön ohjeita tai tarttuu rattiin, niin sitten avustin menee pois päältä. Luulen, että me ei vaan ihan hanskattu avustimen käyttöä. Olisi pitänyt olla tuo kouluttaja kyydissä neuvomassa sen käyttöä, niin ei olisi jäänyt väärä kuva sen toiminnasta.
Olin muuten miettinyt pitkään, että automaattista pysäköintiä olisi hauska kokeilla joskus. Nyt kokeilin! Kun toiminnon oli kytkenyt päälle oli parempi istua käsien päällä, ettei tullut itse koskettua rattiin. Oli hassu tunne, kun auto pyöritti sitä itse kovalla vauhdilla!
Qashqai etsii sopivaa parkkiruutua oletuksena oikealta, mutta puolen voi vaihtaa vilkulla.
Todella pimeää touhua
Todelliseen tulikokeeseen AVM pääsi rastilla, joka suoritettiin ikkunat mustiksi teipatulla Leafilla. Tästä rastista oli jo vähän vinkkiä tapahtumakutsussa ja odotinkin sitä päivältä eniten - enkä joutunut pettymään. Oli tosi mielenkiintoista ajaa autoa, kun ympäristön näki vain auton kamerajärjestelmän kautta.
Oransseilla törpöillä merkityn reitin seuraaminen oli yllättävän helppoa AVM:n lintuperspektiivikuvaa ja etukameran kuvaa katsomalla. Vain törppöjen etäisyyttä toisistaan oli välillä vähän vaikea hahmottaa, sillä kamerassa ei ole kovin korkea resoluutio. Pari kertaa jouduinkin hieman peruuttamaan, sillä olin ajanut epähuomiossa liian lähelle törppöä eikä auto olisi mahtunut kääntymään takaisin reitille.
Eteneminen oli lähinnä ryömimistä, mutta vauhti ei ollutkaan nyt pääasia vaan selviytyminen radasta. Sitä paitsi kamerat sammuvat, jos nopeutta on yli 10 km/h. Parin kierroksen jälkeen pakitettiin vielä ruutuun ja sekin meni tosi näppärästi. Oli kyllä siistiä!
Luulen, että nämä ikkunoiden tummennukset eivät menisi läpi katsastuksesta...
Niistä ei nimittäin todellakaan nähnyt läpi!
Noo, onneksi katsastusmies ei ole näkemässä. Kuka tarvitsee ikkunoita, kun autossa on kamerat?
Ja näin sitä mennään. Tyyli ennen kaikkea!
Auto on kuljettajan kuudes aisti
Pysäköimisen lisäksi AVM valvoo ruudusta pakittaessa auton takaosaa. Jos järjestelmä havaitsee liikkuvia kohteita valvomallaan alueella, se varoittaa kuljettajaa äänimerkillä. Auto näkee siis kulman taakse ennen kuin kuljettaja.
Liikkuvien kohteiden tunnistusta varten meillä oli testijalankulkija, joka käveli ison pakettiauton takaa kulkureitillemme. Monesta yrityksestä huolimatta hän ei jäänyt auton alle. :) Tähän tosin tarvittiin myös kuljettajan refleksejä, sillä auto vain varoittaa liikkuvasta kohteesta, mutta ei jarruta.
Aina tuo sama mies kävelemässä kulkureitille!
Pysytäänpä omalla kaistalla
Joskus jos puuhaa autossa jotain ylimääräistä, saattaa ajautua huomaamatta pois omalta kaistalta. Tätä varten on kehitetty kaistavahti, joka antaa äänimerkin, jos kaistaviivan ylittää ilman vilkkua (jolloin se on tarkoituksellista). Ajolinjaa se ei kuitenkaan korjaa, vaan vahtii vain. Tämä on kyllä minun makuuni mukavampi malli, sillä testatessani Leonin kaistavahtia toissa kesänä koin sen hieman ärsyttäväksi, että auto korjaili ajolinjaa itsekseen.
Pysytäänpä edelleenkin siellä omalla kaistalla!
Omalla kaistalla on syytä pysyä myös silloin, jos toinen auto on tulossa takaa ohi. Kuolleen kulman varoitusjärjestelmä sytyttää auton A-pilariin oranssin valon, kun takaa on lähestymässä toinen auto. Jos tällaisessa tilanteessa kytkee vilkun päälle, auto lisäksi huutaa, että "älä nyt hullu vaihda kaistaa, kun ajat muuten suoraan jonkun päälle!" No okei, huuto on oikeasti vain äänimerkki, mutta ajatusmalli on kuitenkin tämä.
Kaistavahtia ja kuolleen kulman varoitinta testasimme pienellä Itäväylälle suuntautuneella lenkillä. Seilasimme kanssa-autoilijoiden riemuksi kaistalta toiselle ilman vilkkua ja kyllähän se auto siitä aina vähän älähti. Tosin itsellä vilkun käyttö tulee niin selkäytimestä, että testi meinasi mennä lähinnä ajeluksi.
Kuolleen kulman varoitin toimi hyvin, mutta mielestäni merkkivalo oli turhan himmeä. Ja vaikka kaistaa vaihtaessa aina katsonkin olan yli, niin ominaisuus on silti mielestäni hyvä, sillä jokainen tekee joskus havaintovirheen ja silloin auto saattaa estää kolarin.
Yhteenveto
Turvallisuusvarusteiden esittelytapahtuma oli mielenkiintoinen ja oli tosi kivaa päästä mukaan. Päivästä jäi käteen hauskoja muistoja ja se synnytti myös uusia tarpeita. Seuraavaan autoon olisi nimittäin ehdottomasti saatava lintuperspektiivikamera!
Kuolleen kulman tarkkailija ja liikkuvien objektien huomiointi olisivat myös poikaa. Niin ja liikennemerkkien tunnistus, mitä tulis testattua Itäväylällä ajaessa ihan huomaamatta. Aina välillä unohtaa mikä onkaan rajoitus ja sitten koittaa päätellä perässäroikkujista, että onko niillä vain kiire vai ajanko alinopeutta... Navi kyllä näyttää rajoitukset, mutta se ei aina ole oikeassa. Leoniinkin itse asiassa saa tätä nykyä tunnistuksen, mutta vielä keväällä autoa tilatessa sitä ei ollut. Ei voi mitään.
Keskustelu
Qashqain AVM on todella hyvä, itselläni semmoinen mutta.. mutta.. tämmöisessä kuraisessa säässä (tai jo vesisade) tekee kuvasta ikävän suttuinen. Kuvasta ei saa mitään selvää ja vaikka puhdistaa kamerat niin perillä ne ovat taas kuraiset. Astu nyt sielä sitten keskellä tietä ulos autosta puhdistamaan kaikki 4 kameraa ennen kun taskupysäköit. Pysäköintitutka sentään toimii vaikka on kurainen.
Kiitos kommentista! Rapa ja kamera ei ole todellakaan toimiva yhdistelmä, siinä mielessä tutka on paljon parempi. Jossain Nissanissa on kuulemma (olikohan Notessa??) peruutuskameran pesuri, mikä on hyvä idea. Mutta en tiedä onko sitä kaikissa kameroissa... Testissä käyttämässämme Qashqaissa oli mielestäni kameran lisäksi tutka joka huuteli etäisyyden pienentyessä; se oli hyvä kombo. Onko sulla sitä? Vai muistanko ihan väärin?
Minulla on vm. 2013 QQ+2 business, tässä mallissa on vain AVM eikä tutkaa. Tammikuussa tulossa SEAT Leon ST FR 1.4 TSI 150 DSG elikkä sama moottori kun sinun Leonidaksessa. Kaupat tehtiin ennen co2 skandaalia ja tämä moottori on ollut poissa markkinoista siistä lähtien joten saa nähdä mitä tapahtuu.
Melkein kävin eilen kysäisemässä Autopalelta, että onko siinä Qashqaissa tutka, vai muistinko omiani. Mutta en sitten mennyt, kun oli ostokset repussa ja pyörä kulkupelinä.
Ooh, sulle tulee Leonidaksen isoveli, ehkä Leonardo? :) Onkin mielenkiintoista nähdä, mitä tapahtuu kun saat auton. Pitääkö allekirjoittaa se joku lappu, jossa tiedostetaan että kulutus ei välttämättä pidä paikkaansa... Entä jos sitä ei allekirjoita? Tule ihmeessä kertomaan, kun saat auton, että miten homma meni.
Nyt on LEON ollut alla 3kk ja tyytyväinen olen. Laatuvaikutelma on paljon parempi kun Qashqai+2:ssa. Lappua ei tarvinut allekirjoittaa enkä olisi allekirjoittanutkaan (sehän olisi poistanut kaikki oikeudet ym.). Mielenkiintoista on että LEON ST FR 1.4 TSI 150 DSG ilmoitetaan nykyään hieman suurempi kulutus ja co2 päästölukema kun omassa. Taisivat hiljaisuudessa hieman nostaa lukemia paremmin vastaaviin :) Kulutuksesta kuitenkin plussaa, keskikulutus on pyörinyt noin 5,4l/100km lukemissa elikkä tasan samoissa kun diesel QQ+2 manuaalivaihteisena ja 20hk vähemmällä voimalla.
Hienoa kuulla että olet tykännyt! Ja hyvä ettei lopulta tullut mitään lappuja.
Piti oikein mennä katsomaan myös oman Leonin ilmoittetuja kulutuksia ja kas kummaa kun maantiellä ei olekaan enää 4,1 vaan 4,3... Tosiaan aika jännää kun kulutukset ovat kaikessa hiljaisuudessa muuttuneet!
Pienellä keskikulutuksella oot kyllä mennyt. :) Mulla vajaan vuoden keskiarvo nyt 5,7 l/100 km.
Mitkä asiat muuten erityisesti tekevät Leonista laadukkaamman tuntuisen kuin Qashqaista?