12.04.2015

Lisensoitu autourheilija!

Osoite kopioitu

Viikon päästä lähden taas ottamaan mittaa Polosta ja itsestäni taloudellisen ajon merkeissä. Todellisuudessa Ecorun-kilpailukausi 2015 käynnistyi jo maaliskuun puolella, mutta jätin ensimmäisen kisan väliin. Osittain oman elämän hektisyyden ja osittain sen takia, että päässä kummitteli ajatus, että päädyn Pololla ojaan jonkun pikkutien jäisestä kaarteesta. Ecorun ajetaan toki liikennesääntöjen mukaisesti, mutta meno on silti välillä varsin vauhdikasta, kun yritetään pysyä aikataulussa ja vauhtia täytyy pitää yllä myös niillä pienemmillä teillä. Totta kai keskinopeutta voi ja pitääkin kerryttää isommilla teillä, jotta pienemmillä on varaa himmailla, mutta silti...

Ecorun-kilpailuihin osallistuminen edellyttää kilpailulisenssin hankkimista. Jos ei tiedä, miten moneen kisaa osallistuu vuoden aikana, on kätevintä ostaa joka kisaan erikseen 15 e 25 e hintainen tutustumislisenssi suoraan kisapaikalta. Mikäli puolestaan on Autoliiton jäsen ja aikoo osallistua vuoden aikana vähintään kolmeen kahteen kilpailuun, on edullisempaa hankkia 40 e maksava Autoliiton AL-Sport -lisenssi (jolla saa osallistua kaikkiin AL-Sportin vastuulla olevien lajien kisoihin; ecorun, autoslalom- ja tasanopeus). Myös AKK Motorsportin kilpailijalisenssillä voi osallistua Ecoruniin.

Kisasin viime kauden tutustumislisensseillä, mutta tälle kaudelle hankin AL-Sport -lisenssin. Se vaatii jäsenyyden Autoliitossa, johon liityin lopulta viime syksynä, koska se vain tuntui järkevältä ajatukselta, kun Ecoruneissa kilpailee. Oikeasti minun oli pitänyt liittyä AL:n jäseneksi jo aikaa sitten, mutta se aina jäi, koska en osannut päättää valitako tavallinen vai Plus-jäsenyys. Lopulta päädyn valitsemaan Plussan, koska siinä saa 105 euron vuosimaksua vastaan matkanjatkamispalvelut. Esim. jos autosta loppuu akku pakkasilla, tulee Autoliiton tiepalvelu antamaan ilmaiseksi virtaa. Tämä ei kuulu ainakaan minulla normaaliin kaskovakuutukseen. (Kröhöm, kokemuksella!)

Samoilla vauhdeilla AL-Sport -lisenssin kanssa hain Autoliiton AL-Sport -autourheilustipendiä. Sen saadakseen täytyy harrastaa autourheilua kilpailijana jossain AKK Motorsportin jäsenenä olevassa Autoliiton osastossa tai Autoliiton yhteistoimintakerhossa. Kilpailija antaa AL-Sportille näkyvyyttä ja saa vastineeksi vuoden lopussa jonkinnäköisen siivun stipendijärjestelmään budjetoidusta rahamäärästä. Maksettavan tuen suuruuteen vaikuttaa mm. kisojen määrä ja "arvo", kilpailumenestys, AL-Sport-näkyvyys ja kilpailijan oma raportointi. Stipendi haetaan joka vuodelle erikseen. Summa ei ole muutamaan kisaan osallistuvalla suuren suuri ja voi olla että kattaa minulla vain lisenssikulut, mutta onhan se kaikki silti kotiinpäin. :)

Minulla stipendihomma tulee näkymään käytännössä niin, että autossa ja vaatteissa on kilpailuissa AL-Sportin logot ja lisäksi logo näkyy blogissani. Edustamani seura on AL-Jyväskylä, johon liityin automaattisesti, kun liityin Autoliittoon.

Tutustuessani talvella lisenssi- ja stipendiasioihin ne tuntuivat jotenkin tosi monimutkaisilta (esim. mikä on AL ja AKK suhde), mutta sitten kun sain hoidettua ne lopulta kuntoon, asia oli ihan selkeä. Jos joku muu ihmettelee näitä asioita, niin toivottavasti tämä blogaus vähän avasi, mistä on kyse. Lisätietoja ja hakemuslomakkeita saa Autoliiton järjestöpäällikkö Taina Kytäjä-Roimulta.

Edit 24.6.2015: Tutustumislisenssin hinta on ollut jo vuoden alusta saakka 25 e, mutta siitä on tiedotettu vähän huonosti, joten sain tietää siitä vasta nyt. Viime vuonna hinta oli 15 e. On kyllä todella suolainen tämä uusi hinta...

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ville
06.04.2018 20.12

moi saisinko tarroja.

Jenni
10.04.2018 14.40

Voit pyytää tarroja Tainalta. :)

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

AL-Sport Ecorun Jenni

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (4) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (2) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (15) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (17) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (28) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (56) Talvi (40) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (38) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb