15.12.2014
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Kuljettajan työtila.
Ulkonäkö
Pulsarin väri Azure on aavistuksen lämpimämpi kuin taustalla pilkottavien Qashqai- ja Juke-mallien Ink Blue. Molemmat värit ovat joka tapauksessa upeita.
Matkustusmukavuus
Pulsarissa on mukavan pehmeät istuimet, mutta sivuttaistukea saisi olla enemmän.
Kuljettajan penkistä löytyi korkeussäätö, mutta apukuskille sitä ei Pulsarissa saa edes rahalla. Ihan sama juttu oli Mazda3:ssa. Voi miksi? Minun apukuskini ei arvosta.Ovien kyynärnojat ovat pehmeät ja leveät ja sopivalla korkeudella.
Tilat
Takapenkin matkustusmukavuus saa jalkatilan osalta arvosanana kymmenen, mutta istuimet vain kuusi. Ne ovat kovat ja tasaiset kuin saunan lauteet. Myyjän mukaan Pulsar on suunniteltu kuskin ympärille, mutta jos takatilaan on satsattu, niin miksei sitä ole viety loppuun saakka tekemällä istuimista mukavat? Tilojen puolestahan Pulsar kävisi vaikka taksiksi!
160 cm henkilö istuu eritäin tilavasti 180 cm henkilön takana.
Välipohjalaatikko.
Ovien äänimaailma
Suorituskyky, moottori ja kulutus
Ajoin koeajoautoon pienimmän kulutuksen ennätyksen 4,9 l/100 km.
Lisäksi medianäytöltä voi seurata ajon ekologisuuarvoa, joka muodostuu kolmesta osa-alueesta: kiihdytys, ajo ja jarrutus. Runsaasta moottorijarrutuksen käytöstä sai eniten pisteitä jarrutusosioon, mutta ajon ja kiihdytyksen pisteytystä en ihan täysin hiffannut. Hauska ominaisuus silti.Ajon ekologinen arvo.
Hetkellinen kulutus vs. koko ajon keskikulutus
Yhteenveto
Keskustelu
Eli tämmöinen tyypillinen naisen "ulkonäkö se on tärkein" -arvio autosta. Hohhoijaa. Perään sitten parit tekniset lukemat, että vaikuttaa asiantuntevammalta. Joopa joo.
Kirjoitan niistä asioista, mitkä ovat minulle tärkeitä autossa. :) Ne ovat ulkonäkö, suorituskyky ja taloudellisuus ja nämä kaikki tulevat esiin tässäkin jutussa. Netti ja autolehdet ovat täynnä teknisempiä autoarvioita. En yritä kilpailla niiden kanssa, joten en koe tarpeen esitellä blogissa autojen tekniikkaa tätä tarkemmalla tasolla.
Kiitos kattavasta jutusta! Entisenä poloistina (vai polonistina? :D), nykyisenä Almeran omistajan tämä on kiinnostanut melko paljon.. :P Ja mä kun tykkään siitä Auriksen perästäkin ;) Samoin kun juuri tuosta sinisestä väristä!
Almerassa kuuluu rengasmelu tosi kovaa sisälle (oli ihan shokki Polon jälkeen), joten selkästi Nissan on sitten parannellut asiaa..
Almera on myös tosi avuton kiihtymään (risteyksestä lähtiessä Polo pienemmällä koneella ja vähemmillä tehoilla pieksi sen mennen tullen), joten kiva, jos kuitenkin pienelläkin moottorilla tuli edes ihan ok fiilis :)
Johan on taas Nissan onnistunut luomaan mitäänsanomattomuuden maailmanennätyksen. Tosin samaa autoa myydään muualla maailmassa vanhalla nimellä Tiida, joka nyt oli kyllä Nissaniltakin kaikkien aikojen pohjanoteeraus pappamaisuudessa ja yleisessä hirveydessä.
Koeajossa olleen auton järkky väri vielä korostaa auton mahdollisimman suurta epämiellyttävyyttä. Takapää on aivan suoraan kutistettu Qashqaista, kylkinäkymä on korkeuden tähden (sekä alustan että korin korkeus) ehta eläkeläisauto, ja nokka nyt on perinteistä nissanin ei-yhtään-mitään. Jutussa mainittu Azure-väri on kyllä hieno mutta sopii tähän autoon kuin keski-ikäinen mies ilman paitaa pinkin skootterin päälle.
Ulkonäön puolesta kilpailijaksi mainittu Kia Ceed ja jopa Auriskin on ihan eri tasolla, olkoonkin että Auriksen takapää on tosiaan vähintään yhtä hirveä.
Moottorivaihtoehdot ovat kyllä niin masentavia ettei ole tosikaan. Autoon ei näköjään ainakaan vielä saa minkäänlaista moottoria. Automaattivaihteisto on ilmeisesti perinteinen jäteöljyvatkain, jolloin surkea suorituskyky selittyy helposti. Teidän kriteereillä en edes huomioisi autoja joissa ei ole kaksoiskytkinvaihteistoa, jos kerran automaatti on pakollinen.
Tämä nimenomainen kapine ei näytä tosiaan olevan mitään muuta kuin kehonsiirtoväline, ei missään nimessä auto. Käytännöllinen, edullinen, toimiva ja TYLSÄ! Täysin sieluton. Juttujen perusteella kuitenkin arvon Blogistille auto on paljon muutakin, joten eiköhän oikea auto löydy jostain ihan muualta.
Heitämpä haasteen: Koeajo Alfa Romeo Giuliettasta. Täyttää kaikki muut esitetyt kriteerit paitsi automaattivaihteistoa ei valitettavasti saa. Penkit, muotoilu ja moottorit on sitten jotain ihan muuta kuin tässä kehonsiirtovälineessä. (Ja en edes omista yhtään alfaa). Saattaa olla että manuaalilaatikko on aika pieni haitta kun muut ominaisuudet ovat jollain täysin muulla tasolla.
Hintaan ja jälleenmyyntiarvoon en ota kantaa, auton ostaminen on aina niin huono kauppa, että jos moista miettii niin on syytä mennä bussilla.
Kirjoitusten taso on taas parempi, pari juttua tuossa välissä (glosspoint ja auton vanteet netistä) oli jo siinä ja siinä että myynninedistäminen olisi alkanut nyppimään, vaikka erittäin asiallisesti olitkin yhteistyökuviot ilmoittanut..
Nissanista on minullakin omat mielipiteeni, mutta jätetään ne nyt toiseen kertaan :) Automaattina on Pulsarissa ilmeisesti portaaton CVT-vaihteisto. Teoriassa voi siis olla lähellä (kuivan) kaksoiskytkimen taloudellisuutta, mutta käytännössä on tainnut jäädä monilla merkeillä perinteisen automaatin tasolle. Pulsarin toteutuksesta ei taida kuitenkaan vielä olla kokemuksia. Pidempi koeajo sillä on kuitenkin varmasti tarpeen, selviää onko portaattoman vaihteiston erilainen tuntuma mieluinen.
Mielenkiintoinen artikkeli. Yllättävää että melu on vähäinen. Yleensä Nissaneissa on riittänyt tuota melua. Muistan tuulilasin koeajosta, että moottoritiellä manuaalin kierrokset nousee varsin korkealle ja näin myös kulutuskin. Automaattia suosin itsekin. Harkintaan menee tuon koeajo jos se isompi motti tulee. Jotenkin arvasin, että tuolla on vaikea päästä alle 5:n litran lukemiin.
Kuten Zeb tuossa totesikin niin itsellä oli Almera ja sen melu oli ihan järkyttävä. Kierrokset nousi johonkin 4000:n paikkeille satasen vauhdissa. Ja muutenkin Almera oli ihan järkyttävän herkkä ruostumaan maalipinnoiltaankin ja sen vuoksi arvo tippui tuntuvasti. Toivon mukaan Nissan on panostanut tuon ruostesuojaukseen ja myös siihen maalipintaankin.
Mulla 2004 almerassa kierrokset pysyy kyllä satasen vauhdissa 3000 paikkeilla. Mutta rengasmelu kuuluu ihan vauhdista riippumatta todella lujana vanhaan Poloiseen verrattuna.
Ruostesuojaus olisi kova juttu, omassa Almerassa alkaa kaaret kukkia, vaikka edellinen omistaja (vanha vaari) on sitä suojauttanut ja suojannut viimeisen päälle ihan ammattilaisen työnä..
Mun Almera oli edellisen sukupolven korimallia vuodelta 98. Näköjään Almera ei parantunut seuraavassa sukupolvessakaan. Mulla pukkasi ruostetta maalipinnoille jo 9 vuoden ikäisenä. Aluksi ovista puski läpi ja sitten kaarista. Helmakotelot olivat takaa haperon kuuloiset jo 10:n ikäisenä. Auto meni piakkoin vaihtoon vaikka siinä oli melkoista vääntämistä, että keneltä saa järkevimmän vaihtoehdon. Suoralla kaupalla en olisi saanut järkevää hintaa.
Trafilta sai kerran vuodessa lapun josta näki edelliset omistamat autot ja niiden tila liikenteessä. Ei kauaa kestänyt, kun edesmennyt Almerani poistui liikenteestä. Arvelen suurimmaksi syyksi ruostetta ja kyseisten ajopelien arvoakin. Eli arvoon nähden ruostevaurioiden korjaus ei ilmeisesti ollut kovin kannattavaa.
Hei, kiitos kaikille runsaista kommenteista! Ja sori etten muistanut vastata kaikkiin heti tuoreeltaan. Vastaukset tulee nyt tähän perään kaikki kootusti, kun blogger-templateni ei salli yksittäisiin kommentteihin vastaamista...
Zeb: Kiva kuulla että tykkäsit jutusta. Pulsar voisi tosiaan sopia sulle! Ja sininen on mahtava! Mietinkin sua, kun kirjoitin Auriksen perästä... :P Joku kaveri kommentoi meidänkin vanhaa Poloa joskus hiljaiseksi, joten ilmeisesti se tosiaan oli sitä. Minusta se oli ihan normaali, mutta enpä saman ikäisillä muilla saman koon autoilla koskaan ajanutkaan. :)
Säätäjä-ässä: Kiitos pitkästä ja perustellusta kommentista! Vaikka emme samaa mieltä aiheesta olekaan, niin tällaisia kommentteja on ilo lukea. :) Minusta takapään kopioiminen toisesta saman merkin mallista ei ole mikään ongelma. Vähän kaikki automerkit pyrkivät malleissaan pitämään sukunäköä ja tämä on selkeästi Nissanin tämän sukupolven näkö. Mutta joo, ei Nissan ole tässä onnistunut pääsemään ihan riittävään nuorekkuuteen. Olen miettinyt, että mikä siinä tökki ja tullut lopulta siihen tulokseen, että kai sen muotoilu sitten tökkii vähän tavalla kuin Skoda Fabiassa, joka vaan näyttää liikaa pappamaiselta Skodalta vaikka periaatteessa näyttää ihan hyvältä. En siis vertaa näitä keskenään, vaan sitä fiilistä.
Pulsarin moottoreita on joka paikassa arvosteltu tehottomiksi, viimeksi tänään luin Tuulilasin kommentit. En oikein ymmärrä, miten se tuntuu minusta ihan hyvältä. Koska onhan se paperilla aika keskinkertainen. Minähän kävin sen vielä kolmannen kerran koeajamassakin, kun oma fiilis ja muiden fiilis oli vastakkain ja silti pysyin omassa kannassani...
Alfa Romeo Giulietta olisikin mielenkiintoinen koeajettava, kiitos vinkistä! Sääli ettei Jyväskylässä ole jälleenmyyjää eikä käytettynäkään näkynyt olevan tarjolla lähimailla. Mutta automaatti on kyllä ehdoton, menen lopulta silti käytännöllisyys enkä fiilis edellä, vaikka fiiliksellä onkin merkitystä. Ja kuten merkinnässä kirjoitin, olin lopulta aika hyvissä fiiliksissä Pulsarista.
Parit myynninedistämiset syksyn blogauksiin tosiaan mahtui, mutta koitan tosiaan merkitä ne mahfdollisimman hyvin. Hyvä että siinä onnistuin. Vannejuttu oli täysin sponssattu, Glosspointin kirjoitin koska halusin itse mainostaa heitä, se on ihan omaa hehkutusta multa. Mutta totta kai ideana oli antaa siitä heille hyötyä.
Anonyymi: Jeps, Pulsarin Xtronic-automaattivaihteisto on CVT. Ovat saaneet sen tosiaan (speksien mukaan) melko taloudelliseksi, mutta tehokkuus sen sijaan...
Robin: Pulsar hämmästytti minutkin hiljaisuudellaan! Tietenkin minulla on vertailukohteena Polo, joka on kokoluokkaa hiljaisempi auto. Mutta kun verrataan vaikka saman kokoluokan Mazda3:een, niin onhan sen äänimaailma ihan eri tasolla! Parasta olisi verrata niin, että ajaisin Pulsarin jälkeen samana päivänä Golfin ja Leonin, joita pidän omassa luokassaan hiljaisina autoina.
Robin ja Zeb: Kuulostaapa pahalta ruostumiselta, ja Zebillä vielä kunnon suojauskäsittelytkin! ;( Toivottavasti nyky-Nissanit kestävät paremmin...
Polttoainekulutuksia mainitsit artikkelissa useampiakin, tarkentamatta mittaustapaa. Vähän harmi.
Omistamistani autoista ainakin pari edellistä ovat näyttäneet hetkellisen kulutuksen ja laskevat siitä keskikulutuksen. Käytännössä tyhjäkäynnin aikaista kulutusta ko. autot eivät laskeneet mukaan "keskikulutukseen". Tällä on iso merkitys esim. talvella lyhyeehkössä ajossa, jolloin auto käy aluksi tyhjäkäynnillä samaan aikaan kun kuljettaja pyhkii lumet pois auton päältä.
Omasa ajossa näillä autoilla heitto todellisen (mittarilta tankatun ja maksetun polttoaineen) ja ajoneuvon laskeman keskikulutuksen välillä on ollut luokkaa 0,5 - 1 litra sadalle kilometrille. Vuodenajasta ja ajosta riippuen.
En ole itse tarkistantu Nissanin keskikulutusta "bensapumpulta", mutta kulutusmittari toimii keskikulutuksen laskemisessa kuitenkin "oikein". Se laskee tyhjäkäynnin aikaisen kulutuksen mukaan ajettujen kilometrien sekaan. Henkilökohtaisesti pidän tästä, olkootkin että ensimmäisenä itsekkin kaipasin tuota hetkellistä kulutusta .... vanhasta muistista.
Polon keskikulutuksen mittauksesta ei vielä ole kokemusta, joten en pysty vertaamaan =)
Moi! Kiitos pitkästä kommentistasi ja pahoittelut, että olen unohtanut vastata siihen aiemmin.
Pulsarin ja kaikkien muidenkin koeajoautojen kulutuksen katson ihan vain auton ajotietokoneesta. Ei ole oikein muuta vaihtoehtoa, sillä kun en tankkaa autoa, en voi laskea kulutusta siitä. Naisten ajopäivän Auris Hybridistä sen olisikin voinut laskea (juttu tulossa), kun se oli 600 km mulla, mutta en tajunnut tankata täyteen lähtiessä.
En osaa sanoa mitään tuohon tyhjäkäynnin aikaisen kulutuksen huomiointiin matkan keskikulutuksessa. Polossa (ja lienee kaikissa vw-konsernin autoissa sama?) keskikulutus vaan kasvaa liikennevaloissa seistessä, joten se ainakin huomioi. Mistä merkeistä sulla on kokemusta ettei huomioi, kiinnostaisi tietää? Aika outoa toimintaa sellainen, kun tosiaan tyhjäkäyntiä voi tulla paljonkin.
Polon kulutuksen laskeminen tankkauksen perusteella on aika arpapeliä, sillä välillä mennään yli ja välillä ali siitä, mitä ajotietokone näyttää. Kakkosajotietokoneen nollaan siis vain tankatessa.
Näyttäähän se Pulsarikin hetkellisen kuultuksen, ei vain niin tarkkana lukuna kuin jossain autoissa. Mutta tosiaan siihen palkkiin kyllä tottui ja sitten se olikin ihan kiva käyttää. Aurisissa oli samanlainen.
Anteeksi nyt vain mutta ensimmäinen pulsar tuli jo vuonna 1978, nimittäin N10 Datsun Cherry. Paras ja viimeinen oikea pulsar nissanilta perustuu n14 kopan sunnyyn ja on varustettu SR20DET tekniikalla ja ATTESA nelivedolla. Viimeisin kunnon nissani tavan pulliaiselle on Nissan Primera P11-120 GT jonka jälkeen alkoi järkyttävä alamäki. R.I.P Nissan
Okei, tuota en tiennytkään. Pulsar-nimistä Nissania on siis myyty maailmalla iät ja ajat, mutta nyt vasta Eurooppaan on tuotu automalli nimeltään Pulsar. Sitä Nissan omilla sivuillaankin mainostaa täysin uudeksi, joten tähän pohjautuu minun tietoni. Jännästi menee kyllä nuo nimeämiset, kun esimerkiksi jossain meidän Tiida on Pulsar.