04.02.2015
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
Olen aina ollut nastarengasihmisiä, koska ne ovat yksinkertaisesti turvallisin valinta Suomen talveen. Kitkarenkaat ovat kuitenkin alkaneet viime talvina vähän kiinnostaa, sillä rauhallisella ja ennakoivalla ajotyylilläni minun pitäisi pärjätä niillä ihan hyvin. Renkaat ovat kuitenkin sen verran arvokkaita, että niitä ei voi ihan noin vain kokeeksi lähde vaihtamaan. Viime talvena olisin saanut valita Poloon Hakkapedia-blogaajana Hakkapeliitta R2 -kitkarenkaat, mutta vedin varman päälle ja valitsin Hakkapeliitta 8 -nastarenkaat*.
Jokin aika sitten Rengasnuoran Jarmo kysäisi, olisinko kiinnostunut testaamaan kitkarenkaita. No ehdottomasti! Saisin testata kitkoja ilman sitoumuksia sen aikaa kun huvittaa ja palata sitten takaisin omiin nastoihin. Testirenkaiksi sain valita joko Nokian Hakkapeliitta R2 tai Goodyear UltraGrip Ice 2, jotka molemmat ovat testimenestyjiä. Merkillä ei ollut minulle juuri väliä, joten päädyin Jarmon ehdottamaan Goodyeariin*, joka voitti viime talvena TM:n kitkarengasvertailun.
Jotta pystyisin mahdollisimman hyvin vertaamaan nasta- ja kitkarenkaiden eroa, kävin ajamassa juuri ennen renkaiden vaihtoa reilun 60 km lenkin. Pienen keskustapyörähdyksen jälkeen suuntasin Ronsuntaipaleentietä Muuramen Isolahteen, joka on moottoripyöräilystä tuttu pätkä, mutta jossa en ole koskaan talvella ajanut. Tie oli urainen, jäinen ja mutkainen eli aivan täydellinen rengastestaukseen. Jossain mutkissa auto luisti aavistuksen sivusuunnassa ja kertaalleen isommassa mutkassa ajonvakautus puuttui peliin kuuluvan rutinan saattelemana. Isolahden jälkeen kävin kipuamassa Riihivuoren laelle ja sitten vanhaa Jyväskyläntietä takaisin kaupunkiin. Lopuksi kokeilin pari mäkilähtöä Tikassa erittäin jyrkässä lumipintaisessa ylämäessä.
Reilu 60 km pitkä renkaiden testauslenkkini
Lenkin jälkeen kävin Rengasnuoralla vaihdattamassa nastat kitkoihin ja ei muuta kuin takaisin baanalle. Tietenkin nyt vähän varovaisemmin ja entistä ennakoivammin, koska kitkojen pito ei ole nastarenkaiden luokkaa. Jarmo myös muistutti, että kitkat eivät varoita millään tavalla liukkaasta. Siinä missä nastat tavallaan varoittavat liukkaasta äänellään, kitkat ovat täysin äänettömät. Enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi kitkoja tältä kannalta!
Ensimmäinen ihana havainto kitkoista oli tietenkin hiljaisuus. Tuntui, kuin auto olisi vetäissyt jalkaansa villasukat ja tassutteli niillä eteenpäin äänettömästi kuin kissa.
Goodyear UltraGrip Ice 2
Ajoin kitkarenkailla lähtöä ja loppua lukuun ottamatta saman testilenkin kuin nastoillakin. Puolentoista tunnin ajon jälkeen fiilis oli hämmentynyt: näinkö helppoa tämä on? Olin odottanut, että auto tahtoisi luistella mutkaisella ja jäisellä tiellä ekaa lenkkiä enemmän, mutta takapuoleni ei huomannut luistoa kuin pari kertaa aavistuksen verran. Taisin kyllä tulla mutkiin vähän rauhallisemmin kuin nastarenkailla, mutta muuten ajelin Drivecon* perusteella aika samaa nopeutta kuin ekallakin lenkillä. Koko reissun keskinopeus oli vain kaksi kilometriä ekaa lenkkiä pienempi.
Testilenkki nastarenkailla ja kitkarenkailla ajettuna.
Riihivuoren laelle ajoin tietoisesti ekaa kertaa varovaisemmin, koska mäen päälle vievä tie on mutkainen ja jännästi reunoihin kallellaan. Ylämäessä jossain vasemmalle kaartavassa mutkassa tuli silti pieni säikähdys, kun auto meinasi puskea suoraan oikean reunan penkkaa kohden. Pieni jarrutus kuitenkin auttoi ja pääsin taas oikealle ajolinjalle.
Mäkilähdöt onnistuivat kitkoilla varsin hyvin. Hieman jäisessä kirjaston mäessä Polo lähti siitä liikkeelle täysin ongelmitta eikä luistoneston merkkivalo välähtänytkään. Lumisessa tosi jyrkässä ylämäessä ensimmäinen liikkeelle lähtö meni myös hyvin, mutta parilla seuraavalla renkaat vähän sutivat tyhjää vaikka annoin kaasua tosi varovasti. Auto ei silti valunut yhtään taaksepäin, vaan pienen nuljumisen jälkeen se lähti kipuamaan mäkeen varmoin ottein.
Täytyy muuten todeta, että Polon mäkilähtöavustin on erinomainen varuste. Sen avulla auto pysyy paikallaan vielä hetken sen jälkeen, kun jalan on nostanut jarrulta. Ehtii hätäilemättä siirtää jalan jarrulta kaasulle ilman pelkoa siitä, että auto lähtee valumaan.
Muutaman päivän testaamisen jälkeen on sanottava, että kitkarenkaat ovat hämmästyttävän helpot ajettavat. Haluaisin sanoa “huolettomat”, mutta väitän, että siinä vaiheessa, kun kitkarenkaista lakkaa huolehtimista, ollaan menossa metsään. Huonolla tuurilla muutenkin kuin kielikuvana. Pitää tiedostaa, että alla on kitkat ja muistaa huolehtia ennakointi ja turvavälit sen mukaiseksi.
Olen ajanut tämän viikon autolla töihin ja joka kerta vasta ekassa käännöksessä muistanut, että ainiin, Polossa on kitkarenkaat ja sitten olen huomioinut ne loppumatkan (ja nauttinut hiljaisuudesta). Kaikki on mennyt tähän saakka hyvin, mutta testirupeama on vasta alussa. Maanantaina suuntana on Hämeenlinna ja renkaat pääsevät pidemmälle maantielenkille. Helmikuun lopussa puolestaan perinteinen autokoulun ratapäivä, jota odotan nyt erittäin mielenkiinnolla, kun on erilaiset renkaat alla. Pääsee oikeasti kokemaan, miltä kitkat tuntuu kun ollaan pidon rajamailla ja miten jarrutusmatkat eroavat nastarenkaisista autoista.
* Olen saanut Hakkapeliitta 8 -nastarenkaat Nokian Renkailta, koska olen Hakkapedia-rengastestaaja. Goodyear UltraGrip Ice 2 -kitkarenkaat ovat testissä Rengasnuoralta. Driveco-ajotavanseurantalaite Falckilta on käytössäni toistaiseksi. Kaikki mielipiteet ovat omiani. Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään.
Keskustelu
Erittäin hyvä ja ajankohtainen juttu! Itse kesällä 10 vuotta täyttävällä varustelemattomalla pikkuautolla ajaessa niitä nastoja on pitänyt aivan elinehtona. Mutta täytyy sanoa, että kyllä viime talvena kun Virossa ajoin lähes joka vkl 150km maalle ja takaisin nastojen ulvoessa 90km tuntinopeudessa mietin että onko tässä järkeä? Nyt onneksi on tullut ajeltua tänne Itä-Suomeen päin ja lumituiskussa nastat ovat kyllä olleet jälleen lumipyryssä pelastus, mutta jos ajaa etelämmässä kaupunkiajoa ja talvet jatkavat tätä menoa, että lunta on milloin on, niin onhan nuo kitkat huomattavasti järkevämpi ratkaisu, eivätkä kuluta teitä puhki kun lunta ei tule mutta talvirenkaat on oltava.
-Piia / Rattituntuma
Olisit vain ottanut Hakkapeliitan kitkat. Ovat ainoat, jotka varoittavat alkavasta pidon menetyksestä. Itse olen ajanut n. 10 talvea Hakkapeliitan kitkoilla.
Kiitos kommenteista!
Piia: On kieltämättä typerän tuntuista ajella nastoilla, kun tiet on viikkotolkulla vaan asfaltilla. Muistuu niin viime (epä)talvi mieleen... Mutta sitten kun tulee se yksittäinen pääkallokeli, niin sitten nastat on voittamattomat. Mutta onko pääkallokeliin pakko lähteä... Tässä asiassa on nini kaksi puolta. Onneksi nykyiset nastarenkaat kuluttavat teitä huomattavasti vähemmän kuin aiemmat. :)
PTR: Miten ne varoittavat? Kysyn ihan sillä kun en kitkoja tunne. Just oli puhetta rengasliikkeessä, että kitkat ei varoita kuten nastat, joista luiston kuulee. Hakkapeliitta R2 ei siksi niin paljon innostaneet, että olen kuullut niiden olevan melko vetelät, mutta ilmeisesti riippuu vähän missä autossa ovat. Muutenhan ne onkin todella hyvin menestyneet testeissä.
Hakkapeliitta R2 oli TM:n vertailussakin talvipidoltaan testin paras kitkarengas. Sen pito ei lopu yht'äkkiä vaan luistoja pystyy korjaamaan. Kokeiltu on Saabin 9-5:n ja Octavian alla. Toimii. Vetelyydestä en kokenut mitään haittaa.
Jenni omassa tapauksessa sinne pääkallokeliin on usein lähdettävä... Ajan paljon myös koska pakko on... Ei julkinen liikenne ole tarjonnut vaihtoehtoa, mutta kyllä nyt taas mietin että kiva painella nastoilla tuo reilu parisataa Mikkelistä Helsinkiin kuivalla tiellä kun jopa täällä oli tänään plussaa, mutta toisaalta kyllä se kämäisessä lumisateessa ajon voittaa, jossa kukaan ei tunnu osaavan käyttää valoja vaan joka toinen auto häikäisee pimeänäön kuuseen, että yritä siinä sitten nähdä siellä pyryssä etees...
On tämä kitkarengas keskustelu ihan ihmeellistä.Ei pidä,luistaa,ei pyshdy.On samanlaista,kin pyrypäivänä pitää ajaa hullunkiilto silmissä lumisateen keskelle...ei se vain pysähdy.
Eikö kitkoilla voi ajaa hieman rauhallisemmin,on ne hyvät.7 vuoden kokemuksella,eikä mulle nastoja enää tulekkaam.Selviää penemmällä polttoaineen kulutuksella,rapinalla ja narinalla.Ei ole kiire laittamaan talvitenkaita alle tai ottamaan pois,kun ei ole piikkejä alla.Voi ottaa rauhallisemmin,rohkeasti kokeilemaan-
on ne nykypäivänä ihan kelvolliset,kun ei aja ihan loppuun.
PTR: Mun kaveri on yleensä hyvin rauhallinen tyyppi, mutta ostettuaan Audi A3:een nuo R2:t ja kertoessaan niistä kokemuksia hän ei kyllä sanojaan säästellyt! Hänen mielestään auto pilalla, kun ajotuntuma karmea. Ja mitä itse ajoin hänen autollaan niin kyllä ne aika urahakuiset oli, mutta en ole rinnalla tietenkään testannut toisen merkin renkaita joten en osaa sanoa. Enivei testeissä menestyneet renkaathan ne on, että ei huono valinta varmastikaan.
Piia: Jeps mulla on se helppous, että aika harvoin on pakko lähteä ajamaan. Tosin jos autolla on pääkallokeli, niin mitä se on polkupyörällä? x) Mutta tää siis kertoo siitä, että pitkiä matkoja mun ei tartte ajaa kun pyörä on vaihtoehto... Lumipyryssä ajaminen on kyllä tosi inhottavaa ja raskasta, kun mitään ei näe ja hirveän skarppina pitää olla. Ja pitkistä valoista ei ole kuin haittaa. Urgh. Miten porukka ei osaa käyttää valoja pyryssä?
Matti: Eiköhän kaikki tähän keskusteluun osallistuneet osaa ajaa rauhallisesti. :) En usko, että Piiakaan hullunkiilto silmissä kaahaa, vaikka nastat onkin valinnut alle. Ne vain ovat kaikkien testienkin mukaan turvallisimmat ja voisin kuvitella valitsevani ne itsekin, jos pitäisi ajaa paljon. Nyt kun ajoja ei ole paljon, pistää harkitsemaan, pitäisikö siirtyä kitkojen käyttäjäksi. Luettelit juuri ne kaikki kitkojen hyvät puolet, jotka kyllä houkuttelisi. Mutta kyllä tänäänkin ihan tässä lähistöllä 40 km/h ajaessa huomasi, miten ne lipsui verrattuna nastoihin, kun oli tiet ihan jäässä. Ei mitään ongelmia ollut, mutta huomasi ettei auto pidä niin tiukasti kiinni tiestä kuin ennen.
Kokemusta jonkun verran molemmista. Lehdistöautoissa on melkein järjestäen kitkat alla ja kyllähän ne on hiljaisia ja uusina pitävätkin aivan hyvin. Toistaiseksi kuitenkin oman auton alla nastat ihan vaan turvallisuuden maksimoimiseksi.
Lähinnä minua mietityttää kitkojen kesto. Kitkat on uutena todella pitävät mutta mites sitten parin kolmen vuoden päästä. Kumiseos on sen verran pehmeämpi, että kuluminenkin varmasti nopeampaa. Vaikea kuitenkin sanoa kun en ole samoilla kitkoilla ajanut viikkoa kauempaa ja lehdistöautot eivät ole muutenkaan kovin vanhoja.
Jollain kitkoilla ajavalla voisi olla parempaa tietämystä tästä kestosta. Niin ja kyllä nastarenkaistakin se paras pito toki häviää ajan myötä.
Kitkarenkaat alle kaikille, ei kulu asfaltit, ja on miellyttämpää ajella ja hiljaisempaa. Vaimon kanssa yhdessä ja erikseen ajeltu kitkoilla 8 vuotta ja puolet siitä maaseudun kaljamilla. Tosin autossa ajonvakauden hallinta, mikä varmaankin avittaa. Täytyy tosin muistaa, että on kitkat alla, elikkä ennakointia ja rauhallisuutta. Ei kitkat sen kummosemmin kulu kuin nastarenkaatkaan. Pitää ihan hyvin vielä 4-5 mm kulutuspinnalla. Kokemusta nokialaisista ja continentaaleista ja vieläpä nankangin kitkoista.
Kitkarengas kokeilussa tulivat esille ne kaikki olennaiset asiat esille, miksi autoilijat eivät vaihda nastojaan kitkarenkaisiin. ENNAKKOLUULOT renkaiden pitoa kohtaan. Talvet eivät enään ole samanlaisia kuin ennen. Suurimman ajan talvesta ajamme kuivallla asfaltilla. Se pienikin lumi mikä sattuu satamaan (pääkaupunkiseudulla) maahan, poistetaan jo aamuyöstä tai jo ennakkoon edeltävänä päivänä, tehosuolauksella. Herää siis kysymys, mihin täällä talviliikenteessä nastarenkaita tarvitaan? Turvallinen talviliikennöinti perustuu ennakoivaan ajotapaan ja turvavälien pitämiseen, minne ne perusasiat ovat unohtuneet? Minusta jo rengasfirmojen tai TM / Tuulilasi lehtien nastarenkaiden pakkosyöttö edustaa jälkeenjäänyttä ajattelua turvallisuusasioissa. Pohjoismaalaiset kitkarenkaat toimivat talvella kelissä kuin kelissä aivat turvallisesti ja luotettavasti, kun muistaa nuo em. perusasiat. Jo mainonta " kun haet äärimmäistä pitoa" nastarenkaiden kohdilla kuvaavat vain sitä, että ko. rengastyypin kuljettajilta puutuu jo pelkästään tilannenopeuden sovittaminen talviliikenteeseen. Ympäristötekijöistä: vähemmän melua ympäristöön ja itselle, kitkarenkaat säästävät polttoainekuluissa siis vähemmän päästöjä ympäristöön. Ktkarenkaat eivät kuluta tiestöä kuin nastarenkaat ( hienontunut kiviaines tiemateriaalista leviää ilmaan ja erottuu hyvin myös autojen maalipinnassa ). Kitkarenkaat voi asentaa alle aikaisin jo syksyllä ja pois myöhemmin keväällä. Siis, ajakaamme ajotaidolla, emme renkailla. Kun talviliikenteessä haetaan " äärimmäistä pitoa", silloin ollaan jo väärillä asenteilla liikenteessä. Niitä vääriä asenteita ei edes nastarenkaat kykene korjaamaan.
Kiitos kommentistasi! Täytyi itsekin lukea, mitä olin kirjoittanut, kun oli jo päässyt unohtumaan. Hienosti kyllä ennakkoluulot saivat kyytiä.
Pidin kovasti perustelustasi, että kun haetaan äärimmäistä pitoa, ollaan väärällä asenteella liikkeellä. Olet siinä ihan oikeassa, että talvella pitää asennoitua talveen. Muistutan talvella liikkeelle lähtiessä aina itselleni, että nyt on kitkat alla. Viime talven pärjäsin kitkoilla hyvin, mutta on ihan oikeasti välillä kelejä, joissa kitkat on kuin ne villasukat - niissä ei ole "minkäänlaista" pitoa kun sopiva jää sattuu alle. Aniharvoin tällaisia pääkallokelejä on, viime talvena niitä oli minulla yksi päivä. Testasin renkaiden pitoa lukkojarrutuksella ja auto pysähtyi vasta juuri ennen risteystä, josta tuli sattumoisin vielä auto. Muutoin kitkarenkaat olivat kuitenkin ihanat ja päädyinkin niihin uudessa autossani. Lue juttu :) http://www.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/nastarenkaat-vai-kitkarenkaat--talvirenkaiden-valinta-leoniin
Huvittaa näissä kommenteissa se perusasia, että ainakin minä ajan ympäri vuoden pelkillä kitkoilla, enkä edes mieti hankkivani rinnalle kesärenkaita. Olen ajanut vuosia Goodyear UltraGrip Ice 2 kitkoilla kesät ja talvet. Ajan vuosittain 15 000-25 000 km ja en ole huomannut mitään hankaluuksia eri vuoden aikana. Kovalla vesisateella ei ole hankaluuksia, vaikka porukka yrittää näin todistella. Auto on Skoda Octavia TDI noin 140 hv, joten luulisi minulle tulleen ongelmia näiden kanssa, mutta ei niin ei.
Tässä rengasfirman kokoamana joitain faktoja kitkarenkaan toimimisesta kesärenkaana. Tokihan esittävät juuri ne faktat, jotka tukevat heidän missiotaan myydä lisää renkaita, mutta tuosta voi jokainen pohtia itse kuinka haluaa toimia:
https://www.nokianrenkaat.fi/yritys/uutinen/kitkarengas-on-kesakelilla-kelvoton/
Oletko Jukka huomannut eroa renkaiden kulumisessa kesällä kitkat vs kesärenkaat? Maalaisjärjellä ajatellen kuvittelisin, että kitkat kuluisivat kesällä nopeammin kuin kovemman seoksen kesärenkaat, mutta mikä on sitten totuus?
Mietin, että tietävätkö vuosia pelkillä kitkarenkailla ajaneet, millaista on ajaa kunnollisilla kesärenkailla pehmeiden kitkojen sijaan? On toki hyvä että niillä on pärjännyt, mutta ei se kerro mielestäni koko totuutta. Totuus renkaista selviäisi radalla, kun lähtisi kokeilemaan oikeasti kesärenkaiden ja kitkarenkaiden eroa. Sitä varmasti löytyisi vaikka arjessa renkaat tuntuvatkin täyttävän tehtävänsä hyvin. Tutkimustulokset ovat kuitenkin kitkarenkaiden kesäkäyttöä vastaan, eikä sitä voi voittaa millään mutulla. Nokian Renkaiden jutussa viitataan myös puolueettomaan Tekniikan Maailman vertailuun eri renkaiden toimivuudesta kesäkelissä ja kyllä kitkat se vaan kirkkaasti hävisivät.
Hei kaikki talvirenkaista kirjoittaneet. Aikaisemmin v.2015 kirjoitin kitkarenkaiden ominaisuuksista ja allekirjoitan ne edelleen. Luin myös sen jälkeisiä kirjoituksia muiden kokemuksista kitkarenkaista, niistä seuraavaa: Olen nyt ajanut Nokian R2 kitkoilla 5 talvea, kulutuspinta nyt renkaissani 4 mm. Kirjoituksissa pohdittiin kitkarenkaiden ominaisuuksien muuttumista niiden kuluessa, tuotu esiin, että niiden kuluessa ne menettävät pitonsa. Tottakai uuden renkaan pito on maximissaan, mutta en ole havainnut renkaitteni ominaisuuksien täysin kadonneen, johtuen renkaan teknisestä rakenteesta. Ihmettelen sitä, että nastarenkaiden kulumista ja niiden teknisen rakenteen ja ominaisuuksien muuttumista ei pohdita ollenkaan. Nastarenkaiden käyttöikä on huomattavasti lyhyempi verrattuna kitkarenkaisiin johtuen siitä, että nastarenkaissa esiintyy runsasta nastapakoa tai nastojen pistovoima maahan on oleellisesti heikentynyt. Täällä pääkaupunkiseudulla ajetaan läpi talven, tehosuolauksesta johtuen,märällä tai
kuivalla asfaltilla, joka kuluttaa nastoja ja renkaita voimakkaasti. Moni ei ymmärrä sitä, että autossaan olevat nastarenkaat ovat laittomat. Rengas ei toimi vaaditulla ja esitetyllä teknisillä ominaisuuksilla, jos renkaat ovat nastapaolliset ( 30 % nastojen määrästä puuttuu )tai nastojen ominaisuus on muuttunut ( kärjet katkeilleet tai pyöristyneet ) renkaat eivät täytä talvirenkaiden määrittelyä vaikka niissä olisi urasyvyyttä jäljellä sen vaaditut 3 mm tai yleensä enemmän. Miten näillä ominaisuuksilla olevat nastarenkaalliset muka pysyvät tiellä paremmin??? kitkarenkaisiin verrattuna.
Olipa mukavaa Heikki, että tulit uudemman kerran kommentoimaan! :)
Sen perusteella mitä olen rengasliikkeessä jutellut, ei hyvistä nastarenkaista nykyisin juurikaan irtoa nastoja. Ehkä sitä on aiemmin tapahtunut enemmän.
Tämä on mutua, mutta en usko, että nastarenkailla olisi hirveän paljon lyhempi käyttöikä kuin ktikoilla. Kitkarenkaiden pito nimittäin tippuu hälyttävän paljon vuosien kuluessa. Moottorissa pari vuotta sitten ollut juttu on melko silmiä avaava siitä, miten kitkarenkaiden pito heikkenee niiden kuluessa. Viisivuotias ja viiteen milliin kulunut rengas on jo todella liukas. En usko, että autoilija itse edes tajuaa, kun pito vähene vähitellen. https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/kitkarengastesti-kylla-noilla-viela-yhden-talven-ajaa-vai-ajaako/
Omilla kitkoillani ajan nyt kolmatta talvea, varmaan ensi talven vielä menen mutta sitten todennäköisesti vaihtoaika. Ainakin tuon jutun perusteella.
Tössä omia kokemuksiani nastoista.
Tällä hetkellä alla neljä talvea vanhat (kuluva talvi mukaan lukien) Bridgestone Blizzak spike-01 nastarenkaat. Kulumisen on todellakin huomannut tänä talvena. Pintaa renkaissa kyllä jäljellä vielä n. 7 mm eikä nastoja ei ole irtoillut ollenkaan, mutta nastat sen sijaan ovat vinoutuneet ja niiden päät tylpistyneet. Erityisesti talvi 2016-2017 kulutti renkaita paljon, lumen puutteen vuoksi.
Tämän huomaa kyllä myös pidossa. Tuoreella lumella rengas toimii kuin uusi, mutta polanteisellä tiellä, jonka pinnassa on jäätä, rengas on liukas.
Myös vetopito on heikentynyt huomattavasti. Sivuttaispitoa on vielä jäljellä enemmän, mutta on tilanteita joissa perä lähtee kuitenkin luistelemaan, etuvetoisessa autossa, myös rauhallisessakin ajossa. Tätä ei vielä parina ensimmäisenä talvena tapahtunut. (Tai sitten ei ole vain sattunut olemaan liikenteessä yhtä liukkaalla kelillä.) Tämä onkin ehdottomasti näiden renkaiden viimeinen talvi.
Näiden kommenttien ja rengastestien ym. perusteella kitkarenkaat vaikuttavat lupaavalta. Käyttöikäkin on mielestäni kummissakin aivan sama, noin 4 talvea.
Kiitos Timo kokemustesi jakamisesta! Mukava myös kuulla, että blogin kommenttiosastosta on ollut hyötyä. :)
Minulla itsellääni on niin lyhyt muisti, etten osaa sanoa omien renkaiden luistelusta aiempiin talviin verrattuna mitään. Täytyy siksi lähinnä luottaa vertailuihin ja ammattilaisten sanaan... Tämä talvi on kyllä ollut myös jännä. Monta viikkoa jo pakkasta, mutta kaikki tiet kaupungissa pääosin asfaltilla. Kitkoilla on hyvin pärjännyt, mutta esim. viikonloppuna kun ilma lämpeni -5 c tuntumaan, ei meinannut päästä jostain risteyksestä liikkeelle sinä aikana, kun valot olivat minulle vihreät. Nyt taas kylmempi ja hyvin pitää.
Muistan lukeneeni Ruotsalaisen talvirengastestin, jossa testattiin myös kuluneita talvirenkaita. Nastat olivat parhaat uutena, mutta jo vuoden jälkeen terävin pito häipyi. Noin 3 vuoden kohdilla kitkarengas oli jo jäällä yhtä hyvä ellei jopa parempi, muualla parempi.
Kumihan sen pidon kuitenkin tekee. Tuli testattua, kun ruotsista ostin auton, jonka alla oli kiinalaiset "talvirenkaat" nastoilla. Ei pitoa ei niin yhtään. Alle vaihdoin kokeeksi uusio kitkat, jotkut greendiamondit ja pitivät kuin tauti. Veltot olivat, ja polttoainetta söivät, mutta näillä renkailla ei ole ikinä ollut mitään ongelmaa missään. Kaverilla oli hakkapeliitta 8, uudet alla, ajeli edessäni ja ihmettelin kun hidasteli, liikenneympyrässä luisteli, totesi , että oli niin pirun liukasta, itse en edes huomannut, että olisi ollut liukasta..
Uuteen autoonkin otin samanlaiset.
Kyllä ainakin pirkanmaa-helsinki akselilla on aivan turhaa nastoilla rouhia lokakuusta toukokuulle, kuten suurin osa tekee.
Ensi talveksi pitäisi ostaa uudet kitkat, ehkä Nokian R3 kokeeksi, nyt on Greendiamondit olleet kuusi talvea alla, koitetaan onko R3 jämäkämpi viekö vähemmän bensaa. Luultavasti.
Löytyi tuo juttu:
"En tydlig fördel med dubbat, men för de begagnade däcken blir det annorlunda. Det dubbade däcket presterar plötsligt sämre än det nordiska dubbfria och har tappat nästan en femtedel av sin bromskapacitet. Det nordiska dubbfria har tappat sju procent och det centraleuropeiska är bara marginellt sämre än sin nya motsvarighet.
När vi testar bromsprestanda på snöunderlag, där dubben inte spelar samma roll, följer resultaten ett annat mönster. Här är det däckets mönster som gör jobbet – de dubbade och nordiska dubbfria presterar likvärdigt då de tappar extremt lite av sin kapacitet som begagnade. Detta gäller även det centraleuropeiska.
När vi testar vägegenskaper på den isbelagda testbanan växer skillnaderna igen och det är tydligt att det dubbade däcket har tappat sin skärpa. Där det begagnade nordiska dubbfria nästan presterar lika bra som sin nya kusin så förlorar det begagnade dubbade däcket mycket av sin kapacitet. Upplevelsen mellan nytt och begagnat är som natt och dag – från säkert, snabbt och förutsägbart till sladdbenäget, svårhanterat och klart långsammare. Det begagnade nordiska dubbfria är bättre än det begagnade dubbade. Dels i känslan som förmedlas och dels i de varvtider som däcket presterar. Samtidigt presterar det begagnade dubbade och begagnade centraleuropeiska på nästan samma nivå. Skillnaden dem emellan är försumbar och detta understryker vårt konstaterande – dubben är en färskvara.
På snöbanan upprepas resultaten från bromsproverna, skillnaderna i prestanda mellan nytt och begagnat är små. Det centraleuropeiska tappar mest med sina fem procent, det dubbade fyra procent och det nordiska dubbfria bara en procent.
Det står därmed bortom allt tvivel att det dubbade däcket åldras snabbare och tappar prestanda i högre grad än sina dubbfria alternativ."
http://teknikensvarld.se/gamla-dubbdack-ar-farliga-126172/
Kiitos kommentista! Kiva myös että löysit mainitsemasi artikkelin. Hieman haastavaa sitä oli kyllä lukea google translatella, kun se ei oikein tajunnut rengastermejä.
Ainakin omassa käytössä täällä Jyväskylässä nastarenkaat olisivat olleet tänä talvena varsin turhat, kun ajan vain kaupungissa. Vain pari kertaa oli sairaan liukasta. Liukkaita risteyksiä on toki ollut välillä, mutta niihin on ennakoinut tulot ja lähdöt ja pärjännyt hyvin. Pitkillä pakkasjaksoilla kun ei satanut lunta, niin silloinkin oli kuivaa eli kitkat jees. Tänä talvena tuli suorastaan ajatus, että pikkuhiljaa tajuan, miksi kesi-Euroopassa nastarenkaat on kokonaan kielletty. Mutta riippuu niin siitä, millainen talvi sattuu olemaan!
Seuraaviksi renkaiksi minuakin kiinnostaisi hankkia nuo uudet Nokian R3 kitkat. Meinasin kuitenkin vielä ensi talven pärjätä näillä nykyisillä nyt 3 talvea ajetuilla Goodyearin kitkoilla.
Mites Jenni, oletko huomannut eroa renkaiden pidossa talvien välillä kun ne ovat hiljalleen kuluneet? Tietysti voi olla vähän vaikea arvioida tätä, kun olosuhteet vaihtelee ja kesän kun ajelee kesärenkailla niin tehokkaasti unohtaa miltä se talven liukkaus tuntuikaan.
Itselläni oli tänä talvena uudet kitkat alla ja niiden pito oli kyllä hyvä. Pitää toivoa, että säilyy nyt vielä ainakin yhden talven ellei jopa kahta.
Pahoittelut, unohdin vastata sulle aiemmin! :/
En osaa kyllä yhtään sanoa, onko renkaat olleet liukkaammat! Mulla on niin huono muisti, että järkytyn pimeällä ajamisestakin joka syksy. :D Tämän talven pärjäsi Jyväskylässä ainakin hyvin kitkarenkailla, vain pari pääkallokeliä oli ja nekin tässä meidän lähitienoolla, missä tiet oli pariin otteeseen peilijäässä.
Työkaveri kyllä kehui kyydissä ollessaan, että mun autossa on paljon parempi pito kuin hänellä kuluneilla nastarenkailla. Meillä tosin voi olla vähän erilainen ajotyylikin.
Olen ajellut omassa pääasiallisessa käyttöautossa kitkoilla nyt 25 vuotta, ja samalla rinnalla perheen muita autoja, joissa on nastarenkaat.
Olen ajanut loppuun Michelin, Goodyear, Continental ja Nokia -kitkarenkaita. Ja yhdessäkään autossa ei ole luistonestoa tai ABS:ää. Allekirjoitan täysin ne kommentit, jossa todetaan kitkarenkaiden muuttuvan kolmantena talvena kitkattomiksi talvirenkaiksi. Tämä tulee esiin erityisesti tuoreella lumella nollan tuntumassa. Olenkin pitänyt tapana ajaa kitkat loppuun kolmannen talven jälkeisenä kesänä. Lämpötilan noustessa kuluminen kiihtyy siihen tahtiin, että pinta on syöty ennen syksyä.
Nastarenkaaiden pito-ominaisuudet heikkenevät toki myös, mutta säilyvät välttävinä jopa vuosikymmeniä, käytännössä siihen asti kun pintaa on lain vaatimusten mukaan tai renkaan runko kestää.
Kokemusteni perusteella allekirjoitan myös kommentit Nokian renkiden vetelästä rungosta ja siitä johtuvasta vetelystä urissa ja kaistanvaihdoissa.
Kiitos Toni kommentista! Kiva kuulla kokemuksia erilaisista renkaista.
Hurjalta tuntuu tuo, että jo kolmas talvi tekee kitkoista kitkattomat. Vaikka siis totta, Leonin kitkat oli 4. talvena jo tosi liukkaat. (Kirjoitin niistä tässä: https://www.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/nastarenkaat-vai-kitkarenkaat--molemmat)
Ajatus kitkoista kesäkelissä ei itseä houkuttele, vaikka hiljaiset ne kyllä on, koska rengas ei ole suunniteltu lämpimille keleille eikä ajo-ominaisuudet ole kesärenkaan tasolla.
Kolmas talvi Päijät-Hämeen seudulla Continental contiviking kitkoilla, pintaa jäljellä nyt 5mm. 9 vuotta vanhat(tulivat autonvaihdossa mukana). Ajan niitä loppuun nyt kesällä. Viime talvena nousivat kerran alkavaan liirtoon paksun loskapatjan päälle n 65 nopeudella. Sivuttaispito loskassa alkoi myös heikentyä selvästi. Yllättävän hyvät eri talvikeleillä kuitenkin. Ennakoivalla ajotavalla kitkoilla pärjää.
Kiitos kommentista KHV! Hurjalta kuulostaa minun korvaani noin vanha kitkarenkaat, mutta hyvä että olet kuitenkin niillä pärjännyt. Luulen, että yllätyt pidosta kun hankit uudet ensi syksynä. Itse vaihdoin 5 v vanhat Goodyearin kitkat uusiin Continentalin kitkoihin viime talvena ja ero oli kuin yöllä ja päivällä. :) https://www.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/uudet-talvirenkaat-leoniin---kokemuksia-continental-contiviking-7-kitkoista