05.10.2010
Simuloitu rengasrikko
Autonhuoltokurssin päivän aiheina oli kytkin, vaihteet, jarrut ja renkaan vaihtaminen tien päällä.
Alkuun opettaja oli kaivanut romulaatikoista meille esiteltäväksi erilaisia auton osia, mistä on aiemmilla kerroilla ollut puhetta. Löytyi iskunvaimenninta, jousta, jarrulevyä, tasauspyörästöä ja vesipumppua. Lisäksi uutena oli kytkinlevy ja vaihteisto, joiden toimintaa käytiin läpi havainnollisesti näiden osien avulla.
Pitkissä liikennevaloissa seisomisissa kannattaisi kuulemma vaihtaa vaihde vapaalle kytkimen pohjassa pitämisen sijaan, sillä se kuluttaa kytkimessä olevia jousia (jotka olivat jännän näköiset). Muutenkin oli puhetta auton kulumisesta. Jäi sellainen fiilis kytkinjutuista että se hajoaa hyvin herkästi ja mietin että hajotanko omani jossain vaiheessa. Jos olen melkein pysähtynyt liikennevaloihin tms. ja painanut kytkimen pohjaan mutta auto liikkuu vielä ja vaihde on kakkosella ja sitten pitääkin lähteä liikkeelle, niin saatan herkästi auttaa "liikkeelle lähtöä" hieman kytkimellä. Ykkönen olisi kuitenkin liian pieni vaihde, koska auto liikkuu jo. Mikä sitten on sopiva määrä kytkintä ja mikä ei, sillä enhän voi sitä salamanakaan ylös nostaa... Että lasketaanko nykyinen tapani oikeaski vai vääräksi. Olen tätä miettinyt kyllä ennenkin.
Luokassa opiskelimme jarruja, joita käsiteltiin jonkin verran jo viime kerralla. Meni melkein vedonlyönniksi opettajan kanssa, onko Polossa levy- vai rumpujarrut takana.
Sitten jälkeen siirryimme halliin, jossa saimme oppeja auton vararenkaan vaihdosta. Halukkaat saivat myös hommaa kokeilla omasta autosta löytyvillä välineillä. Tietysti halusin ja tänään siis opin vaihtamaan autoon renkaan, mikä oli aika hienoa. Aika rimpula auton mukana tuleva tunkki oli eikö sitä olekaan syytä käyttää kuin hätätilanteissa. (Nyt simuloimme hätätilannetta ja saimme itse yrittää keksiä miten rengas vaihdetaan ja käytimme autosta löytyvää tunkkia.) Jos renkaita aikoo vaihtaa kausittain itse, on sitä varten syytä ostaa kunnon tunkki.
Tällaiset ohjeet sain auton renkaiden vaihtoon:
- Auto tasaiselle alustalle
- Seisontajarru päälle ja vaihde silmään
- Löysytetään muttereita tyyliin puoli kierrosta (jos ei aukea käsin, avainta voi polkaista jalalla)
- Etsitään auton pohjasta vahvistettu kohta johon tunkki asetetaan
- Tunkataan auto ylös sen verran että rengas irtoaa maasta
- Avataan mutterit kokonaan ja vaihdetaan rengas
- Kierretään mutterit kiinni muttei väännetä
- Lasketaan auto alas tunkilta
- Kiristetään mutterit
Olisin halunnut tsekata rengaspaineet renkaista ja vararenkaasta, mutta ilta meni muutenkin jo 20 minuuttia pitkäksi joten annoin olla. Hauska kun renkaan irrottaneella miehellä oli pienessä Seatissaan täsmälleen samanlainen tunkki kuin Polossa. Ai kuinka niin saman konsernin autoja? Kolmas auto josta rengas irrotettiin oli Golf, joten aika VAG-painotteista oli.
Renkaiden irrottamisen ideana oli myös päästä katsomaan erilaisia jarruja. Irrottamalla Polosta takarenkaan sain todistettua opettajalle, että siinä todella on takana levyjarrut. Opettaja sanoi, ettei ole ennen nähnyt levyjarruja näin pienissä autoissa.
Tuli myös todistettua(?) että levyjarrut pienen auton takana eivät ole kovin hyvä idea, sillä ne olivat vaihteeksi ruosteessa. Tai itse asiassa irrotetun renkaan jarrulevy oli puoliksi ruosteessa, sillä jarrupala oli oi osunut jarrulevyyn vain puolittain. Opettaja epäili että jarruissa voisi olla jotain vikaa ja pala olisi ehkä vinossa, mutta koska toisenkin puolen jarrulevy näytti suunnilleen samalta, oli vika todennäköisesti vain käyttäjässä ja käyttämättömyydessä. Kerroinkin kaikille kuinka jouduin pari vuotta sitten vaihtamaan jarrulevyt, koska ne olivat käyttämättöyyttään umpiruosteessa. Opettaja käski minua kaahaamaan ja heitti, että jos jarrut näyttävät vielä ensi kerralla samalta, saan kurssista hylkäyksen. Ehken kuitenkaan kaahaa, mutta täytyypä taas suorittaa muutamia kunnon jarrutuksia.
Keskustelu
En usko että kytkimen käytössä on oikeaa ja väärää, vain kuluttavampaa ja säästeliäämpää, eli ei on-off vaan liukuva asteikko. Kuulemma kytkimenkäyttötapa vaikuttaa kytkimen ikään todella paljon.
Mutta kyllä kaikilla autoilla on kytkinremppa joskus edessä :-D
Ja niin, ensimmäisessä autossani (Samara vm 2000) oli helmapellit todella huonossa kunnossa. Peltiseppä epäili muun muassa, että renkaita on vaihdettu väärin tunkkia käyttämällä.