27.06.2016

Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen

Osoite kopioitu

Viime kesän Jyväskylän 1000 Lakes Ecorunista yli puolet ajettiin hiekkateillä. Nopeusrajoitusten ollessa monella tiellä 80 km/h minulla oli täysi työ pysyä aikataulussa, kun en tahtonut uskaltaa ajaa siellä riittävän kovaa. Yksi myöhästyminenkin tästä syystä tuli.

Kisan jälkeen voittajatiimi Kari ja Ahti sanoivat, että he opettavat mielellään minua ajamaan, jos vain haluan. No ehdottomasti! Vähän saamattomana sain järjestettyä harjoittelusession vasta nyt, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Ja oikeastaan paras nyt, kun kotikisa hiekkateineen on ihan nurkan takana eli tulevana lauantaina 2.7.2016. Tänään kävin ajamassa Karin kanssa Petäjäveden perukoilla ja kylläpäs olikin mukavaa!

Ensin ajoin omalla tyylilläni edestakaisin 10 km hiekkatiepätkän, jossa riitti mutkia ja mäkiä, mutta pinta oli pääosin miellyttävän tasaista "torpparin asfalttia". Ajamisen jälkeen Kari kommentoi, että minähän uskalsin ajaa yllättävän rohkeasti siihen nähden, mitä aina sanon hiekkateistä. Olipas kiva kuulla! :)

Olen aina harmitellut kun en uskalla ajaa hiekalla kovaa eli 80 km/h alueita oon mennyt herkästi lähempänä 60 km/h. Nyt keskinopeudeksi tuli paluumatkalta 73 km/h eli aikas reippaasti posotin. Olen kyllä saanut selvästi varmuutta hiekkateillä ajoon, kun olen oppinut tuntemaan, miten auto niillä kulkee ja miten ajonvakautus korjaa. Nyt tosin oli varsin hyväkuntoinen hiekkatiekin alla.

Tiukka mutka matkan varrella.

Toisen kierroksen aluksi Karilla tuntui olevan fiilis ettei mulle tarttekaan niin hirveästi neuvoa ajamista, mutta kyllähän sitä opastusta ajoon tuli oikein mukavasti kun päästiin liikkeelle. Ajettiin sama pätkä edestakaisin vielä kahteen kertaa niin, että Kari antoi neuvoja ja kulutus putosikin mukavasti. Menosuunnassa 5,4 l/100 km -> 4,4 l/100 km ja paluusuunnassa 5,3 -> 4,6 l/100 km.

Ekalla kierroksella keskinopeus oli noin 66 km/h. Toisella kierroksella keskinopeus oli noin 62 km/h ja kulutus molempiin suuntiin pari desiä enemmän. Vaikuttaa selkeästi siltä, että Leonidas tykkää reippaammasta vauhdista ja kuluttaa silloin vähemmän. Ja siis kävihän tämä ilmi jo talvella Kuopion Ecorunissa, kun epätasaiseksi jäätyneellä tiellä kulutus oli kovaa ajaessa selkeästi pienempi, sillä silloin auto ikään kuin lentään kuoppien yli.

Vinkkikimara

Koostin alle tänään saamani taloudellisen ajon vinkit hiekkateille. Käytännössä nämä pätevät kyllä ihan päällystetylläkien tiellä, tosin ajolinjat pitäisin siellä tietty omien kaistamerkintöjen puolella. Arkiajon otan vähän rennommin, mutta tietysti ennakoinnin, rullaukset ja moottorijarrutukset muistaen.

  • Aina kun mahdollista, rullaa vapaalla. Ei saa kuitenkaan unohtaa moottorijarrutusta, jos tulossa on jyrkkä alamäki, risteys jne. Ihan maalaisjärjellä. :)
  • Seuraa kulutusta koko ajan! Kevennä varvasta aina kun mahdollista jos vauhti ei tipu. Siinä saa tosin olla tarkkana, sillä tosi kevyellä jalalla ajaessa pienikin nousu saa nopeuden putoamaan. Tällä tyylillä olen koittanut ennenkin ajaa, mutta nyt korostin sitä entisestään.
  • Ennakoi! Se tosin ei ihan tämänpäiväisessä mittakaavassa ole ecorunissa mahdollista, sillä nyt Kari tunsi tien ja osaisi jo etukäteen kertoa et kevennä jo, meillä tulee kohta alamäkiä tai sen verran jyrkkä mutka, että siihen ei tarvitse yhtään kiihdyttää. Maastonmuotoja on kuitenkin syytä lukea koko ajan niin pitkälle kuin näkee.
  • Kevennä ylämäissä! Nopeus voi tippua jopa 80 -> 60 km/h erityisesti jos näkee, että mäki taittuu jolloin sadaan kelattua takaisin se vauhti. Jos tarjolla on ylämäen jälkeen alamäki, kiihdytä vasta siinä takaisin tavoitenopeuteen. Ja sitten pyritään taas pitämään tasainen, reipas vauhti. Tämä oli suurin muutos aiemmin omaksumaani pumppaavaan ajotapaan, jossa vauhtia otettiin ennen ylämäkeä ja ylämäessä koitettiin pitää nopeus suunnilleen samana.
  • Käytä koko tien leveys hyväksi, jos näet riittävästi eteenpäin! Mutkat saa ajettua näin mahdollisimman loivasti, jolloin nopeutta ei tarvitse pudottaa niin paljon. Ja totta tosiaan, ajonvakautus oli paljon hiljempaa, kun ajolinjat paranivat. Toisella lenkillä keskinopeuskin oli tosin 7 km/h omaa ajoani hitaampi.
  • Mieti kaasujalan paikkaa! Kun jalan tukee keskikonsolin reunaa vasten, se on tukevammin paikallaan eikä heijaa niin herkästi polkimella. En ihan päässyt selvyyteen oliko se parempi kuin tavallinen tapani jossa pidän jalkaa vain polkimella, koska tuntui että reuna jo melkein esti jalan sujuvaa käyttöä. Ehkä vähän vielä siis pitää hakea oikeaa paikkaa. Tosin loppuharjoituksen ajan pidin jalan siinä missä ennenkin, mutta voisi tätäkin asiaa vähän ajatella.

Nyt kun olen saanut hyvät opit, niin ainut vika on enää se, että 1000 Lakes Ecorunin ilmoittautumisaika päättyy huomenna ja mulla ei ole kartturia! D: Haku on ollut päällä ja monta hyvä ehdokasta ollut, mutta lopulta kenellekään ei ole käynyt. Mutta vielä tässä on hetki aikaa jos kartturi sattuisi vaikka tipahtamaan taivaasta...

Osoite kopioitu

Keskustelu

Maalla Asuva Yskijä
22.01.2018 13.45

Toivon että moottoriurheilussa otetaan kestävä kehtys johtotähdeksi. Maalla asuvat nuoret hurjastelee kun luulevat että se on hienoa - rallithan on näillä teillä olleet jo kymmmeniä vuosia. Kun kivituhkapölyä joutuu hengittämään kesäisin ja talvisin pihanylitys on riskipeliä niin lähdin tätä näkökantaa tuomaan myös keskusteluun.
Kohtelias ajotaito ja ympäristöystävällinen ajotapa ei sallisi minkäänlaista huviajelua pakollisen ajamisen lisäksi. Rallien aikana tuhannet autot seuraa ralleja ja maaseudun rauhaa häiritgsevää moottorimelua.

Jenni
14.02.2018 22.42

Kiitos näkökulmasta! Kyllähän tuo ikävältä kuulostaa. Tuntuu myös itse autolla ajaessa hurjalta, että joskus tiet menee ihan pihapiirin läpi. Ei varmasti kiva jos siitä kovaa ajetaan.

Rallit ovat tapahtumana onneksi varsin lyhytkestoiset. Normaaleilta autoilijoilta taas olisi syytä odottaa, että ajavat pihapiireistä rauhallisesti läpi. Huviajoa voi aina miettiä, että onko ihan pakko, mutta en silti lähtisi kieltämään. Kyllä ihmisillä liikkumisen vapaus pitää silti olla, kun muut huomioi vaan.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Ecorun Leonidas Seat Seat Leon Taloudellinen ajo

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (4) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (2) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (15) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (17) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (28) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (56) Talvi (40) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (38) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb