23.02.2014

Tänä talvena liukasta on vain radalla

Osoite kopioitu
No ainakin melkein. Keskiviikkona ilman lämpötila painui aavistuksen pakkasen puolelle ja teki pitkästä aikaa tiet äärettömän liukkaiksi. Kuokkalan sillalta valoihin hidastanut auto pysähtyi vasta puoleen väliin suojatietä ja myös kaverini auto halusi vain jatkaa matkaansa, kun lounaalle mennessä piti pysähtyä kääntyvän auton taakse. Turvaväli oli kunnossa, joten hyvin kaveri ehti pysähtyä, mutta kyllähän se vähän säikäytti.
 
Itse en päässyt “nauttimaan” keskiviikon kelistä autolla, mutta perjantaina nautin liukastelusta taas täysin rinnoin Autokoulu Moottorin vapaaehtoiskurssilla. Tänä vuonna mukaan oli lähtenyt kahdeksan autokuntaa ja kun porukka vielä jaettiin kahdelle eri suorituspisteelle, niin siinä ehti ajaa ihan mukavasti.
 
Päivän aluksi kierrettiin turvatila, jossa testasin pitkästä aikaa turvavyökelkan. Äkkipysähdys 7 km/h nopeudesta nykäisee edelleen varsin napakasti! Eli kannattaa käyttää sitä turvavyötä myös parkkipaikalla ja irrottaa se vasta, kun auto on pysähtynyt.

Blogaaja kelkkailemassa!

Radalla pidettiin aluksi perinteiset näytöt nopeuden vaikutuksesta jarrutusmatkaan ja turvavälin merkityksestä.

Jarrutusmatkavertailussahan on ideana näyttää, miten pienikin muutos ajoneuvon nopeudessa vaikuttaa jarrutusmatkaan. Ensin jarrutetaan auto pysähdyksiin 50 km/h nopeudesta. Pysähdyskohtaan nostetaan nukke, minkä jälkeen katsotaan, mitä sille tapahtuu, kun auto jarrutetaan pysähdyksiin 60 km/h nopeudesta  (myös jarrutuspaikka siirtyy samalla hieman eteenpäin, koska reaktiomatka on kovemmassa vauhdissa isompi). Miettikää, että jos 50 km/h nopeudesta auton saa pysäytettyä juuri ennen jalankulkijaa, niin 60 km/h nopeudesta auto törmää jalankulkijaan laskennallisesti 47 km/h nopeudella! Auts!
Koska rata oli ihan superliukas, pienikin pitoero jarrutuskohdassa vaikutti pysähtymismatkaan ja siksi logiikka “neljännes lisää vauhtia tuplaa jarrutusmatkan” ei tällä kertaa antanut ihan oikeita tuloksia. Opettajan auto pysähtyi 60 km/h nopeudesta vähän nopeammin kuin piti ja siten törmäysnopeus radalle jätettyyn nukkeen oli vain 30 km/h. Mutta kyllä sekin tietysti sattuisi...

Kaikista näyttävin tämä näyttö on kuulemma kuivalla asfaltilla, jolla se tehdään autokoulun syventävässä vaiheessa kesäkelillä. Sen haluaisinkin nähdä joskus!

Harmaa auto lähestymässä 60 km/h nopeudella.

Video: Jarrutusmatkat eri nopeuksilla

Turvavälinäyttöä varten osallistujat saivat arvioida, miten lähellä edelle olevaa ovat ajaneet 50 km/h nopeudessa. Näiden keskiarvon mukaan opettajat sitten ajoivat peräkkäin rinnakkain radalle ja kyllähän sen tietää, mitä käy kun edellä ajanut jarruttaa ja 10 metrin päässä takana tullut reagoi siihen.

Perässä ajanut pysähtyi paljon myöhemmin kuin edellä ajanut, tosin sillä oli hieman liukkaampi alusta. Pointti kuitenkin tuli selväksi eli kannattaa pitä turmavälin sijaan turvaväliä. Jos musta auto olisi ajanut harmaan takana, niin se ei varmasti olisi pysähtynyt ennen harmaan perää... 50 km/h nopeudella auto liikkuu jo pelkästään sekunnin reaktioajan aikana 13 metriä!

Musta auto päätyi harmaan eteen, kun ajoi sen takana 50 km/h vahdissa 10 m turmavälillä. Sen ajoura tosin oli vähän liukkaampi kuin harmaan, mistä syystä pysähtymispaikat erosivat näin paljon.

Video: Turvavälinäyttö

Demojen jälkeen jakauduttiin kahtia. Oma porukkani harjoitteli ensin suoralla, jossa ekana ajettiin kukin radalle 60 km/h nopeudella ja jarrutettiin merkin kohdalta niin kovaa kuin pystyttiin. Ideana oli katsoa, millaisia jarrutusmatkoja tuli.
 
Hieman oli paineita Nokian Renkaiden Hakkapedia-blogaajana uusien Hakkapeliitta 8 -renkaitteni* menestymisestä, mutta onnistuin kuin onnistuinkin pysähtymään 60 km/h nopeudesta lyhimmällä jarrutusmatkalla 80 metrin kohdalle, kun ryhmän pisin jarrutusmatka oli 95 m (30 tkm ajetuilla nastarenkailla). Pelkät metrit eivät toki kerro koko tilanteen totuutta, mutta kyllä ne viitteitä antavat siitä, miten renkailla on eroa ja miten liikenteessäkin äkkijarrutustilanteessa joku voi pysähtyä paljon napakammin kuin joku toinen.
 
Suoralla kokeilimme ensin keiloilla merkittyyn tiukkaan mutkaan ajamista 60 km/h nopeudesta. Siitähän ei tullut siis yhtään mitään! Auto luisteli ihan minne sattui ja muovitörppökin sai kyytiä. Toivottavasti Poloon ei sattunut… Seuraavaksi samaa kokeiltiin jarrutuksen kanssa, mutta auto ei edelleenkään mennyt sinne minne olisin halunnut. Tuli sellainen olo, että mitä mä teen väärin? Noh, kun vauhti on jo lähtökohtaisesti liian kova, ei jarrutuskaan enää pelasta. Vasta 50 km/h ja jarrutus mahdollisti tuon ajamisen.

Nakitin opettajan kuvaamaan uusintayritystäni mutkaan ajamisesta. Kyllä tuosta pikkaisen näkee miten auto niiaa käännöksessä.

Sitten kun opettaja istui kyytiin ja vinkkasi vähän parempia ajolinjoja, niin mutka menikin tosi paljon paremmin. Todettiin kuitenkin molemmat, että ajolinjojen haku menee pikkasen leikkimisen puolelle, sillä ei niitä oikeassa liikenteessä ihan tälleen haeta. Mutta ei se mitään, välillä saa leikkiä. :)
 

Video: Pololla luistelua

Kaarteessa koitin kokeilla, miten Polon ajonvakautus toimii, mutta se tuntui olevan unten mailla. Vasta räväkällä ohjausliikkeellä (“Ei hitto tää auto luistelee, käännänpä rattia hirveästi jos se vaikka auttaisi!”) se heräsi kauneusuniltaan ja nappasikin saman tien selkeästi kiinni. Eipä ole ainakaan liian kaitseva, mutta toisaalta olisin kaivannut vähän herkempää heräämistä, kun auto ei enää pysynytkään kaarteessa.
 
Onnellisten ajokoulun radalla huomasin, miten oli kiva kun oli kaveri kyydissä autossa kommentoimassa ja yritin sitä ratapäiväänkin ehdottaa, mutta ei toisilleen tuntemattomat ihmiset ryhdy pareiksi ellei joku käske. Olisin voinut toki tunkea mukaan houkuttelemani työkaverini kyytiin, mutta sitten taas tulee se ajatus, että kun haluan ajaa itse! Mäkin olisin tarvinnut sitä käskyä...
 
Tämän vuoden ratapäivän harjoituksista minulle jäi hieman sekava maku. Pääsyynä ehkä se, että ennen kuin mutkatehtävään tuli selkeää ratkaisua, vaihdettiinkin ajamaan hiljaisemmalla nopeudella esteen väistämistä. Eli mutkan 60 km/h vaihtui esteen väistön 50 km/h:iin, joka menikin ihan helposti läpi. Testasin sen myös 60 km/h:lla ja meni edelleen helposti, koska sivuttaissiirtyminen oli kaistanvaihdon luokkaa kun taas "mutkassa" sitä oli huomattavasti enemmän.

Uudet ihmiset tuntuivat tykänneen tapahtumasta todella paljon, mikä on tosi kiva juttu. Minä nyt en lähde sieltä kulumallakaan, joten ehken osaa ottaa hommaa enää niin vakavasti kun on tuttu paikka ja opettajat. Vapaaehtoiskurssilla on rennompi ote ja siellä sai ehdottaa itsekin, että mitä tekisi, joten ehkä sekin aiheutti sekavuutta. Täytyy sanoa, että sain enemmän irti Onnellisten ihmisten ajokoulun radasta, koska siellä touhu oli suunnitelmallisempaa.
 
Kaikkien näiden Moottorin ratapäivien hienoin juttu on ollut se, että ekalla kerralla tapaamastani blogini lukijasta tuli todella hyvä ystäväni ja tänä vuonna meillä oli jo tutustumisemme viisivuotispäivä! Niobe on paras juttu, mitä liikenneharrastukseni on minulle antanut! =)

Yllättävistä tilanteista voi löytää uusia ystäviä!

* Olen saanut Hakkapeliitta 8 -nastarenkaat Nokian Renkailta ilmaiseksi Hakkapedia-blogiohjelman kautta, mutta kaikki mielipiteet ovat omiani. Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään.
Osoite kopioitu

Keskustelu

niobe
23.02.2014 23.45

"Missäs te olettekaan tutustuneet?" "No autokoulussa!" :D

Toivottavasti päästään yhdessä ajelemaan ensi kesänä myös moottoripyörällä <3

*hali*

Vappumaria
24.02.2014 13.22

Oli kyllä niin siistiä! Oli vaan niin lyhyt aika tehdä niitä harjoituksia, ettei tosiaan raaskinut omasta autosta nousta, varsinkin kun oli ekaa kertaa niin halusi ottaa kaiken irti itse ajamalla. =)
Olisi siellä pitempäänkin viihtynyt... harmittaa vaan kun oli vähän puoliteholla pää, parin tunnin unet edellisenä yönä ja huolia lähipiiristä mielessä niin keskittyminen ei ollut ihan sitä mitä olisi halunnut. Mutta saipa paljon uutta ajateltavaa ja ensi vuonna varmasti osaa ottaa vielä enemmän irti. :)

Kiitos että vinkkasit ratapäivästä!

Jenni
24.02.2014 13.29

Niobe: Moottoripyöräilykelejä odotellessa!

Vappumaria: Tosi kivaa että lähdit mukaan ja tykkäsit! Ensi vuonna sitten tosiaan taas mukaan, näitä auton hallintajuttuja on kivaa ja hyödyllistä harjoitella joka vuosi. =)

Lantikka
28.10.2018 09.05

Pakko kommentoida vaikka onkin jo vähän vanha uutinen. Muistithan kiristää vyön tarpeeksi napakalle tuossa kelkassa? Ja muutenkin aina kiinnittämisen jälkeen. Silloin ei vyö niin paljoa nykäise!

Jenni
29.10.2018 22.59

Kiitos viestistä, kyllä vanhojakin juttuja sopii kommentoida! :) Kiristin vyön napakasti erityisesti kun tiesin mitä tuleman pitää. Teen sen autossakin aina, enkä vain kiinnitä turvavyötä näön vuoksi. :)

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (4) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (2) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (15) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (17) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (28) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (56) Talvi (40) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (38) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb