11.06.2014
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
Seat-myyjä viestitteli viime viikolla, että haaveilemamme 1.4 TSI DSG Leonin hinnat on lopulta julkaistu ja kutsui koeajolle. Ko. mallia ei vielä ollut tietenkään tarjolla, mutta en voinut vastustaa Seat Leon 1.8 TSI DSG kutsua, kun varustelukin oli urheilullinen FR.
Ihan sattumalta Leonissa oli pari hienoa varustetta, joita pääsin testaamaan nyt ekaa kertaa. Ensimmäisenä löysin autosta adaptiivisen vakionopeussäätimen (ACC, Adaptive Cruise Control), joka tarkkailee edellä olevaa ajoneuvoa ja tarpeen mukaan hidastaa auton nopeutta mukautuakseen sen nopeuteen.
Testatessani ACC:tä ensimmäistä kertaa asetin vakionopeussäätimen nopeudeksi vähän yli rajoitusnopeuden, jotta saavuttaisin muun liikenteen. Jalkaa pidin ihan jarrun tuntumassa, koska tuntui hurjalta antaa auton lähestyä määrätietoisesti edellä ajavaa! Huoleni oli tietenkin turha, sillä tyylikkäästi Leon hidasti menoa saavuttaessaan edellä ajavan auton. Sitten jatkettiin matkaa muun liikenteen tahtiin. Etäisyys oli mielestäni turhan pieni, mutta sitä pystyi säätämään isommaksi asetuksista ja vakionopeussäätimen viiksestä.
Mukautuva vakionopeussäädin pääsi ihan kunnonkin testiin koeajon aikana. Saavutin vakkarilla 80 km/h ajaessa vanhan Mersun, jonka nopeus olikin yllättävän pieni. Kun Leonin tutka havaitsi auton, se hidasti vauhtia reippaasti ja jäin ajamaan Mesen perään 40 km/h. Oli kyllä tyylikäs hidastus!
Vakkariin asetettu nopeus 102 km/h, mutta edellä olevaa seuraten nopeus on asettunut reiluun 80 km/h:iin. Rentoa ajamista!
Toinen minulle uusi ominaisuus Leonissa oli kaistanpitoavustin (Lane Assist), joka nimensä mukaisesti auttaa pitämään auton omalla kaistalla. Auto ei tietenkään pysyttele ihan väkisin omalla kaistalla, mutta jos siitä meinaa ajautua pois, ratissa tuntuu vastustusta kun auto korjaa ajolinjaa. Kokeilin ominaisuuden rajoja parissa kaarteessa. Oli huimaa, miten selkeästi auto käänsi itse rattia.
Jos kaistavahti ei havainnut seurattavia kaistoja, auton ruutuun syttyi merkkivalo. Kaistaviivat saattoivat puuttua kokonaan tai olla hyvin kuluneita.
Koska kaistavahdin tehtävä on avustaa, se myös pitää huolen siitä, että kuljettaja on se joka ohjaa autoa. Jos ohjaamista ei tapahdu yli 10 sekuntiin, auto piippaa kuuluvasti herättääkseen kuljettajan huomion. Testasin tätä irrottamalla käteni ratista. Normaalisti ajaessahan ihminen tekee aavistuksenomaisia ohjausliikkeitä koko ajan, vaikka ajaisi suoraakin tietä eli turhaan avustinta ei varmaan saa huutamaan.
Sadan kilometrin koeajon perusteella tulin siihen tulokseen, että meidän seuraavaan autoon täytyy ehdottomasti saada mukautuva vakionopeussäädin, niin kätevä ominaisuus se oli! Kaista-avustin oli myös hieno ominaisuus, mutta siitä ei tullut samanlaista pakko-saada-tunnetta. Välillä sen pienet ohjausliikkeet meinasivat jopa ärsyttää.
Mites Leonin kolmas koeajo muuten? FR-varustetason 18-tuumaiset renkaat tekivät autosta aika meluisan ja tuntui, että farkkukoppa vielä korosti sitä. Viime kesänä koajamani Leon oli paljon hiljaisempi (suorastaan todella hiljainen), kun alla oli 16” renkaat.
Seat Leon 1.8 TSI DSG FR ST
Keskustelu
Ei kommentteja