10.11.2013

Toyota Auris Hybrid

Osoite kopioitu

Toyotan taloudellisen ajon simulaattorin testaamisen yhteydessä OK Autolla halusin myös testata hybridiauton, koska en sellaisella ole ennen ajanut. Liikkeessä tajusin, etten edes tarkasti tiennyt, mitä hybridi tarkoittaa. Onko hybridi esimerkiksi aina ladattava? Entä mitä tarkoittaa Toyotan täyshybridi? Piti siis vähän googlettaa aihetta, ja viisastuinkin heti. Muun muassa Motivan sivuilla oli selkeästi kerrottu hybrideistä, lataushybrideistä ja sähköautoista.

Hybridiautossa voimanlähteenä on polttomoottorin lisäksi sähkömoottori, minkä tietysti jo tiesinkin. Hybridiauton akkuja ladataan moottorijarrutuksissa sekä polttomoottorilla silloin, kun ajo on kevyttä (mutta nähtävästi kuitenkin liian raskasta pelkällä sähköllä ajamiseen). Hybridiautossa sähkömoottori voi käsittääkseni joko avustaa polttomoottoria tai sillä voi ajaa lyhyitä matkoja pelkällä sähköllä. Toyotan myyjän mukaan sähköä käytetään erityisesti liikkeelle lähdöissä, joissa polttomoottorin kulutus on suuri. Hybridiauto voi olla myös pistokehybridi, jolloin autossa on perushybridiä isommat akut ja sen voi ladata pistokkeesta. Pistokehybridin isommat akut myös mahdollistavat pidempien matkojen (tyyliin 20-80 km) ajamisen pelkällä sähkövoimalla. Kun akut tyhjenevät, voimanlähde vain vaihtuu polttomoottoriin ja matka jatkuu. Toyotan "täyshybridi"-sanalle en löytänyt luotettavaa selvitystä, mutta ilmeisesti se tarkoittaa sitä, että autolla pystyy ajamaan lyhyitä matkoja pelkän sähkömoottorin voimalla.
 
Hybridikoeajolle lähdimme Toyota Auriksella, joka on samaa kokoluokkaa kuin seuraava automme. Etsimme koeajoautoa jonkin aikaa pihalta, minkä automyyjäkin taisi ikkunasta huomata, kun tuli sitä yhdessä etsimään. Kuljimme pitkin pihaa keskuslukituksen avausta napsutellen, mutta mikään auto ei vilkutellut meille valoja. Lopulta koeajoauto löytyi liikkeen takapihalta, jonne edellinen koeajaja oli palauttanut sen jostain syystä.
 
Kävimme ajamassa hybridi-Auriksella tavanomaisen koeajolenkkimme eli Vaajakoskentien töyssyt ja pieni motarikoukkaus Vaajakosken moottoritiellä. Luulin, että hybridi olisi käyttänyt voimanlähteenään pääasiallisesti sähköä, mutta suurin osa ajosta meni kuitenkin polttomoottorilla. Sain koeajon kulutuslukemiksikin hulppeat 6,5 litraa, mikä on aika paljon siihen nähden mitä hybridin pitäisi kuluttaa. Ehkä en vain osannut käyttää sitä tai ajoreittini oli liian vauhdikas? Auton ajomoodina käytin kyllä melkein koko matkan ecoa. Toyotan esitteen mukaan täyshybridillä voi ajaa kaupunkiajossa jopa puolet ajasta polttomoottori sammutettuna.
 

Auriksen mittaristo kertoi selkeästi, mitä voimanlähdettä käytettiin milläkin hetkellä.

Auriksen kojelautaa ja kulutus viimeisen 15 minuutin aikana.

 
Koeajon jälkeisen jutustelun perusteella jäi sellainen olo, että ei nyt osattu testata autoa ihan "oikein" tai "oikeilla tavoilla" ja myyjä lupasikin, että saisimme sen toki koko illaksi testiin kun vaan ottaisimme yhteyttä. Vähän mieli tekisi tutustua siihen paremmin vaikka Auris ei ollut eikä koeajon perusteellakaan päätynyt mahdollisten tulevien autojemme listalle.
 
Edit: Ajoin Auris hybridillä 700 km maaliskuussa 2015. Keskikulutus oli 4,5 luokkaa ja kaupungissa kulkee tosi vähällä! Lue tuore blogimerkintä tästä!
 

En ihan tajunnut tätä kuvaa. Polttomoottori lataa akkua mutta samalla sähkömoottori käyttää sitä?

 
Miksi ei sitten Aurista? Auris oli hyvin hajuton ja mauton, eikä se herättänyt mitään omistamisen haluja. Ulkonäkökään ei oikein miellytä. Lisäksi meidän perheemme vuosiajoilla on loppujen lopuksi melko sama, miten paljon auto kuluttaa. Toyotan säästölaskurin mukaan säästäisimme Auris Hybridillä vuodessa rahaa 272 e ja hiilidioksidipäästöjä 370 kg verrattuna Poloomme. Mielenkiinnosta laskin säästöt myös yhdellä mahdollisista tulevista autoistamme: Volkswagen Golf 1.4 ACT:lla säästö olisi enää 216 e ja 290 kg. Hyvin on siis Volkkarillakin onnistuttu vähentämään päästöjä, kun Golfissa on kuitenkin isompi moottori kuin meidän Polossa.
 
 
Jotta merkintä ei menisi pelkäksi analysoinniksi säätöistä ja päästöistä, listataanpa tähän loppuun vielä yleisiä tuntemuksia Auriksesta. Meidän ennakkokäsityksemme Toyotasta yleensäkin on muovisuus. Auris oli kuitenkin positiivinen yllätys, sillä se ei ollut alkuunkaan niin muovisen tuntuinen sisältä kuin odotimme. Lisäksi sen kojelauta oli huomattavasti hillitympi kuin edellisessä versiossa, jossa kojelauta muistutti tyyliltään ja laadultaan halpaa stereosarjaa. On siis tapahtunut huomattavaa parannusta! Auriksen muotoilu ei silti oikein sytyttänyt ja erityisesti perä on mielestäni yksinkertaisesti ruma.
 
Hidastetöyssyistä ajaessa Auris oli varmaan mukavin koskaan testaamani auto. Vaajakoskentien terävät töyssyt eivät vaatineet hiljentämään ollenkaan, kun auto meni niistä 40 km/h nopeudella niin pehmoisesti yli. Siihen vaikuttaa varmaan Auriksen ei-urheilullinen alusta ja pitkä akseliväli. Ulos näki hyvin ja peilit olivat isot ja hyvät. Jarrupoljin oli tosi tunnoton. Moottorijarrutuksen latausominaisuutta käyttäessa auto hidastui todella nopeasti verrattuna tavalliseen moottorijarrutukseen, minkä seurauksena kaasua ei voinut päästää ylös yhtään niin ajoissa kuin mihin on tottunut.
 
Koska Auris oli hybridi, odotin että se olisi sähkömoottorilla ajaessa myös hyvin hiljainen. Priuksethan rullailevat kadulla ohi ihan äänettä. En kuitenkaan ollut tajunnut, että ohi ajavan auton hiljaisuus ei tarkoita suoraan sitä, että se olisi myös sisältä hiljainen. Toyota Auris olikin sisältä yllättävä meluisa auto, sillä sisälle kuului hirveän selkeästi muun liikenteen melu.
 
Auriksen kokeilu oli ihan jees ja vähän jäi kiinnostamaan uusintakoeajo. Luulen kuitenkin, ettei sitä tule kokeiltua uudelleen hetkeen, koska auto ei valitettavasti kiinnosta ostomielessä. Varmasti ajaa asiansa ja näin, mutta ei vain ole meidän makuumme.
Osoite kopioitu

Keskustelu

Zeb
11.11.2013 13.28

Mä oon ihan ihastunu tuon Auriksen ulkomuotoon, se hurmas mut ensinäkemältä.. Ajelin kolmostietä pohjoiseen, kun näin tien sivussa kivan näköisen auton. Mietin, että mikähän auto tuo on, kun näin sen toisenkin kyljen, jossa luki suurin kirjaimin "Minä olen uusi Auris" :D

Jenni
11.11.2013 14.24

Kun joku auto iskee, niin se iskee. Tiedän tunteen, vaikka ne sitä kanssasi Auriksesta jaakaan! =) Mutta olipa hauska sattuma, että auto kertoi sulle kuka on! :D

Jenni
13.11.2013 08.08

Zeb, näitköhän tämän auton? http://olen-auris.fi/seuraa-minua/ Hauska kampanja ollut viime keväänä Auris Hybridillä, seurattu kuukauden ajan miten paljon ajetaan sähköllä vs. polttomoottorilla.

Foxit
30.05.2014 12.08

Ihmettelen vain tuota koeajosi kulutusta. Miten ihmeessä olet päässyt tällä uudemmalla hybridi -Auriksella 6,5 l/100km kulutuslukemiin :o!? Vaihdoin itse juuri 2011 Polo Bluemotion 1,2 TDI:stä vanhemman korin 2011 Auris 1,8 HSD:hen ja tämän hetkisten tankkausten kokonaiskulutus näyttää 4,7 l/100km. Katso linkki: https://www.spritmonitor.de/en/detail/632752.html

Jenni
30.05.2014 12.52

No sitä mekin ihmeteltiin, ihan järjetön kulutus. :DD Jos kesällä tulee aika pitkäksi, niin voisi oikeastaan lainata sen illaksi ja ajella pariin kertaan taloudellisen ajon lenkin ja katsoa mitä saa kulutukseksi sitten...

Foxit
30.05.2014 13.18

Kyllä tuon hybridin kulutuksen tosiaan pitäisi asettua helposti 5 l/100km molemmin puolin. Itse olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen tämän hybridin toimintaan.

Ikävä kyllä minulta meni luotto VAG-konsernin laitteisiin joksikin aikaa ja heidän ylimielinen asenteensa asikkaitaan kohtaan on minulle liikaa. En ajatellut lähteä kokeilemaan Polon kanssa onnea jumiutuvan EGR -venttiilin kanssa ja ruostuvien peltien kanssa. Hiukkassuodattimen, kaksoismassapyörän tai turbokaan eivät ole ikuisia.

DSG 7-vaihteiston kestävyydestä ollaan kanssa montaa mieltä, mekatroniikaa ja kytkinlevyjä vaihdetaan autoista joilla pitäisi olla hädin tuskin sisäänajo suoritettu. Jakoketjullisten TSI-moottorien suunnittelun kukkaselle (kiristymätön alimitoitettu ketju) ei ole tehty muutoksia, vaan tilalle otettiin taas hihna uusiin malleihin.

Jenni
30.05.2014 13.34

Jotain tuon suuntaista kulutusta minäkin Aurikselta odotin...

Huono homma että sulla meni luotto Volkkareihin. Olen käsittänyt, että jossain jenkeissä tullaan paljon helpommin asiakasta vastaan kuin täällä. Itsekin olen vähän sillä linjalla, että kaikki on niin kauan hyvin kuin pidän tuon huolenpitosopimuksen, niin ei tule mitään yllättäviä kuluja vaikka tulisi yllättäviä remontteja.

Ajattelisin, että jakoketjun vaihtuminen takaisin perinteiseen hihnaan ehkä palauttaa ihmisten luottoa. Vaikka olihan tuo nyt ihan uskomatonta, että ikuiseksi määritelty osa oli sellainen kuin oli...

Foxit
09.10.2014 17.56

Oman hybridi-Auriksen keskikulutus on pudonnut nyt 4,5 l/100km keskulutukseen reilun 10 tkm aikana, mikä on nyt 0,2 l/100 päässä TDI Polostani. Talvi nostanee keskikulutusta, veikkaan että keväällä katselen noin n. 0,3 l/100km suurempaa keskikulutuslukemaa Spritmonitorista.

Jenni
09.10.2014 21.03

Hyvään tulokseen oot päässyt! :)

Nythän on Tpyptalla ollut kampanja, että koeaja hybridi ja testaa miten pienellä kulutuksella pääset. Mittaus tehdään Drivecolla, joka mulla on Polossa (edelleen). On pitänyt mennä kokeilemaan Auris, mutta oon unohtanut asian kokonaan...

eki
03.06.2016 07.13

Hieman ihmetyttää tuo koeajolenkin kulutus.
Olen nyt ajanut reilut 5000km Auris Hybridillä ja kertaakaan ei kulutus ole noussut noin korkealle. Talvella nastarenkailla ajaen ja kuormattuna mahdollisimman korkeita nopeuksia käyttäen ja lukuisia ohituksia sisältäneellä Lapin reissulla kulutus oli 5,5L /100, joka on korkein mitattu. Tuolloin olin ajanut ennen reissuun lähtöä vasta muutama sata kilometriä tuolla autolla.
Nyt kesäajossa tankkauksista mitatut kulutukset ovat olleet 4,4-4,8 L / 100km sekalaisessa ajossa. Nopeusrajoitetuilla ( 60-80km/h) asfalttiteillä pääsee 3,2-3,8L /100km/h kulutukseen kevyellä ajolla.
Hybridin kulutus on hybridiä vähemmän ajaneelle lähes aina korkeampi kuin kokeneelle kuljettajalle. Itsellänikin samoilla toistuvilla matkoilla kulutus putosi kokemuksen myötä lähes 0,5L /100km.
Kulutuksen ohella myös verot ja vakuutusmaksut sekä huollot ovat erittäin kohtuulliset.

Jenni
03.06.2016 10.51

Se kulutus oli kyllä käsittämätön, vaikka en mä kyllä osannut sillä hybridillä silloin ajaakaan! :D

Oon tän kirjoituksen jälkeen ajanut Auris hybridillä kahdesti ja etenkin kuukausi sitten (http://www.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/koeajossa-faceliftin-saanut-superpihi-toyota-auris-hybrid) pääsinkin huikean pienellä kulutuksella. Viikonlopun koeajon, josta maantietä 2/3, kulutus oli 4,1 l/100 km. Kaupungissa vakiotestilenkkini meni jopa 3,3 l/100 km samoin ecorun-testilenkki, jossa nopeudet 40-80 km/h.

Tero
06.02.2017 14.33

Ostin uuden Auris TS Premium hybridin vähän ennen joulua ja täytyy sanoa ,että parempaa talviautoa saa hakea lämpeää hetkessä (pakoputkessa lämmöntalteenotto) ja kulutus ei päätä huimaa 5,1L/100km on ollut talven kulutus sekalaisessa ajossa 45L tankillisella ajaa helposti päälle 800km ! Asennutin vielä 5kw Eberin puhelin ohjauksella kesällä mennään varmaan 4,5L tuntumassa/100km kulutus ei myöskään nouse mitenkään radikaalisti edes motari nopeuksissa siinä 5L/100km korvilla pyöritään. Hybridiä pitää kyllä ajaa hieman eritavalla kuin normi autoa sähköllä pystyy ajamaan noin 75km/H jonka jälkeen polttomoottorin on käynnistyttävä eli 0-75km/H voi ajaa sähköllä sähköajolla ei kiihdytellä mutta nopeuden ylläpito sähköllä onnistuu kun esim. Kiihdytetään ensin vaikka 60km/H ja nostettan jalka kaasulta niin moottori sammuu ja painetaan kevyesti uudestaan niin voidaan edetä pelkällä sähköllä . Moottori käynnistyy taas kun joko kiihdytetään tai koneenlämpö menee alle 50asteen tai akun varaus on riittävän alhainen. Huomion arvoista on myös se ,että hybridissä kulutukseen vaikuttaa myös etenkin talvella kabiinin lämpötila ja ilmastoinnin käyttö koska kaikki nämä toimivat hybridissä sähköllä. Eikä remmillä polttomoottorin käydessä niinkuin perinteisessä autossa. Eli sähköajon pituutta voidaan pidentää pienentämällä lämpöä ja kytkemällä ilmastointi pois päältä. EV-mode on loppupeleissä aika turha nappi koska sähköajoa voi hyödyntää täysin myös ECO tilassa . Pover-tilassa kaasun vaste muuttuu todella herkäksi ja tietysti se myös vaikuttaa kulutukseen. ECO-tilallakaan ei jää jalkoihin. Liikkuu tarpeeksi ripeästi omiin tarpeisiin. Hybridi voimalinja on luotettava ja vetää tasaisesti kaikissa oloissa paras auto muula ikinä hybridi järjestelmän takuu 5v akkuturva 10v tai 350 000km auton perustakuu 3v tai 100 000km. 10V vanha autoni kulutti noin 6,5-7L/100km ja se oli pienempi muutenkin tosin merkki ei vaihtunut eikä malli !

Jenni
13.02.2017 20.48

Kiitos Tero pitkästä kommentistasi ja kertomistasi huomioista liittyen polttoaineen kulutukseen! Hienoa kuulla, että olet ollut tyytyväinen autoosi! :)

Hybridillä tosiaan saa ajaa eri tavalla kuin tavallisella polttiksella, mutta ainakin sinä tunnut omaksuneen sen todella hyvin. Tuo on just siistiä, kun voi kiihdyttää reippaasti ja sitten pieni hölläys kaasupolkimesta ja auto siirtyy kulkemaan sähköllä.

Palautin tänään koeajosta Lexuksen hybridin ja siitä kun palasi takaisin polttikseen niin huomasin taas kuinka paljon tasaisempaa kulku sillä on matelunopeuksissa (pysäköinti, liikennevaloja lähestyminen) vs. oman auto vaikka siinä kuinka in automaattivaihteisto.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (4) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (2) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (15) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (17) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (28) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (56) Talvi (40) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (38) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb