10.11.2013
Toyota Auris Hybrid
Toyotan taloudellisen ajon simulaattorin testaamisen yhteydessä OK Autolla halusin myös testata hybridiauton, koska en sellaisella ole ennen ajanut. Liikkeessä tajusin, etten edes tarkasti tiennyt, mitä hybridi tarkoittaa. Onko hybridi esimerkiksi aina ladattava? Entä mitä tarkoittaa Toyotan täyshybridi? Piti siis vähän googlettaa aihetta, ja viisastuinkin heti. Muun muassa Motivan sivuilla oli selkeästi kerrottu hybrideistä, lataushybrideistä ja sähköautoista.
Auriksen mittaristo kertoi selkeästi, mitä voimanlähdettä käytettiin milläkin hetkellä.
Auriksen kojelautaa ja kulutus viimeisen 15 minuutin aikana.
En ihan tajunnut tätä kuvaa. Polttomoottori lataa akkua mutta samalla sähkömoottori käyttää sitä?
Keskustelu
Mä oon ihan ihastunu tuon Auriksen ulkomuotoon, se hurmas mut ensinäkemältä.. Ajelin kolmostietä pohjoiseen, kun näin tien sivussa kivan näköisen auton. Mietin, että mikähän auto tuo on, kun näin sen toisenkin kyljen, jossa luki suurin kirjaimin "Minä olen uusi Auris" :D
Kun joku auto iskee, niin se iskee. Tiedän tunteen, vaikka ne sitä kanssasi Auriksesta jaakaan! =) Mutta olipa hauska sattuma, että auto kertoi sulle kuka on! :D
Zeb, näitköhän tämän auton? http://olen-auris.fi/seuraa-minua/ Hauska kampanja ollut viime keväänä Auris Hybridillä, seurattu kuukauden ajan miten paljon ajetaan sähköllä vs. polttomoottorilla.
Ihmettelen vain tuota koeajosi kulutusta. Miten ihmeessä olet päässyt tällä uudemmalla hybridi -Auriksella 6,5 l/100km kulutuslukemiin :o!? Vaihdoin itse juuri 2011 Polo Bluemotion 1,2 TDI:stä vanhemman korin 2011 Auris 1,8 HSD:hen ja tämän hetkisten tankkausten kokonaiskulutus näyttää 4,7 l/100km. Katso linkki: https://www.spritmonitor.de/en/detail/632752.html
No sitä mekin ihmeteltiin, ihan järjetön kulutus. :DD Jos kesällä tulee aika pitkäksi, niin voisi oikeastaan lainata sen illaksi ja ajella pariin kertaan taloudellisen ajon lenkin ja katsoa mitä saa kulutukseksi sitten...
Kyllä tuon hybridin kulutuksen tosiaan pitäisi asettua helposti 5 l/100km molemmin puolin. Itse olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen tämän hybridin toimintaan.
Ikävä kyllä minulta meni luotto VAG-konsernin laitteisiin joksikin aikaa ja heidän ylimielinen asenteensa asikkaitaan kohtaan on minulle liikaa. En ajatellut lähteä kokeilemaan Polon kanssa onnea jumiutuvan EGR -venttiilin kanssa ja ruostuvien peltien kanssa. Hiukkassuodattimen, kaksoismassapyörän tai turbokaan eivät ole ikuisia.
DSG 7-vaihteiston kestävyydestä ollaan kanssa montaa mieltä, mekatroniikaa ja kytkinlevyjä vaihdetaan autoista joilla pitäisi olla hädin tuskin sisäänajo suoritettu. Jakoketjullisten TSI-moottorien suunnittelun kukkaselle (kiristymätön alimitoitettu ketju) ei ole tehty muutoksia, vaan tilalle otettiin taas hihna uusiin malleihin.
Jotain tuon suuntaista kulutusta minäkin Aurikselta odotin...
Huono homma että sulla meni luotto Volkkareihin. Olen käsittänyt, että jossain jenkeissä tullaan paljon helpommin asiakasta vastaan kuin täällä. Itsekin olen vähän sillä linjalla, että kaikki on niin kauan hyvin kuin pidän tuon huolenpitosopimuksen, niin ei tule mitään yllättäviä kuluja vaikka tulisi yllättäviä remontteja.
Ajattelisin, että jakoketjun vaihtuminen takaisin perinteiseen hihnaan ehkä palauttaa ihmisten luottoa. Vaikka olihan tuo nyt ihan uskomatonta, että ikuiseksi määritelty osa oli sellainen kuin oli...
Oman hybridi-Auriksen keskikulutus on pudonnut nyt 4,5 l/100km keskulutukseen reilun 10 tkm aikana, mikä on nyt 0,2 l/100 päässä TDI Polostani. Talvi nostanee keskikulutusta, veikkaan että keväällä katselen noin n. 0,3 l/100km suurempaa keskikulutuslukemaa Spritmonitorista.
Hyvään tulokseen oot päässyt! :)
Nythän on Tpyptalla ollut kampanja, että koeaja hybridi ja testaa miten pienellä kulutuksella pääset. Mittaus tehdään Drivecolla, joka mulla on Polossa (edelleen). On pitänyt mennä kokeilemaan Auris, mutta oon unohtanut asian kokonaan...
Hieman ihmetyttää tuo koeajolenkin kulutus.
Olen nyt ajanut reilut 5000km Auris Hybridillä ja kertaakaan ei kulutus ole noussut noin korkealle. Talvella nastarenkailla ajaen ja kuormattuna mahdollisimman korkeita nopeuksia käyttäen ja lukuisia ohituksia sisältäneellä Lapin reissulla kulutus oli 5,5L /100, joka on korkein mitattu. Tuolloin olin ajanut ennen reissuun lähtöä vasta muutama sata kilometriä tuolla autolla.
Nyt kesäajossa tankkauksista mitatut kulutukset ovat olleet 4,4-4,8 L / 100km sekalaisessa ajossa. Nopeusrajoitetuilla ( 60-80km/h) asfalttiteillä pääsee 3,2-3,8L /100km/h kulutukseen kevyellä ajolla.
Hybridin kulutus on hybridiä vähemmän ajaneelle lähes aina korkeampi kuin kokeneelle kuljettajalle. Itsellänikin samoilla toistuvilla matkoilla kulutus putosi kokemuksen myötä lähes 0,5L /100km.
Kulutuksen ohella myös verot ja vakuutusmaksut sekä huollot ovat erittäin kohtuulliset.
Se kulutus oli kyllä käsittämätön, vaikka en mä kyllä osannut sillä hybridillä silloin ajaakaan! :D
Oon tän kirjoituksen jälkeen ajanut Auris hybridillä kahdesti ja etenkin kuukausi sitten (http://www.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/koeajossa-faceliftin-saanut-superpihi-toyota-auris-hybrid) pääsinkin huikean pienellä kulutuksella. Viikonlopun koeajon, josta maantietä 2/3, kulutus oli 4,1 l/100 km. Kaupungissa vakiotestilenkkini meni jopa 3,3 l/100 km samoin ecorun-testilenkki, jossa nopeudet 40-80 km/h.
Ostin uuden Auris TS Premium hybridin vähän ennen joulua ja täytyy sanoa ,että parempaa talviautoa saa hakea lämpeää hetkessä (pakoputkessa lämmöntalteenotto) ja kulutus ei päätä huimaa 5,1L/100km on ollut talven kulutus sekalaisessa ajossa 45L tankillisella ajaa helposti päälle 800km ! Asennutin vielä 5kw Eberin puhelin ohjauksella kesällä mennään varmaan 4,5L tuntumassa/100km kulutus ei myöskään nouse mitenkään radikaalisti edes motari nopeuksissa siinä 5L/100km korvilla pyöritään. Hybridiä pitää kyllä ajaa hieman eritavalla kuin normi autoa sähköllä pystyy ajamaan noin 75km/H jonka jälkeen polttomoottorin on käynnistyttävä eli 0-75km/H voi ajaa sähköllä sähköajolla ei kiihdytellä mutta nopeuden ylläpito sähköllä onnistuu kun esim. Kiihdytetään ensin vaikka 60km/H ja nostettan jalka kaasulta niin moottori sammuu ja painetaan kevyesti uudestaan niin voidaan edetä pelkällä sähköllä . Moottori käynnistyy taas kun joko kiihdytetään tai koneenlämpö menee alle 50asteen tai akun varaus on riittävän alhainen. Huomion arvoista on myös se ,että hybridissä kulutukseen vaikuttaa myös etenkin talvella kabiinin lämpötila ja ilmastoinnin käyttö koska kaikki nämä toimivat hybridissä sähköllä. Eikä remmillä polttomoottorin käydessä niinkuin perinteisessä autossa. Eli sähköajon pituutta voidaan pidentää pienentämällä lämpöä ja kytkemällä ilmastointi pois päältä. EV-mode on loppupeleissä aika turha nappi koska sähköajoa voi hyödyntää täysin myös ECO tilassa . Pover-tilassa kaasun vaste muuttuu todella herkäksi ja tietysti se myös vaikuttaa kulutukseen. ECO-tilallakaan ei jää jalkoihin. Liikkuu tarpeeksi ripeästi omiin tarpeisiin. Hybridi voimalinja on luotettava ja vetää tasaisesti kaikissa oloissa paras auto muula ikinä hybridi järjestelmän takuu 5v akkuturva 10v tai 350 000km auton perustakuu 3v tai 100 000km. 10V vanha autoni kulutti noin 6,5-7L/100km ja se oli pienempi muutenkin tosin merkki ei vaihtunut eikä malli !
Kiitos Tero pitkästä kommentistasi ja kertomistasi huomioista liittyen polttoaineen kulutukseen! Hienoa kuulla, että olet ollut tyytyväinen autoosi! :)
Hybridillä tosiaan saa ajaa eri tavalla kuin tavallisella polttiksella, mutta ainakin sinä tunnut omaksuneen sen todella hyvin. Tuo on just siistiä, kun voi kiihdyttää reippaasti ja sitten pieni hölläys kaasupolkimesta ja auto siirtyy kulkemaan sähköllä.
Palautin tänään koeajosta Lexuksen hybridin ja siitä kun palasi takaisin polttikseen niin huomasin taas kuinka paljon tasaisempaa kulku sillä on matelunopeuksissa (pysäköinti, liikennevaloja lähestyminen) vs. oman auto vaikka siinä kuinka in automaattivaihteisto.