ARTIKKELI

19.12.2014

Romut rahaksi - romutuspalkkiolla jopa 1500 euron hyöty uuden auton hankintaan

Teksti ja kuvat: Topi Ranta

Hallituksen uusi romutuspalkkiokokeilu pyrkii uudistamaan suomalaista autokantaa. Valtio lupaa ensi heinäkuusta alkaen yli kymmenen vuoden ikäisestä romutetusta autosta 1 000 euron hyvityksen uutta hankittaessa, ja autojen maahantuojat ovat osallistumassa hankkeeseen 500 euron hyvityksillä. Romukelpoisten autojen omistajille on siis hyvät alennukset tiedossa kesästä alkaen.


Ensi kesän alennuskuponkeja?

Suomalainen autokanta on monen mielestä, ja  aivan aiheesta, liian vanhaa. Puolet suomalaisista autoista on saavuttanut kymmenen vuoden iän, eikä autojen uusiutumistahti varsinaisesti päätä huimaa. Vuoden 2013 lopussa Suomessa oli henkilöautoja 3 105 834 kappaletta ja vuonna 2014 Autoalan tiedotuskeskus arvioi uusia autoja myytävän 107 000 kappaletta. Uusien henkilöautojen myynti Suomessa on vuonna 2014 siis vain 3,4% koko kantaan suhteutettuna.

Vanhemmissa autoissa on luonnollisestikin käytössä vanhempi tekniikka ja teknologia, mikä tarkoittaa pääsääntöisesti korkeampaa kulutusta suhteessa esimerkiksi moottorin iskutilavuuteen. Korkeampi kulutus tarkoittaa tietysti suurempia päästöjä sekä ympäristökuormaa, eikä tilanne siten sovi nykyaikaisiin näkemyksiin ja odotuksiin vähempipäästöisestä yhteiskunnasta. Myös valtio on Suomessa herännyt tämän myötä eurooppalaisittain poikkeuksellisen vanhaan autokantaan. Vuoden 2015 alussa alkaa kokeilu, jossa valtio kustantaa 1 000 euron alennuksen uuden auton hankkijalle ja autojen maahantuojat ovat lähdössä mukaan omalla 500 euron arvoisella lisäalennuksella. Kokeilu kestää vuoden loppuun saakka.

Mitä tahansa autoa valtio ei kuitenkaan lähde suomalaisille sponsoroimaan. Ostettavan auton on nimittäin oltava aiemmin rekisteröimätön ja sen hiilidioksidipäästöjen alle 120 grammaa kilometriä kohden, mikä on hieman alle nykyisten uusien ostettujen autojen keskiarvon. Rajoitus määrittää kampanjaan kuuluvat autot käytännössä vain henkilöautoiksi. Tällä hektellä liikennekäytössä olevien autojen hiilidioksidipäästöjen keskiarvo on Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin osastonjohtaja Juha Kenraalin mukaan 168 g/km, joten valtiolla on selkeä tavoite autokannan uusimisen lisäksi sen päästöjen alentamiseen.

Suomen autokanta on Euroopan vanhimpia, ja se näkyy myös katukuvassa
Suomen autokanta on Euroopan vanhimpia, ja se näkyy myös katukuvassa

Jos uuden auton alennukselle on ehtonsa, niin romuksikaan ei mikä tahansa auto valtiolle kelpaa. Romutettavan auton on oltava yli kymmenen vuotta vanha ja oma. Muita vaatimuksia ei ole, joten jos tällä hetkellä nurkissa pyörii vanha romu, josta olisi syytä hankkiutua eroon, kannattaa odottaa heinäkuulle saakka. Silloin sen arvo voi nimittäin nousta moninkertaiseksi, mikäli olet ostamassa uutta autoa. Ja vaikket olisikaan, uutta autoa ostava kaverisi voi tuolloin ostaa autosi pois nurkista pyörimästä ja kuitata itselleen hyvän alennuksen.

Onko toiminta silloin väärin tai palkkion hengen vastaista? Helsingin Sanomien haastatteleman Kenraalin mukaan ongelmaa ei ole, vaan palkkio toimii silloinkin tarkoituksenmukaisesti, kun jätekelpoinen auto saadaan romutetuksi ja kierrätetyksi. Jopa sammaloituneet, jo vähintääkin parhaan loistonsa nähneet entiset luottojuhdat kannattaa siis kohta lähettää viimeiselle matkalleen. Toisaalta näitä keräilyharvinaisuuksia saattaa jopa kannattaa ostaa vain romutuspalkkiota varten.

Autokauppiaille kesällä on luvassa tietysti sitten osittain valtion tukema alennuskampanja sekä myynnin kasvu. Moni suomalainen saa uuden autonsa halvemmalla kauppiaan saadessa täyden hinnan. Lähtökohtaisesti tilanteessa siis hyötyy kolme osapuolta: ostaja ja myyjä rahallisesti sekä valtio ympäristötavoitteissaan. Koko kokeiluun on puolen vuoden ajaksi budjetoitu kolme miljoonaa euroa, joten 3 000 suomalaisen uskotaan kannustimen ansiosta, tai ainakin sitä hyödyntäen, lähtevän heinäkuusta alkaen autokaupoille.

Teknisesti toiminta alennuksen saamiseksi menee seuraavasti: romutettava, yli kymmenen vuotta vanha auto pitää romuttaa virallisella romuttamolla. Romuttaminen itsessään ei maksa mitään ja parhaassa tapauksessa tapauksessa romutusyrittäjä hakee autosi korvauksetta suoraan kotipihasta. Jos et omista romutettavaa autoa, mutta haluaisit uudesta alennusta, kannattaa tiedustella lähipiiristä vanhoja, romuksi joutavia menopelejä pikkurahalla ostettavaksi.

Kun auto on romutettu, siitä saa romutustodistuksen. Autokaupassa todistus muuttuu parhaimmillaan jopa 1 500 euron alennukseksi uudesta autosta ja autokauppias saa alennuksesta valtiolta 1 000 euroa takaisin. Tämä aikaistettu veronpalautus kannattaa siis ehdottomasti käyttää hyväksi...

Lähteet:
HS: Autoista aletaan maksaa 1500 euron romutuspalkkio
Trafi
Autoalan tiedotuskeskus: Suomen autokauppa
Autoalan tiedotuskeskus: Suomen autokanta

Keskustelu

varsinainen älynvälä
04.04.2015 12.53

Ne jotka ajaa 1500€ romulla tuskin tekee sitä omasta valinnastaan. Kyllähän tilanne on se että romulla ajetaan koska tilillä ei ole rahaa asuntolainan ym. maksujen jälkeen. Hoitakaa hommat niin että palkallaan voi elää...

Viljanmaa Tia
29.06.2015 13.36

Olisi tuollainen josta tarttisi päästä eroon pikaisesti! Audi A4 96vm 2.8 v6 koneella quattro farmari. Ajettu 212tkm. Hammastanko pitäisi vaihtaa( osa löytyy takaluukusta) Auto on rahoituksella jota jäljellä 2900€. Auto on pois liikenteestä ja vituttaa maksaa joka kk liki 200e! XOY-832

Kirjoituksen avainsanat

vinkki hyöty romutuspalkkio

Artikkeleiden ja uutisten avainsanat

115 (1) 124 spider (1) 2016 (1) 244 (1) 4WD (2) 520d (1) 60-luku (2) a3 (1) a4 (1) a8 (1) aasia (1) AEB (1) aggregointi (2) ajokortti (1) ajoneuvovero (6) ajovalot (1) Akaa (1) akkuteknologia (3) Alfa Romeo (7) Amazon (1) amg (2) angry birds (1) apple (7) arita (2) armeija (1) Arteon (1) arttu toivonen (1) audi (15) audi a5 (1) audi a5 g-tron (1) autobahn (1) autobrändit (1) AutoCorner (1) autoilun kustannukset (1) autoilun vapaus (1) autokauppa (11) autokeskus (1) autoluotto (1) automaattiset autot (1) automainokset (1) automalli (1) autonjako (1) autonomia (5) autonominen hätäjarrutus (1) autonomous emergency braking (1) auto-onnettomuudet (1) autosalpa (1) autosalpa klubi (1) autotehdas (2) autoteollisuus (4) autotie (9) autovero (5) AWD (1) avoautot (1) bensiini (3) bensiinimoottori (1) Bentley (4) berkeley (1) big data (1) björn wahlroos (1) blogi (1) bmw (13) bmw 7 (1) bmw m3 (1) brexit (1) brändi (4) brändäys (1) budd-e (1) bugatti (1) c3 (1) c4 cactus (2) c4 picasso (1) C63 coupé (1) camaro (1) cardi (1) carrera 4 GTS (1) car-sharing (3) CC (1) celica (1) CES (1) CES Asia (1) chevrolet (3) christine (1) Chrysler (1) citroen (3) citroën (1) civic (3) civic r (2) clarity (1) Continental GT (1) corolla (3) corvette (1) cross country (1) Crossover (4) Cupra (1) cx-5 (1) dacia (1) dacia duster (1) daewoo (1) data (5) datsun (1) defender (2) delorean (2) design (1) diesel (5) dieselgate (1) dieselmoottori (1) digitalisaatio (1) dmc-12 (2) Do Not Disturb While Driving (1) driftaus (1) duster (1) e350 (1) ecorun (2) e-expert (1) eko (9) eleanor (1) elokuvat (6) elon musk (5) ennätys (1) ensiauto (6) escort (1) espoo (1) etelä-korea (1) e-tron (1) EU (2) EuroNCAP (1) evankeliumi (1) FCA (1) Ferrari (3) fiat (4) fiat-chrysler (5) fiesta (2) fiesta active (1) Focus (1) Focus RS (3) ford (17) ford fiesta st (1) ford focus (1) ford mustang (1) Ford Mustang GT (1) Ford Puma (1) ford ranger (1) Formula E (1) fpace (1) fractal (1) G300 (1) general motors (1) Geneven automessut (2) GenX Nano (1) Giulia (6) giulietta (1) golf (2) Goodyear (1) google (6) grand cherokee (1) Great Wall (1) gt s (2) Harley-Davidson (1) hilux (1) hinnat (1) historia (2) Honda (9) HR-V (1) h-tron (1) huracan (1) huumori (1) hybridi (3) hyperauto (1) hyundai (3) hyöty (38) hälytysajoneuvot (1) hätäjarrutus (1) i8 (2) icar (1) in english (1) infiniti (1) informaatio (5) i-ROAD (1) i-TRIL (1) ix35 (1) J.D. Power Vehicle Dependability Survey (1) jaguar (7) jakamistalous (1) japani (1) jeep (3) john cooper works convertible (1) joukkoliikenne (5) joulu (1) juhannus (1) juna (2) jussi sippola (1) kaasuautoilu (1) Kadjar (1) kamux (1) katsastus (1) katumaasturi (2) kauppa (1) kaupunkiauto (1) kaupunkiautoilu (1) kaupunkiliikenne (1) kaupunkimaasturi (1) keräilysarja (5) kesä (1) kesäauto (1) kesärenkaat (2) kia (6) kia sorento (1) kiina (3) kisa (2) koeajo (25) kolumni (16) konsepti (2) konseptiautot (3) kuga (1) kuljettajaton auto (3) kuluminen (1) kuluttajansuoja (1) kulutus (3) kuuloaisti (1) Kwid (1) käyttövoima (3) laakkonen (1) lada (2) lait (3) Lamborghini (3) land rover (3) laurel (1) leasing (1) lexus (4) lf-fc (2) lifestyle (1) liikenne (11) liikennekaari (2) liikenneruuhkat (1) liikennesuunnittelu (7) liikenneturvallisuus (1) liikennevalot (1) lincoln (1) lisävarusteet (1) Los Angeles (1) los angeles auto show (2) lotus (1) luksus (1) luotettavuus (1) länsimetro (3) m3 (1) maastoauto (1) mainonta (1) markkinatalous (1) markkinointi (1) maserati (1) maybach (1) mazda (6) melu (1) menneisyys (1) mercedes (2) mercedes-amg (2) mercedes-amg C63 (1) mercedes-amg gt s (1) mercedes-benz (17) mercedes-benz x (1) mielenilmaus (2) mielipide (1) mini (3) mirai (1) mission e (1) mobiili (3) Model 3 (2) moottori (2) moottoripyörät (2) moottoriteknologia (1) moottoritie (3) moottoriöljy (1) mopoauto (1) Moskova (1) motogp (1) muotoilu (1) musiikki (1) mustang (3) myyjäpalaute (2) mökkiauto (1) Nano (1) navigator (1) neliveto (2) Nissa Signal Shield (1) nissan (8) nissan leaf (2) nissan micra (2) nx (1) octavia (1) onnettomuustietoinstituutti (1) onnibus.com (1) opel (1) ostajan opas (23) pakettiauto (1) palvelu (3) Pebble Beach (1) Perävaunu (1) peugeot (10) peugeot 508 (1) peugeot e-expert (1) picanto (1) pickup (1) pick-up (1) piloted driving (1) pistokehybridi (6) plymouth (1) plymouth fury (1) podcast (28) pokemon go (1) polttoaine (2) polttoainehinnat (1) polttokenno (1) polttomoottori (6) polttomoottoriauto (2) pop up (2) porsche (3) porsche 911 (1) prius (1) Project One (1) promo (6) puolustusvoimat (2) puristussuhde (1) pyöräily (1) päästöhuijaus (1) päästöt (5) r8 (2) radio suomipop (1) rahoitus (4) rahtikuljetus (1) range rover (1) ranger (2) raskas liikenne (1) ratti.fi (1) rekka (1) Renault (7) Renault Zoe (2) renkaat (7) robottiautot (4) rolls-royce (1) romutuspalkkio (3) ruotsi (1) ruuhka (5) ruuhkamaksu (2) RX-Vision (1) s8 (1) s8 plus (1) s90 (1) saab (3) sakko (5) saksa (1) santander (2) scch (2) scout (1) Seat (1) Seat ateca (1) seat leon (2) sesonki (1) setsuna (1) sierra (1) silver shadow (1) singapore (1) skoda (2) Skoda Octavia (1) Skyactiv-G (1) Skyactiv-X (1) smith-polvinen (1) Sosiaalinen (1) soul ev (1) spark ignition (1) sports car club of helsinki (1) ssangyong (1) S-sarja (1) st (1) stelvio (1) steve jobs (1) ST-Line (1) subaru (2) sunny (1) suojat (1) suojatie (1) superauto (5) Supercharger (2) superkondensaattori (1) suv (4) sähköauto (8) sähköautoilu (20) sähkörekka (1) taas Teslaa (1) Takata (1) talisman (1) taloudellisuus (1) talsiman (1) talvi (1) talvirenkaat (3) tampere (1) Tata (1) tax (1) tekniikka (6) teknologia (28) televisio (1) tempaus (2) Tesla (20) Tesla Model S (1) testarossa (1) testikuski (21) tiedote (22) tieliikenne (1) tiemerkinnät (1) tieraivo (1) tietoturva (1) tietyö (1) tires (1) toimintasäde (1) top gear (2) toyota (17) Toyota C-HR (1) trendi (1) tulevaisuus (7) tuotantolinja (1) turvallisuus (10) turvallisuuskulttuuri (1) turvatyynyt (1) turvavarusteet (1) tutkimus (1) typenoksidit (1) tyyppivika (1) työturvallisuus (1) uber (5) urheiluauto (5) urheilullisuus (2) uutinen (6) uutuus (29) v60 (2) v70 (1) v90 (1) vaihteistot (3) vaihtoauto (1) vakuutus (1) varusteet (10) vauxhall (1) Waymo (2) veneet (1) verkkokauppa (1) verot (11) verotus (5) vertailu (2) vertaisvuokraus (1) vety (3) vetyautoilu (8) video (12) vihreä kaista (1) Viihde (30) vinkki (14) volga (1) volkswagen (10) volkswagen golf (2) volvo (13) volvo 240 (1) volvo xc90 (1) VR (1) vuokraus (1) värit (1) xc60 (1) xc90 (1) xe (1) xj (1) xq30 (1) yhdysvallat (2) ympäristö (2)

Uusimmat kirjoitukset

ARTIKKELI 30.11.2020

Testikuski-koeajo: Kia Sorento Hybrid 2021

Kiasta ei ole voinut aina puhua samassa lauseessa saksalaisten premium-merkkien kanssa. Köyhien ihmisten autoksikin aikoinaan tituleerattu KIA on kuitenkin nostanut osakkeitaan merkittävästi viime vuosien aikana. Ulkoinen habitus on muuttunut räyheämmäksi, sporttisemmaksi ja ennen kaikkea katu-uskottavammaksi, ja laatuvaikutelma on valovuosia edellä sitä mitä se joskus oli. Tällä hetkellä on vaikeaa keksiä järkisyitä olla ostamatta Kiaa, jos täytyy autokaupoille suunnata. Uusi Sorento ei ole tähän poikkeus, vaan se jatkaa Kian nousujohteista linjaa ja kurottelee taivaalta esim. saksalaista johtotähteä. Uusi Sorento on tyylikäs ja moderni, tälle sukupolvelle rakennettu auto. Ja kun puhun tälle sukupolvelle rakennetusta, todella tarkoitan sitä. Otetaan esimerkkinä autosta löytyvät 6 USB-porttia. Siis 6?! Kia haluaa todellakin ajatella erilaisten digitaalisten välineiden suurkuluttajia ja pitää huolta siitä, että sitä omaa laitetta on aina mahdollista ladata. Vaikka meidän koeajamamme yksilö ei ollutkaan varusteiden osalta se kattavin mahdollinen vaihtoehto, vaan varustelutaso oli ”ainoastaan” Business, löytyi autosta silti esim. kaukovaloautomatiikka, kaista-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin, mäkilähtöavustin, navigaattori sekä suomenkielinen Supervision -mittaristo. Mitä muuta sitä tavallinen Matti Meikäläinen autoonsa edes tarvitsee?Mikä parasta (ainakin perheellisiä ajatellen), uusi Sorento on 7-paikkainen, eli takakonttiin saa nostettua vielä yhden ylimääräisen penkkirivin tarvittaessa. Jos molemmat auton takana olevista penkkiriveistä puolestaan kaataa, toimii Sorento melkeinpä pienenä pakettiautona. Eli mikäli tie vie usein Tallinnaan, uusi Sorento voi olla erittäin hyvä vaihtoehto kuljettamaan vähän isompiakin kuormia.Köyhien ihmisten autoksi uutta Sorentoa ei voi irvistelemättä kutsua, sillä hintaa meidänkin koeajamallamme yksilöllä oli lähes 60 tuhatta euroa. Sillä 60 tonnilla saa kuitenkin auton, jossa on oikeastaan kaikki mitä autolta voi vaatia. Ulkonäköä, lisähärpäkkeitä ja mukavuutta.

ARTIKKELI 28.10.2020

Testikuski-koeajo: Ford Puma

Kevythybridien määrä on lisääntymään päin, mutta onko se tekniikkana tarpeeksi kiinnostavaa tavalliselle kadun tallaajalle? Tällä kertaa meillä oli testissä uusi Ford Puma, joka on Fiestan pohjalle rakennettu crossover. Puma muistuttaa muotoilultaan jonkin verran Nissan Jukea, eli sen ulkonäkö tulee varmasti jakamaan mielipiteitä. Koeajamamme Puma oli kevythybridi, mikä tarkoittaa siis sitä, että sähkömoottoria käytetään autossa vain pienentämään pienen bensamoottorin kuormitusta, esimerkiksi kiihdytystilanteissa. Auto myös kerää jarrutusenergiaa talteen. Mutta, toisin kuin tavallista hybridiä, kevythybridiä ei voi ajaa lainkaan pelkällä sähköllä. Ajettavuudeltaan Puma on taattua Fordia, eli äärimmäisen miellyttävä auto ajaa. Ohjaustuntuma on herkkä ja auto liikkuu ketterästi pienessäkin tilassa, vaikka katumaasturi onkin. Ajettavuuden lisäksi autossa säväytti sen varustepuoli. Koeajamamme mallin hinta oli alle 25 000 euroa, mutta silti siitä löytyi esimerkiksi aktiivisen vakionopeudensäätimen, hierovien etupenkkien ja puhelimen langattoman latauksen kaltaisia ominaisuuksia. Melko hyvää vastinetta rahalle siis. Puma tarjoilee myös luokkansa suurimman tavaratilan, sillä varsinaisen tavaratilan alta löytyy erillinen Megabox -lisätila, joka laajentaa jo ennestään isohkoa tavaratilaa vielä 80 litran verran. Kaiken kaikkiaan Puma oli erittäin positiivinen yllätys jo valmiiksi kilpailtuun crossover-luokkaan. Katso videolta, mitä muuta kerrottavaa meillä oli tästä Fordin uutuudesta.
nwdb