15.01.2016
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Joulukuussa 2015 täyttyi Leafiini ensimmäisen määraikaishuollon 30 000 km.
Matka on ollut hyvin vaivatonta, mukavaa ja välillä opettavaistakin.
Kirjoitan tämän blogitekstin tammikuun puolivälissä, koska pääsin vasta silloin toimittamaan autoni ensimmäiseen 30tkm määräaikaishuoltoonsa.
Pääosin edelleen pätee kaikki samat ajatukset ja opit, kuin kirjoitin blogiini tekstissä 10000 km ajon jälkeen. En toista tässä kirjoituksessa siellä kertomiani asioita.
Jos lukija päädyit tähän Leaf-blogiini ensimmäisen kerran, tässä on muutama linkki hyödyllisiin aikaisempiin julkaisuihini:
- 10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
- FAQ-sähköautoilijalle toistuvasti esitetyt kysymykset
- Kenelle sähköautoa en halua suositella
Ajot pääosin työ- ja kauppamatkailua
Edelleen olen käyttänyt Leafia pääsääntöisesti päivittäisten työ- ja kauppamatkojen kulkemiseen sekä työkeikkojen ajamiseen. Edelleen Leafilla on myös matkailtu keski- ja etelä-Suomen matkailut aina kun se on ollut mahdollista. Ja onhan se ollut. Vain muutama keski-Suomen matka on jouduttu tekemään dieselillä, koska siellä suunnalla ei vielä aiemmin ole ollut yhtään pikalaturia. Nyt on vihdoin sekin asia kunnossa.
Enimmillään päivän ajosuorite on ollut 459,7 km. Yli 300 km päivän ajosuoritteita on yhtensä 8kpl. Välille 200-299 km sijoittuvia päivittäisiä ajosuoritteita on ollut yhteensä 25 kpl. Toiseksi eniten on ollut 100-199 km välille sijoituvia vuorokausia, joita on ollut yhteensä 90 kpl. Eniten on ollut alle 100km (117kpl) ajopäiviä, ja näistä suurin osa (94 kpl) on ollut 50-99 km välillä.
Leaf talviautona
Kunnon talvikeliä matkan varrelle sattui vasta tammikuussa. Tämä näkyy selkeänä keskikulutuksen nousuna, ja toimintamatkan laskuna.
Ilmalämpöpumpulla varustettu Acenta-malli toimii tosiaan erinomaisesti pikkupakasella, kuten lokakuussa totesin. Kirjoituksessani 29.11.2015 totesin jopa että Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella.
Mutta sitten kovemmilla pakkasilla tilanne muuttuu. Heti tammikuun alussa tein muutaman kokeellisen testin pakkasen vaikutuksista Nissan Leafin toimintamatkaan.
Nissan Leaf Pakkastesti 12..15 -asteen pakkasilla
Tiivistäen sanoisin, että 24 kWh ilmalämpöpumpulla varustun Leafin matkailukäytössä käytännöllinen toimintamatka laskee noin 150 km lukemasta seuraavasti:
- -1..-10 kelissä toimintamatka on noin 90-140 km riippuen lähinnä käytetystä ajonpeudesta
- -10..-15 kelissä toimintamatka noin 90-115 km riippuen siitä, kuinka paljon on valmis tinkimään lämpimästä ja sen tuomasta mukavuudsta.
- -15..-28 kelissä toimintamatka laskee alle sadan. Eikä autoa ole enää järkevää yrittää pitää väkisin +22 asteisena automaattiasetukella. Käytännön matka-ajossa väittäisin tuolloin toimintamatkan olevan 70-90 km riippuen myös merkittävästi käytetystä ajonopeudesta. Leaf on herkkä kasvattamaan kulutustaan nopeuden kasvaessa, ja kovalla pakkasella ilmanvastus kasvaa entisestään.
Kuitenkin haluan talviajon tiivistää sanoen, että Leaf on erinomainen talviauto muutamilla varauksilla. Ehdottomiin plussiin kuuluu että se on heti lämmin, ja toimintavarma. Onpahan jouduttu parikin Leafilla pelastamaan polttomoottoriauto pakkasen hyydytetttyä diesel-kulkineen. Palaan talviautoilun kokemuksiin helmikuun puolella.
Nissan Leaf kuntoisuus 30000 km ajettuna
Auton kunto 30000 km ajettuna on edelleen erinomainen. Mitään tiedossa olevia vikoja autossa ei ole, ja se on pelannut kaikilta osin aivan kuten on kuulunutkin. Ulkoisesti ja sisältä auto on käytännössä lähes uudenveroinen, kun sen vain puhdistaa hyvin. Kiveniskemiä on tullut poikkeuksellisen vähän verrattuna aikaisempiin autoihini. Myös tuulilasi on säilynyt kolhuitta. Nyt talvella autossa on alla kitkarenkaat, ja niissä on 9 mm kulutuspintaa jäljellä erittäin tasaisesti.
Akun kunto on edelleen uudenveroinen.
SOH kertoo akun olevan edelleen 100% uudenveroisessa kunnossa. Pikalatauksia autolle on tehty vain 56 kertaa, koska siellä, missä sitä useimmin tarvitsen ei ole ollut pikalatausta tarjolla. Schuko- tai Type2-latauksia on tehty 1152 kertaa. Eli auto on ladattu jopa noin 25 km välein keskimäärin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että auto on aina laturissa kun se pysäköidään, jos se vain on mahdollista.
30000 km huolto
Sähköauton huoltaminen on merkittävästi kevyempää kuin polttomoottoriauton. Oikeastaan siinä ei varsinaisia vaihdettavia ollut muuta kuin raitisilmasuodatin ja perän öljypropun tiiviste. Öljyjä perään ei tokikaan vaihdettu, mutta tarkistus oli tehty.
Merkittävimpänä työnä tunnistin huollon perusteellisesta raportoinnista jarrujen puhdistuksen ja herkistyksen. Tämän tarpeen olin tunnistanutkin jo.
Akkuraportti huollosta kertoi tähdillä, että kaikki muut asiat on erinomaisella mallilla, paitsi pitkän ajan käyttö. Tämä taasen johtuu siitä, että ajomääristäni johtuen akku on käytännössä aina ladattava 100% tasolle asti, eikä Nissanin pitkän ajan säilytykseen suosittelemaan 80%. Toisaalta, akun kuntoisuus on edelleen tasan 100% uudesta, joten ainakaan vielä ei tuolla ole ollut haittaa. Enkä usko että minun ajomäärilläni onkaan, koska auto ei koskaan ehdi pitkää aikaa seisoakaan paikallaan täydellä akulla.
Autooni vaihdettiin samalla Nissanin sähköautoille tarkoitettu huoltokirja. Siihen oli uutena tullut mukaan bensa/diesel-autojen huoltokirja.
Koska kyseessä on Leasing auto, jäi huollon hinta minulle hämärän peittoon. Mutta Sähkoautot.Nyt! -FB ryhmässä käydyn keskustelun perusteella arvioin realistisen hinnan huollolle olleen noin 200e. Jarrujen puhdistus ja herkistely on joka tapauksessa vienyt varmasti vähintään tunnin työajan.
Nissan Leaf vikalista
Olen oikeastaan odottanut milloin pääsen aloittamaan blogissani Nissan Leafin vikalista -tekstin kirjoituksen. En ole päässyt, enkä pääse vieläkään. Yhtään ainuttakaa vikaa ei autossa ole ollut 30 000 km aikana!
Pari ominaisuutta toki on olemassa, jotka useimmat saaattavat luokitella vioiksikin:
- keskikonsolin muovipinta rämisee hiljaisella, mutta ärsyttävällä äänellä (30tkm huollossa sovittiin, että asiaan palataan kun ei ole lumikelit ja ääni kuuluu jälleen)
- Carwings mobiiliapplikaatiolla auton lämmityksen hallinta on turhan epävarmaa. Olen lukenut aika suuristakin ongelmista, mutta itsellä on 99% varmuudella ja helposti onnistunut lämmityksen ja latauksen etähallinta käyttäen LeafLink-nimistä appsia.
- Takajarrut etenkin taitavat takerrella jonkin verran suolaisilla talviteillä ajelun ja erittäin vähäisen jarrujen käyttötarpeen takia. Tämän olen tähän asti saanut kuitattua parilla voimakkaalla jarrutustapahtumalla.
- Autolla on voimakas ikkunoiden huurtumistaipumus +1..+9 kosteilla keleillä. Automaattitoiminto lämmityslaitteessa ei ymmärrä poistaa kosteutta, vaan lämmityslaitteesta on laitettava käsin ilmastointi päälle huurteen poistamiseksi.
Yhteenveto
Nissan Leaf on 30 tkm kokemuksellakin erinomainen ajoneuvo työ- ja kauppamatkojemme kulkemiseen. Lisäksi se on tarjonnut useita hienoja pidempiä matkoja, vaatien tosin pientä sähköautoilun seikkailuhenkeä.
Leafin toimivuus on juuri niin varmaa, kuin Japanilaiselta autolta yleensä odotetaankin. Ne vain toimivat.
Sähköautoilusta ja ympäristöarvoista olen oikeastaan oppinut enemmän kuin Leafista tällä 10tkm-30tkm välillä.
Niitä mietteitä pohdin kirjoituksessani joulun alla: Mitä sähkoautoilu on opettanut vuonna 2015
Yleisemmin sähköisen liikenteen kehittymistä pohdin kahdessa blogikirjoituksessani:
- Uusien sähköautojen ensirekisterointimäärän arviointia 2016-vuodelle Suomessa
- Uusien sähköautojen ensirekisterointimäärän skenaariointina 2017-2020 Suomessa
Matka Leafilla jatkuu talven tuiskeissa.
Keskustelu
Ei kommentteja