21.06.2018
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Ajoin huhtikuussa 2018 Nissan Leaf 40 kWh -sähköautollani 3912 kilometriä ja ajamiseni kulutti yhteensä 659,9 kWh energiaa. Huhtikuun 2018 keskimääräinen sähkön tuotannon CO2-päästö oli 98 g/kWh. (lähde: Energiateollisuus)
Tuosta saadaan laskettua, että minun ajoni aiheuttivat huhtikuun sähköntuotannolla 64,670 kg CO2-päästöt. Ja kun siis ajoin 3912 km, niin Leafillani ajamisen päästöt olivat huhtikuussa sähköntuotannon päästötasolla 16,5g/km. Ja tuo on siis kokonaispäästöt, eli siinä on siis mukana sähkön tuotanto ja ajamisestahan ei pakokaasuja tulekaan lainkaan sähköautolla. Toisaalta voidaan ajatella, että sähkönsiirron ja lataamisen häviöt ovat jotain, mutta toisaalta mukana on myös täysin uusiutuvaa aurinkosähköä. Varmasti siis tuota 16,5 g/km voidaan pitää riittävän oikeana lukemana.
Vertailun vuoksi voisi mainita, että Nissan Pulsarille bensamoottorilla ja automaattivaihteistolla luvataan hinnastossa 119 g/km CO2-päästöt Mutta kun tuossa ei suinkaan ole polttomoottoriautossa koko totuus. Ensinnäkin on edelleen realistista uskoa, että tuo Nissan Pulsar ei kulje luvatulla keskikulutuksella, joten päästötkin ovat suuremmat. Toisekseen reilun vertailun vuoksi tulisi Pulsarissa huomioida myös polttoaineen tuotannon päästöt.
Teknologiateollisuus on raportissaan arvioinut pottonesteen tuotannon aiheuttavan 24g/km CO2-päästöt, eli suuremmat, kuin sähköautollani on koko päästömäärä ollut! Pulsar-vastineen vertailukelpoinen CO2-päästö olisi siis yli 143g/km. Siis yli siksi, että varmasti kulutus on suurempi kuin luvattu ja myös polttonesteessä pitäisi huomioida myös kuljetuksen aiheuttamat päästöt.
Kyllä, kehtaan siis pitää hyvällä omalla tunnolla sähköautolla ajoani ympäristöystävällisenä tekona ihan koko elinkaariajettelullakin. Vaikka akun valmistaminen hieman enemmän valmistusvaiheessa päästöjä aiheuttaisikin, niin kokonaisuus on etenkin omilla ajomäärillni pienempi. Enkä sitäpaitsi usko, että polttomoottoriauton hienomekaniikkaa ja tuhansia osia sisältävä moottori, kytkin ja vaihteistokaan sinne autoon ilman päästöjä putkahtaa.
Kaiken lisäksi CO2-päästöt ovat vain yksi osa poltomoottoriauton pakoputkesta ilmaan tupruaavista päästöistä ja niissä muissa päästöissä on sitten myrkkyjä. Ei, en kuvittelekaan teollani pelastavani maailman ilmanlaatua. Ei se minun sähköautoiluni yksin pelasta Helsinki - Tampere - Jyväskylä - Viitasaari akselilla ajellessani edes näiden seutujen ilmanlaatua. Mutta se ei estänyt minua tekemästä omalta osaltani yhtä pientä vastuullisuustekoa, kun auto joka tapauksessa oli taas aika vahtaa uuteen väistämättömien runsaiden ajoneni takia. Siksi siis sähköauto. Koska voin. Ja vielä enemmän, koska pidän sähköauton välittömästä tehosta ja tasaisesta ja äänettömästä voiman tunteesta.
Keskustelu
Kyllä, täytyy yhtyä analyysiin, että jos kerran sähköauton päästöissä otetaan huomioon "kaikki" päästöt, pitää ne ottaa mukaan myös vaihtoehtoisissa muodoissa.
Toki sähköntuottamislaitos aiheuttaa päästöjä kuten bensan- tai kaasuntuottamislaitoksetkin (joihin raaka-ainekin joudutaan ilmeisen usein hankkimaan energiaa kuluttavasti) (tosin jotkin sähkön tuottamislaitokset eivät jatka saastuttamista valmistumisensa jälkeen). Mutta toisaalta jakeluverkoston rakentaminen sähkölle saattaa olla ainakin pitkällä aikajuoksulla päästöttömänpää kuin nesteiden ja kaasujen jalostus (lämmitysenergia tai paineistus sekä väliaineisiin jäävät epäpuhtaudet plus mahdolliset vuodot) ja niiden kuljetus jakelupisteisiin (kenties polttomoottoriautoilla) ja mahdollinen paineistus ja / tai nesteytys (mahdollisesti sähköllä) sekä pumppaaminen lopulta ajoneuvoon...
Omasta mielestäni sähkön käyttö on kustannustehokasta ja sitä myöten ympäristöystävällistä.
Kyllä, kaivostoiminta aiheuttaa päästöjä. Ihan samalla tavalla myös öljynporaus ja maakaasun talteenotto. Biokaasua tuotetaan ja se puhdistetaan, tuskin ilmaiseksi. Harvemmin sähkö on aiheuttanut ympäristö katastrofeja kuin esim. öljytankkerit. Toki ydinvoiman käyttö aiheuttaa omat riskinsä, joista en pidä ollenkaan.
Mutta sanoisin, että myös sähkön tuotanto kehittyy siinä missä sen varastointikin kuten myös kulutusta osattaneen pienentää johonkin rajaa asti. Vosin jopa väittää, että sähkössä on vielä kehitettävää, enemmän kuin minkään sortin polttomoottorissa.
Hauskaa Juhannusta =)
Kiitos Ari kommentistasi.
Hyvää ja puhdasilmaista Juhannusta sinullekin sähköautoilun merkeissä.
Hei,
Kertoisin edelleen kuten monena kertana, että sähköauto on erinomainen ympäristöauto, varsinkin kun sitä ladataan uusiutuvalla sähköllä, mutta polttomoottoriset biokaasuautot on nyt valittu kolmena vuotena peräkkäin vuoden ekoautoiksi Suomessa.. Lähteenä on täydellinen elinkaarianalyysi, JRC (EU:n energiavirasto), Kalifornian lainsäädäntö ja alan korkeimman asiantuntijuustason asiantuntijat, ja esim. Suomen sähköntuotannon keskijakauma.
Renault Zoe tosin oli viime vuonna B-segmentin ekoauto siitä syystä että Seat Ibiza TGI:ssä on liian suuri bensiinisäiliö joka kannustaa enemmän raakaöljyn käyttöön kuin biokaasulla ajoon. Sähköautot on hyviä autoja, mutta polttomoottoriviha on turhaa, koska niitä voidaan käyttää puhtailla polttoaineilla - ja kaikkia ratkasuja tarvitaan kun luovutaan raakaöljyn käytöstä käyttövoimina.
Moro Jani,
juu kyllä varmasti biokaasullakin ajaminen on puhdasta.
Toivottavasti pian nähdään kaasuhybrideitä, joita ei pysty bensiinillä ajamaan, vaan tukena on esim. 40 kWh akku.
Sähköautolla ajaminen on erityisen puhdasta etenkin täällä pohjoismaissa ja Suomessakin. Sähkön tuotannon päästöt vähenevät myös koko ajan.
Tämä ei todellakaan ole mitenkään pois siltä, että biokaasuautoilla on sijansa. Toivottavasti mahdollisimman moni niihin tai sähköautoihin päätyvät bensiini- tai dieselautojen sijaan.
Vaikka Suomessa autojen keski-ikä on 12 vuotta aika moni ajaa 20v vanhalla autolla eli montako vuoden 2012 Leafia on liikenteessä vuonna 2032?