16.04.2015
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Ensimmäinen maantieajo Kouvolasta kotiin Kangasalle tapahtui Lahden ABC Kivimaan ja Hämeenlinnan ABC Tiiriön kautta. Keli: +2c kostea/kevyt sade.
Ensimmäinen etappi Kouvolasta Lahden Kivimaan ABClle oli 64km.
Ajoin melko tarkoin nopeusrajoitusten mukaan, eli välillä hiukan yli 100km/h. Lämmityslaite oli vain osan matkasta päällä, koska sitä ei tarvittu.
Eko-tila oli koko ajan valittu päällä, koska sen päällä olosta ei ollut tasaisessa matka-ajossa mitään haittaakaan. Voimaa oli silläkin asetuksella aivan riittävästi käytössä, ja vahvempi moottorijarrutus tuntui motoristille ainakin vain mieleisemmältä. Eko-tilan poistohan tekee autosta suorastaan ärhäkän tuntuisen kiihtyvyydeltään jossain välillä 10-80km/h.
Perillä akku näytti 38% ja 47km matkaa jäljellä.
Tunnistin nopeasti itsessäni "Range-fobiaa", jäljellä olevaa matkaa kohteeseen tuli jatkuvasti verrattua toimintasäteeseen. Eli tuolla siirtymätaipaleella maksimi toimintasäteeksi olisi tullut vain 111km.
Sen totesin nyt sitten käytännössä, että Leafin toimintasäteelle nopeuden kasvattaminen on todellista myrkkyä. Jos vauhdin pystyisi pitämään hiukan alle 80km/h saattaisi se tehtaan ilmoittama max 199km olla mahdollinen. Itse en viitsinyt alkaa tientukoksi.
Toinen etappi Lahdesta Hämeenlinnan ABC Tiiriöön oli 81km.
Ensimmäisen ABC:n pikalatauksen jälkeen ymmärsin myös sen, mitä 80% maximista pikalataus tarkoittaa käytännössä. Se tarkoitti merkittävästi ennestään pienentynyttä toimintasädettä. Range-fobia otti tällä välillä mielestä vallan, ja pitkillä 100km/h osuuksilla muun liikenteen häiriintymättä ajelin merkittävästi hiljemmalla vauhdilla. Yritin pitää koko ajan 30km "hätävaraa" toimintasäteessä. Nuukailtua tuli niin paljon, että toimintasäde olisi riittänyt jopa kotiin asti käyttämälläni vauhdilla (112km).
Päätin kuitenkin käydä Tiiriössä jo ihan pikalatauskokemuksen kartuttamiseksi. Loppumatkasta nostin vauhdin normaaliksi lain sallimaksi. Perille päästyäni akkua oli jäljellä 29% ja se olisi vielä riittänyt 34km matkaan. Kokonaistoimintasäteeksi tällä osuudella olisi tullut siis 115km.
Kolmas ja viimeinen etappi tällä matkalla oli sitten Tiiriöstä kotiin eli 85 km.
Tämän matkan ajoin normaaleilla lain sallimilla nopeuksilla. Silti noin kilometrin ennen kotia ajotietokone ilmoitti akun alhaisesta latauksesta. Kotiin päästyäni akkua oli jäljellä 16% ja sillä olisi ajanut vielä 16 km. Eli tällä viimeisellä pätkällä kokonaissäteeksi olisi muodostunut noin 101km.
'
Eli onnellisesti kotiin pääsin Leafilla tuon 230 km maantieajon.
Ensituntumalta Leaf on hyvä auto ajaa. Urat eivät pahasti hetkauttele, ja montut ylittyvät erityisen miellyttävästi ja tasapainoisesti. Mutkissa oikein ihmettelee, että mihin se akkujen suuri massa oikein katosi. No sehän katoaa erittäin alhaisen painopisteen ansiosta. Oikeastaan hiukan menee hyvät matkailuominaisuudet hukkaan lyhyen toimintasäteen takia.
Ensimmäinen etappi Kouvolasta Lahden Kivimaan ABClle oli 64km.
Ajoin melko tarkoin nopeusrajoitusten mukaan, eli välillä hiukan yli 100km/h. Lämmityslaite oli vain osan matkasta päällä, koska sitä ei tarvittu.
Eko-tila oli koko ajan valittu päällä, koska sen päällä olosta ei ollut tasaisessa matka-ajossa mitään haittaakaan. Voimaa oli silläkin asetuksella aivan riittävästi käytössä, ja vahvempi moottorijarrutus tuntui motoristille ainakin vain mieleisemmältä. Eko-tilan poistohan tekee autosta suorastaan ärhäkän tuntuisen kiihtyvyydeltään jossain välillä 10-80km/h.
Perillä akku näytti 38% ja 47km matkaa jäljellä.
Tunnistin nopeasti itsessäni "Range-fobiaa", jäljellä olevaa matkaa kohteeseen tuli jatkuvasti verrattua toimintasäteeseen. Eli tuolla siirtymätaipaleella maksimi toimintasäteeksi olisi tullut vain 111km.
Sen totesin nyt sitten käytännössä, että Leafin toimintasäteelle nopeuden kasvattaminen on todellista myrkkyä. Jos vauhdin pystyisi pitämään hiukan alle 80km/h saattaisi se tehtaan ilmoittama max 199km olla mahdollinen. Itse en viitsinyt alkaa tientukoksi.
Toinen etappi Lahdesta Hämeenlinnan ABC Tiiriöön oli 81km.
Ensimmäisen ABC:n pikalatauksen jälkeen ymmärsin myös sen, mitä 80% maximista pikalataus tarkoittaa käytännössä. Se tarkoitti merkittävästi ennestään pienentynyttä toimintasädettä. Range-fobia otti tällä välillä mielestä vallan, ja pitkillä 100km/h osuuksilla muun liikenteen häiriintymättä ajelin merkittävästi hiljemmalla vauhdilla. Yritin pitää koko ajan 30km "hätävaraa" toimintasäteessä. Nuukailtua tuli niin paljon, että toimintasäde olisi riittänyt jopa kotiin asti käyttämälläni vauhdilla (112km).
Päätin kuitenkin käydä Tiiriössä jo ihan pikalatauskokemuksen kartuttamiseksi. Loppumatkasta nostin vauhdin normaaliksi lain sallimaksi. Perille päästyäni akkua oli jäljellä 29% ja se olisi vielä riittänyt 34km matkaan. Kokonaistoimintasäteeksi tällä osuudella olisi tullut siis 115km.
Kolmas ja viimeinen etappi tällä matkalla oli sitten Tiiriöstä kotiin eli 85 km.
Tämän matkan ajoin normaaleilla lain sallimilla nopeuksilla. Silti noin kilometrin ennen kotia ajotietokone ilmoitti akun alhaisesta latauksesta. Kotiin päästyäni akkua oli jäljellä 16% ja sillä olisi ajanut vielä 16 km. Eli tällä viimeisellä pätkällä kokonaissäteeksi olisi muodostunut noin 101km.
'
Eli onnellisesti kotiin pääsin Leafilla tuon 230 km maantieajon.
Ensituntumalta Leaf on hyvä auto ajaa. Urat eivät pahasti hetkauttele, ja montut ylittyvät erityisen miellyttävästi ja tasapainoisesti. Mutkissa oikein ihmettelee, että mihin se akkujen suuri massa oikein katosi. No sehän katoaa erittäin alhaisen painopisteen ansiosta. Oikeastaan hiukan menee hyvät matkailuominaisuudet hukkaan lyhyen toimintasäteen takia.
Keskustelu
Ei kommentteja