28.09.2017
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Hyundai Groupilla on sähköautoja Kia ja Hyundai -merkkien alla. Molemmilta oli IAA2017 messuilla Frankfurtissa esillä jo tuotannossa olevat sähköautot; Kia Soul EV sekä Hyundai Ioniq Electric. Kummastakaan ei ollut esillä mitään uutta nähtävää.
Kia Soul EV
Päätin kuitenkin koejajaa Frankfurtin kaupunkiliikenteessä sekä autobahnilla Kia Soul EV:n, koska en ollut sitä vielä ehtinyt kotimaassa kokea.
Kia Soul EV on hyvin samankaltainen helppo ajettava kuin Ioniq. Ohjainlaitteet ja ajotietokone ovat hyvin pitkälti samoja, kuten myös ajotuntuma. Soulissa on laatikkomaisena suurempi ilmanvastus ja sitä kautta 30 kWh akullaan pienempi toimintamatka. Soulissa on Type1 sekä CHAdeMO -latausliittimet.
Kuljettajan paikalla asiat ovat Soul EV:ssä ihan kohdillaan etenkin kaupunkiajoa ajatellen. Istuin on reisituen osalta turhan lyhyt, mutta muutoin ihan ok. Säädöillä sai hyvän ja tukevan ajoasennon helposti. Taaksekin kaksi aikuista mahtuu hyvin ja pääntilakin riittää erinomaisesti. Tässäkin autossa kolmas aikuinen takapenkillä alkaa kyllä jo ahdistaa. Tavaratila ei ole mitenkään erityisen suuri ja jää esimerkiksi Leafin ruumaa merkittävästi pienemmäksi.
Tavaratilan välipohjan alla on akun lämmönhallintaan liittyvä puhallin. Tämä on erinomainen ominaisuus esimerkiksi Leafiin verrattuna.
Soul EV:ssäkin on minulle oudosta syystä moottoritila muotoiltu muistuttamaan polttomootoria. Todellisuudessahan sähkömoottori on tuolla moottoritilassa alhaalla hyvin pieni motti. Sen päälle on sitten koottu laturin ja muiden sähköauton ohjauselektroniikan palasia muistuttamaan polttomoottoria ulkonaisesti. Mieluummin näkisin näissä Teslan ja Bemarin i3:sen kaltaisia frunkkiratkaisuja, eli tuonne keulaan saisi Soulissakin hyvin helpolla toisen tavaratilan.
Kia Soul EV teknisiä tietoja:
- 30 kWh akku, 250 km toimintamatka
- kulutus 14,2 kWh/100km
- Type1 lataus 6 kW-tehoinen, CHAdeMO 50 kW-tehoinen
- 81,4 kW, 285 Nm
- 0-100 km/h 11,3 sekuntia, huippunopeus 145 km/h
- takuu 7 vuotta tai 150 000 km, kolme ensimmäistä vuotta ei km rajaa
- tavaratila 281 l
- Pituuus 4,41 metriä, leveys 1,8 metriä, korkeus 1,59 metriä, omapaino 1505 - 1563 kg
Hyundai Ioniq Electric
Myös Hyundain Ioniq Electric on jo tuttu auto Suomessakin. Olen kirjoittanut autosta melko kattavan esittely: Hyundai Ioniq Electric koeajoraportti
Lyhyesti totean Ioniq Electricistä IAA2017 messuilta, että mitään merkittävää uutta eivät lupailleet kysyessäni. Aiemminhan on ollut puhetta tulossa olevasta isommasta akusta.
Oma kokemukseni Ioniqista on, että se olisi esimerkiksi omaan käyttööni paras sähköauto nyt markkinoilla olevista, mutta keskeinen ongelma on kohtuuton toimitusaika, joka on pahimmillaan Suomessa yli vuosi.
Keskustelu
Ei kommentteja