29.02.2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Kuinka pitkälle pohjoiseen päin uudella 2016-vuoden 30 kWh akkuisella Nissan Leafilla pääsee, kun käytetään vain virallisesti sähköautojen latauspisteiksi merkittyjä latauspisteitä reitillä?
Tiivistelmä:
- Testipäivä meinasi epäonnistua jo ennen alkuansa, koska kohtuuttoman harvan latausverkoston Hyvinkäällä oleva Fortumin Charge&Drive -pikalaturia ei saatu toimintaan koko aamun aikana
- Uudella 30 kWh akulla verustetulla Leafilla matka Espoosta Tampereelle on aivan yhtä nopea kuin olen koskaan ajanut polttomottoriautolla. Yksi alle 15 minuutin kahvitauko riitti lataukseenkin.
- Talvisissa (0..-3C) moottoritieolosuhteissa uuden 30kWh Nissan Leafin toimintamatka oli noin 156 km
- Uudella Leafilla pääsee Espoosta helposti Pihtiputaalle asti käyttäen julkisia latauspaikkoja (-3..-6C kelissä)
- Leaf on 30 kWh akullaan yli 100% parempi sähköauto matkailuun kuin aikaisempi 24 kWh malli
- Matkan kokonaispituudeksi muodostui 470 km ja siihen kului aikaa yhteensä melko tarkalleen kahdeksan tuntia. Se on yli tunti vähemmän kuin 24 kWh akkuisella käytin 268 km ajoon
- Uusi 30 kWh Leaf kannattaa ehdottomasti käydä koeajamassa omassa käytössä, jos säännöllinen työmatkasi on alle 120 km/suunta
- Leaf on erittäin mukava myös perheen matkailuautona
Video Nissan Leaf 30 kWh koeajosta
Sain Nissanilta 1.3.2016 aamulla koekäyttöön lehdistöauton.
Iso kiitos siitä Nissan Nordicin johtajalle.
Ennen tarinaa selvitetään kuinka puolueeton olen tämän tarinan kerrontaan:
- Minulla on sähköauto, enkä ole haluamassa tilalle polttomoottoriautoa
- Sähköautonani on 2015-vuoden Nissan Leaf, joten autokin on jo entuudestaan pääosin tuttu
- En edusta mitään automerkkiä
- Kirjoitan tämän tarinan yksityishenkilönä, mielenkiinnosta sähköautojen kehittymiseen
- En ole sallinut blogiini mainoksia, enkä saa tästä minkäänlaisia muitakaan tuloja.
Menomatka autoa Espoosta hakemaan meinasi kaatua Hyvinkään pikalaturille!
Kello 7:30 - ? ABC Hyvinkää
Tavoitteeni oli saada testi käyntiin kello 10:00 mennessä, mutta tämä testi meinasi saada nolon käänteen. Olin vasta menossa hakemaan autoa ja jäin jumiin Hyvinkäälle kun Fortumin Charge&Drive-pikalaturi ei suostu toimimaan edes helpin boottien jälkeen.
Kello 8:00 C&D helppi soitti ja pahoitteli, että aamuun ei ole asentajaa saatavilla.
Onneksi minulla on lainassa edes 16A kaapeli ja ABC henkilökunta antoi luvan ladata heidän tolpastaan sen hetken kun tein varasuunnitelma.
Kello 8:34 löysin tieni Prisma Hyvinkään Type2-laturille saamaan 6kWh-latausta.
Matkaa Espooseen oli jäljellä noin 60 km, joten tarvitsin noin 13,2 kWh sähköenergianmäärän.
Prismalle saapuessani akussa oli noin 4,8 kWh jäljellä, eli lisää tarvitaan noin 8,4 kWh. Tämä tarkoitti noin 1,5 tunnin latausta.
Kello 9:30 päätin latauksen 58% kohdalla. LeafSpy kertoo silloin olevan 12,7 kWh.
Haluan korostaa, että tämä tilanne ei johtunut mitenkään Nissan Leafista, vaan liian harvasta ja vikaherästä latausverkostosta. Vähintä mitä pitäisi olla joka latausasemalla, on rinnakkaiset latausmahdollisuudet. Vähintään Type2-rasia aina käytettävissä.
TESTI UUDELLA 30 kWh LEAFILLA ALKAA kello 10:50
Pienen tulomatkalla sattuneen viivyvästyksen ja Ali-Tuomas Vuoren kanssa kahvilla rupattelun jälkeen hänen luovuttama auto on koeajossani.
Lähdin siis liikenteeseen 1.3.2016 aamun aikana Espoosta Keilasatama 5-osoitteesta.
Suuntaan Tampereen kautta kohti Jyväskylää.
Matkan alussa auton matkamittariin on kertynyt 1273 km, ja mittaristo näyttää 192 km toimintamatkaa 98% latauksella! No, me kokeneet Leaf-kuskit osaamme päätellä tuosta todennäköisen maantieajon rangen.
Kello 11:34 ohitan hymyillen Hyvinkään.
Mielessäni oli enää häipyvä muisto aamuisista oman Leafin latausongelmista. :-)
Hämeenlinnan Tiiriöön ajoin Espoosta yhtä kyytiä.
Tämä uusi Leaf on vähintään yhtä hyvä maantieajossa kuin edellinenkin, merkittävimpänä erona omaan 2015-vuoden malliin taitaa tuoda tämän auton uudenkarheat renkaat.
Tiiriöön saavuin kello 12:11
Lähtiessä akun varaus oli 98% ja Tiiriössä 25%.
Tiiriössä auton matkamittari näyttää 1384 km, eli matkaa talvisissa moottoritieolosuhteissa kertyi 111 km ilman välilatauksia.
Ajoin lähes koko matkan navigaattorin mukaan suurinta sallittua, tai liikenteen mahdollistamaa nopeutta käyttäen. Keli oli kylläkin talvitestiin turhankin hieno: 0..-2 C ja aurinkoista, joten lämmityslaite ei vienyt juuri lainkaan sähköä.
Tiiriössä iski sähköautoilijalle aivan uudenlainen ongelma:
Lataustauko on niin lyhyt että ei kerkee käymään vessassa, ostaa kahvia ja kirjoittaa blogia sen aikana!
Hieman yli 15 minuutin lataustauon aikana ehdin saada 10,78 kWh lisää sähköä. Latausteho säilyi koko tämän latauksen ajan erinomaisella yli 46 kW-tasolla. Ajokki oli jo lähtiessä lämmennyt edellisestä pikalatauksesta ja pyytämästäni Type2-viimeistelystä. Tämän lyhyen latauksen aikana akun lämpö nousi (max) 21,7 asteesta noin viidellä asteella päätyen noin 27C.
Osaan tällä 30 kWh aikuisellekin Leafille laskea päässäni tarpeeksi tarkasti sähkön tarpeen, ja hieman ennen Tampereen ABC Lahdesjärveä auto ilmoitti alhaisesta akun varauksesta. Tämä ensivaroitus tulee isompi akkuisessakin mallissa näköjään 13% kohdalla, jolloin LeafSpy tarkensi akun varaukseksi 3,7 kWh. Ei mitään hätää, pääsen helposti perille ilman mitään säästelemisiä.
Nyt on Leafille tapahtunut jotain olennaista!
Matka HKI-TRE on aivan yhtä nopea kuin olen koskaan ajanut polttomoottoriautolla!
Kello 13.15 olen Lahdesjärvellä lataamassa CHAdeMO:sta niin täyteen, kuin laturi antaa matkamittarin näyttäessä 1457 km -lukemaa. Espoosta lähtien ajoin siis 184 km ja nyt vartin kahvitauon aikainen lataus riitti yli tarpeidenkin. Itse nimittäin en koskaan aja tätä väliä ilman yhtä kahvitaukoa. Matkaan kului aikaa 2 tuntia 25 minuuttia.
Lahdesjärvellä ollessani kuvittelin vielä Leaf 24 kWh -mallin kokemuksista, että minulla on tarve jatkaa CHAdeMO-pikalatauksesta jälkeen vielä Type2-laturilla saadakseni lähelle 100%-lataustasoa. Tämä on tarpeellista, koska Jyväskylään seuraavalle CHAdeMO-pikalaturille on matkaa 148 km.
Mutta Type2-lataukselle ei ollut tarvetta. Tämä uusi Leaf lataa DC:stä 98 % täyteen ja vieläpä paljon nopeammin kuin aiempi 24 kWh-akulla varustettu malli.
Vielä 80% kohdallakin CHAdeMO antaa autolle yli 45 kW tehoista latausta. Merkittävä ero aiempaan malliin!
Vasta noin 83% kohdalla lataustasoa teho lähtee totutusti laskemaan, nyt se laskeekin nopeasti.
Siitä huolimatta 95% kohdalla latausteho on vielä yli 20 kWh.
Nyt akutkin alkavat hieman saada jo lämpöä. Kun lataustaso on 95%, on akkujen maksimi lämpö 41 C, ja alin 33,7 C.
Lahdesjärvellä sattui myös erikoinen tilanne.
Kirjoittelin autossa tätä blogitekstiä auton latautuessa, koska se kävin niin nopeasti, etten ehtinyt syödä kirjoittamisen lisäksi.
Kun lataus oli valmis ja nousin autosta katkaistakseni latauksen, tuli noin 30-45 -vuotias mies minua kohti. Hän oli ottanut oikein asiakseen tulla keljuilemaan sähköautoilijalle. Kaveriansa koitti saada mukaan juttuun, mutta hän ymmärsi sentään hävetä. Hän kyseli että kauanko tuollaista lataa. Sanoin että tulin just Espoosta alle vartin vessatauolla tänne. Siihen hän että kauas nyt lataa, kun oli tyhjä. Minä siihen että ei tarpeeksi kauan, kun en edes syömässä ehtinyt käydä, koska oli kirjoitettavaa autossa. vielä viimeisiä vetojaan mies kokeili vielä kun sanoin jatkavani nyt Jyväskylään syömään. Hän siihen että no siinäpähän sitten latailet pari kertaa. Kun sanoin että meinaan päästä perille asti tällä sähköllä, suuttui ja jo ääni kireänä totesi, että hän ainakin ajaa bensalla niin pitkään kuin se on mahdollista. No minä ilmoitin sen olevan toki hänen valintansa. En ole mitään vastaavaa vielä koskaan kohdannut. Ja se oli vielä selvin päin. Ilmeisesti sähköautot kehittyy joidenkin mielestä liian nopeasti,koska noin isoksi uhkaksi koetaan.
Lahdesjärvellä sattui myös erikoinen tilanne.
Kirjoittelin autossa tätä blogitekstiä auton latautuessa, koska se kävin niin nopeasti, etten ehtinyt syödä kirjoittamisen lisäksi.
Kun lataus oli valmis ja nousin autosta katkaistakseni latauksen, tuli noin 30-45 -vuotias mies minua kohti. Hän oli ottanut oikein asiakseen tulla keljuilemaan sähköautoilijalle. Kaveriansa koitti saada mukaan juttuun, mutta hän ymmärsi sentään hävetä. Hän kyseli että kauanko tuollaista lataa. Sanoin että tulin just Espoosta alle vartin vessatauolla tänne. Siihen hän että kauas nyt lataa, kun oli tyhjä. Minä siihen että ei tarpeeksi kauan, kun en edes syömässä ehtinyt käydä, koska oli kirjoitettavaa autossa. vielä viimeisiä vetojaan mies kokeili vielä kun sanoin jatkavani nyt Jyväskylään syömään. Hän siihen että no siinäpähän sitten latailet pari kertaa. Kun sanoin että meinaan päästä perille asti tällä sähköllä, suuttui ja jo ääni kireänä totesi, että hän ainakin ajaa bensalla niin pitkään kuin se on mahdollista. No minä ilmoitin sen olevan toki hänen valintansa. En ole mitään vastaavaa vielä koskaan kohdannut. Ja se oli vielä selvin päin. Ilmeisesti sähköautot kehittyy joidenkin mielestä liian nopeasti,koska noin isoksi uhkaksi koetaan.
Matka jatkuu kello 14:03 kohti Jyväskylää
Kello 15:09 Jämsä, Neste Jämsän Portista Type2-latausta
Akku olisi 99% todennäköisyydellä riitänyt perille Jyväskylään ja LeafSpy kertoi akussa olevan 11,1 kWh jäljellä. Viimeksi reilusti kovemmalla pakkasella oma Leafini kulutti tästä Jyväskylään 12 kWh, mutta silloin oli reilusti kovempi pakkanen. Koska minulla oli vessahätä, niin otan samalla pienen varmistavan latauksen autolle.
Jämsästä otin siis 1,9 kWh lisää sähköä.
Tänne Jämsään tarvitaan kiireesti pikalaturi!
Talvisissa moottoritieolosuhteissa uuden 30kWh Nissan Leafin toimintamatka oli noin 156 km
Jyväskylä kello 16:25
Matkamittariin on ehtinyt kertyä 1613 lukemaksi. Lahdesjärven latauksesta siis kertyi matkaa 156 km. Siihen olisi riittänyt Lahdesjärveltä lataamani sähkö, koska jäljelle jäi 2 kWh ja latasin Jämsästä 1,9 kWh lisää. Enkä siis yhtään säästellyt matkan varrella.
Jyväskylässä oli pakko mennä jo syömäänkin, joten pikainen lenkki äidin lihakeitolle Lutakon rantaan auton latautuessa.
Syöntini kesti 7 minuuttia kauemmin kuin lataus. Onneksi ei ollut jonossa muita ja sain syödä loppuun rauhassa.
Latauksen kokonaisaika oli 36 minuuttia ja sain siinä ajassa 24,6 kWh sähköenergiaa. Voidaan laskea, että keskikulutuksella 18 kWh/100km sain 136 km lisää toimintamatkaa hieman reilussa puolessa tunnissa.
Jyväskylän pikalatauksen aikana akut lämpenivät jo sen verran että max lämpö oli 45,1 C ja min 33,8 C. Auton mittariston mukaan kuitenkaan punarajaa ei vielä hätyytelty.
Jyväskylän jälkeen alkoi se todellinen kokeellinen osuus. Tähän loppui julkisten latauspaikkojen Leafin toimintamatkan etäisyydeltä.
Etukäteen kuvittelin ajavani sähköä säästellen, mutta muuta liikennettä haittaamatta Viitasaarelle asti. Totuus oli, ettei minun tarvinnut yhtään säästellä.
Testin kokeellinen osuus päättyi Viitasaaren jälkeen Sinisen tien risteykseen.
Akussa oli vielä 6,7 kWh sähköenergiaa jäljellä. Se olisi riittänyt vielä noin 35 km matkaan kohti pohjoista, eli hiukan Pihtiputaan ohi.
Uudella Leafilla pääsee helposti Espoosta Pihtiputaalle asti käyttäen julkisia latauspaikkoja.
Perillä mökillä olen kello 19:03
Matkan kokonaispituudeksi muodostui 470 km.
Siihen kului aikaa yhteensä melko tarkalleen kahdeksan tuntia.
Tämä on jopa tunti vähemmän, kuin minulla kului 268 km matkaan mökiltä kotiin Kangasalle.
Uudella 30 kWh Leafilla pääsi lähes kaksinkertainsen matkan tuntia lyhyemmässä ajassa!
Vertailukohdaksi voitte lukea edellisestä blogitarinastani talvisesta hiihtolomaretkestä Kangasalta Viitasaaren mökille.
Haastoin siis uuden Leafin tarkoituksella käytössä, johon sitä ei ensisijaisesti ole edes tarkoitettukaan: pitkän matkan matkailukäytössä. Yhteenvetona totean, että 30 kWh akku tekee Leafista erittäin paljon toimivamman matkailuauton verrattuna 24 kWh malliin.
Kenelle voin tämän kokeen perusteella suositella Leafia tutustuttavaksi?
Jos päivittäinen työmatkasi on alle 120 km / suunta ja saat töissä ladattua auton
Jos useimmin toistuva mökki/mummolamatkasi on:
- Enintään 120 km, ellei reitillä ole yhtään pikalaturia
- Enintään 300 km, jos reitillä on sopivasti kaksi pikalaturia.
- Voit satunnaiset lapinmatkasi muutaman vuoden välein tehdä vaikka autojunalla.
Tuossa muutama rajaus, ja jos niiden lisäksi olet kiinnostunut erittäin mukavasta ja käytännön tilanteissa mukavasta autosta, tutustu Leafiin koeajamalla se omissa tilanteissasi. Minä en edusta mitään automerkkiä ja minä vain toivon, että yhä useampi päätyisi paikallisesti aina päästöttömään sähköautoon.
Tässä perässä on vielä alkuperäinen matkasuunnitelmani.
Suunnitelma:
Tämä reittivalinta sen takia, että en voi vielä kokematta luottaa 30 kWh-akkuisenkaan Nissan Leafin selviytyvän talvikelissä Lahti - Jyväskylä -välistä.
Tampere - Jyväskylä välillä sen sijaan on jo saatavilla julkisesta latauspisteestä tarvittaessa lisää virtaa. (vaikka Type2-rasiasta lataaminen onkin tuskastuttavan hidasta 6 kW laturilla)
Jyväskylässä on Kivääritehtaankadulla viimeinen julkinen latasasema, johon uskon vahvasti pääseväni.
Jyväskylästä jatkan E75-tietä kohti pohjoista. Tavoitteeni on päästä Viitasaarelle, jossa yövyn mökillä akkua ladaten paluumatkaa varten.
Minulla on riittävät varasuunnitelmat saada latausta reitin varrella, enkä päästä auton akkua missään nimessä loppumaan kesken ajon, enkä aja sitä täysin tyhjäksi, joten aivan viimeiset kilometrit tulevat olemaan matematiikkaa.
Keskustelu
Ei kommentteja