09.10.2023

Kuluvatko renkaat sähköauton alla nopeammin? -sähköautoilijan kokemuksia

Osoite kopioitu

Julkisuudessa on paljon puhuttanut sähköautoihin liittyen myös renkaiden kuluminen. Olen nähnyt erilaisia tietoja jaossa medioissa. Välillä uutisoidaan että ne kuluvat poikkeuksellisen nopeasti ja puhkeavat helposti. Toisaalta on myös uutisia, että kuluvat enemmänkin normaalisti.

Istun nyt kirjoittamassa tätä blogitarinaa Vianor Sarankulmassa odottaessani oman ID.4:n renkaiden kausivaihtoa. Samalla kesärenkaat jäävät tänne kausisäilytykseen. Autohan on 150 kW / 310 Nm moottorilla varustettu takavetoinen ja reilut 2100 kg painava tukeva kulkine, joka tarjoilee kaikki voimansa haluttaessa heti ja moottorijarruttelee takarenkailla regeneroimalla voimakkaasti jos niin haluaa. Edellytykset siis nopealle renkaiden kulumiselle on olemassa etenkin taka-akselilla.

Bridgestone Turanza Eco -kesärenkaat

Nämä renkaat olivat sutta ja sekundaa ja niin on moni muukin raportoinut. Itselläni ne kuluivat kirjaimellisesti puhki asti noin 32 000 kilometrin ajomäärällä. (nyt kun laskin kilometrit tarkoin eri renkailla, olikin Turanzan ajomäärä suurempi kuin olin aiemmin laskenut). Rengaspaineet olivat olleet kohdillaan, aurauskulmat tarkistettiin ja niissä ei ollut mitään korjattavaa. Silti Bridgestonesta syöpyi takarenkaista sisäsyrjät näillä kilometreillä puhki asti. Siis tämä poikkeava kuluminen ei ollut tyypillistä epätasaista kulutuspinnan sisäsyrjän kulumista, vaan nämä kuluivat sieltä renkaan reunasta niin ylhäältä, ettei sen pitäisi mielestäni mitenkään edes kulua. Jotkut ovat saaneet näitä sekä kulmien säätöjä takuuseen, itseltäni loppui aika ja kumit kesken tuon keskustelun osalta. Nämä Bridgestone Turanza Eco -renkaat siis kuluivat mielestäni tuntuvasti normaalia nopeammin ja turvallisuuden nimissä ne olisi pitänyt huomata vaihtaa pois alta jo noin 10 tuhatta kilometriä aiemmin.

Hankook Ventus S1 EVO -kesärenkaat

Huonon Bridgestone-kokemuksen jälkeen valitsin alle muiden ID-autoilijoiden suosittelemina Hankookit. Kesärenkaina on nyt palvellut kahtena kesänä Hankook Ventus S1 EVO3 SUV K127 renkaat. Takana ne ovat 255/45R20 101T, XL, AO, FSL, MFS, VW, SealGuard ja edessä 235/50R20 100T, XL, AO, MFS, VW, SealGuard. Rengasmerkinnäistä T määrittää, että niiden nopeusluokka on 190 km/h mikä riittää mainiosti, koska auton huippunopeus on rajoitettu 160 km/h tasolle. Takarenkaiden kantavuusluokka 101 vastaa 825 kg/pyörä ja eturenkaiden 100 vastaa 800 kg/pyörä. Auton kokonaismassa on 2540 kg, joten nämä riittävät myös hyvin.

Ensimmäisenä kesänä renkaat menivät alle 5.7.2022 noin 63 500 km ajettuun autoon. Syksyllä ne vaihdettiin jälleen kitkohin 25.10.2022, jollon autolla oli ajettu 86 500 km ajettuna. Ensimmäisenä kesänä Hankookeille kertyi ajoa siis noin 23 000 kilometriä.

15.5.2023 menivät alle 111 000 km ajettuun autoon ja nyt ne jäävät talvisäilöön 137 481 km ajetun auton alta. Tämän kesän aikana niille kertyi siis 26 481 km lisää ajoa. Ajossa on huomionarvoista, että autolla on ajettu erittäin paljon suomalaisia 120 km/h rajoitettuja teitä sekä mm Puolan ja Saksan moottoriteillä 140 - 160 km/h nopeuksia käyttäen.

Kahden kesän ajot näillä Hankookeilla kerryttivät matkaa yhteensä noin 50 000 km. Nyt kulutuspintaa on jäljellä edessä: 4 - 5 mm ja takana 3 - 3,5 mm ja kuluminen on ollut tasaista kaikissa renkaissa. Selkeästi siis vielä keväällä lailliset kesärenkaat ja menevät käyttöön ja mielestäni näiden kesärenkaiden kuluminen on normaalia sekä linjassa useiden edellisten autojeni kanssa riippumatta auton liikenne-energiasta. Todennäköisesti kuitenkin tilaan varastoon valmiiksi uudet kumit ainakin taakse odottamaan allelaittoa, koska kesärenkaiden suositus turvallisuus huomioiden on min 4mm.

Nokian Hakkapeliitta R3 -kitkat

Nämä kitkarenkaat ovat palvelleet auton alla uudesta asti ja jatkavat edelleen hyvällä kulutuspinnalla. Tarkemmin sanottuna renkaat ovat Nokian Hakkapeliitta R3 SUV -kitkat, takana 255/50R19 107R XL ja edessä 235/55R19 105R XL. Merkinnöistä R-nopeusluokka on 170 km/h, mikä sekin riittää tälle autolle hyvin. Renkaiden kantavuudet ovat jopa kesärenkaita suuremmat, takana 107 = 975 kg ja edessä 105 = 925 kg.

Ensimmäisen kerran ne menivät autossa käyttöön 11.9.2021 ja autolla oli silloin ajettu noin 24 000 kilometriä. Talvisäilöön kitkat menivät 9.5.2022, jolloin alle mevinvät vielä hetkeksi kehnot Bridgestonet. ajettu noin 54 500 km, eli renkailla kertyi matkaa noin 30 500 km.

Toisen kerran kitkat menivät alle 25.10.2022, jolloin autolla oli ajettu 86 500 km. Kesäsäilöön R3:t pääsivät 15.5.2023 ja autolla oli silloin ajettu 111 000 km. Tuona talvena niille kertyi maantien kitkan voittamista 24 500 kilometrin matkalta.

Yhteensä siis näillä kitkoilla on ajettu nyt 55 000 kilometriä. (Nyt tarkistettu ajomäärälaskenta näillä kitkoilla olikin hieman pienempi, kuin olin aiemmin laskenut summittaisina lukuina). Kulutuspintaa renkaissa on vielä niin paljon, että edessä näkyvät 8 mm ja takana 6 mm kulutuspintamerkit. Näillä siis ajaisi helposti vielä vähintään yhden talven. Koska takavetoinen sähköauto kuluttaa enemmän takarenkaita, olen jo tilannut taakse uudet kumit, jotka menevät jossain aiheessa talvea vanteille. Hakkapeliitta R3 -kitkojen kulutuskestävyys on jopa hämmästyttyvävän hyvä ID.4:n alla.

Yhteenveto renkaiden kulumisesta ID.4:mme alla - mikä renkaiden kulumiseen vaikuttaa

Tässä kohtaa totean, että renkaiden kuluminen ID.4:semme alla on ollut samalla tasolla, kuin lukuisilla aikaisemmilla autoillamme riippumatta liikenne-energiasta. Vetotapa vaikuttaa tuntuvasti siihen, kuluvatko etu- vai takarenkaat enemmän. Oma tulkintani on, että renkaiden kulumisnopeuteen vaikuttaa eniten ajotapa sekä itse rengasvalinta. Minua kuitenkin kiinnostaisi lukea muiden kokemuksia eri liikenne-energiollakin kulkevien henkilöautojen renkaiden kulutuskestävyyksistä. Onko minulla vain jo hämärtänyt 500 tkm sähkölla ajettuna vertailupohjan muihin autohin. Sen ymmärrän, että iso auto painaa enemmän ja kyllä paino aina lisää ainakin hieman renkaiden kulumista. Kuinka paljon se sitten käytännössä vaikuttaa, voi olla eri asia.

Oma ajotapani on ilmeisen vähän renkaita kuluttava, kun vertailen joidenkin muiden kokemuksiin. Ajan paljon pitkiä matkoja ja lähes aina adaptiivinen vakionopeussäädin päällä. Ajan ID.4:llä aina D-ajomoodilla, koska pidän sen avulla upeasti toimivasta älykkäästä regeneroinnista. D-ajomoodilla ja vauhtipolkimella ajaessa auto rullaa täysin vapaasti kun sille on mahdollisuus, mutta auto tunnistaa mutkia, liikennejonon päätä ja muita seikkoja, jolloin se tarvittaessa alkaa ennakoiden regeneroimalla hidastaa vauhtia. Minun on helppo uskoa, että jatkuva B-ajomoodilla ajo kuluttaa takavetoisen ID.4:n takarenkaita nopeammin, koska kiihdyttämisen lisäksi myös jopa lähes kaikki hidastuvuus hoidetaan silloin takarenkailla. Vapaan rullauksen ajotapa on paitsi mukavanpaa, myös taloudellisempaa sekä myös renkaille armollisempaa. Vastaavasti näilläkin kesärenkailla on käyty radalla pari kertaa, mikä kuluttaa renkaita välillä huomattavan nopeasti. 

Rengasvalinnoissa taidan jatkossakin kysellä muiden vastaavalla autolla jo jonkin verran ajaneiden kokemuksia. Esimerkiksi auton mukana tulleita Bridgestonen renkaita en enää suostu edes harkitsemaan. Sen sijaan suosituksilla alle valittujen Hankook-kesärenkaiden kulutuskestävyys sekä muutkin ominaisuudet ovat olleet hyvällä tasolla.

Nokian Hakkapeliitta R3 SUV -kulutuskestävyys on jopa hämmästyttävän suurta. Nyt taakse on jo varastossa allelaittoa odottamassa uudemman sukupolven R5 SUV -kitkat. Näitä uskallan kyllä suositella muillekin.

Sen haluan kuitenkin vielä todeta, että kesärenkaiden pitokykyky etenkin märällä asfaltilla laskee oman kokemuksen mukaan merkittävästi kulumisen myötä. Vesiliirtoriski luonnollisesti kasvaa huomattavasti myös. Nämä kävin itse toteamassa 7.10.2023 Sähköautoilijat Ry:n järjestämällä Motoparkin ratapäivällä. Samaa ajolinjaa noudattaen, ei ID.4:lläni pysynyt kuluineilla renkailla enää mitenkään uudenkarheilla renkailla varustetun ID.Buzz vauhdissa mutkissa. Siinä missä raskaampi pakettiauto meni tasaisesti ja eleettä vielä mutkia, oli ID.4:ni jatkuvasti jo luistossa. Ensin etupää lievässä puskussa ja kun vauhtipolkimella mutkaa jo oikaistessa antoi lisää voimaa, luiskahti perä helposti ja luistonesto torppasi vauhdin heti alas.

Kitkarenkaista lisään vielä sellaisen, että etenkin takavetoisessa autossa haluan taka-akselille riittävän hyvällä kulutuspinnalla olevat kumit. Ne kuluvat eturenkaita nopeammin ja takarenkaiden parempi pito lisää ajomukavuutta liukkammilla keleillä tuntuvasti, kun perä ei hae luistoneston kanssa niin usein kompromissia. Itse en halua ajaa kitkarenkaita kesällä loppuun, vaikka monet niin tekevätkin. Kitkarengas on mielestäni melko kehno kesärenkaana.

 

Rengaskulut silti korkeat

Vaikka renkaiden kuluminen on omalla ajollani ollut normaalia, ovat rengaskulut nyt ID.4:ssä selkeästi korkeammat kuin aiemmissa autoissani. Se selittyy suurella rengaskoolla. Yksi ostamani kesärengassetti maksoi alle asennettuna 955 euroa. Nyt voin laskea, että renkaista on jäljellä vielä noin 25 %, joten niistä otan rengaskuluiksi 716 euroa tässä vaiheessa.

Kitkarenkaille kertyy uusiessa hintaa alle asennettuina noin 1200 euroa. Niissä lasken olevan kulutuspintaa vielä jäljellä noin 33 % joten, niistä lasken rengaskuluiksi tässä vaiheessa noin 804 euroa.

Yhteensä siis noin 1520 euroa. Autolla on ajettu 137 481 km, joten rengaskulut tällä hetkellä näyttäisivät olevan noin 1 sentti/km, eli noin 1,10 euroa / 100 km. En itse pidä tuotakaan kulua laaturenkailla ja turvallisuus huomioiden uusittuina lainkaan pahana. Osuivatko nuo kulumisarvioni renkaista kohdalleen, vai heittääkö kymmenen prosenttiyksikköä johonkin suuntaan, ei tee merkittävä eroa laskelmaan. Todennäköisesti vaihdan kesärenkaatkin uusiin ennen laillisuuden rajaa ja suositushan on peräti 4 mm kesän turvalliseen kulutuspintaan.

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

jj
10.10.2023 18.41

Millanen aikakone sulla on kun kävit ens vuonna ajelamassa?

Sähköautoileva motoristi
11.10.2023 08.05

No hupsista, kävin korjaamassa rata-ajopäivän päivämäärään oikean vuoden. :-)

Laama
26.10.2023 09.50

Kiitos hyvästä blogista. Kommentti: pitäisikö rengaskuluissa jakana olla nykyisillä renkailla ajettu määrä ts ei tuo 137 tkm.

Omat kokemukset: ID4 4motion, ensiasennusrenkaat Pirelli Scorpion Elect 19” eli oikein ”e-rengas”. Talvirenkaiden vaihto 25.10. ja kesärenkailla ajettu 13 tkm 4,5 kk aikana, yli 80% maantieajoa. Kulutuspintaa jäljellä etu/taka 5/4 mm ! Jos vaihtokriteeri 3 mm niin nämä kesärenkaat kestävät noin 20-25 tkm. Rengaskuluksi tulisi noin 4 snt/km mikä todella kallista. Vertailun vuoksi vanhassa diesel bemarissa Contin kesärenkaat kestivät vastaavassa ajossa yli 40 tkm ja rengaskulu oli noin 2 snt/km. Oppi: älä hanki näitä Pirellin renkaita äläkä ylipäätään mitään ”e-renkaita”.

Sähköautoileva motoristi
26.10.2023 10.53

Moi,
kiitos kommentista.
Mä ajattelen, että renkaiden km-hinta on kulloiseenkin hetkeen mennessä realisoituneet kulut / kokonaisuudessa ajettu määrä. Koitin sitä kulua kohdentaa myös nyt ajossa oleville renkaille kulumisen suhteessa. Kovin tarkkaa ei saa millään. Ja kyllä tosiaan rengaskulut on korkeat.

En todennäköisesti osta seuraavaksikaan erityisiä EV-renkaita, enkä suurten nopeusluokkien renkaita. Talvikumeina seuraavaksi Nokian Hakkapeliitta R5 SUV ja kesäksi ehkä samat Hankookit kuin nyt on.

Juha
29.10.2023 10.12

Kiitos erittän hyvistä ja perinpohjaisista tiedoista niin täällä kuin Facessa.

Harkitsin kanssa NR:n kitkoja omaan ID.4:een, mutta päädyin (osin tuotepäällikön kanssa keskusteltuani) 10 EV-nastoihin. Äänitason alhaisuus (suhteessa aiempiin nastoihin ja autoihin) on saatu varsin matalaksi.

Sähköautoileva motoristi
29.10.2023 10.34

Moi, mä koeajoin kans niitä 10 EV:tä ja onhan se rehellisesti todettava edelleen itselle, että tietyissä olosuhteissa nastarenkaan pito on huomattavasti parempi. Etenkin hyvän sellaisen, mikä Nokian Hakkapeliitta 10 on. Ja huomasin myös tuon nastarenkaisiin matalan melutason. Jos en olisi ajanut jo 80-luvulta alkaen ilman nastoja, niin nuo kympit olisi mullakin alla.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (37) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (11) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (243) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (58) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb