Nissan Leafiin uudet kesärenkaat: olennaista on pieni vierintävastus
15.7.2016 tuli vastaan 54000 km ajettuna alkuperäisten kesärenkaiden kulutuspinnan laillinen alaraja.
Edelleen olen hieman hämilläni siitä, miten nopeasti saan Leafissa renkaat kulumaan. Ilmeisesti vahva moottorin vääntö ja kokoisekseen suuri paino kuluttavat ylipaineissa olevia renkaita totuttua merkittävästi nopeammin.
Michelin Energy Saver+ Autossa oli aiemmin Michelinin Energy Saver -renkaat tehtaan asennuksen jäljiltä. Vanhat Michelin renkaat omasivat etenkin korotetuilla rengaspaineilla ajaessa erinomaisen alhaisen vierintävastuksen, mutta rengasmelussa ne eivät tuntuneet mitenkään erityisen eteviltä.
Vianorin partner-liikkeestä tarjous ja renkaan vaihtoon
Siispä renkaiden vaihtoon suuntautuu matka. Lähestyin Vianorin partneria sopivalta etäisyydeltä ensin puhelimella. Pyysin tarjoamaan sähköautooni kesärenkaita.
Halusin autoon uudet kesärenkaat, jotka täyttävät seuraavat ehdot (vähintään)
- mahdollisimman alhainen vierintävastus
- nykyisiä alhaisempi rengasmelu maantienopeuksissa.
Pian sainkin soiton takaisin, että seuraavana päivänä olisi renkaat saapuneet ja vaihtoaika olisi heti aamulla.
Nokian Hakka Green2 205/55R16 94H XL -kesärenkaat eivät sovi Leafiin!
Valinta Vianor-partnerin kanssa keskusteltuani päätyi
TM testivoittaja Nokian Hakka Green2 205/55R16 94H XL renkaisiin. Halusin ilman muuta antaa Suomalaiselle rengasvalmistajalle mahdollisuuden näyttää etevyyttään sähköautossa.
Valinnan varaahan tämä hyvin yleinen rengaskoko olisi antanut vaikka kuinka paljon. Houkutteleva ajatus oli myös muuttaa rengaskoko 195/60-16, jolloin rengas olisi hieman kaventunut, mutta vierintäkehä olisi aavistuksen kasvanut. Tästä olisi seurannut kaksi mahdollisuutta hyviin seurauksiin: 1. kapeus kuluttaa lähtökohtaisesti vähemmän energiaa. 2. Suurempi kehä olisi hieman edes pienentänyt mittarivirhettä. Päätin kuitenkin jättää tällä kertaa tämän toteuttamatta.
Autossani on alkuperäisrengaskoko 205/55 -16", joka on hyvin yleinen, joten valinnanvaraa olisi ollut reilusti.
Autooni asennettiin siis ensin nopeusluokan H (210 km/h) Nokian Hakka Green 2 renkaat, joissa oli EU-kulutusarvio kohdassa B.
Rengasmelun osalta tuli heti pettymys. Korvakuulolta ja mittaustenkin tukemana Nokian Hakka Green 2 -renkaat tuottavat maantienopeudessa yhtä paljon melua suosituspaineilla, kuin loppuunajetut Michelinit tuottivat korotetuilla paineilla. Heikko alku, mutta toisaalta en voi tästä kovinkaan suoraviivaisesti rengasta syyttää, koska Leafissa on äänieristys aika heikko etenkin hintaansa nähden. Tämän asian kanssa olisin pystynyt elämään, koska melu ei suoranaisesti kasvanutkaan. Myöskään paineiden nosto ei kasvattanut merkittävästi melutasoa.
Toimintamatkakatastrofi!
Suosituksen mukaisilla rengaspaineilla tapahtui todellinen toimintamatkakatastrofi. Kulutus nousi kaikilla nopeuksilla tuntuvasti ja keskimäärin 10-15% ja tämä on ennestään lyhyelle toimintamatkalle myrkkyä!
Edes rengaspaineiden nosto kumien suurimpaan sallituun eli 3,5 Bar ei tuonut toivottua parannusta. Auto ei enää tuntunut koko ajan kulkevan tervassa, mutta kulutus oli edelleen 10-15% suurempi kuin aiemmin!
Vianorin tyytyväisyystakuu toimii
18.7.2016 kävin muilla asioilla toisessa Vianorin liikkeessä ja kysyin samalla että onko Leafilleni nyt mitään tehtävissä (muuta kuin ostaa omalla rahalla uusi rengassarja).
Liikkeessä oli heti selvyys, että renkaat vaihdetaan tyytyväisyystakuun nimissä ne minulle myyneessä partneriliikeessä toisiin.
Samalla selvisi, että kyseessä olevasta Nokian Hakka Green renkaasta on olemassa myös nopeusluokan W-versio, jossa on tarrassakin ilmoitettu taloudellisuusluokka A. Ne siis asennetaan alla seuraavaksi.
Tyytyväisyystakuun ehtoina on mm 14 pv aikana tehty vaihto ja kaikkien kulutusmerkkien piti olla vielä näkyvissä. Itsellä tuo meni kyllä jo häpeän ja kunnian rajalle tuon kulutusosoittimen osalta, kun viikonloppuna ehti tulla niin paljon ajoa.
Nokian Hakka Green 2 205/55R16 94 W XL AA -kesärenkaissa on ilmoitettu pienempi vierintävastus
Menin 19.7.2016 sovittuna uutena renkaiden vaihtoaikana Vianorin partner-liikkeeseen.
Nyt alle asennetut renkaat ovat siis edelleen Nokian valmistamat ja samaa Hakka Green2-mallia, mutta niiden nopeusluokka W (270km/h) ja samalla enegergiamerkintä on A-tasolla.
Toivottavasti näiden renkaiden vierintävastus palauttaa kulutuksen aiemmalle tasolleen.
Eihän se kai sitten haittaa, että Leafin renkailla saisi ajaa vaikka 270 km/h :-)
Renkaiden hintaero on aika suuri, W-nopeusluokan ja A-energialuokan versio on 67 euroa kalliimpi 566 euroa/4kpl hinnallaan kuin H- tai V- nopeusluokan renkaat, joissa on energialuokka B.
Hinnoissa täytyy muistaa se, että niistä saa aina hyviä tarjouksia. Tuo kuvassa näkyvä Vianorin nettikauppakin näyttää koriin lisättynä renkaille edullisempaa hintaa.
Toimintamatkan normalisoituminen :-)
Ensivaikutelma näiden W-nopeusluokan A-energialuokan Nokian Hakka Green renkaista on hyvä.
Melutaso ei noussut korvakuulolla eikä mittarin mukaan lainkaan H-nopeusluokan renkaista.
Kulutus on ensimmäisten koeajojen perusteella ainakin hyvin lähellä samaa tasoa, kuin oli ensiasennuksena olleilla Michelineillä. Myös ajotuntumaan on palannut samaa herkkyyttä. Nämä tuntuvat itseasiassa suosituspaineilla samalta, kuin B-energialuokan renkaat tuntuivat maksimipaineilla.
Nostan paineita lähemmäs renkaiden maksimiarvoa, 3,2 Bariin ja aika näyttää tarkemmin kuinka kulutuksen muutos asettuu matkan karttuessa.
Vianorin palvelu on ollut erinomaista
Haluan todeta, että olen ollut koko ajan erittäin tyytyväinen Vianorin liikkeiden palveluun.
En myöskään halua syyllistää renkaat minulle myynyttä liikettä tai henkilöä. On päivänselvää, että nämä sähköautot ovat vielä niin uusi asia Suomessa, että ei rengasliikkeissä voi olla vielä käsitystä mitä renkaita niihin kannattaisi suositella. Ei sähköautoa koskaan omistamaton ihminen voi ymmärtää, kuinka herkkiä nämä ovat hyvän hyöytysuhteensa takia kulutuksellaan reagoimaan liikettä vastustavien voimien muutoksiin.
Rengaskulujen laskentaa Leafille
Ainakin minun ajossani Leaf kuluttaa nopeasti renkaita. Kesärenkailla ajoin noin 30000 km ennen vaihtoa. Vianorin nettikaupan antama tarjoushinta 469 euroa + 23 euroa alle asennus, yhteensä 492 euroa. Tämä tekee rengaskuluiksi noin 1,64 senttiä/km.
Ei kuulosta paljolta, mutta kun sitä vertaa liikenne-energian kuluihin (sähkö), niin huomaa jälleen kerran kuinka halpaa sähköautolla ajaminen onkaan. Tuo 1,64 euroa/100 km on melko tarkalleen saman verran, kuin maksan Leafin kotilataamisesta sadalle kilometrille.
Miten tuo A-energialuokan renkaan 67 euroa kalliimpi hinta ansaitaan takaisin?
Tuo hintaero tekee noin 0,22 euroa/100km lisäkulun.
Leafini kuluttaa noin 16 kWh/100km (yli 54000 km keskikulutus)
Koska nuo halvemmat B-energialuokan renkaat nostivat kulutusta noin 15%, olisi kulutus noussut noin 2,4 kWh/100km. Tuo tarkoittaisi 30000 km oletetulla uusienkin renkaiden kestoajalla noin 720 kWh lisää kulunutta energiaa, joka maksaisi kotona ladattuna noin 80 euroa.
Jos taasen olisi uskottavampi 10% pysyvä kulutuksen nousu. Olettama siis olis, että uuden renkaan korkeampi kuviointi kuluttaisi loppuun ajettua enemmän, olisi lisäenergian kulu B-energialuokan renkaalla noin 40 euroa.
Totuus on varmasti jostain tuolta väliltä.
Kuitenkin ainoa itselle ratkaiseva seikka on se, että tuolla B-energialuokan renkaalla Keski-Suomen olemattomassa pikalatausverkostossa ajaminen olisi pitänyt lopettaa. Nyt se voi jatkua.
Yhteenveto:
Sähköautossa rengasvalinnoilla on suuri merkitys, joka korostuu näillä low-range autoilla.
Vianorille ja muille rengasliikkeille ehdotan, että suositelkaa aina painokkaasti sähköautoihin vain parhaan A-energialuokan renkaita varmistaaksenne asiakastyytyväisyys.
Sähköautoilijana olen nyt erityisen tyytyväinen, että asioin liikkeessä, jolla oli tyytyväisyystakuu. Jos olisin asioinut jossain muualla, niin olisi ollut kyllä pitkä mieliharmi sekä isot lisäkulut kuitenkin ennen pitkää renkaiden ennenaikaisen vaihdon takia.
Kiitos Vianorille. Tämä oli oikeastaan siis positiivinen asiakaspalaute!