28.09.2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Tämä blogitarinani on oikeastaan henkilökohtainen vastineeni Moottorilehden Vuosi sähköautolla juttuun, joka oli otsikoitu juuri päinvastoin.
Kuitenkin ennen oman melkoisen vahvaan sähköautoilukokemukseen perustuvan näkemykseni kirjaamista haluan vilpittömästi kiittää Moottori-lehteä hyvästä juttusarjasta sähköautoiluun liittyen. Hienoa, että sähköautot on huomioitu ja jutut ovat olleet tietenkin laadukkaita.
Sujuva ja edullinen sähköautoilu perustuu useimmiten kotilataamisen vaivattomuuteen
Sähköauton lataaminen on maailman yksinkertaisin ja nopein työ tehtäväksi, kun kotona on kiinteästi asennettu ja kiinteällä kaapelilla varustettu laadukas latauslaite oman parkkipaikan kohdalla. Itselläni on KEBA:n laadukas laite säädettynä antamaan 1x20A:n latausvirtaa.
Aina kun tulen kotiin, laitan Leaf 40 kWh -sähköautoni muutaman sekunnin kuluessa ja yhden käden liikkeen avulla latautumaan ja toisin päin liikkeelle lähtiessä. Sujuva kotilataaminen siis varmistaa äärimmäisen ajamisen helppouden. Ei koskaan arjen ajoissa mitään tarvetta millekään muulle lataamiselle useimmilla sähköautoilijoilla.
Kotona sähköauto siis latautuu päivällä, iltapäivällä töiden jälkeen saati yöllä nukkuessa aina täyteen asti. Ja mitä suurempi akku sähköautossa on, sitä pienempi latausteho saattaa kotona riittää.
Kotona ladaten sähköautolla ajaminen on myös todella edullista. Itse maksan sähköstä (osto+siirto+kaikki verot) noin 0,11e/kWh. Joten kotona ladaten sähköautollani ajamisen hinnaksi tulee noin 1,80 euroa/100km. Mikään julkinen maksullinen lataus ei pääse aivan yhtä edulliseen tasoon. Joskin joissain paikoissa Parkkisähkö Oy:n palvelut pääsevät tosi lähelle. Oma lukunsa ovat tietenkin myös täysin ilmaiset julkiset latauspaikat, mutta ainakaan itse en jaksa niitä kärkkyä muutaman euron säästön takia. Sujuva kotilataaminen siis varmistaa todella edullisen sähköautolla ajamisen.
Asiointilatauspaikat täydentävät merkittävästi sujuvaa sähköautoilukokemusta
Ostoskeskusten ja markettien sekä muiden lukuisten paikkojen Type2-asiointilatauspaikat täydentävät sujuvan kotilataamisen lisäksi merkittävästi sähköautoilun helppouden ja mukavuuden kokonaiskuvaa. Etenkin pienemmillä akuilla varustetuille sähköautoille asiointilatauspisteet voivat olla myös todella tärkeitä arjen ajojen onnistumiseen kotilataamisen rinnalla.
Tiedän toki, että on jo nyt olemassa joitain sähköautoiljoita, jotka ovat olleet niin rohkeita, että ovat hankkineet sähköauton ilman kotilatausmahdollisuutta. Tällainen ratkaisu kuitenkin vaatii melkoisen suurta halua nähdä vaivaa autoilunsa eteen lähtemällä erikseen kuluttamaan jopa tunteja aikaa johonkin kauppakeskukseen tai muuhun vastaavaan paikkaan. Pikalataamisen hyödyntäminen lyhentää tällaisella sähköautoilijalla päivittäisten lataussessioiden aikatarvetta tosin jo alle tuntiin. Silti aikatarve on jotain aivan muuta, kuin kotilatauslaitteen muutaman sekunnin kestävä kaapelin kiinnittäminen.
Työpaikkalataamisen mahdollistaminen lisäisi runsaasti sähköautoilijoiden potentiaalista määrää
Jos Suomessa saataisiin lähtökohdaksi tilanne, jossa työnantajat haluaisivat järjestää mahdollisuuksien mukaan sähköautoille työpaikkalataamisen lisäisi se tuntuvasti potentiaalisten sähköautoiijoiden määrää. Vielä toistaiseksi ainakin Suomessa taloyhtiölaki tekee useille taloyhtiöissä asuville sähköauton kotilataamisen järjestämisen vähintään haastavaksi, tai vaikeaksi sekä valitettavan usein jopa mahdottoman tuntuiseksi. Monille näistä haasteista kärsiville siis työpaikalla saatu lataus mahdollistaisi käytännössä yhtä sujuvan sähköautoilukokemuksen, kuin kotilataaminen.
Taloyhtiölakiin pitäisi saada kiireesti muutos
Sähköisen liikenteen edistämiseksi olisikin erittäin tärkeää saada pikaisesti taloyhtiölakiin muutos, joka velvoittaisi taloyhtiötä antamaan luvan osakkaalle järjestää sähköautolleen latauksen, kunhan tekee sen omalla kustannuksellaan ja hoitaa asianmukaiseen mittaukseen perustuen itse sähkön kulutuksensa.
Pikalataamista tarvitaan sähköautomatkailussa
Sähköautolla matkailussa taasen tarvitaan pikalatausverkostoa. Sen kattavuus on parantunut viimeisen vuoden aikana useilla alueilla todella hyvin. Silti esimerkiksi aivan valtakunnan pääväyläksi laskettavalla E75:lla ei ole Jyväskylän ja Pihtiputaan välillä yhtään pikalatauspaikkaa. Puhumattakaan koko koillislapin kattavasta katveesta. Nämä kaipaisivat pikaisesti vielä merkittävämmin ja kohdennetusti tuettua pikalatausverkoston rakentamista.
Keskustelu
En koskaan tilaisi itselleni moottori lehteä. Mielestäni lehti edustaa jäykkää ja vanhoillista liikettä. Tulee joskus vilkaistua tuota sukulaisissa käydessä ja meinaa itku tulla. Tämä viimeinen tempaisu ettei kotilatausta tarvita palvelee jälleen big Oilin jälkeistä big Fortumia. Maksa itsesi kipeäksi sähköstä. Kukaan oikeasti asioista tietävä toimittaja ei alentuisi tällaiseen kirjoitukseen. Säälittävää!
Vuoden on nyt ollut Ioniq EV käytössä. Ainakin 90% ajoista on pääkaupunkiseudulla työmatka- ja harrastusajoa ja kotilatauksella (autotallissa Sursumin 16A latauslaite) mennään. Citymarketin 32A laturi kaupassakäynnin ajan (reilun tunnin ajan) kerran viikossa. Pikalatureita 10-15 kertaa tullut vuoden aikana käytettyä, koska niitä tarvitaan vain pidemmillä reissuilla.