30.09.2018
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköauto on aina liikenne-energialtaan paikallisesti päästötön. Tämä ei kuitenkaan ole ymmärrettävästi koko totuus, vaan sähkön tuotannosta aiheutuu päästöjä, vaikka Pohjoismaiden ja Suomen sähköntuotanto onkin erityisen puhdasta.
lähde: Energiateollisuus julkaisee sähkön kuukausitilastoa.
Heinäkuu 2018
Energiateollisuuden sähköntuotannon kuukausiraportista selviää, että heinäkuussa sähkön CO2-taso nousi maassamme. Taustalla tässä on käsittääkseni kovat helteet ja siten jäähdytyksen aiheuttama energiakulutuspiikki.
Ajoin Leaf 40 kWh sähköautollani 4689 kilometriä ja sähköä kului 711,7 kWh Heinäkuussa, jolloin Suomen sähköntuotannon CO2-päästö oli keskimäärin 121g/kWh(e). Eli ajoni aiheutti 86 115 grammaa CO2-päästöjä. Laskutoimituksena tästä saadaan, että heinäkuussa Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla ajoni aiheutti 18,37 g/km CO2-päästöt.
Oikeastaan voin tehdä olettamuksen, että Heinäkuun CO2-päästö oli vielä alhaisempi ajoillani, koska se piti sisällään myös Norjan Lofooteille matkan ja Norjan sähkö on puhtainta.
Elokuu 2018
Elokuussakin Suomen sähköntuotannon CO2-päästö oli liukuvan 12 kuukauden tasoa korkeampi ja todennäköisesti syynä edelleen jatkuvat helteet.
Elokuussa ajoin 4090 km ja sähköä kului 658,4 kWh ja elokuun sähköntuotannon CO2-päästö oli keskinäärin 103g/kWh(e), joten elokuun ajoni aiheutti keskimäärin 16,58 g/km CO2-päästöt.
Mitä nämä 18,37 ja 16,58 g/km CO2-tasot tarkoittavat käytännössä?
Edelleenkään en ole edes yrittänyt luvuissa huomioida sähkön siirron ja lataamisen häviöitä. Niillä tuskin kuitenkaan on käänteentekevää suuruutta olevaa vaikutusta. Joku voi myös spekuloida silä, että mitä sähköä siihen sähköautoon just menee.
Lataan ylivoimaisesti eniten Leafiani kotona. Toistaiseksi ostan vielä kotonani sopimuksellani aurinko- ja tuulisähköä. Se on sitten hieman sellainen uskomusasia miten nämä vihreän sähkön sopimukset toimivat käytännössä, mutta johonkin tässä maailmassa pitää voida luottaa. Ensi kesään mennessä saan taloni katolle asennetuksi jo ostamani aurinkopaneelit, joiden uskoisin tuottavan ehkä noin 70% sähköautoilun vuosittaisesta sähkön kulutuksestani. Tietenkään paneelit eivät tuota talven kuukausina autoiluni kuluttaman sähkön vertaa, mutta tein Fortumin kanssa aurinkolataussopimuksen, joka on aika hyvä meille sähköautoilijoille.
Pikalatureista eniten tulee käytettyä Fortumin paikkoja ja Fortum kertoo niissä näkyvissä tarroituksissa käyttävänsä puhdasta tuulisähköä.
Jos näitä 16,58 - 18,37 g/km CO2-päästötasoja haluaa verrata polttomoottoriautoihin, niin on todettava, että pelkästään polttonesteen jalotuksen on arvioitu tuottavan 24g/km CO2-päästöjä. Siihen sitten kaikki logistiikka päälle puhumattakaan ajamisen päästöistä. Onneksi WLTP-päästönormi vähän edes palauttaa päästötasoja realistisemmille tasoille polttomoottoriautoissa. Silti sekään ei kerro likimainkaan totuutta Suomen talvisissa pakkaskeleissä esimerkiksi.
Aiemmat tilastot
Huhtikuussa sähköautoiluni CO2-päästöt olivat alle 16,5 g/km
Keskustelu
Mihin polttomoottoriautoon vertaat? Biokaasu on elinkaaren c02-päästöiltään vieläkin alhaisempi kuin Sähköauto. Oheisesta linkistä selviää asia:
"https://www.cbg100.net/news/biokaasuautomarkkinat-skoda-nousi-karkeen-suomessa/"
Tuulisähkön pitää olla paikallistuotettua niin se pääsee arvoon 0g/km, mutta valtakunnan infran kautta se lisää aina päästöjä.
"Onneksi WLTP-päästönormi vähän edes palauttaa päästötasoja realistisemmille tasoille polttomoottoriautoissa. Silti sekään ei kerro likimainkaan totuutta Suomen talvisissa pakkaskeleissä esimerkiksi."
- Kulutuksen kasvu on biokaasuautoilla 10%, bensa ja diesel-autoilla 20% ja sähköautoilla 40% WLTP-testissä joten realistisuutta hyvinkin kuvaava testi. Pakkaskeleissähän sähköauton ajomatka puolittuu mutta muilla teknologioilla puolittumista ei tapahdu.
Mistä saa selville mihin Fortumin latausasemiin tulee tuulisähköä?
Moro Jani jälleen
hienoa että kommentoit julkaisuani.
Vertaan niihin yleisimpiin polttomoottoreihin, eli bensiini- ja dieselautoihin. Kaasuautoista voit itse kirjoitella omissa medioissasi, koska tunnet ne niin paljon paremmin. Itse en millään tasolla kyseenalaista kaasuautonkaan etevyyttä.
WLTP on tosiaan hyvin jo todellisuutta kuvaava testi ja siksi on hienoa, että polttomoottoriautojen päästöt vihdoin aletaan ilmoittelemaan sen mukaan.
Tulen toki kirjaamaan oman sähköautoiluni CO2-päästöjä myös tulevan talven kulutuksen mukaan.
Vielä Janille,
kiitos myös tuosta kysymyksestä, että mistä saa selville mihin Fortumin latausasemiin tulee tuulisähköä.
Koko Charge & Drive verkostossa käytetään sertifioitua tuulisähköä. Latureilla on tästä merkkinä myös tuulisähkön symbolit. Sähkön alkuperätakuu järjestelmästä löytyy perustietoa Fortumin sivuilta ja lisää Energiaviraston sivulta.
Löytänet itse aiheesta kaipaamaasi lisätietoa.
Jani Ikävalko,
1) Laske mukaan biokaasun raaka-aineen tuotannon ja kuljetuksen, sekä myös itse kaasun tuotannon(jalostuksen), paineistuksen ja kuljetuksen aiheuttamat päästöt. Pelkästään nuo heittävät biokaasun päästöt sähköautoa suuremmiksi.
2) Polttomoottori hukkaa edelleenkin 70-88 % poltetun aineksen energiasta. Se energia menee taivaan tuuleen hyödyttämättä ketään. Sähkömoottorin hyötysuhde on lataushäviöineenkin ylivertainen, jolloin primäärienergian kulutus jää moninkertaisesti pienemmäksi kuin biokaasulla.
3) Valehtelet sähköauton kantamasta, se ei todellakaan puolitu talvella. Oikeampi lukema on 10-20 % lisäys sähkönkulutukseen. Se ei heilauta laskennallisia päästölukemia vielä mihinkään. Muistathan, että myös polttomoottoriauton kulutus nousee talvella, sillä mm. ilmanvastus on suurempi kylmällä. Näin ollen polttomoottoriin vertailukelpoinen kulutuksen lisäys sähköautolla on lähempänä kymmentä prosenttia, kun sähköauto on varustettu modernilla energiatehokkaalla ilmalämpöpumpulla.
4) Biokaasuauto käynnistyy aina bensalla ja lisäksi siinä on samat ongelmat lähipäästöjen kanssa kuin muilla polttomoottoriautoilla. Asiaa voi tutkia tarkemmin Tekniikan Maailman 4/2018 numerosta talviautotestistä. Tai sitten ihan käytännössä voit vetää keuhkot täyteen parkkipaikalla auton käynnistettyäsi. Muista yskiessäsi, että sähköauto ei pilaa sinun tai muiden hengitysilmaa, toisin kuin kaikki polttomoottorit.
Biokaasun tuotanto on hyvä asia, mutta se kannattaisi polttaa sähköksi hyötysuhteeltaan kunnollisissa voimaloissa, eikä tehottomissa autojen moottoreissa. Tämän pitäisi olla suunta maan biokaasupolitiikassa, mutta valitettavasti asia ei ole näin: Suomi on sotkenut asiaan maan poliittisesta historiasta ikävän tutut tulonsiirrot Keskustan kannattajille ja kannatusalueille.
Biokaasun liikennekäytön pitäisi olla hallittu, ohimenevä välivaihe, kuin kainalosauva. Tähtäimessä on oltava liikenteen sähköistäminen ja energiatuotannon ilmastopäästöttömyys. Valtion ei siis pidä tukea biokaasun jakeluverkon laajentamista, biokaasuautojen hankkimista eikä maatilatason pientuotantoa. Veroedut ja investointituet ym. on varattava riittävän suurten tuotantolaitosten perustamiseen ja biokaasun käyttämiseen sähkövoimaloissa.
Pari kommenttia kaasuautoilusta. On tietenkin hyvä, että vaihtoehtoisia polttoaineita tulee saataville. Mutta en näe mitään järkeä monimutkaisessa prosessissa jätteestä kaasuksi, vaaralliset kuljetukset jakelupaikoille ja sitten lopulta ankean huono hyötysuhde polttomoottorissa. Joku tuossa kirjoitteli, että sähköauton toimintamatka lyhenee puoleen talvella. Tähän voisi sanoa, että entä kaasuauton hyötysuhde kesäkuumalla kun kaikki lämpö menee hukkaan jo muutenkin onnettomalla hyötysuhteella. Kannattaisi
tutustua asiaan ja havaita, että useimmilla sähköautoilla talvikulutus lisääntyy 1-2 kWh 100/km, jos auto on esilämmitetty. Prosenteissa mennään 10-30 luokkaa toimintamatka menetyksessä riippuen
olosuhteista. Jos otetaan kauhuskenaario, olet matkalla ja et pääse latausasemalle yöksi. Paukkupakkanen alla, kyllä toimintamatka lyhenee helposti 30 prosenttia. Miksi jättäisit sen ilman latausta? Miksi ostaisit sähköauton jossa ei ole akun lämmitystä? Miksi valitset sähköauton jonka pikalatausasemat eivät pääse yli 100kWhiin. Elämä on valintoja niin sen kaasuauton ja sähköautonkin välillä.
Eikös se ole niin, että energiayhtiön pitää ostaa markkinoilta tuuli-vesi-aurinkosähköä vähintään se määrä, joka on asiakkaiden heiltä ostama tällainen sähkömäärä? Joten vaikka siitä johdosta ei teknisesti juuri tulekaan sitä tuulentuomaa sähköä, niin kokonaisvolyymin hankinnassa energiayhtiön ostoihin voi vaikuttaa tilaamalla kotiin CO2-päästötöntä sähköä. Siksi tuo oman sähkösopimuksen valinta ei ole merkityksetön asia.
Moro Sari, kiitos kommentistasi
aivan kuten kirjoitit olen käsittänyt asian olevan.
Siitä huolimatta aina jotkut jaksavat vääntää asiasta, joten siksi kirjoitin erityisen ympäripyöreästi. Minulle ainakaan se valinta ei todellakaan ole merkityksetön asia.
MH
1) On laskettu, Ylivoimainen ekoauto on biokaasuauto jo 3:na vuonna peräkkäin, se käsittää täydellisen elinkaarianalyysin, nämä linkit ja mediat on ollu moneen kertaan esillä. Biokaasulla kun ei ole päästöjä vaan päästövähenemiä niin ajatuksesi asiaa on hiukka outo? Mistä ne päästöt tulee biokaasulla?
2) Se sähkökin pitää saaha jostain sähköautoon, FinGridin hyötysuhde on niin huono kun on esim. ydinvoimaloita 38% hyötysuhteilla että elinkaaren energiatehokkuus on biokaasuautoilla parempi. Ei se sähkö tule sähköautoihin vain töpselistä. Tämän lisäksi FinGridissä on raakaöljyriippuvuutta turvesähkön ja hiilisähkön muodossa.
3) Jopa tällä sivustolla on nissan leafin koeajo -20c pakkasessa - ajomatka puolittui joten ei tässä nyt kukaan valehtele.
4) No eikä käynnisty, jotkut huonommat biokaasuautot käynnistyy mutta markkinoilla on pelkkiä CMG-MonoFuel autojakin ilman bensa-tankkia - niiden olisi mahdotonta käynnistyä bensalla, tai edes RE85-polttoaineella näin ollen ;) Biokaasu on nollapäästöinen YK:n ilmastosopimuksen mukaan eikä sieltä tule mitään hengitykselle haitallisia päästöjä ajettaessa biokaasulla joten ei ole mahollista että yskisin. ei minun tarvitse tutkia asiaa kun olen alan asiantuntija jo muutoinkin.
Hei,
tämä nyt meni taasen vähän turhaksi kaasuautoilun ja sähköautoilun vastakkainasetteluksi.
Itsellä ei ole mitään biokaasuautoja vastaan, päinvastoin. Jos olisi jokin tarve kakkosautolle, niin voisihan se olla yhtä hyvin kaasuautokin, mutta onneksi ei ole tarvetta. Ja kyllä se sittenkin olisi käytettynä ostettu edukas sähköauto :-)
Viittaat Jani taannoin tekemääni kulutustestiin talvella. Tein sen tarkoituksella siten, että oli melkoisen maksimaalinen kulutus. Se ei kuvaa onneksi sähköauton kulutusta yleisesti talvella. Kyllä kulutus nousee, mutta ei likimainkaan tuplaksi.
Juu sähkö pitää saada ja kaasukin.
Mikähän muuten on liikennekaasun kulutuksessa biokaasun ja maakaasun kulutuksien suhde tällä hetkellä?
Mitähän muuten mahtavat olla ne uudet CMG-monoFuel -henkilöautot, joita voi ostaa maahantuojan organisoimista liikkeistä Suomessa?
Jani, sähköauton kulutus ei tuplaannu eikä toimintamatka puolitu pakkasella. Asian huomasi jo viime talvena; muutenhan minun Renault Zoe talvikulutus olisi noussut tasolta 160 Wh/km tasolle 320 Wh/km. Eikä näin siis käynyt.