05.11.2015
Sähköautojen läpimurto on lähellä
2010 - 2012 sähköautot laajaan tietoisuuteen
Nissan toi 2010-vuonna Leafillaan markkinoille ensimmäisen sähköauton, joka pystyi kansanautoluokassa asialliseen taajama-ajoon sekä lyhyisiin matka-ajosuorituksiin.
Tesla aloitti erittäin merkittävän sähköisen liikenteen läpimurron 2012 esittelemällä Model S-automallin. Model S teki sähköautosta haluttavan. Erittäin vakuuttava käytännön ajotilanteiden suorituskyky. Suorastaan ylivoimainen. Menevän näköinen muotoilu ja tilat jopa seitsemälle! Hintansa puolesta se ei toki vielä ole varsinaisesti kansanautoksi luokiteltavissa.
Tesla tekee paljon enemmänkin kuin sähköauton vallankumousta. Merkittävä saavutuksia Teslalla on ollut perinteisten myynti- ja jakelukanavien haastaminen sekä oma SuperCharger -latausverkosto. Tesla on rakentamassa infraa, jota kansainvälisestikin on verrattu moneen otteeseen Applen tapaan toimia.
Muutamia muitakin lähinnä lyhyen toimintasäteen sähköautoja on tullut aivan viime vuosina. Esimerkiksi Volkswagen eGolf. Nämä eivät kuitenkaan ole tarjonneet merkittävää lisäarvoa sähkautoilijalle Leafiin verrattuna. Toimintasäteet ja hinnat ovat pysyneet aika vakioina. Noin 30.000 - 40.000 eurolla saat noin 100 - 150 km tosielämän toimintasäteen sähköautoon. Sadan tonnin tai sen ylittävällä panostuksella saatkin sitten jo Teslan kautta 300 - 500 km toimintasädettä ja paljon muuta. Sillä välillä ei sitten juuri tarjontaa ole ollutkaan.
2016 muuttaa paljon halvemmassa sähköautojen hintaluokassa.
Nissanin uusi 30 kWh -akulla varustettu Leaf tulee myyntiin Suomessakin alkuvuodesta 2016. Uuden mallin merkittävin uudistus on siis 30 % suurempi akkukapasiteetti.
(2016-mallivuoden Leafista tulee tarjolle sekä 24 kWh, että uusi 30 kWh-akulla varustettu malli. Keskityn tässä uuden auton osalta vain 30 kWh-akulliseen malliin tarkoituksella.)
Perustan väittämäni sille, että tuon uuden mallin suurempi akku tarjoaa yllättävän monelle sähköautoa jo suunnitelleelle ratkaisevasti pidemmän toimintasäteen.
Otetaan muutama käytännön esimerkki vaikka näin Pirkanmaalaisen näkökulmasta.
1. Tampere - Jyväskylä 150 km
2015-vuoden 24 kWh -akulla varustetulla Leaf-mallilla ajosuorite Tampereelta Jyväskylään edellyttää selkeää sähköautopainoitteista halua ja joustavuutta. Normaaleilla maantieajonopeuksilla akku ei välttämättä aivan riitä perille lataamatta välillä. Nyt Neste Jämsän Portti tarjoaa onneksi 6 kWh -tehoista latausmahdollisuutta Type2-rasiasta kohtuullisella hinnalla. Mutta suunnitelmallisuutta ja aikaa matkaan kannattaa varata merkittävästi polttomoottoriautoa enemmän.
Uudella 30 kWh -akulla varustettu malli menee tuon matkan kesäkelillä huoletta ilman välilatausta, vaikka käyttää koko matkan normaaleita matka-ajonoepuksia. Joten eroa polttomottoriautolla matkan taittamiseen ei tule kuin siitä, että sähköautolla se on huikeasti halvempaa, ympäristöystävälisempää ja mukavaa.
2. Tampere - Lahti 130 km
Tampereen ja Lahden välillä kulkevalla 12-tiellä ei ole välilatausta Kangasalan Prisman ja Lahden välillä saatavilla lainkaan.
Tällä välillä on sama tilanne kuin Tampere - Jyväskyläkin. Uusi isompi akku takaa huolettoman perille pääsyn aivan normaaleita liikenteen tilannenopeuksia noudattaen. Pienemmällä 24 kWh -akulla on riskinä, että joutuu hieman laskemaan nopeutta liikenteen niin salliessa.
3. Tampere - Seinäjoki 176 km
Tampereen ja Seinäjoen välillä ei ole myöskään pikalatausta tarjolla. Mutta esimerkiksi Ikaalisissa on tarjolla 6 kWh-tehoista latausta parissakin paikassa. Pienemmällä akulla tuo matka vaatii jo selkeää panostusta sähköautoiluun, mutta on kyllä suoritettavissa, kunhan Ikaalisissa malttaa kerätä 100% lataustason.
30 kWh -akkuversiolla tuokin matka on mahdollista suorittaa jopa ilman välilatausta. Tosin silloin epäilen että mennään jo aika lähellä tosielämän maksimi toimintasädettä. Tehtaan ilmoitus 250 km toimintasäteeksi ei ole matka-ajossa tosiasiaa. Käyttäen 17 kWh/100 km tai alle sen keskikulutusta tuo matka on mahdollista suorittaa lataamatta kertaakaan välillä. Toisaalta, jos malttaa kauppakeskus Kompissa pitää vaikka ruokatauon, niin sitten ei mene edes tiukille tuokaan välimatka uudella Leafilla.
4. Tampere - Helsinki 178 km
Tampereelta Helsinkiin on koko matka moottoritietä, ja kesällä siitä suurin osa on 120 km/h rajoitettua. Leaf kuluttaa tuossa nopeudessa jo merkittävästi enemmän sähköä. Vanhan 24 kWh -mallin toimintasäde on osoittautunut tuossa nopeudessa hiukan alle 100 km, joten käytännössä sen joutuu lataamaan kaksi kertaa matkan varrella. Tarjolla on onneksi pikalatausta ABC asemilla Toijalassa, Hämeenlinnan Tiiriössä sekä Hyvinkäällä. Matka-aika kuitenkin pidentyy noin 40 - 60 minuuttia pelkästään latausten takia. Leafin pikalataus hidastuu merkittävästi noin 65% lataustason jälkeen, ja noin 85% kohdalla on jo järkeväämpää tuolla reitillä viimeistään keskeyttää lataus ja jatkaa matkaa.
Isommalla 30 kWh -akulla ajaa moottoritienopeudella noin 130 km, joten reitin pystyy ajamaan yhdellä välilatauksella. Ja jos sen pystyy vielä ajoittamaan vasta ABC Hyvinkäälle, tapahtuu lataus 65% tasolle erittäin nopeasti. Ja Hyvinkään ABC:llä vieläpä ilmaiseksi. Isommasta akusta tuo 65% lataustaso tarkoittaa noin 19 kWh latausta, ja se saadaan siis pikalaturista noin 20 minuutin kahvitauon aikana.
Eli isommalla akulla varustetulla Leafilla matkustaa Tampereelta Helsinkiin jo lähes yhtä vaivatta ja nopeasti kuin polttomoottoriautolla. Ainoa ero jälleen on hinta, päästöt ja mukavuus.
5. Tampere - Turku 168 km
Tampereelta Turkuun on myös aika lailla isommankin akun toimintasäteen ylärajalla normaaleita maantieajon nopeuksia käyttäen. Mutta Auran ABC:llä on tarjolla pikalatausta, ja sinne pääsee 30 kWh -akkuversioisella Leafilla jo heittämällä perille, joten matka taittuu helposti yhdellä kahvitauon aikana tapahtuvalla latauksella.
Näitä esimerkkitapauksia olisi vaikka kuinka paljon, joissa tuo 30 % isompi akku on ratkaisevasti parempi sähköautoilijalle.
Merkittävä muutos on myös se, että tuo nopean pikalatauksen järkevä taso on käytännössä 85%, joka tarkoittaa 30 kWh akussa 25,5 kWh, kun taasen 24 kWh akulla se on 20,4, ja tuo 5,1 kWh ero tarkoittaa usein sähköautoilijalle ratkaisevaa eroa päästäkseen perille. Tuo pikalatauksella nopeasti saatavan sähkön määrä korostuu, kun sähköautolla ajetaan matka-ajoa, jossa joudutaan reitin varrella tekemään kaksi tai useampaa pikalatausta. Sähköauton lataamisen logiikkahan poikkeaa täysin polttomoottoriauton tankkauksesta. Sähköautoilija oppii nopeasti haluamaan autonsa aina pysäköinnin aikaiseen lataukseen, jolloin se on aina lähtiessä täynnä.
Todellinen sähköautoilun läpimurto:
2017 - 2018 on tulossa uusia edullisemman luokan sähköautoja merkittävästi pidemmällä toimintasäteellä!
Chevrolet Bolt on ennakoitu olevan tulossa 2017, ja sille on lupailtu jopa 200 mailin toimintasädettä. Hinnaltaan uskon sen asemoituvan Leafin kanssa samoihin lukemiin.
Chevrolet Bolt
Itse en tosin osaa yhtään arvioida tuleeko Bolt Suomen markkinoille ja milloin tulee jos on tullakseen.
Tesla on ilmoittanut tuovansa Model 3 -autonsa 2016-vuonna ennakkotilattavaksi ja toimitukset on lupailtu 2017-vuodelle. He lupaavat myös 350 km toimintasädettä. Hinnaksi on ilmoitettu 35.000 USD, joten Suomessakin asemoitunee Leafin kanssa samoihin hintoihin.
Myös Nissan on kiirehtinyt julkaisemaan kuvia, videoita ja tietoja 2018-vuodelle suunnitellusta kokonaan uudistuvasta Leafistaan. Siinä puhutaan jopa 60 kWh -akusta ja monista hienouksista. Tuon kokoisella akulla Leafikin saavuttanee käytännön toimintasäteeksi helposti noin 320 km lukemia.
Tämä jo tiedossa 60 kWh akusta: Greencarreports.com
Kun alle 40.000 euron hintaluokassa sähköauton käytännön toimintasäde matka-ajonopeuksilla ylittää 300 km rajan, on se jo erittäin monelle Suomalaiselle järkevin vaihtoehto, vaikka se olisi ainoa auto taloudessa. Samaan aikaa pikalatausverkosto tulee laajenemaan jopa Suomessa merkittävästi. Myös kohdelataamiseen soveltuvat pysäköintiratkaisut tulevat varmasti lisääntymään merkittävästi. Silloin yhä useammat halukkaat voivat valita helposti ympäristöystävällisen, aina paikallisesti päästöttömän sähköauton ja nauttia sillä ajamisen huolettomuudesta.
Lähes 70 % auton vaihtoa suunnittelevista kertoo harkitsevansa käytettyä
Yle uutisoi 5.11.2015 että 69% aikoo ostaa käytetyn auton.
Yle uutiset
Hyvien käytettyjen vähintään 30 kWh -akuilla varustettujen sähköautojen päätyminen käytettyjen markkinoille tulee olemaan merkittävä murros sähköautojen yleistymisessä.
Nyt jo on saatavilla esimerkiksi 24 kWh akulla varustettuja Leafeja mobile.de -kauppapaikan mukaan jopa alle 10.000 euron hintaan.
Samaan aikaan tarjolle alkaa tulla vähintään Euroopan käytettyjen markkinoiden kautta houkutteleviin hintaluokkiin tehokkaita ja jopa 90 kWh akuilla varustettuja Teslan Model S -autoja. Pidän erittäin todennäköisenä, että 2016-vuonna jo alkaa kiihtyä käytettyjen Teslojen maahantuonti merkittävästi.
Käytettyyn sähköautoon tulee maahan tuodessa hyvin vähän veroja koska nämä verot pohjautuvat päästöihin, ja täyssähköautot ovat päästöttömiä.
Käytettyjen autojen ostajilla todellinen murros sähköauton valintaan edellyttää vielä akkujen luotettavuusmielikuvan kehittymistä. Sähköautot ovat vielä Suomessa niin uusi ilmiö, että meillä ei ole riittävästi omakohtaista kokemusta niiden akkujen kestosta, tai siitä mitä akun vaihto kustantaa, jos se joudutaan uusimaan. Joidenkin lähteiden mukaan Leafin akuista jopa 99% on edelleen alkuperäisinä ajossa. Tämä kertoo omalta osaltaan jotain niiden kestosta.
Sähköisen liikenteen kehittyminen tarvitsee myös valtiolta tukea
Suomalaisella verottajalla on tämän mahdollisuuden toteutumisessa oma keskeinen roolinsa.
Liikenteen verotulot tullaan tarvitsemaan Suomessa jatkossakin. Itse uskon vahvasti, että ajokilometreihin perustuva verotus tulee toteutumaan joka tapauksessa lähivuosina polttoaineen verotuksen rinnalle. Tämä malli kuitenkin fiksusti toteutettuna edelleen kannustaa päästöttömien ajoneuvojen hankintaan, vaikka verotulojen kertyminen voidaan edelleen taata.
Sähköautojen latausverkoston kehittäminen kattamaan kaikki päätiet ensin etelä-pohjois -suunnassa sekä sen jälkeen itä-länsi -suunnassa on erittäin merkittävä asia sähköautojen läpimurron kannalta. Jotta latausverkosto kehittyisi sähköisen liikenteen kehittymisen mahdollistajana ja kannustajana eikä hidastajana, olisi syytä kehittää toimiva ja tehokas pikalatausverkoston tukijärjestelmä. Tämä tarvittaisiin käyttöön heti.
Lisäksi olisi erittäin tärkeää, että kunnat saisivat valtiolta tiukassakin taloustilanteessa varjoja pysäköinnin aikaisen latauksen tukemiseen kuntien pysäköintialueilla. On jo olemassa toimijoita, jotka pystyvät hyvin kustannustehokkaasti ratkaisemaan pysäköintipaikkojen latausratkaisuja. Niissä ei yleensä ole järkevää asentaa kalliita pikalatureita, vaan selkeästi hitaammat ratkaisut ovat toimivampia. parkkisähkö on yksi yritys, jolla on jo tarjolla toimivia ratkaisuja. Näiden pysäköinnin aikaisen latauksen tarjoamien paikkojen lukumäärätarpeet tulevat kasvamaan jopa merkittävästi nopeammin lähivuosina kuin pikalatauspisteiden.
Loppusanat tähän blogi-postaukseeni
Varmasti polttomoottoriautoille on edelleen silti käyttötilanteita ja tarpeita, mutta sähköautosta alkaa tulla yhä useammalle varteenotettava vaihtoehto. Esimerkiksi vetokoukkua tarvitsevat monet Suomessa perustelluista syistä, ja täyssähköautoista tällä hetkellä vain Teslan Model X tarjoaa mahdollisuuden tuohon. Eikä sekään ole ihan jokapojan hintaluokassa. On myös työntekijäryhmiä, joille edes Teslan toimintasäde ei ole riittävä. Tosin aika monta näin väittävää voi haastaa sillä tiedolla, että Suomessa on lukuisia Tesloja taksikäytössä. Kuten tätä blogi-kirjoitusta lukiessa olet huomannut, minä olen jo hieman asenteellisesti suhtautuva. Olen vannoutunut puolen vuoden sähköautokokemuksella sen ylivertaisuudesta, enkä itse näe mahdollisuutta palata polttomoottoreihin enää. Lisäksi lukuisat tuttavani, joille olen antanut Leafilla koeajomahdollisuuen ovat olleet hyvin vilpittömän ihastuneita sen ajon vaivattomuuteen ja mukavuuteen. Kun nyt lähiaikoina akkutekniikka kehittyy tässä halvemmassakin hintaluokassa yli 300 km toimintasäteisiin ollaan murroksen äärellä.
Käykää varaamassa vaikka Leafille pitkä koeajo, ja kokeilkaa sitä omassa arkikäytössänne.
Siitä alkaa muodostua kokonaiskuva itselle oikeilla perusteilla mitkä olisivat omat mahdollisuudet sähköauton hankintaa.
Keskustelu
Ei kommentteja