02.10.2018
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
Hyundain maahantuonnin ammattilaiset ovat hyvin mukana sähköautojen sosiaalisen median kanavissa. Tänään sain lukea, että sähköautoilijoiden pitkään odottamia Hyundain Kona Electric –sähköautoja on saapunut maahamme. Nämä ensimmäiset maahan saapuneet autot kiinnittyvät yleisen käytännön mukaan Hyundain oman verkoston kouluttamiseen sekä lehdistöautoiksi.
Hyundain maahantuojan edustaja kirjoittaa Sähköautot –Nyt! Facebook-ryhmässä: ”Olemme saaneet satoja ellei tuhansia kyselyitä liittyen sähkö-Konaan mm puhelimitse, sähköpostilla, FB-ryhmissä ja FB:n yksityisviesteillä.” Aika harvassa on autot, joiden odottamisesta Suomessa on ollut moista pöhinää maahantuojilla. Hyvä näin.
kuva: Hyundai Suomen sivustolta kuvakirjastosta
Mitä on odotettavissa?
Ensin meille on tulossa 64 kWh autoja ja maahantuojan internetsivustolla oli jo hinnastokin avattavissa. Siellä 64 kWh-version hinnat alkaen mallin hinnaksi oli kirjoitettu 42 990 euroa. Onko se paljon vai vähän? Minä kokeneena sähkautoilijana vertaan hintaa vain muihin markkinoilla oleviin sähköautoihin ja niihin verrattuna Kona on erittäin houkuttelevasti hinnoiteltu.
Auton 150 kW:n tehoinen ja 395 Nm vääntävä sähkömoottori takaa ripeän 7,6 sekunnin kiihtyvyyden paikaltaan satasen nopeuteen. 64 kWh:n akku ja maltillinen kulutus auton korkeudesta huolimatta antavat hintaluokkaan nähden todella makean 482 kilometrin toimintamatkan WLTP-normin mukaan, joten tuo on hyvin lähellä kesällä toteutuvaa todellisuuttakin. Konan varustelutaso on jo hinnat alkaen mallissa useimmille meistä enemmän kuin riittävä. Tämä 64 kWh-mallin hinnoittelu antaa aiheen odottaa todella mielenkiintoisesti hinnoiteltua pienempiakkuista mallia hiukan myöhemmin.
Kooltaan Kona EV on jonkin verran Leafia pienempi, mutta ainakin omaan käyttööni vähintään riittävä. Kattotaakka on sallittu, mutta saamieni tietojen mukaan vetomassaa ei ole sallittu. Itselleni olennaisin on tuo kattokuorman mahdollisuus ja pystyn vielä seuraavankin autoni kanssa elämään ilman vetokoukkua, vaikka omatkotitalossa asunkin.
Autossa on yksivaiheinen 7,2 kW:n tehoinen AC-laturi, joten omassa kodissani 20A:n latausvirralle säädetystä kotilatauslaitteestani sen akku täyttyisi tyhjästä vähän yli 14 tunnissa, mutta noin isolla akulla en käytännössä miltään matkalta tulisi kotiin tyhjällä akulla saati että seuraavana aamuna olisi tarvettakaan täydelle akulle. DC-pikalatureilla Kona pystyy hyödyntämään uusiempien CCS-latureiden korkeampaa tehoa jopa 100 kW:n tehoon asti. Siinä matkallakin saa jo lounastauolla reilusti lisää matkaa.
Riittävästi tilaa useimpien perheiden tarpeisiin
Kona on 4180 mm pituudellaan vain aavistuksen yhtä mittapuuna käytettyä eli Golfia lyhyempi. Leaf on 4490 mm pituudellaan jo tuntuvasti pidempi.
1800 mm leveys on käytännössä tuon mittapuuna pidetyn auton kanssa samaa tasoa, kuten on myös Leafi 1790 mm leveyskin.
Akseliväliä Konassa on 2600mm, joka päivittää mittapuuna pidetyn golfin jopa noin 20 sentillä ja jää vain hiukan Leafin 2700 mm akselivälistä.
Korkeutta Konalla on 1570 mm, eli Kona on kahta verrokkiaan hiukan korkeampi.
Tavaratilassa Kona jää näiden kahden verrokin jälkeen 322 litrallaan Golfin sekä etenkin Leafin 435 litran tilasta. Tosin Leafin tavaratila onkin kokoluokassaan aivan kärkiluokkaa.
Mitä Kona käytännössä tarkoittaa?
Kirjoitin muutama päivä sitten, että Suurempi akku sähköautossa: pienempi latausteho kotona riittää! ja Kona todella tulee toteuttamaan tätä käytänössä. Konan 64 kWh akku antaa todella merkittävää joustavuutta sähköautoiluun esimerkiksi minulle, joka ajan yli 40 000 kilometirä vuosittain.
Vaikka sähköautoilu perustuukin ensisijaisesti sujuvaan kotilataamiseen, niin tuo Konan 64 kWh akku myös runsaasti lisää potentiaalisia sähköautoilijoita niistäkin talouksista, joilla ei ole itsestään selvästi helppoa tai edes mahdollista järjestää sujuvaa kotilataamista. Nimitäin keskimääräistä 16 000 km/v tasoa ajavan talouden ei tarvitse ladata Konaansa edes ihan joka viikko.
Konan toimintamatka ja nopea pikalataaminen tekee alle 50 000 euron hintaluokassa sähköautomatkailusta aivan uuden tasoista helppoudellaan ja nopeudellaan, vaikka ajaisi Norjan Lofooteille asti. Itse ainakaan en jaksaisi noita yli 400 km etappeja ilman taukojen pitämistä milään. Ja nykyinen pikalatausverkosto toimii jo pääosin joustavasti näin pitkällä toimintamatkalla Suomessakin.
Omassa 287 kilometrin mökkimatka sujuisikin jo kelistä riippumatta ilman yhtään ainoaa välilatausta ja etenkin kesällä jäisi vielä akkuun varaustakin reilusti jäljelle. Päivän edestakainen reissu Tampereelta Helsinkiin ja takaisin tekee noin 350 kilometriä matkaa. Jos matka-ajon kulutus toteutuisi alle 18 kWh/100 km, niin tuon ajaisi edestakaisinkin ilman yhtään välilatausta tai perillä tapahtuvaa kohdelatausta. Toisaalta jos kovempaa ajo tai keli nostaa kulutuksen esimerkiksi 20 kWh/100 km tasolle, niin lisälatausta tarvittaisiin alle 10 kWh, jonka saisi perillä asiointilatauksesta 7,2 kW:n teholla alle 1,5 tunnin vierailulla tai pikalatauksesta jopa nopeammin kuin ehtii ostaa kahvin mukaan termariin ABC:ltä. (50 kW:n tehoisella laturilla 12 minuuttia ja 100 kW:n tehoisella sitten 6 minuuttia)
Sähköautojen toimintamatkan kehittyminen suhteessa hintaan nopeaa
Kun vuonna 2015 aloitin sähköautoilun Nissan Leaf 24 kWh:lla, niin oli kyseisen ajoneuvon hinta hiukan yli 40 000 euroa ja akun todellinen käytettävissä oleva kapasiteetti oli noin 22 kWh ja käytännön toimintamatka matka-ajossa noin 130 kilometriä. Silloisen auton hinta oli siis noin 1666 euroa / kWh.
Vuonna 2018 sähköautoni päivittyi Nissan Leaf 40 kWh Zero 2.0 -versioon, jonka hinta oli hiukan alle 40 000 euroa ja varustelu sekä suorituskyky olivat aivan eri maailmasta. Akun todellinen käytettävissä oleva kapasiteetti on noin 38 kWh, eli hinta tippui jo noin 1052 euroa/kWh tasolle merkittävästi paremmassa autossa.
Nyt käytännössä vuodelle 2019 Hyundai lyö aivan Konat lukemat pöytään. Tämä uutuus 64 kWh akullaan ja varustelullaan on vähintään nykyisen Leafini veroinen 42 290 euron hinnallaan ja vertailuhinta putoaa jo noin 660 euroa/kWh tasolle.
Ei taida kovin kaukana olla hetki, että noin 40 kWh akkukapasiteetilla varustettuja sähköautoja alkaa saada uutena jopa halvemmalla, kuin vastaavia automaattivaihteisia bensiiniautoja.
Toivottavasti saatavuutta riittää
On helppo ennustaa Kona Electricille suurta kysyntää. Toivottavasti tehtaalla riittää toimituskapasiteettia ja maahantuoja on uskaltanut varautua erittäin runsaalla ennakkotilaamisella Suomeenkin. Maahantuojalla on luvassa 8.10 lisää tietoa saatavuudesta.
Tervetuloa Kona Suomeen! Jään todella mielenkiinnolla odottamaan omaa koeajomahdollisuutta. Tällä hetkellä ilman koeajoa pidän Konaa myös varteenotettavimpana omana seuraavana autonani.
Keskustelu
Ilmeisesti huomasit että suurteholatausverkostoa ei tule joka olisi ratkaissut sähköautojen tankkausajan joten piti kääntää ajatusleikki nurinniskoin ja kehitellä ajatukset että tankkausaikaongelmaa ei tarvitse ratkaista jos on isot muhkeat akut sähköautoissa? ;-(
Kyllä se parempi ja ympäristöystävällisempi ratkaisu olisi esim. Ioniqin kokoiset akut mutta suurteholatausasemat kaikkialla uusiutuvalla sähköllä.
Hei Jani,
Olipas nyt hiukan outo kommentti.
Ensinnäkin suurteholataussta on jo Teslalle melko kattavasti ja laajenee. Lisäksi juuri on valmistunut Suomeen ensimmäinen muu suurteholatausasema.
Toisekseen en ole kyllä mitään ajatustani kääntänyt. Mistä lienee moisen väitteen keksitkin?
Kyllä olen aika usein kirjoittanut, että mitä etua on suuremmasta akusta. Silti sähköautoilu tarvitsee edelleen kehittyvää pikalatausverkostoa.
Hei,
Onko tuosta tulossa isompiakkuista versiota myöhemmin? Tuo 64kWh kullostaa pieneltä, etenkin kun laskee 15% varauksen vähenemisen ikääntyessä sekä laskee 60% kertoimella talviajon. Tällöin 482km muuttuu muotoon 5-6 vuotta vanhalla autolla ajaa pakkasessa vain 245km. Ja pikalatauksen jälkeen onkin sitten 80% akullinen enää 196km. Lopputulemana siis pelkästään mökille mennessä joutuu 3 kertaa pikalataamaan, tai latauspaikkojen sijoituksen vuoksi 4-5 kertaa.
Hei Epätietoinen
Minulla ei ole tiedossa, että nyt olisi vielä ainakaan Hyundailla suunnitelmissa isompaa akkua Konaan. Pienempi sen sijaan on olemassa.
Aika näyttää, miten Konan akku kestää kulutusta. Itse ajoin 3 vuotta ja 120 000 kilometriä 24 kWh Leafilla ja sen akku oli luovutettaessa SOH103, eli akku oli niin numeroiden, kuin ajojenkin perusteella uudenveroinen. En itse pidä lähtökohtaolettamuksena 5-6 vuodessa -15% akun kuntoisuuden laskua. Toki sekin on mahdollista.
Talvikulutuksesta ja toimintamatkasta saankin joulukuussa jo omakohtaista kokemusta, kun saan maahantuojan auton pitkään koeajoon ja tarkoitukseni on taasen tehdä vertailun vuoksi matka suoraan Vantaalta mökille Viitasaarelle Kangasalan kautta, eli noin 450 km/suunta. Toivottavasti silloin sattuisi olemaan hiukan pakkastakin.
Moi
Hyvä kirjoitus, kuten sinun muutkin Konaan liittyneet. Vaikuttaa järkevältä sähköautolta, harmi ettei hinnan puolesta ole vaihtoehto minulle.
Hei Late,
kiitos positiivisesta palautteesta. Se tuntuu aina yhtä hyvältä :-)
Sama vaiva itselläkin Konan suhteen uutena. Hinta karkaa oman henkisen kipurajani yläpuolelle. Mutta ehkä parin vuoden päästä käytettynä kovinkin kiinnostava.
Ihmettelen paria asiaa sähköautoissa:
1) Miksei niissä voi olla paikkaa, vaikkapa 20kw:n tehoiselle agregaatille? Suurin osa meistä ajaa pitempää matkaa suunnilleen 10 kertaa vuodessa. Näiden harvinaisten matkojen vuoksi isommasta akusta ei kannattaisi kovin paljoa maksaa. Sen sijaan voisi laittaa (paljon halvenmman) generaattorin matkan ajaksi lataamaan akkua. Toimintasäde maantieajossa kasvaisi huikeasti
2) Miksei saa vetää peräkärryä? Itse tarvitsen työn takia viikoittain kärryä. Se on este sähköauton hankkimiselle.
Hei Pete,
kiitos kysymyksistä.
1. Niin ihmettelen minäkin. Tuollaista kutsutaan esim. BMW i3 REX -autoksi. Siinä kyllä on huomattavan paljon ideaa useille käyttäjille. Vielä mieluummin näkisin esim. 40 - 64 kWh akulla varustetun sähköauton, jossa olisi biokaasulla käyvä mikroturbiini tuottamassa talvella lisälämpöä sekä lisälatausta hyvällä hyötysuhteella. Näitä oli jo pari vuotta sitten Frankfurtin autonäyttelyssä useammaltakin valmistajalta esillä, mutta yhtään kaupallista toteutusta en ole nähnyt. Ja nyt Bemari on ilmoittanut lopettavansa i3 REXinkin valmistuksen. Harmi.
2. Tuo vetomassa tyypittämättömyys johtunee useimmissa sähköautoissa vain siitä, että suurimmilla markkinoilla sille ei ole tarvetta. Nythän on onneksi jo tulossa lisää sähköautoja, joissa on vetomassaa tyypitetty. Eli niitä on jo nyt saatavilla Model X, Jaguar I-Pace ja Audi e-tron ja Nissan e-NV -pakettiauto. Tosin I-PACEn ja e-NV:n vetomassat on harmillisen alas rajattu. Tosi harmi, että esim. Kona Electriciin ei vielä tyypitetty. Mielenkiinnolla odotan, tuleeko jossain vaiheessa EU:ssa Teslan Model 3:lle vetomassa.
Tuli sitten laitettua KONA EV tilaukseen ja alkaa pitkä odotus....
Kauppias sanoi tuosta vetokoukusta,että valmistaja ei suosittele eikä kiellä kaittamasta koukkua kun sitä oli kysytty. Ei kyllä silti pystynyt takaamaan että tuleeko takuun kanssa ongelmia jos joku paikka prakaa ja aletaan vetoamaan tuohon koukkuun.
Kysyin samalla mahdollisista ruostesuojauksista ja sanottiin samoin että ei kielletä eikä suositella, mutta satavarma pitää olla että mitään reikiä ei tukita...
Kootos vaan Motoristille sähkökuumeen nostatuksesta..Konia menee kuulemma kun siimaa ;)
Hei nimim Kona Pälkäne,
onnea uudelle autolle ja tervetuloa sähköautoilun maailmaan.
Kona EV olisi nyt omakin valintani.
Minkä ajankohdan antoivat toimitusajaksi?
Vuotta tarjosivat. Mutta on kuulemma aika vaihtelevaa. Eivät osaa yhtään sanoa mihin tuotantoerään menevät. Kuulemma ennen joulua tilatuista on jo osa hangossa. Joten pessimistinä mennään tuon vuoden kanssa.
Moi nimim Kona Pälkäne
no voi harmi kun menee pitkäksi taas toimitusajat.
Siinä kyllä kirjaimellisesti on odottavan aika pitkä.