01.01.2016
Tulossa olevia sähköautoja
Keräilen tälle sivulle tulossa olevia sähköautoja.
Ensin kuitenkin listaa autoista, jotka ovat jo markkinoillemme tulleet. Linkint perässä koeajoraportteihin niistä autoista, joista olen itse kirjoittanut jo koeajanutt:
- Nissan Leaf 30 kWh koeajosta voit lukea täältä: Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti 6.3.2016
- Tesla Model S85+ koeajosta voit lukea raporttini täältä: Tesla Model S85+ koeajo
- Zero S 9,8 kWh koeajosta voit lukea täältä: Zero S 9,8 kWh koeajo
- Brammo Empulse R koeajosta voit lukea täältä: Brammo Empulse R koeajo
- BMW i3 koeajosta voi lukea täältä: BMW i3 koeajo
- BMW i3 isommalla 33 kWh akulla
- Hyunai Ioniq Electric
- Tesla Model X
- Tesla Model S sai 100 kWh akkupäivityksen
No siinäpä ne jo Suomen markkinoille saapuneet sitten jo olivatkin :-)
Joten sitten aikajana-ajattelulla uutuuksia:
Kuitenkin tässä vielä ensin taulukkomuotoon koottuina joitain perustietoja. Päivittelen tietoja jossain vaiheessa hiukan lisääkin.
Katso taulukosta kooste tulossa olevista sähköautoista Google Docs spreadsheet -muodossa
2017 kevät Ford Focus saa yli 160 km toimintamatka päivityksen
Ford on itse nyt uutisoinut, että Focus Electric on saamassa toimitamatkaa kasvattavaa akkupäivitystä. Uusi akku on 33,5 kWh ja nestejäähdytetty. Syksyn päivityksessä Focus Electric tulee saamaan myös CCS DC-pikalatauksen. Auton tiedot ovat jo nähtävillä Ford USA -sivuilla ja autoa voi jo myös tilata alkaen 29 120 USD hintaan.
Onko Ford kehittämässä pidemmän toimintamatkan sähköautoa vai ei?
Autoblog.com arvioi huhtikuun tekstissään, että Ford ei ole tällä hetkellä edes kehittämässä pidemmän toimintasäteen sähköautoa. Jos väittämä pitää paikkaansa, on se hyvin harmillista.
Toisaalta sitten taasen Greencarreports.com kirjoitti 29.5.2016 että Ford CEO Mark Fields on nimenomaan kertonut Fordin kehittävän yli 300 km (200mile) toimintamatkan omaavaa sähköautoa.
Kilpailijoista Leaf tarjoaa jo pidemmän toimintamatkan ja uskottavasti tekee edelleen kehitystyötä voidakseen vastata Chevrolet Boltin ja Teslan Model3 asettamiin haasteisiin. Itse uskon että Fordilla on tuo pidemmän toimintamatkan Model e kehitteillä.
2016 Smart ForTwo (4.gen)
Vielä tänä syksynä Smartista tullan julkaisemaan 4. sukupolven sähköversio. En uskalla kovinkaan toiveikas olla tämän näkemisestä Suomen markkinoilla.
Nykyisen Smart FowTwon teknisiä tietoja:
- CO2-päästöt: 0 g/km
- Toimintamatka: 145 km (EPA)
- Akku: arvioni 17,6 kWh perusmallissa, suurempiakin tulossa optioiksi
- Lataus: SuperCharger-pikalataus ja jopa 3x32A AC
- Moottori: 54 kW 130Nm
- Suorituskyky: 0-100km/h alle 11,5 s
- Sähkönkulutus: Arvioni 13-18 kWh/100km
- Omapaino: tämä on puhdas arvaukseni, n. 950 kg
- Muut mitat: tilat 2 aikuiselle henkilölle ja tavaratila.
- Vetokoukun asentaminen ei ole mahdollista
2016 Rimac Concept One
Kroatiasta ponnistaa supernopeita autoja pienissä sarjoissa ja yksilöllisesti valmistava Rimac. Yksi asia Rimacin autoissa on varmaa: ne ovat supernopeita.
Nyt heiltä on voinut jo tämän vuoden puolella tilata myös täyssähköistä Rimac Consept One urheiluautoa.
Autossa on neljä moottoria ja niiden yhteisteho on yli 1000 hv ja vääntöäkin riittää peräti 1600 Nm. Tehdashinnaksi on sanottu 850000 euroa, mutta autot räätälöidään aina asiakaskohtaisesti, joten hintakin voi olla varmasti jotain aivan muutakin.
- CO2-päästöt: 0 g/km
- Toimintamatka: 330 km (EPA)
- Akku: arvioni 82 kWh
- Lataus: 22 kW AC
- Moottori: 1088 hv 1600Nm
- Suorituskyky: 0-100km/h alle 2,6 s
- Sähkönkulutus: Arvioni yli 30 kWh/100km
- Omapaino: tämä on puhdas arvaukseni, 1850 kg
- Muut mitat: tilat 2 aikuiselle henkilölle.
- Vetokoukun asentaminen ei ole tarpeellista :-)
2017 Renault Zoe 41 kWh, saadaan vihdoin Suomeenkin!
(Päivitetty 28.9.2016)
Renaultin Zoe on Suomeen tulevaksi odotettu jo pitkään. Zoe on Nissan Leafin rinnakkaistuote. Tästä johtuen spekseissä on paljon samaa, mutta on myös olennaista eroavuuttakin. Nyt Renault on jo ennen Pariisin autonäyttelyä antanut vuotaa tietoja tulevasta 41 kWh akulla varustetusta mallista.
Tämä tarkoittaisi noin 300 km todellista toimintamatkaa. Oman kokemukseni perusteella noin 270-290 km toimintamatka on erittäin todennäköinen Pirkanmaalta Viitasaarelle päin matka-ajossa. Tuo tarkoittaa sitä, että esim 275 km mökkimatkallani tarvitsen vain hyvin lyhyen välilatauksen. Zoessa on vieläpä tarjolla nopea sisäinen laturi Type2-rasiasta lataamiseen, joten edes pikalaturilla asiointi ei olisi välttämätön. Pikalataus on annettujen ennakkotietojen perusteella lisävaruste. Erityislaatuisen tästä päivityksestä tekee sekin, että akkupaketti on saman tilavuuksinen ja painoinen, kuin vanha 22 kWh akku.
Päivityksen myötä Zoesta tulee ainakin hetkellisesti yksi kiinnostavimmista sähköautoista markkinoilla.
Autovouhotukseen Zoesta kirjoitti Teemu Granström
Teknisiä tietoja:
- CO2-päästöt: 0 g/km
- Toimintamatka: tehtaan ilmoitus 400 km NEDC. Real life noin 300 km.
- Akku: 41 kWh
- Lataus: 22 kW AC Type2, lisävarusteena pikalataus
- Moottori: 88 kW, 250 Nm (ihan riittävä)
- Suorituskyky: riittävä Suomen oloissa, kaupunkiajossa jopa ripeä
- Sähkönkulutus: ?
- Omapaino: 1468 kg
- Muut mitat: riittävät 4 aikuisen - 5 (jos osa lapsia) henkilön ja matkatavaroiden kuljettamiseen.
- ei mahdollista asentaa vetokoukkua
2017 Tesla Model 3
(kirjoitettu 26.1.2016, päivitetty 4.4.2016 Model 3 julkistuksen tiedoilla sekä insideevs.com Teslan Twiiteistä poimimilla spekseillä)
Model 3 julkistustilaisuus oli 1.4.2016 aamulla. Auto on erittäin houkutteleva paketti.
Model 3 ilmoitettiin kykenevän 215 mailin toimintamatkaan ja maksavan silti uskottavasti Suomessakin noin 40000 euroa. Itse uskoisin hyvin todennäköiseksi, että hinnat alkaen mallissa on fyysisesti 60 kWh akku, joka on softalla downgradettu 45 kWh tasolle. Täysi 60 kWh olisi saatavilla noin 9900 euron lisähintaa.
Jo perusmallin autossa on mukana myös autopilotin tarvitsemat osat. Myös SuperChargerin rauta on mukana perusmallissa, mutta hinnat alkaen mallissa se ei ole varmastikaan aktivoituna, vaan on ostettavissa lisähintaan. Nyt elokuussa 2016 on uutisoitu huhuja, joiden mukaan Model3:sta varten Tesla olisi päivittänyt nettisivuilleen kWh maksamisen mahdollisuudet.
Nelivedon lisäkustannus olisi 5000 USD -luokkaa. Ilmajousitus on dynaamisesti ajokorkeutta säätävää mallia. Auton ilmanvastuskertoimeksi on ilmoitettu 0.21, joten on uskottavan kuuloista, että ilmoitettu 344 km toimintasäde voidaan saavuttaa 50-60 kWh akulla.
Auton leveydestä jotain kertoo se, että Elon Musk on twiitissään ilmoittanut sen sopivan alle 244 cm leveään talliin vaivattomasti. Toisaalta sen takaistuimelle kerrotaan sopivan vaivatta kaksi normaalia tai kolme kapeampaa lastenistuinta. Saadakseen riittävästi jalkatilaa on Tesla siirtänyt ohjaamoa merkittävästi eteenpäin. Autossa on silti kaksi tavaratilaa. Takaistuimet tulevat kääntymään tavaratilan laajentamiseksi. Vaikka auto on viistoperäisen näköinen, ei se kuitenkaan ole 5-ovinen, vaan peräluukku on melko pieni. Autoon tulee saamaan jopa vetokoukun!
Ennakkomyynti alkoi 31.3.2016 ja ensimmäisen vuorokauden aikana autoa myytiin lähes 200000 kpl 1000 euron ennakkovarausmaksulla. Elon Musk ilmoitti, että auton toimitukset alkavat vuonna 2017. Itse pidän uskottavana, että sitä on saatavilla Suomesta 2018-vuoden puolella.
Model 3 tulee olemaan yksi käänteen tekevistä sähköautoista. Tuolla on tarina blogissani joka pitää sisällään mm. referointia julkistustilaisuudesta: Teslalla nyt vaan on automallisarja joka on S?X!
lisäys 29.1.2016:
Nyt jalopnik.com sivusto väittää saaneensa tietoa, että Teslalta olisi tulossa kerralla kaksi mallia Model3:sta. Toinen olisi oletetumman mukainen sedan/viistoperäinen ja toinen olisi Model X:ää pienempi SUV. Eli huhut, joiden mukaan mallit olisivat jatkossa S, 3, X ja Y olisivat saaneet vahvistusta. Olisihan tuo aika s?xy -juttu Teslalta.
UK hinta on evobsession.com mukaan vahvistettu 30000 £, joka on linjassa USA 35000 $ hinnan kanssa. Uskottavaa siis on että Suomessakin liikutaan veroineen 40000 euron kahden puolen.
Teknisiä tietoja:
- CO2-päästöt: 0 g/km
- Toimintamatka: Tehtaan ilmoitus 344 km (EPA), myös suurempia tulossa rinnakkaismalleksi
- Akku: arvioni 50-60 kWh perusmallissa, suurempiakin tulossa optioiksi
- Lataus: SuperCharger-pikalataus ja jopa 3x32A AC
- Moottori: ?Nm (taatust riittävä)
- Suorituskyky: 0-100km/h alle 6 s jo parusmalli, tulossa nopeampiakin :-)
- Sähkönkulutus: Arvioni 16-18 kWh/100km
- Omapaino: tämä on puhdas arvaukseni, n. 1500 kg
- Muut mitat: erinomaiset tilat 5 aikuiselle henkilölle ja kaksi tavaratilaa.
- Vetokoukun asentaminen on mahdollista
2017 Volkswagen e-Golf isommalla akulla
(muokattu 21.2.2017)
Volkswagenin lehdistötiedote kertoi helmikuussa, että uuuden isommalla akulla varustettu e-Golf on nyt tilattavissa. Ainakin Saksassa. Suomen maahantuoja vahvisti nettisivujensa chattipalvelussa minulle, että Suomeenkin se saadaan hetimiten polttomoottoristen versioiden vanavedessä. Hinnoista ei kuitenkaan vielä ole tietoa.
Lähteen mukaan eGolf olisi saamassa 35,8 kWh akun, jolla se saavutta 300 km NEDC toimintamatkan, eli noin 200 km real life -toimintamatka on siis luvassa. Toimintamatkaa talvikäytössä jatkaa hieman myös nyt vakiovarusteeksi tuleva lämpöpumppu lämmittimenä.
Aikaisemmin löytämäni lähteen mukaan autoon olisi tulossa pikalatauksen lisäksi vain 7,2 kW AC-lataus, jota pidän kovin kummallisena ratkaisuna. Kyllä esim. 22 kW 3-vaihelataus olisi ollut kova juttu.
2017 Chevrolet Bolt / Opel Ampera-e
(kirjoitettu 25.1.2016. Lisätty 26.1.2016 ABSF kommentti Opelista, lisätty Opel Ampera-e 11.2.2016)
Chevrolet on jo julkistanut tuovansa markkinoille 2017-vuonna Bolt-täyssähköauton. Bolt tulee olemaan markkinoille tullessaan yksi käänteentekevistä uutuuksista 320 km toimintasäteellään noin 40000 euron hintaluokassa.Pidän itse Boltia sopusuhtaisen näköisenä sähköautona. Autossa on kerrottu olevan CCS-pikalataus sekä 7,2 kW Type2-lataus.
Opel julkaisi 11.2.2016 nettisivuillaan tiedon, että Opel Ampera-e merkillä Boltia vastaavan auton myynti alkaa Euroopassakin 2017-vuonna. Auotcar-jutun mukaan auto olisi hyvin identtinen Boltin kanssa, myös akkukapasiteetin osalta. Autobild Suomi 1/2016 s.20 kirjoituksen mukaan Opel-merkkisenä siinä olisi kustannussyistä pienempi akku ja vain 200 km toimintasäde. Siitä, milloin olisi Suomessa saatavilla en ole lukenut mistään arvioita. Toisalta, jos tuo AB SF väittämä pienemmästä akusta pitää paikkaansa, ei auto enää edes kiinnosta ainakaan minua. Uskon ja toivon, että Autocar on oikeassa.
Teknisiä tietoja:
- CO2-päästöt: 0 g/km
- Toimintamatka: Tehtaan ilmoitus 320 km, ja USA:n ilmoitustavan mukaan pitänee paikkaansa myös käytännössä
- Akku: 60 kWh
- Lataus: CCS-pikalataus ja 7,2 kW Type1-lataus (vai onko sittenkin Type2?)
- Moottori: 150 kW, 360 Nm (jopa yli riittävän tason)
- Suorituskyky: riittävä Suomen oloissa, kaupunkiajossa jopa ripeä
- Sähkönkulutus: tehtaan ilmoitus 12,9 kWh/100 km (väittäisin että noin 16 kWh/100km on realistisempi)
- Omapaino: en löytänyt tietoa
- Muut mitat: varmasti riittävät 5 aikuisen henkilön ja matkatavaroiden kuljettamiseen.
Boltista on jo luettavissa lisätietoa Chevroletin virallisilta internetsivuilta.
Lisätietoja on jo Chevroletin omilla sivuilla.
2017 Smart for four electric
Smartin pikkuinen kahden hengen sähköauto on saamassa uutisten mukaan nelipaikkaisen sähköversion myös, Smart For Four Electricin.
Auton tekniikka on todennäköisesti tulossa Nissan/Renault suunnalta ja on ilmeisimmin sama kuin Zoessa. Aku on tulossa Daimlerin Kamenzin toimittajalta.
Auto on todennäköisesti tulossa ensin USA-markkinoilla ja vasta myöhemmin Eurooppaan. Suomeen tuloa hieman uskallan epäillä, mahtaako olla tulossa laisinkaan.
Aiheesta muilla sivuilla:
Autoblog.com sisältää koko lehdistötiedotteenkin aiheesta.
2017 Kia Soul EV rangeboost
(kirjoitettu 28.1.2016)
Kia Soul ei henkilökohtaisesti jaksa sykähdyttää. Ainoa syy siihen on se, että jostain syystä en usko sen Suomeen tuloon kovin paljoa. Toivottavasti kuitenkin maahantuonti aloitettaisiin. Soul EV:llä olisi omaa annettavaa sähköautoihin täälläkin.
Etenkin kun Insideevs.com arvioi siihen olevan tulossa toimintasäteen laajennusta. Heidän arvionsa on, että EPA-range nousisi 2016 Soulin 93 mailista jopa 132 mailiin. Eli se oisi kyllä jo kova lukema, yli 200 km EPA-range, joka on varmasti lähellä käytännön toimintasädettäkin.
teknisiä tietoja:
- CO2-päästöt: 0 g/km
- Toimintamatka: Tehtaan ilmoitus 149 km (EPA), 2017-vuodelle huhuttu lisäystä
- Akku: 27 kWh. 2017-vuodelle huhujen mukaan tulossa lisäystä
- Lataus: pikalataus ja 6,6 kW Type2-lataus
- Moottori: 81,4 kW, 285 Nm (ihan riittävä)
- Suorituskyky: riittävä Suomen oloissa, kaupunkiajossa jopa ripeä
- Sähkönkulutus: ?
- Omapaino: n. 1490 kg
- Muut mitat: riittävät 5 aikuisen henkilön ja matkatavaroiden kuljettamiseen.
- ei mahdollista asentaa vetokoukkua
Volkswagen e-Crafter 2017
Volkswagen on ilmoittanut tuovansa vuonna 2017 myyntiin sähköisen pakun.
E-Crafterissa on kerrottu olevan 43 kWh akku ja 200 km toimintamatka.
Ilolla toivotan tämän kaltaiset sähköajoneuvojen uutuusmallit tervetulleiksi markkinoille. Toivottavasti nähdään pian Suomessakin.
Karma Revero 2017?
Syyskuussa 2016 Karma järjestää Revero-sähköautonsa esittelytilaisuuden. Auto tulee jatkamaan 2013 kaatuneen Fisker Karman jalanjäljissä uudella vauhdilla.
http://www.karmaautomotive.com nettisivuilta löytyy lähtölaskenta tuohon esittelyyn.
Hyvin todennäköistä on, että auto tulee olemaan sangen arvokas ja suorituskykyinen.
Tietoja autosta ei ole vielä juurikaan saatavilla.
Borgward sähköauto 2017
(kirjoitettu 4.4.2016)
Perinteikäs Saksalaismerkki on heräämässä henkiin. Ja nyt on kerrottu että se on tehnyt pitkäaikaisen yhteistyösopimuksen SAP, LG Electronicsin ja Boschin kanssa kehittääkseen täyssähköauton.
Auton on määrä tulla saksan-kielisissä maissa myyntiin jo vuonna 2017. Auton kerrotaan omaavan 250 km toimintasäteen ja olevan houkuttelevasti hinnoiteltu.
Tervetuloa Borgwardkin mukaan sähköautokisaan mukaan! Lisää tietoa asiasta heidän nettisivuillaan: http://www.borgward.com/en/news/
Asiasta uutisoinnin huomasin: electriccarsreport.com sivuston uutisoinnista ensimmäisen kerran.
2017 NanoFlowcell Quantino
NanoFlowcell Quentino on mielenkiintoinen sähköautokonsepti. Auto perustuu poikkeukselliseen 48V-akkutekniikkaan. Siinä on jokaisella pyörällä 25 kW moottori, eli yhteensä 100 kW ja neliveto.
Autossa kerrotaan olevan hyvin mullistavaa sähköautotekniikkaa. Nanoflowcell on jonkinlaista tankattavaa sähkövarausta sisältävää nestettä. Quantinossa kerrotaan olevan 2 x 175 l tankit tälle nanoflow-nesteelle, ja sillä saavutetaan yli 1000 km toimintasäde.
Joidenkin lähteiden mukaan autosta olisi tulossa jokin pieni sarja tuotantoonkin asti. Auto on jopa jo nähty liikenteessä Zurichssä.
2017 Solo Meccanica
Kanadasta ponnistaa Electra Mecanica tehdas ja heidän ensimmäinen yksipaikkainen sähköautonsa. Sen arvioidaan tulevan markkinoille vuonna 2017. Toivottavasti näkisimme sen joskus Suomenkin tarjonnassa. Kovin korkealle en uskalla toiveitani valitettavasti siinä kuitenkaan asettaa.
Tällainen selkeästi alle 20000 euroa maksava sähköauto jopa yksipaikkaisena saattaisi löytää työmatkaliikkujista Suomessakin ostajia.
450 kg painoisen ja pienen korin matalan ilmanvastuksen ansiosta on helppo uskoa luvatun 160 km toimintamatkan pitävän paikkaansa 16,1 kWh akulla. Tämähän tarkoittaisi noin 10 kWh/100 km keskikulutusta toteutuakseen ja se on todennäköisesti Zero sähkömoottoripyörien koaejon perusteella jopa mahdollista.
Kyse ei ole mistään mopoautosta. Auto kiihtyy noin 8 s 0-100 km/h ja huippunopeus on 130 km/h. Itse toivoisin tästä rinnalle 1+1 paikkaisen version, jossa istuttaisiin peräkkäin, kuten prätkissä.
teknisiä tietoja:
- CO2-päästöt: 0 g/km
- Toimintamatka: Tehtaan ilmoitus 160 km (EPA)
- Akku: 16,1 kWh
- Lataus: arvioni noin 6 kW Type1-lataus (3h 220V)
- Moottori: 61 kW, noin 190 Nm (erittäin riittävä noin kevyeen autoon)
- Suorituskyky: riittävä Suomen oloissa, kaupunkiajossa jopa ripeä
- Sähkönkulutus: ?
- Omapaino: n. 1490 kg
- Muut mitat: riittävät 5 aikuisen henkilön ja matkatavaroiden kuljettamiseen.
- ei mahdollista asentaa vetokoukkua
2018 Kia Niro EV
kuva: http://www.kiamedia.com/us/en/models/niro/2017/photos#niro
Esimerkiksi insideevs.com uutisoi, että Kia Nirosta tulee vuonna 2018 täyssähköinen versio, jossa on sama tekniikka, kuin Hyundai Ioniqissa on. Myös akku on arvioitu saman 28 kWh kokoiseksi. Koska Niro on Ioniqiin verrattuna melkoinen perunalaatikko muotoilultaan, on uskottavaa, että toimintamatka jää merkittävästi Ioniqia pienemmäksi.
2018 Faraday Future FF91
Kuva: https://www.ff.com/en/media/ff-91-press-release/
(kirjoitettu 4.1.2017)
Faraday Future on julkistanut FF91 sähköautossa CES-tapahtumassa. Autoissa on 1050 hv ja se kiihtyy 0-100 km/h nopeuteen 2.39 sekunnissa.
teknisiä tietoja:
- CO2-päästöt: 0 g/km
- Toimintamatka: Tehtaan ilmoitus 700 km (NEDC)
- Akku: 130 kWh
- Lataus: arvioni noin 22 kW Type2-lataus ja DC
- Moottori: 1050 hv
- Suorituskyky: 0-100 km/h 2,39 s
- Sähkönkulutus: ?
- Omapaino: n. ?kg
- Muut mitat: riittävät 5 aikuisen henkilön ja matkatavaroiden kuljettamiseen.
- ei tietoa vetokoukkumahdollisuudesta
Alla FF91 esittelyvideo.
Faraday Future | Flagship Vehicle Reveal
549 t. näyttökertaa
2018 Jaguar I-PACE
Jaguar on vahvistanut tuovansa sähköauton vuoden 2018 puolivälissä markkinoille. Kyseessä on SUV-auto, jossa 90 kWh akku ja sille luvataan 500 km toimintamatka. Moottorissa on 700 Nm ja se kiihtyy 0-100 km/h 4 sekunnissa.
2018 BMW 300-sarjaan eDrive 90 kWh
insideevs raportoi BMWn tulosa olevasta sähkö autosta, jossa olis jopa 90 kWh akku. Hieman rohkean oloinen ajatus 3-sarjan kokoiseen autoon. Autossa kerrotaan hyödynnetyn i3:ssa harjoiteltuja ja jo uudessa 700-sarjassa käyttöön otettuja hiilikuiturungon kokemuksia. Hiilikuituinen runko säästää huomattavasti painoa, jota toisaalta parhaallakin tekniikalla tehty 90 kWh akku sitten toisaalta kasvattaa varmuudella jonkin verran. Toivottavasti tämä uutinen on oikeassa ja BMW näyttäisi tällä mallilla olevansa tosissaan sähköautojen kisassa ja olisi vasta alkusoittoa koko malliston sähköistämiseen.
2018 Audi Q6 e-Tron
(kirjoitettu 26.1.2016, muokattu 26.5.2016)
Audi on ilmoittanut aloittavansa Belgiassa 2018-vuonna Q6-täyssähköauton tuotannon. Auto on isokokoinen SUV.
Auto tulee olemaan varmuudella premiumlaatuinen sekä hintainen. Siinä kerrotaan olevan 590 Nm vääntävä sähkömoottori. Toimintasädettä luvataan 310 mailia.
Audi on kertonut, että vuodesta 2018 alkaen he julkaisevat vuosittain uusia sähköautomalleja, joista tämä SUV tulee ensimmäisenä.
2018 Emerald Automotive T-001
Englantilainen Emerald Automotive valmistaa uudet plugin-hybrid London Cabit. Samaa tekniikkaa hyödyntävä plugin-hybrid pakettiauto on luvattu nyt tehtaalta markkinoille vuonna 2018.
Tämä on nyt ensimmäinen tietooni tullut PHEV, joka lähes täyttää asettamani vaatimukset puhtaammalle hybridille. Siinä on 25 kWh akku, jolla auto saavuttaa 106 km sähköisen toimintamatkan. Vielä jään kaipaamaan tähän ajoneuvoon pikalatausta, jota siinä ei näyttänyt olevan tarjolla.
Auton vuosikapasiteetti on mitoitettu 36000 autoon. Valitettavasti en uskalla oikein edes toivoa sitä kovin nopeasti ainakaan Suomen markkinoille.
Mutta ainahan voi haaveilla. Tästä myös 7 hengen tila-autoversio ja Suomen markkinoille, CCS-pikalatauksella kiitos.
http://www.emeraldautomotive.com/news.html
tarkempia tietoja autosta:
http://www.emeraldautomotive.com/downloads/US_Data_Sheet.pdf
2018 Lucid Motors
Aiemmin Atieva-nimellä tunnettu sähköautoaan kehittelevä yritys on nyt Lucid Motors.
Lucid Motors tavoittelee saavansa ensimmäisen sähköautonsa tuotantoon vuonna 2018. Autossa on kerrottu olevan 87 kWh akku ja 900 hv sähkömoottori. Auton on myös kerrottu olevan premiumtason tilava auto.
Tekniikkaansa yritys on testaillut Ednaksi nimetyllä sähkökonversiolla pakettiautosta. Tästä löytyy useita Youtube- ja Vimeo -videoita, joissa tuo pakettiauto pesee kiihdytystestissä kaikki muut autot.
2018 Hyundai All-Electric SUV
insideevs uutisoi 26.4.2016 Hyundain Kiinan autonäyttelyssä julkistamasta tulossa olevasta täyssähköisestä ja täysin uudesta SUV-autosta.
Auton kerrotaan kykenevän 320 km todelliseen toimintamatkaan.
Kirjoituksen mukaan auto ei tule olemaan Kia Niron alustaa käyttävä tai sen kaltainen, vaan tulee käyttämään täysin uutta alustarakennettakin.
2018-2019 VW lupailee eGolfista vielä isommalla akulla olevaa versiota
Volkswagen on lupaillut 2018-2019 tienoille eGolfista versiota, jonka todellinen toimintasäde olisi jopa 300 km. Tämä tarkoittaa käytännössä jo noin 60 kWh-akkukapasiteettia.
2018-2020 Volvo V40 BEV
Volvo on ilmoittanut tuovansa 2017 alkaen markkinoille uuden pienen automallin V40, josta on tulossa BEV-versio tarjolle.
2019 uusi Tesla Roadster
Sähköautojen kantaisä Tesla Roadster on uusiutumassa ja Musk on ilmoittanut tuovansa uuden mallinmyyntiin 2019.
Auto tulee olemaan hieman nykyistä isompi ja nopeampi. Luonnollisesti Ludicrous on tulossa tarjolle. kummoinenkaan arvaaja ei tarvitse olla, kun voi arvella akkutarjonnan olevan 70 ja 100 kWh haarukassa.
2019 Audi A2 electric
(kirjoitettu 26.1.2016)
Insideevs.com uutisoi Audilta olevan tulossa vielä 2019-vuoden kieppeillä täyssähköisen A2-mallin.
Auto olisi kilpailija BMW:n i3:lle, joten se olisi noin 40000 - 50000 euron hintahaarukassa, ja sisältäisi tämän hetken tiedon mukaan noin 30 kWh akuston ja 200 km toimintasäteen.
Tosin 2019-vuonna noilla tiedoilla auto on pahasti myöhässä, joten uskon sen tulevan isommalla akustolla ja toimintasäteellä ja käyttävän VW:n julkaisemaa uutta litteää akkualustaa.
2019? Bentley 12 Speed 6E
Bentley esitteli Geneven autonäytttelysä maaliskuussa 2017 vetävän näköistä kaksipaikkaista täyssähköauton prototyyppiä. Tietoja Bentleyltä ei kovin paljoa autosta herunut. Toivottavasti tämäkin nähdään joskus tuotannossa. Ja oikeastaan uskon niin käyvänkin, nimittäin Bentley kerää jo nettisivuillaan kiinnostuneiden rekisteröitymisiä.
2019 Mercedes-Benz SUV sähköauto
http://www.autocar.co.uk kirjoitti 7.6.2016 että MB aikoo tuoda Teslan Model X -autolle suoran kilpailijan. Auto tullaan esittelemään Pariisin autonäyttelyssä 2016 ja se olisi tulossa markkinoille 2019.
MB on myöhemmin tarkentanut suhtautumistaan sähköautoihin ja useaan otteeseen ilmaissut haluavansa premium-sähköautojen valmistajien ykköseksi.
2019 Volvo Electric car
(kirjoitettu 27.1.2016)
Volvon tulevasta täyssähköautosta tai jopa mallistosta on ollut kirjoitus mm. www.motorauthority.com -sivustolla. On väitetty, että täyssähköautoa olisi tulossa Volvolta jopa 2019 -vuonna. En ole kuitenkaan tästä merkittävämpiä vahvistuksia löytänyt.
2019 Jaguar e-Pace
Jaguar on vahvistanut tuovansa kompaktin SUV-kokoluokan täyssähköauton markkinoille. Auto tulee ilmeisesti olemaan mallimerkinnältään e-Pace.
Autocar uutisoi asiasta 11.9.2016
Autossa tulee todennäköisesti olemaan 70-90 kWh akku ja 280-300 mailin toimintamatka.
Uskottavasti autossa tulee olemaan kaksi moottoria, toinen etu- ja toinen taka-akselille.
2019 - 2020 PSA Peugeot/Citroen 50 kWh BEV
PSA-Group on julkaissut tiedotteen, jossa he kertovat tuovansa 2019 - 2020 välillä ensimmäisen täyssähköauton. Auton kerrotaan varustetun 50 kWh akulla ja tehdas ilmoittaa sen kykenevän 450 km toimintamatkaan, joka on epäilemättä NEDC, joten todellinen matka olisi noin 320 km. Havainnekuvan mukaan autossa on 115 hv sähkömoottori ja 7 kW sisäinen laturi.
teknisiä tietoja:
- CO2-päästöt: 0 g/km
- Toimintamatka: Tehtaan ilmoitus 450 km (NEDC), joten real life noin 320 km
- Akku: 50 kWh
- Lataus: pikalataus ja 7 kW
- Moottori: 150 hv, ? Nm
- Suorituskyky:
- Sähkönkulutus: ?
- Omapaino: n. 1490 kg
- Muut mitat: riittävät 5 aikuisen henkilön ja matkatavaroiden kuljettamiseen.
- ei mahdollista asentaa vetokoukkua
2020 Nissan IDS tai Leafin 2-gen
(kirjoitettu 25.1.2016)
Nissan on julkaissut IDS-konseptiauton. Ennakoiko se tulevaa 2-gen Leafia, vai rinnakkaista sähköautoa Nissanin valikoimiin? Joka tapauksessa Nissan on vilautellut 60 kWh akkukapasiteettia ja autopilottiominaisuuksia.
Itse pidän tässävaiheessa olennaisina 60 kWh-akkujen kisaan pääsemistä sekä nykyistä Leafia modernimman sekä aerodynaamisemman muotoilun aikaansaamista.
2020 BMW i6
Esimerkiksi BMWblog.com -sivustolla on seurattu BMW:n kolmannen i-mallin tuloa. Aiemmin on spekuloitu i5-mallilla, mutta nyt näyttäisi i6 olevan todennäköisemmin tulossa 2020-vuoden kieppeillä. Tietoja tästä mallista on vasta kovin vähän tarjolla. Uskottavaa on, että jos auto tulee joskus markkinoille, on se merkin premiunlaatuinen ja hintainen. Vastineeksi sen on syytä tarjota vähintään 90 kWh akkukapasiteettiä ja yli 500 km toimintasädettä.(kirjoitettu 27.1.2016)
2020 Škoda BEV
insideevs.com uutisoi 22.3.2016 Škodan tuovan aiemmin julkaistun plugin hybridin lisäksi myös täyssähköauton. Auton kerrotaan olevan koriltaan SUV-mallia ja sen on määrä tulla markkinoille vuonna 2020-2021.
Autossa kerrotaan olevan 480 toimintamatka. (tiedossani ei ole, onko kyseessä EPA vai esim. USA-autoista tuttu tarkempi tapa ilmoittaa toimintamatkaa.)
Sähköauton kuvissa esiinty Vision S -muotoilututkielma.
http://www.skoda.fi/muotoilukonseptit/pages/visions.aspx
2020 Audi A9 e-tron
Audin huhutaan valmistelevan premiumluokan täyssähköautoa kilpailemaan Teslan kanssa. A9:ssä arvellaan olevan sama tekniikka kuin aiemmin esitellyssä sähköisessä SUV-prototyypissä. Tämän mukaan autossa olisi yksi sähkömoottori etupyörille ja kaksi takapyörille. Akkukooksi on arveltu 95 kWh. NEDC toimintamatkaksi on arvioitu noin 500 km, joten noin 300-400 km on ehkä käytännössä lähempänä totta.
Lähde
2017-2022 Mercedes Benziltä 4 uutta sähköautoa
(kirjoitettu 27.1.2016)
Sähköajoneuvoista uutisoiva nettisivusto Evobsession kertoi MB:n aikomuksista tuoda markkinoille 2017 alkaen neljä uutta sähköautoa. Motivaattorina on varmasti mm. VW-ryhmittymän Audin aikomukset julkistaa sähköautoja.
Nähtäväksi jää, mitä ja milloin on tulossa. Itse uskoisin että niitä nähdään kaupoissa aikaisintaan 2020-vuonna. Ensimmäisenä on väitetty tulevan nykyisen C-ja E-mallien väliin kooltaan sijoittuvan sedanin.
2018 - 2022 Volkswagenin uutta alustaa käyttävät sähköautot
(kirjoitettu 26.1.2016)
Volkswagenin on otsikoitu kehittelevän uutta litteää akkualustaa sähköautoille, eli hyvin Teslan kaltaista alustaa. Näitä autoja on varmasti lupa odottaa Volkswagenin hallussa olevilta merkeiltä laajemminkin. Tämä uutisointi osoittaa, että VW on ottanut päästöjupakoiden jälkeen sähköauton kehittämisen uudella tavalla ja tosissaan.
2020? Lada Vesta EV
AvtoVAZ on julkaissut tiedot ja kuvat uudesta Lada Vesta EV:stä. Auton kori perustuu El Lada EV ajoneuvoon.
teknisiä tietoja:
- CO2-päästöt: 0 g/km
- Toimintamatka: arvioni max 120 km (real)
- Akku: 25 kWh
- Lataus: ?
- Moottori: 60 kW, ? Nm
- Suorituskyky: 15,5 s
- Sähkönkulutus: ?
- Omapaino: ?kg
- Muut mitat: riittävät 5 aikuisen henkilön ja matkatavaroiden kuljettamiseen.
- ei tietoa onko mahdollista asentaa vetokoukkua
2020 Porsche Mission e
(kirjoitettu 25.1.2016)
Porsche talutti autonäyttelyihin 2015-vuoden lopussa Mission e -täyssähköauton. Auto on vielä aivan konseptiasteella, mutta todennäköisesti enteilee tulossa olevaa tuotantoamallia. He kuvaavat autossa olevan 440 kW moottorin ja kykenevän yli 500 km toimintasäteeseen. Tämä tarkoittaisi noin 90-100 kWh akkuja. Lisäksi he ovat kehuneet sen olevan erittäin nopeasti ladattavan. Aika näyttää mitä tästä tuleman pitää.
Auto on kuvien ja annettujen tietojen perusteella erittäin kiinnostava. Tosin tällä keulamerkillä autolla tulee olemaan ehkä tavallisen autoilijan ulottumattomissa oleva hintalappu uutena, kuten myös käytettynä. Porschen sivuilla lisää tietoa
2020 + Audi e Tron
(kirjoitettu 27.1.2016)
Audi on esittellyt e Tron täyssähköisen urheiluauton konseptin.
https://www.audi.co.uk/audi/audi-innovation/concept-cars/e-tron.html
En osaa pitää tätä kovin kiinnostavana konseptina.
2021 Subaru Crossover BEV
Subaru on ilmoittanut tuovansa 2021-vuonna täyssähköauton markkinoille.
Asiasta uutisoi mm. insideevs.com/
Tietoja autosta oli hyvin niukalti vasta saatavilla.
Mitsubishi eX concept
Mitsubishi esitteli Tokion autonäyttelyssä eX täyssähköauton konseptin. Huhujen mukaan Geneven autonäyttelyyn se olisi tulossa esille valmiimpana versiona.
Autossa on 2 x 70 kW tehoiset moottorit ja 45 kWh akku.
Tälle viisi paikkaiselle SUV:lle olsi nyt heti markkinoilla varmasti ostajia. Toivottavasti saavat Euroopan ja Suomenkin markkinoille auton.
Mitsubishin eX-Concpt sivuilla lisää tietoa autosta.
Teknisiä tietoja:
- CO2-päästöt: 0 g/km
- Toimintamatka: Tehtaan ilmoitus 400 km (NEDC), todellisuus ennemmin 200 - 300 km
- Akku: arvioni 45 kWh
- Lataus: ?
- Moottori: 2x70kW Nm (taatust riittävä)
- Suorituskyky: varmasti mukava noillakin tehoilla ja nelivedolla
- Sähkönkulutus: ?
- Omapaino: ?
- Muut mitat: pituus 4240 x leveys 1780 x korkeus 1575
- Vetokoukun asentaminen: Ei tiedossa
Volkswagen BUDD-e
Volswagen BUDD-e on konseptiauto, jossa merkki julkistaa uutta sähköautoalustaansa. En jaksa uskoa auton olevan tulossa markkinoille. Sinänsä harmillista, koska tuossa konseptissa olisi paljon houkuttelevia ominaisuuksia, kuten hieman yli 100 kWh akusto, tehokkaat moottorit ja jopa 150 kW latausteho. Kahden moottorin yhteenlaskettu 235 kW teho käytetään hyväksi nelivedon kautta.
BYD
BYD taitaa olla maailman laajuisesti suurin BEV-valmistaja. En ole kuitenkaan nähnyt mitään merkkejä siitä, että Kiinalainen autovalmistaja saisi sähköisten henkilöautojensa tuotantokapasiteetin riittämään Eurooppaan. Kiina täyttää omia markkinoitaan tällä hetkellä voimakkaasti sähköisillä ajoneuvoilla. Hyvä niin. Toivottavasti kuitenkin jossain vaiheessa saadaan Kiinastakin markkinahaastajia Eurooppaan ja jopa tänne Suomeenkin sähköautomarkkinoille.
Apple Car
Pitkään on jo huhuttu lähes varmana tietona, että Apple olisi tuomassa markkinoille vahvaa autopilottitaitoa omaavan sähköauton. Applen on väitetty palkanneen useita suunnittelijoita ja insinöörejä mm. Teslalta. Autosta ei ole annettu mitään tarkempia yksityiskohtia tai aikatauluja Applen toimesta.
Appleinsider.com nettisivuilla kerrottiin 25.1.2016 Applen autohankkeen olevan tienristeyksessä. Applen autosuunnittelusta (Project Titan) vastaava johtaja ei ole enää Applen palveluksessa. Hankkeeseen palkkaamisten kerrotaan olevan jäissä. Syyksi arvellaan johdon tyytymättömyyttä autoprojektin etenemiseen/suuntaan.
Google self driving car
https://www.google.com/selfdrivingcar/
Google kertoo omilla nettisivuillaankin kehittelevänsä autopilotti sähköautoa. Julkistetuissa kuvissa on hyvin naivistisen näköinen leikkiauton näköinen tekele. Tiettävästi autolla on jo runsaasti myös onnistuneita testikilometrejä takanaan. Saako Google autonsa joskus oikeasti markkinoille? Minkä näköinen se silloin tulee olemaan? Aika näyttää.
Dubuc Motors Tomahawk
Canadalainen Dubuc Motors on julkaissut Tomahawk prototyyppiauton. www.jokamies.fi sivuston mukaan päästäkseen protosta eteenpäin tehdas tarvitsee 25 M$ lisärahoitusta, jota he hakevat joukkorahoituksella.
Auto on varsin menevän näköinen 2+2 paikkainen urheiluauto, joka olisi kova juttu markkinoille tullessaan, joskin on helppo arvata hintalapun olevan varsin korkealla.
Teknisiä tietoja:
- CO2-päästöt: 0 g/km
- Toimintamatka: tehtaan ilmoitus 480 km.
- Akku: ei tietoa, oltava vähintään arvioni mukaan 90 kWh
- Lataus: ei tiedossani
- Moottori: 2 edessä ja 2 takana
- Suorituskyky: 3 s 0-100 km/h
- Sähkönkulutus: ?
- Omapaino: ? kg
- Muut mitat: varmasti sopivat 2 hlö uhreilulliseen kulkemiseen
- ei mahdollista asentaa vetokoukkua :-)
Toroidion concept car
Suomen Raaseporista ponnistaa sinnikkäästi Toroidion sähköauton prototyyppi.
Toroidionista on kirjoitettu paljon Le Mansin 24 tunnin kilpa-ajoihin ensimmäistä voittoa sähköautoille. Tämän prototyypin aerodynamiikka tuskin siihen riittää, mutta kerrottu tekniikka kyllä varmasti on kova tekijä. Ymmärrykseni mukaan tämäkin prototyyppi tarvitseisi aimo annoksen rahoitusta jatkuakseen tästä pidemmälle.
Autosta on uutisoitu toistuvasti eri medioissa. Poimin tähän Kauppalehden nettiuutisen 1.2.2016 perusteella muutamia kerrottuja tietoja.
- CO2-päästöt: 0 g/km
- Toimintamatka: tehtaan ilmoitus 515 km.
- Akku: ei tietoa, oltava vähintään arvioni mukaan 90 kWh
- Lataus: ei tiedossani
- Moottori: 4 moottoria, yhteisteho yli 1300 hv, 12000 Nm
- Suorituskyky: 11 s 0-400 km/h
- Sähkönkulutus: ?
- Omapaino: 1040 kg
- Muut mitat: taatusti tiukan napakat 2 hlö uhreilulliseen kulkemiseen
- ei mahdollista asentaa vetokoukkua :-)
Nicola Motor Company
En löytänyt tämän uuden yrityksen aikataulusuunnitelmia tuotteidensa markkinoille tuloon laitan siksi tänne loppuun. Yritys on lainannut Nikola Teslan etunimen yrityksensä ja tuotteidensa nimiin. Nicola Motors esitteli kaksi tuotetta.
Molemmat esitellyt autot näyttäisivät olevan vasta renderöintiasteella, joten varauksella suhtaudun, mutta mielenkiinnolla jään odottamaan lisää uutisia.
Nikola Zero
Nikola Zero on eräänlainen laajennettu sähkömönkkäri ja rantakirpun yhdistelmä tai vastaava. Kuitenkin niin merkittävillä spekseillä varustettu, että halusin sen tänne mukaan ottaa. Laitteessa on 50 kWh akku ja se kykenee sillä yli 160 km toimintamatkaan. Siinä on 520 hv moottori.
- CO2-päästöt: 0 g/km
- Toimintamatka: tehtaan ilmoitus 160 -240 km.
- Akku: 50 kWh
- Lataus: J1772 CCS
- Moottori: n. 388 kW, 644 Nm
- Suorituskyky: 3-3,5 s 0-60 miles/h
- Sähkönkulutus: ?
- Omapaino: 861 kg
- Muut mitat: 4 paikkainen
- Ei tiedossa vetokoukkumahdollisuutta.
Nikola One
Nikola One on nyt hiukan rajamailla, kuuluuko se tänne lainkaan. Ensinnäkin se on raskaan kalustan vetonuppi. Toiseksi onko se nyt sitten sähköauto vai kaasuauto sähkömoottoreilla vai mikä? Jokatapauksessa erittäin tervetullut keskustelun herättäjä raskaan kaluston päästöjen pienentämiseen. Autossa on kuusi sähkömoottoria, yksi jokaisella pyörällä ja yhteisteho näillä 2000 hw. Siinä on 320 kW akusto. Tähän asti kaikki on kuten sähköautoissa yleensä on totuttu. Mutta ihmettelen suuresti, että miksi ei autossa ole lainkaan akun suoraa latausmahdollisuutta!
En nopealla vilkuilulla löytänyt vastausta siihen, mitkä ovat auton ilmoitetut CO2-päästöt.
- CO2-päästöt: ? g/km
- Toimintamatka: tehtaan ilmoitus 1920 km.
- Akku: 320 kWh
- Lataus: ei plugin mahdollisuutta, kaasutankkaus
- Moottori: n. 1492 kW, 5016 Nm
- Suorituskyky: erinomainen
- Sähkönkulutus: ?
- Omapaino: 21000 lbs
- Muut mitat: iso jopa rekan nupiksi
- juu varmasti saa vetopöydälle :-)
Mitä muuta uutta sinä tiedät oleva tulossa?
Kirjoita rohkeasti vinkkejä. Lisään mielelläni tulossa olevia sähköautoja tähän sivustoon.
Keskustelu
Ei kommentteja