15.10.2017
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Nissan Leaf 40 kWh tulee korvaamaan vuonna 2018 kunnioitettavaan malli-ikään ehtineen enimmäisen sukupolven Leafin. Nimittäin Leaf ensiesiteltiin jo vuonna 2010 Japanissa ja USA:ssa. Uudessa mallissa on keskitytty oikeiden kohtien parantamiseen, siksi uskon sen saavuttavan hyvää menestystä. Pääsin ottamaan autosta kylmätyypit torstaina 12.10.2017 ja kirjoitan tämän blogitarian nyt tuon tutustumisen pohjalta. Aivan ensimmäiseksi tunnustan, että täysin puoleeton en pysty olemaan, koska pidän sähköautoista ja ajan nytkin nykyisellä Leafilla, joten tässä on kovin paljon jo totutun tuttua.
40 kWh akku ja pidentyvä toimintamatka
Uusi Leaf tulee nyt alkuvaiheessa markkinoille 40 kWh akulla, joka on siis merkittävästi suurempi kapasiteetiltaan kuin vanhat 24 tai 30 kWh akut. Uudella akulla luvataan toimintamatkaksi 378 km NEDC, kun 30 kWh:lle luvattiin 250 km NEDC-toimintamatka. 33% akun kapasiteetin nostolla siis luvataan yli 50% toimintamatkan kasvua. Vaikka NEDC onkin surrealistinen toimintamatkalupauksena, niin tuosta voisin ottaa suuntaa. Ajoin 30 kWh Leafilla maantieajossa Viitasaaren mökille matkalla kesäisissä hyvissä olosuhteissa noin 200 km toimintamatkaa vastaavia kulutuksia. Tämän uuden siis pitäisi NEDC lukemien muutosten perusteella kyetä hieman yli 300 km toimintamatkaan.
Uudessa Leafissa on siis toiveita toimintamatkan nousuun enemmän, kuin akun kasvattaminen antaa odottaa. Nimittäin uusi moottori ja aerodynamiikka enteilevät mahdollisuutta hieman pienentyneeseen maantiejon kulutukseen.
Uudella 40 kWh akulla Leafin toimintamatka tulee esimerkiksi minun omissa ajoissani riittämään kaikkiin ajoihin hyvin. Kesäisessä kelissä noin 280 kesämökkimatkallani en suurella todennäköisyydelä tarvitse yhtään välilatausta. Talvella rankemmillakin keleillä uusi Leaf pystynee yli 200 km matkaan, joten tuolla samaisella kesämökkimatkallani tarvitseisin yhden, noin 10 minuutin mittaisen kahvi- ja lataustauon.
Uudesta Leafista on ollut hieman vaikea löytää varmaa tietoa sen painosta, mutta ainakin Insideevs.com sivusto näyttäisi tiedon löytäneen ja sen mukaan paino ei ainakana nousisi 30 kWh mallista. Tämä tieto olisi toki linjassa senkin kanssa, että esimerkiksi Renault Zoen paino ei noussut vastaavankokoisessa akun kapasiteetin kasvattamisessa. Lisäksi Nissan on kertonut, että uusi akku on saman kokoinen kuin vanhakin. Melkoista akkutekniikan kehittymistä siis.
Lisätty 14.1.2018: Itävallan Nissan julkaisi WLTP lukemat. Kaupunkiajon toimintamatka WLTP 389 km 17" renkailla ja 415 km 16" renkailla. Yhdistetty WLTP toimintamatka 270 km 17" renkailla ja 285 km 16" renkailla. Yhdistetty WLTP kulutus 20,6 kWh/100 km 17" renkailla ja 19,4 kWh/100 km 16" renkailla.
Onnistunut ulkoinen muotoilu
Uusi Leaf on ulkoisesti jopa onnistunut muotoilullaan. Se ei enää huuda erilaisuuttaan väkisin, kuten vanha Leaf tai Bemarin i3. Nyt se jo sulautuu hyvin tämän ajan katukuvaan. Muotoilua on parannettu keulan ja perän virtaviivaistamisella. Etenkin ajovalot ovat nyt huomattavasti paremmin autoon sopivat kuin aiemmin. Toivottavasti myös se olennaisin, eli valoteho olisi parantunut.
Autosta on tulossa mielenkiintoisia värejä tarjolle. Oma suosikkini olisi kaksivärinen, jossa on musta katto ja muu auto valkoinen.
Sisällä vanhasta tuttua tunnetta ja uuttakin
Auton sisätilat ovat ennallaan mitoiltaan. Eteen ja taakse mahtuu erinomaisesti edelleen neljä aikuista. Taakse kolmannen tulee olla mielellään lapsi. Istuin on uudessakin Leafissa ainakin minun vartalolleni riittävän hyvä. Ohjauspyörää voi uudessakin Leafissa säätää vain korkeus suunnassa. Ryhdikkäällä takaistuimella istutaan melko korkealla, mutta pääntilaa riittää ainakin 176 cm miehellä vielä ylimäärin. Takaistuimen alla näkyy kohouma, joka johtuu lattian alla olevasta akustosta.
Mittaristossa on nyt perinteiseen viisarinäyttöön turvautuva nopeusmittari ja sen vieressä digitaalinen mittari, jonka tietoja voi vaihtaa. Keskikonsolin ajotietokoneen käyttö sujuu pitkälti samalla logiikalla, kuin vanha.
Jo entuudestaan suuri Leafin tavaratila on kasvanut hieman. Tavaratilan muoto on edelleen selkeän laatikkomainen ja syvyys tuo sille hyvää käytettävyyttä.
Tehokkaampi moottori
Leafin uusi moottori on 110 kW ja 320 Nm tasaisen voiman antava vääntävä voimanpesä. Tehon nousua edellisestä mallista on runsaasti, nimittäin edellinen malli antoi 80 kW ja 254 Nm. Tämä tuntuu useiden Youtube-videoiden kertoman perusteella merkittävästi parempana kiihtyvyytenä. Tarkkaa 0-100 km/h kiihtyvyyslukemaan en ole vielä nähnyt Nissanin ilmoittamana.
Lisätty 14.1.2018: Itävallan Nissan julkaisi WLTP-kulutuslukemat ja siinä sivussa myös virallistetun o-100 km/h lukeman. Se on 7,9 sekuntia. Ei paha ollenkaan.
Uutta teknologiaa
Uusi malli tuo Leafiin myös listan uutta teknologiaa. On ajoavustimia, kehittyneitä pysäköintiavustimia, adaptiivinen vakionopeussäädin sekä aivan uudenlainen ajamisen mahdollisuus yhdellä polkimella, eli e-pedal.
E-pedal on kytkettävissä päälle tai pois käytöstä. Kun se on käytössä, auto käyttää tehokkasti regeneroimalla moottorijarrutusta, mutta Nissan on mennyt tästäkin pidemmälle, nimittäin auto käyttää kaasupoljinta nostettaessa myös jarruja auton pysäyttämiseen. Vaikka e-pedal olisikin käytössä, niin aina on käytettävissä tavallinen jarrupoljin.
Nämä edistykselliset ajoavustimet ovat tuoneet autoon ison kasan lisää kameroita ja tutkia. Niitä löytyy esimerkiksi peileistä, tuulilasista, auton keulasta ja perästä.
6,6 kW Type2 tai 50 kW CHAdeMO -lataus
Autossa on sisäinen 6,6 kW:n tehoinen laturi, jonka käyttäminen muuttuu aiemmasta Type1-liittimestä nyt Type2-liittimeen. Tämä herättää pieniä toiveita, että jossain vaiheessa tulisi Euroopassa tarjolle kolmivaihelaturi, ehkä jopa 22 kW tehoinen, kuten Zoessa. DC-pikalataus on pidetty samana CHAdeMO-liitimenä, kuin aiemminkin.
6,6 kW:n latausteholla esimerkksi työpaikalla akku täyttyy tyhjästä täyteen kuudessa tunnissa. Joskin tuollainen tilanne on suurimmalle osalle teoreettinen. Harvoilla yhdensuuntainen työmatka on yli enempää kuin 50 km ja tuon matkan kuluttama energia latautuisi 6,6 kWn teholla vähän reilussa tunnissa. CHAdeMO-pikalatauksessa täysin tyhjä akku täyttyisi 80% tasolle 40 minuutissa ja sillä sähköllä sitten ajeleekin jälleen pari sataa kilometriä lisää.
Kuvassa on Japanin tuotantoversion liittimet ja siitä johtuen vielä ei vielä näy Eurooppaan tuleva Type2.
Tilattavissa jo nyt
Uusi Leaf on tilattavissa heti. Tarjolla on rajoitettu erä lanseerausmallia 39 300 euron hintaan. Auto on ladattu hyvällä varustelulla, mutta valintoja ei oikein ole tehtävissä kuin värin suhteen ja niitäkin on vain kaksi tarjolla. Musta tai spring cloud -niminen ja molemmat ovat metallivärejä.
Ennakoin hyvää suosiota
Leafille on helppo ennakoida sähköautojen mittakaavassa hyvää suosiota. Siinä on siis korjattu sähköautoilun kannalta olennaisimmat jo vanhentuneen Leafin puutteet. Auto on nyt vähintään vähemmän ruma. Siinä on useimmille riittävä akku ja hintakin on jopa laskusuunnassa etenkin kun huomioi hinnalla saatavat varusteet. Lisäksi Leafin etuna on historiaan perustuen pidettävä hyvää saatavuutta. Toki uuden mallin kanssa tuo nähdään vasta käytännössä. Nyt maahantuoja kertoo, että alkuruuhkan jälkeen olisi luvassa aiemmastakin mallista tuttu aika normaali muutaman kuukauden toimitusviive. Tervetuloa uusi Nissan Leaf 40 kWh sähköautomarkkinoille.
Hyvin suurella todennäköisyydellä palaan aiheeseen tammikuussa 2018 koeajoraportin merkeissä.
Hinnastot ja varusteet julkaistu 22.12.2017
Nissan julkaisi Suomen maahantuonnin hinnaston ja varusteet uudelle 40 kWh Leafille. Lyhyesti sanottuna uusi 40 kWh Leaf on samoissa hinnoissa edellisen 30 kWh -mallin kanssa, mutta tuntuvasti paremmin varusteltu ja huomattavasti paremmalla varustelulla.
Koska itselleni on tulossa 2.Zero, eli niinsanottu ennakkotilausmalli, niin lisään tähän kuvina muistiin tuon rajoitetun mallin hinnasto/varusteet PDF:n.
Keskustelu
Onkohan missään näkynyt mainintaa akuston lämmityksestä liittyen näihin lanseerausmalleihin? Itselle ei ole sattunut silmään ja tarkempaa tietoa tuntuu olevan kovin vähän saatavilla.
Moro Janne,
tuo on muuten totta. En löytänyt pikaisella selailulla minäkään mitään mainintaa akkujen lämmityksestä. Täytyypäs pitää silmät auki, jos tieto jostain vastaan tulisi.
Moro Janne uudelleen.
Tuolla on mainittu ainakin Kanadan malleihin akunlämmitys. Eiköhän se jälleen ole Suomeen tuotavissakin vakiona, kuten on aiemminkin ollut. https://www.wheels.ca/car-reviews/2018-nissan-leaf-ev-takes-you-further/
Itseänikin sähköauto kiinnostaisi, työmatkaa on 50km/päivä eikä paljon muita ajoja. vaan ei tavan perheellisellä duunarilla uuteen sähkikseen ole varaa ja käytetyissä ei oikein vielä ole kunnolla vaihtoehtoja. Vanha Leaf ei tule kysymykseenkään juuri sammakkomaisen ruman ulkonäön takia. Renun Fluence olisi auton kokoinen ja kauniskin mutta vain yksi myynnissä nettiautossa, sopivaan hintaan kylläkin. Melko alitehoinen taitaa vain olla. Zoet olivat vielä liian kalliita ja lienevät nekin laiskoja? Tämänhetkinen bensa-autoni on 115hv eikä kauheasti tumpumpaa viitsisi. Toisaalta Teslan tehojakaan ei mihinkään tarvitsisi. Semmoiset 65-90 kW välille on ok, mutta sähköautot ovat yleensä joko selvästi yli tai selvästi ali. Kultaista keskitietä ei oikein ole koossakaan, ei viisihenkinen perhe kinneriin mahdu. Ehkä odottelen vielä muutaman vuoden ja ajan samalla tämän mahdollisesti viimeisen bensa-autoni loppuun.
Moro Jussi ja kiitos viestistäsi.
Hienoa että sähköauto kiinnostaa. Havaintosi käytettyjen tarjonnasta tosin ovat sangen oikeita, valitettavasti.
Rellun Fluence, joka on nyt myynnissä on hyvin ainutlaatuinen kappale Suomessa. Koskaan niitä ei ole uutena tuotu Suomeen, eikä tietääkseni yhtään kappaletta ole aiemmin tuotu käytettynäkään. Marraskuulle 2017 on kirjattu ensimmäisen käytettynä yksittäintuodun Fluencen verotuspäätös, eli tuon yksilön varmaankin. Itse olisin hieman varovainen niin harvinaisen auton hankinnassa, jos rahoitus menee joka tapauksessa tiukille. Sinänsä hyvin mielenkiintoinen tuote epäilemättä kaikin puolin muuten etenkin hintapyyntöönsä ja kokoonsa nähden. Tehoa tuossa taitaa olla 70 kW ja sähkömoottorin tasaisella väännöllä sen pitäisi kyllä olla sangen vaivattoman tuntuinen ajettava. Joskin ohituskiihtyvyys varmasti jo hyytyy jonkin verran. Olennaisin haaste ainakin itselleni tulisi siitä, että käsittääkseni Fluencessa on 22 kWh akku ja vain Type2-latausmahdollisuus, eikä lainkaan pikalatausta.
Vanhan Leafin ulkonäkö on tietenkin makuasia, mutta en voin rehellisesti kyllä tunnustaa, että en nykyistä Leafiani ainakaan ulkoavullisin perustein valinnut. Siis olen kanssasi samaa mieltä.
Eli Zoe on oikeastaan ainoa ja se on sitten tosiaan Leafia pienempi auto. Kyllä sillä neljä henkilöä matkustaa silti. Tosin niitäkään ei juuri käytettyinä Suomessa ole vielä. Zoe on ihan mukavan vaivaton ajettava myös, mutta siinä tosiaan juuri ohituskiihtyvyys jäi vähän vaisuksi omasta mielestä.
Ioniq Electric on mielenkiintoinen sitten jos niitä alkaa saada käytettyinä. Uutta Leafia joutuu nyt sitten muutaman vuoden odottamaan edullisemmille käytettyjen markkinoille, mutta kyllä niitäkin sieltä alkaa sitten tulla.
Mutta siis tosiaan, valitettava tosiasia on heikko tarjonta uusissa, ja se näkyy vielä viiveellä käytetyissä pidempään. Joten aika moni muukin varmasti tekee samankaltaisia ratkaisuja nyt tässä vaiheessa kanssasi.
Nyt on tullut hinnat uudelle Leafille!
https://www.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/fi/brochures/pricelist/new-leaf-asiakashinnasto.pdf
Kiitos Mika huomiosta, että Nissan on julkaissut kokonaisuudessaan Suomen hinnaston. En ollut sitä huomannutkaan. Aika hyvä varustetasohan noissa tuntuu olevan ja hinnat suhteessa varusteisiin oikeastaan vain laskeneet 30 kWh -mallista. Oikean suuntaista kehitystä.
Asiasta villakoiraan: miksi näitä Autotien blogeja ei pysty seuraamaan? Vai missaanko jotain tässä käyttöliittymässä?