10.12.2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Vuoden lähestyessä jälleen loppuaan on sopiva aika reflektoida kulunutta vuotta sekä pohtia tulevaa vuotta. Kirjoitan tähän oman henkilökohtaisen näkemykseni, jolla ennakoin vuodelle 2016 sähköautojen määrän kasvun jatkuvan. Rajaan tämän kirjoituksen koskemaan vain täyssähköautoja. (pidätän itselleni kaikki oikeudet korjata tekstiäni ja omia mielipiteitäni.)
Ihmisten positiivinen kiinnostus sähköautoihin jatkaa kehittymistään
Merkittäviä uusia tukia sähköautojen hankintaan valtiolta ei ole odotettavissa, päinvastoin valtion aikaisempi investointituki yrityksille (TEM tuki) on loppunut. Joten esimerkiksi Ranskan jopa 10.000 euron tuki sähköauton ostajalle ei tuo rekisteröintitilastoja räjäyttävää lisäpotentiaalia.
Nissan Leaf saa 30 kWh-kokoisen akun, ja sen kautta useille uusille ostamista suunnitelleille ratkaisevasti pidemmän toimintasäteen. Uskon tuon kasvattavan merkittävästi Leafin kiinnostavuutta. Tosin alkuvuoden aikana merkittävä osa tästä on vuoden 2015 lopun patoutumaa, kun ostajat ovat jääneet odottamaan isompaa akkua. Myös EN-V ja Evalia voivat saada uusia ostajia, jos niihinkin saadaan isompi akku.
Tesla on dynaaminen S-mallinsa kehittäjä, ja se tarjoaa tiuhaan uutta ostajille. Suomen rekisteröintimäärät osoittavat, että niille, joille Teslan hinta ei ole ongelma, on se erittäin haluttu auto. Mielenkiintoista on nähdä milloin Teslan Model X:n toimitukset alkavat, ja paljonko niitä tullaan rekisteröimään. Itse ennakoin, että aika iso osa X:n rekisteröinneistä tulee olemaan pois S:n määristä. Perustan olettamukseni ainoastaan ajatukseeni niin arvokkaiden autojen kohderyhmän koosta.
BMW i3:a on odotettu pitkään Suomen markkinoille. Nyt olen lukenut huhuja, että se vihdoin saataisiin Suomeenkin. Sopivasti silloin olisi jo saatavilla ohjelmistopäivityksellä hieman pidennetty toimintasädekin. Merkillä on vahva kannattajakuntansa, ja kun se tulee meillä myyntiin uskon vahvasti sen ottavan sijaa rekisteröintimääristä. En kuitekaan usko i3:sen kilpailevan Leafin tai Teslan kanssa, vaan ennemminkin se kasvattaa sähköautojen kokonaiskiinnostavuutta.
Renault Zoe on ollut Euroopassa jo pitkään myynnissä, ja nyt olen saanut lukea huhuja senkin Suomaan tulosta ensi vuonna. Zoen menestys Suomen markkinoilla on minulle aikamoinen arvoitus. Jos menestys nousee merkittävästi, epäilen sen olevan jonkin verran Leafilta pois, mutta silti tuovan kokonaisuutena lisää sähköautoilun pariin käytäjiä.
Muiden sähköautojen uskon säilyvän edelleen aika marginaalisissa volyymeissa, ellei niille saada nopeasti olennaisia parannuksia. Volkswagen eGolfissa on mielestäni niistä eniten ja helpoimmin kasvumahdollisuutta.
Ylläolevaan taulukkoon olen aiemmin mainitsemieni heikkojen signaalien analysoinnilla määritellyt omaa tulkintaani uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintimääristä vuonna 2016. (tämä siis on eri asia kuin tekstin alussa kuvattu rekisterissä olevien sähköautojen lukumäärä)
Yksittäisten autojen tarkkoja lukumääriä olennaisempi on se, että päädyin ennakoimaan kokonaismäärän kasvavan jopa 77% tasolla vuodesta 2015. Ennakoin siis että vuonna 2016 rekisteröidään 320 - 410 täyssähköautoa. Jos BMW ja Renault eivät markkinoillemme tulekaan, päädyn ennakoinnissani tuohon alempaan lukemaan.
Tämä laatimani ennakointi ei edusta mitään virallista sähköautoilun saati laajempaa autoalan näkemystä, vaan on täysin oman pohdintani tulosta. Silti haluan sen kirjoittaa blogiini, ja uskallan sen julkaistakin. Mielelläni korjaan selkeitä ajatusvirheitäni kun saan varmuudella hyviä kommentteja Facebookin Sähköautot -Nyt! -ryhmässä.
Mikäli ennakoimani sähköautojen määrän kasvu toteutuu, on se toki edelleen häviävän pieni osuus kokonaismääristä. Toisaalta se tarkoittaisi sitä, että muutama sata uutta autoilijaa siirtyisi paikallisesti täysin päästöttämän autoilun pariin. Tunnustan itse kuuluvani siihen sähköautoilijoiden joukkoon, jotka nautivat myös uuden teknologian opettelemisesta ja käyttämisestä. Näiden tulevien sähköautoilijoiden joukossa on suurella todennäköisyydellä useita kymmeniä henkilöitä, joille uutta käyttövoimaakin käyttävä ajoneuvo on edelleen pääsääntöisesti vain liikkumisen apuväline. Siksi toivon vahvasti, että sähköautojen latausverkosto jatkaa kehittymistään, mutta aivan erityisesti pikalatausverkoston toimintavarmuus pitää saada aivan uudenlaiselle tasolle. Jos lukuisat uudet käyttäjät toistuvasti joutuvat pettymään uudella sähköautollaan matkailussa laturin toimimattomuuteen, hidastuu pitkäksi aikaa koko sähköautoistuminen Suomessa.
1. Markkinat kiinnostuneet, vasta nyt saadaa oikeasti pää auki!
Ihmisten positiivinen kiinnostus sähköautoihin jatkaa kehittymistään
Blogitekstissäni Sähköautoilla on imua pohdin Teslan ja Leafin ensirekisteröintien kehittymisen kautta, että sähköautoilla on vahvaa vetovoimaa markkinoilla. Väittämäni on että sähköautojen suuremman kasvun esteenä onkin ollut vaihtoehtojen merkittävä puute tarjonnan monipuolisuudessa.
Sähköautojen markkina ei missään nimessä ole likimainkaan täynnä, vaan pää on vasta aukeamassa.
Sähköautojen lukumäärä ja osuus rekisterissä olevista ajoneuvoista on edelleen alhainen, mutta lukumäärä on kasvamassa kiihtyvästi. Kuvassa 1 näkyy kuinka ennakoin rekisterissä olevien sähköautojen lukumäärän muutosta. (tämän muutokseen vaikuttaa uusien sähköautojen ensirekisteröintien lisäksi myös käytettyinä tuotujen ja omavalmisteiden ym. rekisteröinnit)
Samaa kasvua on ollut nähtävissä monissa muissakin maissa, joissa sähköautojen myynti on lähtenyt kasvuun jo merkittävästi Suomea aikaisemmin.
Maantieteellisesti sähköautot ovat keskittyneet vahvasti etelä-Suomeen. Ainoa syy tähän ei ole väestön keskittyminen ko. alueelle, vaan myös latausverkoston kehittyminen on edennyt sieltä alkaen.
Sähköautojen lukumäärä ja osuus rekisterissä olevista ajoneuvoista on edelleen alhainen, mutta lukumäärä on kasvamassa kiihtyvästi. Kuvassa 1 näkyy kuinka ennakoin rekisterissä olevien sähköautojen lukumäärän muutosta. (tämän muutokseen vaikuttaa uusien sähköautojen ensirekisteröintien lisäksi myös käytettyinä tuotujen ja omavalmisteiden ym. rekisteröinnit)
kuva1: Rekisterissä olevien sähköautojen lukumäärä. Lähteenä Trafi.fi sekä omat arviot |
Samaa kasvua on ollut nähtävissä monissa muissakin maissa, joissa sähköautojen myynti on lähtenyt kasvuun jo merkittävästi Suomea aikaisemmin.
Maantieteellisesti sähköautot ovat keskittyneet vahvasti etelä-Suomeen. Ainoa syy tähän ei ole väestön keskittyminen ko. alueelle, vaan myös latausverkoston kehittyminen on edennyt sieltä alkaen.
lähde: trafi.fi kartogrammi vuodelta 2014 |
2. Latausverkoston laajentuminen lisää sähköautojen myyntiä
Nyt on kuitenkin jo nähtävissä uusia latausverkoston laajentumisalueita. Esimerkiksi Keski-Suomi on saamassa ensimmäisen pikalaturinsa toimintaan aivan lähiaikoina. Ennakoin, että vuonna 2016 suurin osa uusista sähköautoista rekisteröidään edelleen etelä-Suomessa. Suhteellisesti suurimmat kasvut kuitenkin tulevat olemaan kuitenkin muilla alueilla. Keski-Suomi, Pohjanmaa, Savo ainakin tulevat varmasti saamaan useita uusia sähköautoilijoita.Latausverkosto jatkaa 2016 vuoden aikana maantieteellisen laajenemisensa lisäksi myös uusien palveluntarjoajien kautta. Erityisesti asioinnin ja pitkäaikaispysäköinnin aikainen latausverkosto tulee kasvamaan erittäin merkittävästi. Kaupparyhmistä S-ryhmä ja siellä esimerkiksi HOK-Elanto sekä Pirkanmaan Osuuskauppa ovat olleet latausta eturintamassa tarjoamassa. Nyt Kesko on myös ilmoittanut ja myös aloittanut latausverkostonsa asentamisen.
Pikaruokaketju Hesburger on myös erittäin tervetullut lisä latausverkoston täydentäjänä. Ja Hesburgerille pikaruokaravintolana sopiikin hienosti meille sähköautoilijlle arvokkaat pikalaturit. Tämä latausverkoston laajentuminen tuo ensimmäisen sähköauton ostamisen mahdolliseksi yhä useammalle sitä jo ehkä pidempäänkin suunnitelleelle.
Uusi Suomalainen sähköauton latausoperaattori Parkkisähkö Oy tulee olemaan tarjoamansa kautta erittäin kiinnostava ja tärkeä tekijä sähköisen liikenteen kehittymisessä lähivuosina. Toivottavasti he saavat useita hyviä kohteita jo ensi vuonna toteutukseen. Entuudestaan tutut Virtapiste ja Fortumin Charge & Drive jatkavat myös varmuudella pikalatausverkostonsa laajentamista.
Pikaruokaketju Hesburger on myös erittäin tervetullut lisä latausverkoston täydentäjänä. Ja Hesburgerille pikaruokaravintolana sopiikin hienosti meille sähköautoilijlle arvokkaat pikalaturit. Tämä latausverkoston laajentuminen tuo ensimmäisen sähköauton ostamisen mahdolliseksi yhä useammalle sitä jo ehkä pidempäänkin suunnitelleelle.
Uusi Suomalainen sähköauton latausoperaattori Parkkisähkö Oy tulee olemaan tarjoamansa kautta erittäin kiinnostava ja tärkeä tekijä sähköisen liikenteen kehittymisessä lähivuosina. Toivottavasti he saavat useita hyviä kohteita jo ensi vuonna toteutukseen. Entuudestaan tutut Virtapiste ja Fortumin Charge & Drive jatkavat myös varmuudella pikalatausverkostonsa laajentamista.
Lähde: Kyösti Tiainen |
Yllä näkyy kuva Kyösti Tiaisen tekemästä ja mm. Sähköautot -Nyt! FB ryhmässä julkaisemasta kartasta pikalatauspisteiden kattavuudesta Suomessa. Isoin vihreä säde pikalatauspaikan ympärillä osoittaa havainnollisesti sen, että nykyisistä sähköautoista vain Teslalla pystyy ajamaan pikalatausverkostoa hyödyntäen linjan Pori-Tampere-Kouvola pohjoispuolelle. Nissanin uusi 30 kWh-akullinen Leaf menee jo pääosin kivuttomasti esimerkiksi tuon pienen "rotkon" Tampereen ja Jyväskylän tai Lahden ja Jyväskylän välillä.
3. Yleinen ilmapiiri kehittyy ympäristötietoisemmaksi
Ihmisten ympäristötietoisuuden lisääntyminen kiihtyy kokoajan. Maailmanlaajuisesti suhtaudutaan jatkuvasti jyrkkenevällä kannalla ympäristön saastuttamiseen sekä tehdään ponnekkaampia toimenpiteitä ilmastonmuutoksen hidastamiseksi. Suomalaisetkin voivat toistuvasti uutisista ja sosiaalisesta mediasta lukea ympäristövastuun asioista. Sähköauto on niin puhdas ajaa, kuin miten siihen ladattu sähkö on tuotettu. Paikallisesti se on kuitenkin aina päästötön. Tämän merkitys ei varmasti tule Suomalaisessa maaseutumaisemassa ajellessa ensimmäisenä mieleen, mutta kyllä se nyt jo tulee esimerkiksi Tampereen tai Helsingin aamu- tai iltaruuhkassa ajaessa.Merkittäviä uusia tukia sähköautojen hankintaan valtiolta ei ole odotettavissa, päinvastoin valtion aikaisempi investointituki yrityksille (TEM tuki) on loppunut. Joten esimerkiksi Ranskan jopa 10.000 euron tuki sähköauton ostajalle ei tuo rekisteröintitilastoja räjäyttävää lisäpotentiaalia.
4. Muutoksia tarjontaan 2016-vuonna
Vuodelle 2016 on ennakoitavissa 2-4 merkittävää uutta tai uudistuvaa sähköautomallia Suomen tuontiohjelmissa.Nissan Leaf saa 30 kWh-kokoisen akun, ja sen kautta useille uusille ostamista suunnitelleille ratkaisevasti pidemmän toimintasäteen. Uskon tuon kasvattavan merkittävästi Leafin kiinnostavuutta. Tosin alkuvuoden aikana merkittävä osa tästä on vuoden 2015 lopun patoutumaa, kun ostajat ovat jääneet odottamaan isompaa akkua. Myös EN-V ja Evalia voivat saada uusia ostajia, jos niihinkin saadaan isompi akku.
Tesla on dynaaminen S-mallinsa kehittäjä, ja se tarjoaa tiuhaan uutta ostajille. Suomen rekisteröintimäärät osoittavat, että niille, joille Teslan hinta ei ole ongelma, on se erittäin haluttu auto. Mielenkiintoista on nähdä milloin Teslan Model X:n toimitukset alkavat, ja paljonko niitä tullaan rekisteröimään. Itse ennakoin, että aika iso osa X:n rekisteröinneistä tulee olemaan pois S:n määristä. Perustan olettamukseni ainoastaan ajatukseeni niin arvokkaiden autojen kohderyhmän koosta.
BMW i3:a on odotettu pitkään Suomen markkinoille. Nyt olen lukenut huhuja, että se vihdoin saataisiin Suomeenkin. Sopivasti silloin olisi jo saatavilla ohjelmistopäivityksellä hieman pidennetty toimintasädekin. Merkillä on vahva kannattajakuntansa, ja kun se tulee meillä myyntiin uskon vahvasti sen ottavan sijaa rekisteröintimääristä. En kuitekaan usko i3:sen kilpailevan Leafin tai Teslan kanssa, vaan ennemminkin se kasvattaa sähköautojen kokonaiskiinnostavuutta.
Renault Zoe on ollut Euroopassa jo pitkään myynnissä, ja nyt olen saanut lukea huhuja senkin Suomaan tulosta ensi vuonna. Zoen menestys Suomen markkinoilla on minulle aikamoinen arvoitus. Jos menestys nousee merkittävästi, epäilen sen olevan jonkin verran Leafilta pois, mutta silti tuovan kokonaisuutena lisää sähköautoilun pariin käytäjiä.
Muiden sähköautojen uskon säilyvän edelleen aika marginaalisissa volyymeissa, ellei niille saada nopeasti olennaisia parannuksia. Volkswagen eGolfissa on mielestäni niistä eniten ja helpoimmin kasvumahdollisuutta.
5. Sähköautojen rekisteröinnit voivat kasvaa jopa 77%
Ylläolevaan taulukkoon olen aiemmin mainitsemieni heikkojen signaalien analysoinnilla määritellyt omaa tulkintaani uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintimääristä vuonna 2016. (tämä siis on eri asia kuin tekstin alussa kuvattu rekisterissä olevien sähköautojen lukumäärä)
Yksittäisten autojen tarkkoja lukumääriä olennaisempi on se, että päädyin ennakoimaan kokonaismäärän kasvavan jopa 77% tasolla vuodesta 2015. Ennakoin siis että vuonna 2016 rekisteröidään 320 - 410 täyssähköautoa. Jos BMW ja Renault eivät markkinoillemme tulekaan, päädyn ennakoinnissani tuohon alempaan lukemaan.
Tämä laatimani ennakointi ei edusta mitään virallista sähköautoilun saati laajempaa autoalan näkemystä, vaan on täysin oman pohdintani tulosta. Silti haluan sen kirjoittaa blogiini, ja uskallan sen julkaistakin. Mielelläni korjaan selkeitä ajatusvirheitäni kun saan varmuudella hyviä kommentteja Facebookin Sähköautot -Nyt! -ryhmässä.
Mikäli ennakoimani sähköautojen määrän kasvu toteutuu, on se toki edelleen häviävän pieni osuus kokonaismääristä. Toisaalta se tarkoittaisi sitä, että muutama sata uutta autoilijaa siirtyisi paikallisesti täysin päästöttämän autoilun pariin. Tunnustan itse kuuluvani siihen sähköautoilijoiden joukkoon, jotka nautivat myös uuden teknologian opettelemisesta ja käyttämisestä. Näiden tulevien sähköautoilijoiden joukossa on suurella todennäköisyydellä useita kymmeniä henkilöitä, joille uutta käyttövoimaakin käyttävä ajoneuvo on edelleen pääsääntöisesti vain liikkumisen apuväline. Siksi toivon vahvasti, että sähköautojen latausverkosto jatkaa kehittymistään, mutta aivan erityisesti pikalatausverkoston toimintavarmuus pitää saada aivan uudenlaiselle tasolle. Jos lukuisat uudet käyttäjät toistuvasti joutuvat pettymään uudella sähköautollaan matkailussa laturin toimimattomuuteen, hidastuu pitkäksi aikaa koko sähköautoistuminen Suomessa.
6. Yhteenveto
Ennakoin että uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrä jatkaa kasvuaan lievästi kiihtyvänä. Tässä vaiheessa ennakoin vuodelle 2017 selkeästi merkittävämpää kasvua, ja kannustan eri toimijoita varautumaan jo hyvissä ajoin siihenkin.Tunnistamiani uhkia, joiden vuoksi ensirekisteröintien määrä voi jäädä merkittävästi ennakoimastani:
- BMW ja Zoe eivät rantaudukaan markkinoillemme
- Pikalatausverkosto ei laajekaan uusille tieosuuksille riittävän nopeasti.
- Suomen talous sukeltaa talousennustetta merkittävästi nopeammin ja syvemmälle. Koko autokaupan volyymiin vaikutus laskevasti. Myös voimakkaampaa siirtymää edullisempiin mallien variantteihin. Sähköauto edelleen kalliimpana tuotteena kärsii.
Keskustelu
Ei kommentteja