ARTIKKELI
12.06.2015
Tesla Model S:n viisi siisteintä ominaisuutta
Teksti ja kuvat: Topi Ranta, Autotie.fi
Video: Autotie
Tesla Model S on ehkä modernein auto, mitä tällä hetkellä on vain ostettavissa. Koska Teslaa ei ole suunniteltu perinteisten autojen, vaan ennemminkin älypuhelimien pohjalta, on auton käyttö varsin veikeää. Alla viisi tiukinta yksityiskohtaa, sekä tunnelmat koeajosta.
Sport on kiihtyvyyden lällärimuoto
Siinä missä yleensä urheiluautoissa on asetuksien vaihtoehtoina yleensä tavallinen ja sport sekä mahdollisesti jotain sälää siitä välistä, jättää Tesla tylsät tavalliset asetukset omaan arvoonsa ja aloittaa sportilla. Toinen vaihtoehto on sitten insane eli suomeksi pähkähullu. Ja onhan se.
Mihin se nappula hävisi - käytetään kuin iPhonea
Auton varusteita hallitaan keskikonsolin suuresta kosketusnäytöstä ja logiikka on puhelimesta tuttu. Ilmastointi, varusteiden turva-asetukset, radio, navigointi sekä nettiselain pyörivät kaikki kosketusnäyttöä käyttämällä. Näytön voi jakaa vaikkapa kahteen osaan puhelimen ja peruutuskameran kesken, eikä siltikään tarvitse tihrustaa. Myös mittaristo ratin takana on luonnollisesti puhtaasti pikseleistä kasattu.
Jotain perinteistäkin autosta löytyy: punainen jarrusatula herättää huomiota vanteen takana
Koko ajan yhteydessä
Tesla on myös jatkuvassa yhteydessä Internetiin. Tämä mahdollistaa tarkat ja jatkuvat päivitykset karttasovelluksiin esimerkiksi työmaiden muuttaessa nopeusrajoituksia. Nettiradioa voi kuuntella vaikkapa TuneIn Radio –applikaatiolla, joten musiikkikaan ei käy tylsäksi.
Ja mikä tärkeintä, auto päivittyy automaattisesti, joten yön aikana Teslaan saattaa tulla uusia ominaisuuksia.
Manuaali aina matkassa
Tekniikan ja kosketusnäyttöjen luvatussa autossa ei liene yllätys, että auton koko käyttöohje löytyy suuren kosketusnäytön takaa, joten se pysyy aina mukana ja on mukavammin selattavissa kuin monikielinen nivaska paperisivuja. Ja onhan se ihan näppärää, että ohjekirja päivittyy, jos kerran autokin päivittyy.
Emme kuitenkaan kokeilleet, mitä manuaalin lukemiselle käy kun akku loppuu. Luettavuus lienee tällöin kuitenkin hieman heikompi.
Mikä ihmeen startti?
Teslassa ei ole minkäänlaisia avaimenreikiä tai edes starttinappulaa. Missään. Mitään. Auto avautuu ja lukittuu automaattisesti ja lähtee liikkeelle, kun vaihde on asetettu D:lle. Avaimet taskuun, kävele autoon ja aja. Oven joutuu avaamaan vielä itse, mutta kahvat tulevat oven sisästä ulos itsekseen ja painuvat sinne takaisin sotkemasta turhaan aerodynamiikkaa.
Mutta löpinät sikseen. Tästä autosta saa parhaiten käsityksen näkemällä ja kokemalla!
Keskustelu
Miksi testaajat eivät maininneet oliko akut jo melkein tyhjät saapuessa latausasemalle helsingistä???
Koeajomme aikana auton akustoon kohdistui hyvin poikkeuksellinen kulutus, sillä autolla tehtiin esimerkiksi useita täyskaasukiihdytyksiä, joten varaustilanne ei kehittynyt kuten normaalissa ajossa. Latauspisteelle saavuttaessa akkua oli jäljellä noin 25%.