ARTIKKELI
25.06.2015
Uusi Alfa Romeo Giulia on julkistettu
Teksti: Topi Ranta
Kuva: Fiat Chrysler Automobiles
Giulian uskotaan rysäyttävän Alfa Romeon jälleen vakavasti otettavaksi valmistajaksi
Italia- ja Alfa-fanit ovat Alfa Romeon keskiviikkoisen mallijulkistuksen johdosta onnesta sekaisin, mutta ei uusi Giulia ainakaan ensitiedoilla jätä ketään muutakaan kylmäksi. Uuteen malliin on pakattu tehoa, ajo-ominaisuuksia ja tekniikkaa erittäin kauniiseen pakettiin.
Giulian tehokkain moottorivaihtoehto on Ferrari-taustainen ja 510-hevosvoimainen mylly. Sen kuusi sylinteriä kiihdyttävät Giulian nollasta sataan 3,9 sekunnissa. Moottori on täysalumiininen, mikä keventää autoa ja etenkin etuakselin taakkaa huomattavasti. Moottorissa on myös käytetty sylinterien elektronista deaktivointia kulutuksen ja päästöjen kontrolloimiseksi. Muita moottorivaihtoehtoja ei vielä julkaistu.
Auton kaksoiskytkin ja torque vectoring -tasauspyörästö varmistavat oikeanlaisen voimanvälityksen jokaiselle renkaalle erikseen. Auto on tasapainotettu 50/50 –suhteeseen akseliensa välillä, joten ajo-ominaisuuksien luvataan olevan huippuluokkaa. Formulatyylisesti rattiin on upotettu suuri määrä laitteiden hallintanappuloita ja kojelautaan on Alfan mukaan jätetty vain infojärjestelmä- sekä ajoasetuspainikkeet.
Koska auto on italialainen, ei se voi olla ruma. Eikä Giulia sitä todellakaan ole. Pitkät ja virtaviivaiset LED-ajovalot kurottavat varsin tuimasti pitkälle taakse. Myös auton keula on hyvin pitkänmallinen. Vaikka muotoilu on ottanut paljon uutta, on Giualian muotoilussa paljon perinteistä Alfaa. Esimerkiksi V-aukkoinen ilmanottokanava löytyy edelleen auton keulasta.
Giulian myötä Alfa Romeo pyrkii jälleen tosissaan markkinoille. Yhtiön tarkoituksena on myydä vuoteen 2018 mennessä kokonaisuudessaan jopa 400 000 autoa, jota on pidetty jopa täysin epärealistisena tavoitteena Alfalle. Aika näyttää, millaisena haastajana Giulia toimii BMW:n 3-sarjalle, Mercedeksen C-sarjalle sekä Audi A4:lle.
Keskustelu
Ei kommentteja