13.02.2014

Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa

Osoite kopioitu
Onnellisten ihmisten ajokoulun teoriatunteja seuraavana päivänä suuntasin jälleen Ylivieskaan; tällä kertaa sisarusviikonloppua viettämään. Palautin lainassa olleen Mazda3:n, joten nyt ajokkina oli taas vanha kunnon Polo. Se oli juuri hyvä, sillä halusin nähdä, minkälaisen keskikulutuksen saan sillä aikaiseksi Mazda3:een verrattuna.
 
Koko päivän hehkutin ajokoulun juttuja työkavereille ja sitten illalla vuorossa oli oppien vienti käytäntöön.
 
Miltä tuntui? Ensinnäkin oli ihanaa ajaa, kun ei ollut kiire. Helsinkiin ehdin lähteä suunniteltua myöhemmin, mikä kumuloitui penkin ja ratin välisenä kiireenä ja stressinä. Nyt ajelin tyytyväisenä kun ei ollut aikataulupaineita; perillä oltaisiin sitten kun oltaisiin.
 
Toisekseen oli hienoa tajuta, että hitto mähän voin päästää ärsyttävät niskaan hönkivät rekat ohitseni! Kolmen viikon takaisella reissulla pyörittelin lähinnä silmiäni, kun Itellan rekka ohitti minut ohituskaistalla, vaikka hyvähän se vain oli. Nyt kuitenkin olin jo lähtökohtaisesti sitä mieltä, että menkää ihmeessä ohi, ja pudotin 80 km/h ohituskaistalla vielä hieman nopeuttakin. 
 
Käännyttyäni tielle 658 saavutin pian ilmeisen painavassa lastissa olevan rekan, sillä se ajoi lähempänä 70 kuin 80 km/h. Koska minulla ei ollut kiire, en jaksanut lähteä ohittamaan rekkaa vaan jättäydyin ajamaan muutaman sadan metrin päähän sen taakse. Jonkin ajan kuluttua minut saavutti toinen rekka, jolla oli selkeästi kiireempi aikataulu. Jonkin aikaa se roikkui perässäni mutta sopivan suoran tultua paineli ohitseni. Ja taas olin tyytyväinen. 
 
Sen jälkeen rekat ajoivat peräkanaa pitkään, kunnes jossain vaiheessa ensimmäinen löysi isomman vaihteen, sillä pystyi taas ajamaan 80 km/h. Lopulta molemmat katosivat enkä nähnyt niitä enää myöhemmin.
 
Näiden juttujen valossa sanoisin, että minulla on tapahtunut asennemuutosta! Nyt kun tämä vielä olisi pysyvää eikä unohtuisi parin reissun jälkeen.
 

Sisarusviikonloppuna rakensimme muun muassa lumihevosta.

Entä se keskikulutus sitten? Päästessämme perille Ylivieskaan Polon ajotietokone näytti keskikulutukseksi 4,8 l/100 km, mikä on 0,6 l/100 km vähemmän kuin Mazda3:n 5,4 l/100 km samalla matkalla. Jes! Polo rulettaa!
 
Kotimatkan tavoitteeksi asetin 4,7 l/100 km, koska kotimatkalla Mazdallakin kotimatkaan meni desi vähemmän (5,3 l/100 km). Mutta mutta. Vaikka kuinka yritin ajaa kevyellä kaasujalalla ja vähän alle rajoitusnopeuksien, niin en silti päässyt millään alle viiden litran. Kotipihassa Polon ajotietokone näytti suorastaan 5,2 l/100 km. Masentavaa!
 
Luulen, että menomatkan tosi pieni kulutus johtui osittain rekan perässä ajamisesta. 70 km/h on varsin taloudellinen nopeus. Paluumatkalla edellä ei ollut hidastelijoita, mutta keskinopeus oli silti vain kilsan enemmän kuin mennessä, joten syy ei ole täysin siinä. Mennessä tiet olivat pääosin kuivat/jäässä, joten auto varmaan rullasi kevyemmin ja bensaa säästyi verrattuna paluumatkaan, jolloin rapa vain lensi. Joka tapauksessa tämä liian kova taloudellisuuden tavoittelu teki minut paluumatkalla vähemmän onnelliseksi, vaikka kuvittelin tavoitteeni olleen täysin realistinen.
 

Tässä kolmen perfektionistin aikaansaannos. Aika hieno, vaikka itse sanonkin!

Tätä juttua kirjoittaessa kävin muuten miettimään, miten niskaan hönkivien rekkojen kanssa pitäisi toimia kesällä. Nyt kun on talvinopeusrajoitukset voimassa, ajetaan paljon 80 km/h, jolloin kiireisten pientä ylinopeutta ajavien rekkojen nopeus ylittää oman nopeuteni ja ne voivat ohittaa minut ja kadota kaukaisuuteen. Kesällä nopeusrajoitus on usein 100 km/h, jolloin saavutan 80 km/h kulkevan raskaamman liikenteen. Silloin tietysti mielelläni ohitan hitaammat, koska nopeuseromme on näin huomattava. Ongelma tuleekin siinä, kun nopeusrajoitus tippuu 80 km/h:iin ja ohittamani rekat vähitellen saavuttavat minut ja juuttuvat perääni.

 

Mitä teen? Ajan karkuun? Päästän ne ohi? Vai olisinko onnellisempi kun tyytyisin ajamaan koko ajan tasaista 80 km/h, jolloin ei tarvitsisi ohittaa ketään? Bensaa siinä kyllä säästyisi… Muut voisivat silloin ohittaa minut. Vaihtoehtoisesti muut voisivat kirjoittaa yleisönosastoon, että “Taas oli epävarma kuski tukkimassa liikennettä ajamalla alinopeutta, pysyisi mieluummin kotona kun ei kerran uskalla ajaa!” Ja minä kun vain yrittäisin olla onnellinen ja joustava!
Osoite kopioitu

Keskustelu

Aki Pouta
14.02.2014 16.17

Mielenkiintoinen teksti! Nyt käsittelit raskasta liikennettäkin. Itsekin olen lopulta huomannut, että oma asennoituminen ratkaisee paljon. Itse ei voi tehdä yhtään mitään muiden ajotyylin eteen. Pitää vain ottaa tyynesti ja ajella omalla tyylillä. Todella vaikeaahan se on, kun melkein kaikki muut tuntuvat ajavan toisin kuin itse.

Vastauksena viimeisen kappaleen kysymykseen ehkäpä ajamalla tasaisesti 80 km/t myös satasen alueilla (tai satasen alueilla hieman rekkoja nopeammin) etäisyydet rekkoihin pysyvät koko ajan suunnilleen samana, jolloin ajat niiden "välissä" koko matkan. Jos ja kun muut kuin rekat haluavat päästä ohitsesi, ajat sivuun tai hidastat.

Vielä parempi vaihtoehto olisi se, jos määränpäähän pääsisi pikkuteitä. Esimerkiksi itse kun haluan ajaan pk-seudulta Jyväskylään, ajan vanhaa Nelostietä. Se kulkee melkein koko ajan moottoritien vieressä mutta siellä saa lähes aina ajaa rauhassa vähän päälle kahdeksaakymppiä. Yleensä muutkin autoilijat ovat liikkeellä sillä asenteella, että vanhan tien kun on valinnut siellä on syytä varautua 80 kilometrin tuntinopeuteen.

Antti-Juhani Kaijanaho
15.02.2014 22.24

Toisaalta sitä pikkutietä ei normiautoilija tarvitse niin paljoa moottoritien rinnalle, koska motarilla ohittajat pääsevät helposti ohi ja jokainen voi ajaa haluamaansa tahtia. Enemmän rauhallisten kuskien teille olisi tarvetta noiden kaksikaistaisten pääteiden rinnalla, mutta siellä niitä ei juuri ole, koska siellä rinnakkaistiet eivät ole pakollisia.

Säätäjä-ässä
17.02.2014 11.42

Samalla reitillä eri suuntiin ajettaessa saattaa kulutukseen vaikuttaa huomattavan voimakkaasti tuuli. Ajoin itse viikonloppuna reilun 80km yhteen suuntaan ja saman pätkän parin tunnin päästä takaisin. Polttoaineen kulutuksessa eroa oli 0,5l (4,4 -> 4,9) sataa kilometriä kohden, samalla tavalla ajettuna. Autona 16v vanha saksalainen dieselauto, keskinopeus hyvinkin tarkkaan 80km/h, 97% matkasta kaksikaistaista valtatietä.

Jenni
19.02.2014 23.24

Kiitos hyvistä kommenteista! =)

Tyynenä omalla tyylillä ajaminen vaatii aina asennoitumista. Huomaan sen lyhyiläkin matkoilla, esim. tänään salilla käydessä. Perässä tuli bemari ja mä mummoilen liikennevaloihin etten turhaan pysähtyisi. Mitä se ajattelee minusta? Entä mitä ajatteli se minut ohittanut pakettiautokuski minusta, kun lähdin toisista valoista vähän hitaalla sytytyksellä. Tommonen nainen ratissa taas? Tunnepuoli on niin vaikea.

Pieniä teitä ajaminen on hyvä ajatus, jos haluaa mennä omassa rauhassa. Moottoripyöräily on juuri tätä, mutta autolla minulla on usein ensisijainen tarve päästä paikasta A paikkaan B ja isompia teitä vain pääsee nopeammin. Lisäksi kuten A-J sanoi, nelostien vieressä menee vanha nelostie vain Jyväskylä-Toivakka-välillä, missä varsinainen nelostie on hyvin ohituskaistoitettu. Mutta entä sitten Toivakka-Heinola-välii? Siinä syrjemmät tiet taitavat mennä sen verran syrjemmässä, että niiden käyttäminen veisi jo huomattavasti enemmän aikaa.

Voisikohan mun paluumatkalla olla ollut vastatuuli muiden hidastavien tekijöiden lisäksi? Säätäjä-ässällä on ollut tosi iso ero kulutuksessa vaikka kelikin on ollut sama! En muistanut, mutta miehenikin oli tuulen vaikutusta minulle ehdotellut.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (4) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (2) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (15) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (17) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (28) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (56) Talvi (40) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (38) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb