13.02.2014
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Sisarusviikonloppuna rakensimme muun muassa lumihevosta.
Tässä kolmen perfektionistin aikaansaannos. Aika hieno, vaikka itse sanonkin!
Keskustelu
Mielenkiintoinen teksti! Nyt käsittelit raskasta liikennettäkin. Itsekin olen lopulta huomannut, että oma asennoituminen ratkaisee paljon. Itse ei voi tehdä yhtään mitään muiden ajotyylin eteen. Pitää vain ottaa tyynesti ja ajella omalla tyylillä. Todella vaikeaahan se on, kun melkein kaikki muut tuntuvat ajavan toisin kuin itse.
Vastauksena viimeisen kappaleen kysymykseen ehkäpä ajamalla tasaisesti 80 km/t myös satasen alueilla (tai satasen alueilla hieman rekkoja nopeammin) etäisyydet rekkoihin pysyvät koko ajan suunnilleen samana, jolloin ajat niiden "välissä" koko matkan. Jos ja kun muut kuin rekat haluavat päästä ohitsesi, ajat sivuun tai hidastat.
Vielä parempi vaihtoehto olisi se, jos määränpäähän pääsisi pikkuteitä. Esimerkiksi itse kun haluan ajaan pk-seudulta Jyväskylään, ajan vanhaa Nelostietä. Se kulkee melkein koko ajan moottoritien vieressä mutta siellä saa lähes aina ajaa rauhassa vähän päälle kahdeksaakymppiä. Yleensä muutkin autoilijat ovat liikkeellä sillä asenteella, että vanhan tien kun on valinnut siellä on syytä varautua 80 kilometrin tuntinopeuteen.
Toisaalta sitä pikkutietä ei normiautoilija tarvitse niin paljoa moottoritien rinnalle, koska motarilla ohittajat pääsevät helposti ohi ja jokainen voi ajaa haluamaansa tahtia. Enemmän rauhallisten kuskien teille olisi tarvetta noiden kaksikaistaisten pääteiden rinnalla, mutta siellä niitä ei juuri ole, koska siellä rinnakkaistiet eivät ole pakollisia.
Samalla reitillä eri suuntiin ajettaessa saattaa kulutukseen vaikuttaa huomattavan voimakkaasti tuuli. Ajoin itse viikonloppuna reilun 80km yhteen suuntaan ja saman pätkän parin tunnin päästä takaisin. Polttoaineen kulutuksessa eroa oli 0,5l (4,4 -> 4,9) sataa kilometriä kohden, samalla tavalla ajettuna. Autona 16v vanha saksalainen dieselauto, keskinopeus hyvinkin tarkkaan 80km/h, 97% matkasta kaksikaistaista valtatietä.
Kiitos hyvistä kommenteista! =)
Tyynenä omalla tyylillä ajaminen vaatii aina asennoitumista. Huomaan sen lyhyiläkin matkoilla, esim. tänään salilla käydessä. Perässä tuli bemari ja mä mummoilen liikennevaloihin etten turhaan pysähtyisi. Mitä se ajattelee minusta? Entä mitä ajatteli se minut ohittanut pakettiautokuski minusta, kun lähdin toisista valoista vähän hitaalla sytytyksellä. Tommonen nainen ratissa taas? Tunnepuoli on niin vaikea.
Pieniä teitä ajaminen on hyvä ajatus, jos haluaa mennä omassa rauhassa. Moottoripyöräily on juuri tätä, mutta autolla minulla on usein ensisijainen tarve päästä paikasta A paikkaan B ja isompia teitä vain pääsee nopeammin. Lisäksi kuten A-J sanoi, nelostien vieressä menee vanha nelostie vain Jyväskylä-Toivakka-välillä, missä varsinainen nelostie on hyvin ohituskaistoitettu. Mutta entä sitten Toivakka-Heinola-välii? Siinä syrjemmät tiet taitavat mennä sen verran syrjemmässä, että niiden käyttäminen veisi jo huomattavasti enemmän aikaa.
Voisikohan mun paluumatkalla olla ollut vastatuuli muiden hidastavien tekijöiden lisäksi? Säätäjä-ässällä on ollut tosi iso ero kulutuksessa vaikka kelikin on ollut sama! En muistanut, mutta miehenikin oli tuulen vaikutusta minulle ehdotellut.