Mazda etsi joulukuussa osallistujia tammikuussa starttaavaan "
Onnellisten ihmisten ajokouluun", jossa Aki Linnanahteen ja Anna Perhon luotsaamat joukkueet haastetaan parantamaan ajotapojaan. Lisäksi ajokoulun oppilaat saavat kuukaudeksi käyttöönsä
uuden Mazda3:n. Mietin pitkään hakisinko ajokouluun ja viimeisenä iltana sitten naputtelin lyhyen hakemuksen ajatuksella, että jos tarttuvat siihen niin tarttuvat. Kerroin, että haluan aina vain oppia paremmaksi kuskiksi ja ajokoulusta saisin lisäksi mainiota sisältöä blogiini.
No arvatkaa mitä! Yli sadan hakijan joukosta minut todellakin valittiin Onnellisten ihmisten ajokouluun viiden muun henkilön kanssa! :D Ihan älyttömän siistiä! :D
Ajokoulun ensimmäinen tapaaminen oli viime tiistaina Helsingissä. Lehdistötilaisuuden jälkeen oli tarkoitus jatkaa ensimmäiselle oppitunnille Hämeenlinnaan liukkaan kelin radalle, mutta talvi teki tepposet eikä rataa saatu ajoissa kuntoon, joten liukastelu jouduttiin siirtämään parin viikon päähän.
Lehdistötilaisuudessa oli paikalla joukko Mazdan edustajia, ajokoulun opettajat sekä joukkueenjohtajat Anna Perho ja Aki Linnanahde. Mazdan porukat kertoivat ajokoulun taustoista ja sitten esiteltiin joukkueet. Itse pääsin Aki Linnanahteen joukkueeseen. Hyvin sekalaista sakkia me ajokoululaiset tunnuimme olevan ajokokemuksen suhteen. Joukkueet tuntuivat olevan koottu niin, että molemmissa on vetäjän lisäksi yksi autoilun harrastaja ja kaksi vähemmän varmaa kuskia.
Onnelliset ajokoululaiset ryhmäkuvassa opettajien kanssa. Minä olen ainakin porukan väripilkku, jos en muuta!
Kokonaisuudessaan ajokoulu sisältää kolme kontaktiopetuskertaa, joiden teemoina ovat liukkaan kelin ajo, positiivinen ajattelu liikenteessä (tms.) ja taloudellinen ajaminen. Ja tässä koulussa ei sitten kuulemma ajella, vaan ajetaan!
Ajokoulu huipentuu huhtikuussa Autoliiton järjestämään vuosittaiseen
EcoRun-kilpailuun, jossa kisataan pienimmästä polttoaineen kulutuksesta ennalta määrätyllä reitillä. Olen joskus katsellut netistä EcoRun-kilpailujen materiaaleja ja miettinyt, että sellaiseen olisi siistiä osallistua - ja nyt pääsen mukaan! Aivan mahtavaa, en malta odottaa!
Ajokoulun suurin miinuspuoli on se, että tapahtumat ovat arkipäivinä. Onnekseni minulla on liukuva työaika, mutta tuntipankki tulee kyllä menemään tämän myötä pahasti miinukselle… Mutta ehtii niitä töitä vielä tehdä, ei tällaista tilaisuutta voi yksinkertaisesti jättää väliin.
Ihan tyhjin käsin minun ei tarvinnut lähteä lehdistötilaisuudesta, sillä sain sieltä heti alleni automaattivaihteisen Mazda3:n. Se on samaa kokoluokkaa, kuin mahdollinen tuleva automme, joten on mielenkiintoista päästä koeajamaan sitä. Meidän alkuperäiselle tulevien autojen valintalistalle uutta Mazda3:a ei ollut valittu koska sitä ei ollut julkaistu vielä listaa tehdessä, mutta kyllähän se sinne voi päästä jos auto vakuuttaa.
Lehdistötilaisuuden jälkeen sain tosiaan käyttööni uuden Mazda3:n. Ensimmäinen haaste oli ajaa se pois Ravintola Teatterin terassilta. Eeh… Ei olisi kyllä tullut mitään ellei joku olisi näyttänyt ulkopuolella mihin kääntyä, sillä portti oli niin kapea, että sivupeilitkin piti taittaa kiinni että siitä mahtui! Mutta selvisin. :)
Sain neljäksi viikoksi käyttööni Premium Plus -varustellun automaattivaihteisen Mazda3 sedanin.
Ennen kotiinlähtöä käväisin
Falckilla, jonka
Think & Drive -tuotteeseen liittyvä
Driveco-ajotavanseurantalaite on
Polossa testikäytössä. Pari tuntia kului kuin siivillä Drivecon kehitysehdotuksia läpikäyden; ilmeisesti olen antanut siitä enemmän kommentteja kuin kukaan! :D Sain myös toisen Driveco-laitteen lainaan Mazda3:een. On mielenkiintoista päästä testaamaan sitä eri autossa - jospa Mazdasta saisi irti kulutuslukematkin oikein.
Kotimatkalla oli aika lähellä, etten ajanut Mazdalla kolaria. Minun piti päästä Kehä I:ltä Lahdenväylälle, jonne yllättäen erkaannuttiinkin vasemmalle eikä oikealle kuten yleensä. Vasemmanpuoleisin kaista oli aika täysi ja itse olin kolmesta kaistasta oikeanpuoleisimmalla, kun huomasin että erkanemiskaista loppuu pian. Katsoin, että vasemmalla on sopiva väli, joten vilkku päälle ja samantien kaistaa vaihtamaan. Seuraava asia minkä huomaan sivupeilistä, on takana ihan turhan lähellä oleva valkoinen pakettiauto, joka samaan aikaan tööttää pitkään ja kuuluvasti ja sitten olenkin jo vasemmanpuoleisimmalla kaistalla ja paku menee oikealta ohi.
Mikä meni vikaan? Tavallisesti olan yli katsominen tulee kaistanvaihtotilanteessa selkäytimestä, mutta nyt oli ilmeisesti liian kiire. Minulla ei ole mitään muistikuvaa pakusta ennen tööttäystä. Jälkeenpäin muistan kyllä, että Mazda3:n kaistavahti vinkaisi säikähtäneellä äänellä kytkiessäni vilkun, mutta en tajunnut siihen reagoida kun olin jo menossa.
Puolet kotimatkasta podin kauheaa morkkista tästä idioottimaisesta kaistanvaihdostani, ja ihan aiheesta. Selitin ajokoulun lehdistötilaisuudessa, että en kuvittele olevani parempi kuski kuin muut ja haluan aina oppia paremmaksi, mutta ei tällaisia mokia silti yksinkertaisesti saa tulla! Uskon, että oli ihan pakukuskin reaktiokyvystä kiinni, että hän ei ajanut päälleni. Kiitos hänelle siitä. Minä muistan jatkossa olla vähän tarkempi ja ajan vaikka risteyksen ohi jos meinaa tulla kiire.
* Olen saanut Mazda3 testikäyttöön Mazdan Onnellisten ihmisten ajokoulusta. Driveco-laitteen olen saanut Falckilta testikäyttöön. Kaikki mielipiteet ovat omiani. Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään.