08.02.2015
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Koeajoin kolmannen sukupolven Seat Leonin ensimmäisen kerran toissa kesänä, jolloin se oli ollut myynnissä puoli vuotta. Edellinen malli oli kamala muovihirvitys, mutta uusi oli ihan toista maata ja sekä näytti että tuntui hyvältä ja oli vielä hiljainenkin. Totesimmekin, että siinä olisi hyvä seuraaja Pololle, kun Polo vähän ikääntyy ja Leoniin tulee tarjolle 1.4 TSI + DSG -kombo.
Leon ensimmäistä kertaa testissä kesällä 2013.
Ekan koeajon jälkeen Leonia on tullut testailtua aikalailla puolivuosittain. Seatin myyjä on muistanut meidät hyvin ja kutsui vuosi sitten tammikuussa kokeilemaan haaveilemaamme FR-varustetasoista Leonia, jossa oli myös Seat Sound System, joka sisältää kymmenen kaiutinta ja vararenkaaseen piilotetun subbarin. Se on muuten pakko saada!
Toisella testikerralla Leonissa oli Seat Sound System ja vararenkaaseen piilotettu subwoofer.
Viime kesänä päästiin testaamaan automaattivaihteista 1.4 TSI moottorilla varustettua Leonia, kun se lopulta tuli myyntiin. Tämä auto oli valitettavasti farkku ja sisämelu 18” vanteilla tosi paljon kovempi kuin ekana testaamassamme Leonissa, jossa oli 16” vanteet. Tässä autossa testasimme kaistallapitoavustinta ja mukautuvaa vakionopeussäädintä ACC:tä, joista jälkimmäinen päätyi ehdottomasti ostoslistalle.
Kolmannella testikierroksella Leon oli varustettu adaptiivisella vakionopeussäätimellä.
Pari viikkoa sitten joku Jyväskylän Autotarvikkeen uusista Volkswagen-myyjistä soitti miehelleni ja sanoi, että he haluaisivat ostaa Polomme. En tiedä, oliko tämä vain ovela tapa saada meidät autokaupoille vai olisiko Pololle oikeasti joku ostaja, mutta yhtä kaikki, aktivoiduimme pitkästä aikaa Leon-asiassa ja lähdimme tunnin koeajolle testaamaan sitä. Koska auto tuntui edelleen houkuttelevalta, otimme sen viime viikonlopuksi koeajoon ja pyysimme siitä myös tarjousta.
Volkkarifanilta pitää tietysti kysyä, että miksi Seat Leon eikä Volkswagen Golf? Ehkä faniuteni ei ole riittävän syvässä, sillä sekä järki että tunne kallistuvat Golfin espanjalaiseen serkkuun. Golfin suurin vikahan on siinä, että niitä on kaikilla. Se ei tietenkään ole auton vika, vaan kertoo vain sen hyvyydestä. Mutta minä haluan, että autoni erottuu massasta. Kun on mahdollista saada Golfin tekniikka hieman edullisemmin ja silti komeammissa kuorissa, niin kyllä kiitos, minulle kelpaa! Mutta kyllä mä silti koen vähän ristiriitaisia tunteita siitä, että olen hylkäämässä lempimerkkiäni vaikka samassa konsernissa pysytäänkin..
Koeajoviikonlopulle sattui aika lumiset kelit, mutta emme antaneet niiden häiritä. Ensitöiksi karautimme Leonilla Muuramen Riihivuoren laelle, jonne se kiipesi melko vaivattomasti. Alas tultiin vielä vaivattomammin, eikä moottorijarrutus pienelläkään vaihteella riittänyt pitämään auton vauhtia 50 km/h:ssä.
Muuramesta matka jatkui Korpilahdelle ja Kärkistensalmen sillan kautta kohti Joutsaa tietä 610 pitkin. Tuntui harvinaiselta ajaa tiellä, jota ei suolata, vaan se oli vain aurattu ja karhuttu. Pinta oli paikoitellen melko jäinen ja auto luisteli välillä, mutta mitään ongelmia ei tullut. (Vastaava pinta oli muuten alkuviikon nasta/kitkarengaskoeajolenkilläni.)
Nyt neljännellä testikerralla ajelimme Leonilla Leivonmäelle Karoliinan kestikievariin, josta saa herkullisia maalaispitsoja.
Toisena päivänä testasimme Leonin kaupunkiajo-ominaisuuksia ja taloudellisuutta. Lunta oli tullut taivaan täydeltä ja tiet kaupungissa ihan muhjua, joten taloudellisen ajon lenkki ei ollut kovin reilu verrattuna muihin autoihin, joilla olen ajanut sulalla. Tulokseksi sain 5,5 l/100 km, mitä pidin kuitenkin ihan hyvänä keliin suhteutettuna. Edellisen päivän maantieajossa keskikulutus oli 5,2 l/100 km.
Leonin ainut miinuspuoli Poloon verrattuna on säilytystilat. Takakontti on tietenkin Poloa suurempi, mutta kaikenlaiselle pienelle autossa aina kulkevalle rojulle Leonissa ei ole yhtä hyvin paikkoja. Esimerkiksi Polon takakontin maanmainiota välipohjaa ei saa Leoniin edes rahalla. Sääli, sillä sen alla on ollut tosi kätevä säilyttää mm. ensiapulaukkua, lumilapiota ja pressua. Myös Polon on etuistuimien alla olevat säilytyslaatikot ovat Leonin vastaavia paremmat, koska ne vedetään auki vs. Leonin etureunasta aukeava luukku. Camelbakin punkero 0,75 l juomapullo mahtuu Polon ovikoteloon heittämällä, mutta Leonissa sitä ei saa mihinkään pystyyn.
Leonin lisävarustelistassa olisi tarjolla säilytystilapaketti, mutta se on aika turha, koska se ei tuo kuin luukun matkustajan istuimen alle ja pienen sivuverkon tavaratilan vasempaan reunaan (+kumimatot mukitelineen ja keskikyynärnojan pohjaan + kansi keskikonsolissa olevaan koloon).
Alunperin Leonissa oli vakiona suljettava säilytyslokero keskikonsolissa, mutta nykyisin se tulee vain säilytystilapaketin mukana. Minusta lokero on käytännöllisempi ilman kuvassa näkyvää kantta.
Hieman miinusta Leon saa siitä, että takavalot eivät pala päivävalojen kanssa. Ne on mahdollista koodata päälle, mutta myyjäliikkeellä ei ole lupaa tehdä sitä, koska byrokratia. Jotenkin tämä liittyy siihen, että auto on hyväksytty vain palamattomilla takavaloilla. Onneksi takavalot voi koodata palamaan jälkeenpäinkin VCDS:llä (VAG-COM Diagnostic System). Kaverin Cupraan se on tehty, joten hänen kauttaan varmasti löytyisi tekijä.
Iso plussa Leonissa on FR-varustetason urheilulliset etuistuimet. Ne on mukavasti sivuttaistuettu ja ristiselänsäätö löytyy sekä kuskille että matkustajalle. Etuistuimen istuinosa on Poloa pidempi ja tuntuu aluksi vähän liian pitkältä, mutta kun siinä hetken istuu, niin huomaa että se on ihan sopiva. Lopulta huomaa, että jalka on polkimella Poloa rennommin. Tämä on tärkeää, koska syksyllä huomasin jännittäväni lonkankoukistajaa turhan paljon ajaessani Pololla pidempiä matkoja.
Tarjouksen pyysimme seuraavanlaisesta autosta:
SEAT Leon 1,4 TSI 150 ACT FR DSG Lima green
- FR Pack (LED-ajovalot, 18” vanteet)
- LED-sisävalopaketti
- Mukautuva vakionopeudensäädin
- Navi system -audio- ja navigointijärjestelmä
- Mapcare (sis. Euroopan kartasto)
- Pysäköintitutka edessä ja takana, optinen pysäköintiavustin
- SEAT Sound system (10 kaiutinta, subwoofer) tilapäinen varapyörä
- Moottorilämmitin ja sisäpistoke asennettuna
- Viimasuoja
- Kangasmatot
Jos en kerran saa vihreää Sciroccoa niin otetaan sitten vihreä Leon. :)
Myyjän ensimmäinen tarjous ei ollut tarjousta nähnytkään, vaan hinnat olivat ihan listahintoja ja Polon hyvityshintakin aika heikko. Seuraava oli jo vähän parempi, mutta vielä pitäisi petrata, että alettaisiin kauppaa vääntää. Kyselin tarjouksia myös muutamista muista liikkeistä ja sainkin kaksi parempaa tarjousta, joskin tarkemmin katsottuani toisesta puuttui FR pack kokonaan.
Mieluiten ostaisimme auton omalta paikkakunnalta. Täytyy jatkaa tinkimistä ja katsoa miten käy. Tilanne on siinä mielessä helppo, että meillä ei ole vielä mitään pakottavaa tarvetta autonvaihdolle. Polossa ei ole mitään vikaa ja voimme sillä ajaa helposti vielä pitkään. Mutta ei käy kieltäminen, etteikö uusi auto olisi kiva...
Keskustelu
Itse en isompaan Leoniin vaihtaisi, koska keskimittaisena miehenä (181 cm) mahdun 6R-Poloon, ja Leonin leveys vähentäisi pysäköintimahdollisuuksia varsinkin parkkitaloissa.
Vähän kummeksun tarjouspyyntöäsi Leonista 18-tuumaisilla pyörillä, joiden meluisuutta farkkumallissa valitit. Sellaiset ovat Suomen teillä myös herkemmin urissa vetelevät, hakkaavat matalampina terävissä kuopissa pahemmin käsille ja sujahtavat helpommin vesiliirtoon. Ja ovat uusittaessa(-kin) kalliimmat.
Poloon mahtuu tosiaan ihan hyvin myös 183 cm mieheni, kiitos hyvien säätömahdollisuuksien. Tavaroiden kanssa se jää ajoittain pieneksi. Samoin äänieristys on isommassa autossa parempi. Toki Polon saa paremmin mahtumaan ahtaisiin paikkoihin.
Hyvä kun otit puheeksi vanteet, sillä unohdin avata valintaa tässä merkinnässä! Leonin hinnoittelu menee sillä tavalla kummallisesti, että isot vanteet ja led-valot sisältävä FR pack on halvempi kuin pelkät ledit sisältävä LED pack. (730 vs 770 e). Jyväskylän Autotarvikkeen myyjän kanssa sovittiin tarjousta pyytäessä sellainen puljaus, että otettaisiin FR pack, mutta vaihdettaisiin autoon show roomista 17" perus FR vanteet, koska show roomin autossa 18" vanteet ovat edustavat. Tällä perusteella pyysin tarjouksen muistakin liikkeistä, muta tarjouspyynnöissä en vannesäätöä maininnut. Tosiaan en missän nimessä halua niitä 18" vanteita juuri meluisuuden takia. 17" on sopiva kompromissi. :)
Hieno paketti ja erityisesti hyvät varusteet olet autoon valinnut!
Mitä tuohon vannekokoon tulee niin oman muistikuvan mukaan sekä 17” että 18” ovat rengasmelultaan aika kovat (koeajoin FR-varusteista kummallakin rengastuksella), vasta 16” vannekoon myötä melu asettui miellyttävälle tasolle. Itseäni alun perin kiinnosti FR-varustetaso juuri urheiluistuinten vuoksi, mutta tuo rengasmeluasia käänsi sitten valinnan Style –varusteluun (jossa vakiokoko 16") lisättynä nahka-alcantara –urheiluistuimilla. Mutta jos melu alkaa häiritä niin onneksi tuota rengaskokoa pystyy päivittämään myöhemminkin.
Juu ei mitään karvalakkia aleta tilata, jos auto päästään itse suunnittelemaan. :D
Kuulostaa huonolta tuo että 17" olisi yhtä meluisa kuin 18". En ole kokeillut FR:ää kesärenkailla kuin farkkuna 18", joten en ole päässyt kuulostelemaan. Oon pyöritellyt myös ajatusta, että vaihtaisi tehtaan 17" renkaat joihinkin toisen merkkisiin hiljaisiin ja taloudellisiin renkaisiin, jos ne eivät ole hyvät. Riippuu kuluista ja melusta. Rengasliike on niistä käytännössä ajamattomista luvannut hyvittää "jotain", koska kyllä ne aina menee jollekin kaupaksi.
Vielä sen verran näistä eri renkaista, että jos haluat painottaa mukavuutta ja ajaa edullisemmin niin pienemmät vanteet ja korkeampi rengasprofiili on aina voittaja. Esimerkkinä vaikka 15" vanne 195/65 renkaineen painaa tarvike alulla ehkä noin 15-17 kg kun taas 18" vanne 225/40 painaa jo reilut 10kg enemmän. Hitausmomentti kasvaa huomattavasti vannekoon kasvaessa kun massa sjoittuu enempi ulkokehälle. Auto joutuu siis tekemään huomattavasti enempi työtä kiihdyttäessä isommilla vanteilla varustettua autoa, joka taas huonontaa taloudellisuutta vaihtelevissa nopeuksissa. Leveämmillä renkailla on myös isompi otsapinta-ala joka lisää ilman vastusta kovemmissa vauhdeissa. 18" rengas+vanne maksaa hankittaessa karkeasti tuplaten enemmän ja renkaat kuluvat myös tuplaten nopeammin.
"Esimerkkinä vaikka 15" vanne 195/65 renkaineen painaa tarvike alulla ehkä noin 15-17 kg kun taas 18" vanne 225/40 painaa jo reilut 10kg enemmän."
Korjaus: Minun piti kirjoittaa, että 18" vanne 225/40 renkaineen painaa jo reilut 10 kg enemmän. Eli 18" yhden rengasvannekombon paino voi lähennellä jo 30 kiloa!
Katsoin tarkemmin Leonin pyörävaihtoehtoja, ja täytynee kompata tuota Juhan valintaa. 17-tuumaiset ovat 18:sia parempi, koska renkaan korkeus "kasvaa sisäänpäin" reilun sentin, ja 16-tuumaisuus tuo vielä 1½ senttiä lisää. Renkaan korkeuden kasvaessa ei tarvitse tehdä renkaasta niin jäykkää. Kuitenkin melun kannalta toinen tärkeä asia eli leveys muuttuu vasta 17->16, kun rengas kapenee kerralla 2 senttiä 225->205. Ja 205/55 R 16 on sitten niitä myydyimpiä rengaskokoja, joita saa varsin edullisesti, kun vaihdon aika tulee. Mutta kyllä renkaan valmistajallakin on merkitystä, itse totesin Polossa Michelin Energy Saver-kumit ajamistani hiljaisimmiksi.
Kivaa kun kävitte miettimään vanneasioita oikein kunnolla! Ja pahoittelut, etten ole saanut aikaiseksi vastata nopeammin... :/
Itse olen vanneasioissa hyvin noviisi, mutta tässä kevään mittaan tulee niistäkin varmaan tarkemmin otettua selvää, kun lähden etsimään Leoniin kivoja kesävanteita. Nuo 17" vakiot on ainakin ajateltu laitettavaksi talvirenkaille. Valtavia painoeroja rengas+vannekomboilla, on muuten mielenkiintoista tetää, mitä nuo vakiot painaa. Tompalla oli hyvä pointti tuosta vanteen leveydestä, en tajunnutkaan että 16" ja 17" vanteilla on noin iso ero! Kävikin kiinnostamaan, että löytyisiköhän autoon kesärenkaille 205 leveät 17" vanteet, jolloni olisivat kevyemmät ja taloudellisemmat. Tässä tapauksessa kesärenkaat menisivät myös saman tien vaihtoon, mutta tätä olin jo alunperinkin vähän harkinnut, jos tehtaalta ei tule mitkään erityisen hyvät.
17" vanteelle itse ottaisin talvirenkaat koossa 205/50 R 17. Tuo on vierintäkehältään hyvin lähellä alkuperäiskokoa 225/45, mutta 2 cm kapeampana toimii talvirenkaana todennäköisesti paremmin. Koko on hieman harvinaisempi, mutta löytyy kuitenkin useimmilta rengasvalmistajilta ja sopii Leonin alkuperäisvanteen leveyteen. Myös kesärenkaana tuo 205/50 lienee paras 17" vaihtoehto jos mahdollisimman taloudellista kokoa etsii, vaikka toki rengasmerkilläkin on oma vaikutuksensa.
Kiitos kommentista! Just tänään kävin Rengasnuoralla tsekkaamassa testirenkaistani paineet huomista ratapäivää varten ja samalla kyselin kaikkea renkaista ja vanteista. Tuo 205/50 R 17 olisi varmaan hyvä, tosin itse mietin vasta kesärenkaita. Mutta tietysti talvirenkaisiin sama, sanoivat liikkeessä, että tuo kapeampi ei ole niin uraherkkäkään joten sitä parempi talveen. 225/45 R 17 on vähän halvempi koska se on suositumpi koko; 205 maksaa merkkirengassarjassa (esim. Nokian, Goodyear) n. 85 e 225:ttä enemmän.
Foxitin aempaan kommentteihin liittyen kysyin myös painoista. Kuulemma 17" vanteissa siitä ei tarvitse vielä hirveästi huolehtia.