ARTIKKELI
19.08.2015
Ajoneuvoveroa korotettiin budjettisyistä - korotuksia luvassa lisää
Teksti ja kuva: Topi Ranta
Valtion huoli verotulojen tippumisesta pitkällä aikavälillä nostaa ajoneuvoveroja myös vähäpäästöisillä autoilla. Veronkorotukset jatkunevat tulevaisuudessa
Katso ajantasaiset tiedot autoverosta ja ajoneuvoverosta kaikkiin myynnissä oleviin uusiin automalleihin sekä ajoneuvoverolaskuri >
Vuoden 2016 voimaan astuva ajoneuvoveron korotus ei jääne tähän, sillä uusista autoista maksettavaa kertaveroa eli autoveroa madalletaan, jotta autokanta uusiutuisi Suomessa nopeammin. Pääministeri Juha Sipilän hallituksen hallitusohjelmassa laskevaa autoveroa paikataankin käytön kovemmalla verotuksella, mikä tarkoittaa, että hallituskauden aikana ajoneuvoveroa nostetaan luultavasti vielä melko reilusti. Autoilun verotus ei siis ole poistumassa, vaan se muuttaa muotoaan yhä enemmän ostamisen verotuksesta auton käytettävissä olon verotukseen.
Valtio haluaa lisää verotuloja vähäpäästöisten autojen käytöstä
Vuodenvaihteessa ajoneuvoveron perusosaan tuleva korotus liittyy ajoneuvoverolain muutokseen, joka on astunut voimaan jo tämän vuoden alusta. Laissa veronkorotuksille annettiin kuitenkin vuoden siirtymäaika. Lakia muutettiin vuonna 2014, ja veronkorotuksia perusteltiin Eduskunnalle annetussa hallituksen esityksessä budjettisyillä. Esityksen muotisanoja käyttäen lisäverotuloja tarvittiin poistamaan valtion kestävyysvajetta.
Toisaalta korotuksien perusteluksi mainitaan myös ajoneuvoverolla kerätyn rahamäärän vähentyminen pitkällä aikavälillä ilman korotuksia, sillä autokanta uudistuu hiljalleen vähäpäästöisemmäksi. Ajoneuvoverolla on nimittäin myös tärkeä ohjausvaikutus, sillä se suosii vähäpäästöisempiä autoja alemmin veroin. Esityksen perusteluissa todetaan, että ohjauksen toimiessa verotulot vähänevät ihmisten siirytessä vähemmän päästöjä aiheuttaviin autoihin, mikä tarkoittaa sitä, että valtiolla on yhä suurempi paine verottaa vähäpäästöisiä autoja tiukemmin jatkossa.
Vaikka ajoneuvoveron kannustinvaikutus säilyy vuodenvaihteen muutoksessa ja euromääräisesti eniten vero nousee suuripäästöisillä autoilla, on korotuksesta aiheutuva kolaus silti suhteessa suurin jo tällä hetkellä alimpien päästöluokkien autoilla ajaville. He ovat myös käyttäneet mahdollisuutensa alentaa veroa, ja valtio voikin periaatteessa nostaa ajoneuvoveroa rajatta niin kauan, kun päästöjen kannustinvaikutus vain säilyy. Suuripäästöisen auton omistaja voi tällä hetkellä laskea verotaakkaansa vaihtamalla autoa, mutta alinta veroluokkaa maksavalle ei enää kannustimia luonnolisestikaan ole. Hämärän peitossa onkin, millainen ajoneuvovero vähäpäästöisillä autoilla on siinä vaiheessa, kun maan autokanta katsotaan riittävän uudistuneeksi ja vähäpäästöiseksi.
Keskustelu
Kyllä se pienipäästöisyys olikin vain kansalaisten hämäystä verotuksen perusteita muuttaessa.
Itsekin kannatan ekologisuutta, mutta en kannata tälläisiä "raippaveroja" alkuunkaan. Kyllä iso CO2 tarkoittaa myös isompaa bensalaskua.
Nyt verottaja onkin ihmeissään kun vero-ohjaus on toiminut, ja monet hankkineet pienen CO2-lukeman kulkineita.
Mistäs nyt verot kerätään...? No verotetaanpas lisää sitten ihan kaikkia! Ja ikiliikkuja liikkuu taas, kohti 100% kokonaisveroastetta...
EI LISÄVEROILLE. PISTE.