Tien sivusta
Tien Sivusta - kiintoisimmat autoalan kirjoitukset
Uutiset, blogit, koeajot ja paljon muuta kiinnostavaa autoista
Uusimmat kommentit
Aika hinnaikkaita sähköautoja!
2023 Suomessa ostettujen sähköautojen keskihinta 56 000 euroa, bensiinikäyttöisten 30 000 euroa.
Sähköautoja mainostetaan kestävyyden osalta yksinkertaisella tekniikalla.
Eikö keskihintojen pitäisi olla toisinpäin?
Kiitos tekstistä, pari huomiota kuitenkin (miksi en pidättäisi hengitystä vetyautojen suhteen):
-Vedyn tuottaminen on erittäin epäkustannustehokasta nyky menetelmin
- Vetyauton kestävyys: Polttokenno nykyautoilla ei pääse lähellekkään normaalin sähköauton akun kestävyyttä.
-Vetyasemien rakentamisen hinta, laturi kentän rakentaminen on huomattavasti halvempaan.
-Tankkauksen haasteet: tankkaaminen on hidasta, useampi auto ei voi ladata peräjälkeen.
Moi Bike,
Kyseessä ihan ajovalot. Se tavaratilan-sana oli joku kirjoituksessa jäänyt virhe. Kiitos huomiosta, korjasin tekstin.
"tavaratilan matriilisledivalot", mikä ihmeen lisävaruste tämä on?
Mutta unohdit taas kerran rekisteristä poistuneitten sähköautojen määrän. Se on nyt tänään 6641 kappaletta ja vauhti on kiihtynyt hurjaa tahtia lätkämailan tavoin.
Miksi sinä et niitä tilastoi ja kerro postauksissasi?
Moi jälleen nimin Neliveto
takavetoisella autolla pitää vain osata ajaa. Itse olen ajanut tällä nykyisellä takavetoisella vasta toki lähes 200 tkm, mutta koskaan en ole edes meinannut kiinni jäädä. Se etenee erinomaisen hyvin, kun vain osaa ajaa.
Omassani on lähes 200 tkm ajetussa akuston kunto on noin 92-93 % uudesta ja se on tosiaan hyvin tyypillinen akuston kuntoisuuden lasku tällä ajomäärällä sekä auton iässä. Akuston kuntoisuus näyttää laskevan jyrkemmin uudessa autossa, mutta tasoittuu sitten pidemmäksi aikaa, kunnes oletettavasti lopussa kiihtyy uudelleen.
Olin jo ostamassa takavetoista ID 4:sta.
Alle 40 tkm ajettu.Akun varaustao 93%.
Varaustason lasku yllätti. Yhden insinöörityön mukaan tämä 2-3% lasku per vuosi on normaalia!!
Kauppa ei tähän kaatunut, vaan erittäin heikkoon vetopitokykyyn. Hieman kosteaa nurmikkoa ja loiva nousu, niin jäi jumiin, takaperin aivan liikkumattomat pyörät. Tämä sama ongelma näyttää olevan myös ID7:ssa.
Moi jälleen nimi Neliveto
hienoa että tämä kiinnostaa sinua näin runsaasti.
Kuten aiemmin kirjoitin, kyllä se talvi hieman pidentää matka-aikaa.
ps. ID.4:llä kelpaa hyvin vetää maksimikuormassa jarrutontä perävaunua. Olen sitä kyllä jonkin verran vetänytkin. Hyvin kulkee perässä.
Jossakin jutussasi talvipakkasella et päässyt n.80% latautasolla kuin reilut 200 km ja sen jälkeen latasit 80 % tasoon 54 minuuttia. Enoikein ymmärrä miten tällainen toiminta ei pidennä matka aikaa?
P.s ID:llä ei kannata ehkä vetää minkäänlaista, eiedes kevytperäkärryä lastin kanssa kovinkaan pitkään.
Moro nimim Neliveto,
Useita talvisia pitkiä matkoja tällä kyseisellä autolla jo tehneenä tiedän, ettei matka-aikaan olisi merkittävää eroa tullut talvellakaan. Tosiasia kuitenkin on, että tuon matkan olisin tehnyt nyt kesälläkin polttomoottoriautolla noin puoli tuntia nopeammin, joten talvella ehkä 45 - 60 minuuttia nopeammin.
Esimerkiksi Teslan Model 3 LR RWD:llä minä en olisi mitenkään päässyt hitaammin, kuin millään muullakaan liikenne-energialla kulkevalla autolla. Perävaunun vetäminen eittämättä korostaa polttomoottoriauton nopeammin suoriutumisen etua. Onneksi minun ei tarvitse kiskoa näillä reissuilla perävaunua, vaan sovimme sisälle autoon.