Tien sivusta

Tien Sivusta - kiintoisimmat autoalan kirjoitukset

Uutiset, blogit, koeajot ja paljon muuta kiinnostavaa autoista

Uusimmat kommentit

Cupra Tavascan VZ koeajoraportti 21.11.2024
Aika hinnaikkaita sähköautoja! 2023 Suomessa ostettujen sähköautojen keskihinta 56 000 euroa, bensiinikäyttöisten 30 000 euroa. Sähköautoja mainostetaan kestävyyden osalta yksinkertaisella tekniikalla. Eikö keskihintojen pitäisi olla toisinpäin?
Ovatko vetyautot vastaus kaikkiin autoilevan maailman rukouksiin? 19.11.2024
Kiitos tekstistä, pari huomiota kuitenkin (miksi en pidättäisi hengitystä vetyautojen suhteen): -Vedyn tuottaminen on erittäin epäkustannustehokasta nyky menetelmin - Vetyauton kestävyys: Polttokenno nykyautoilla ei pääse lähellekkään normaalin sähköauton akun kestävyyttä. -Vetyasemien rakentamisen hinta, laturi kentän rakentaminen on huomattavasti halvempaan. -Tankkauksen haasteet: tankkaaminen on hidasta, useampi auto ei voi ladata peräjälkeen.
Cupra Tavascan VZ koeajoraportti 13.11.2024
Moi Bike, Kyseessä ihan ajovalot. Se tavaratilan-sana oli joku kirjoituksessa jäänyt virhe. Kiitos huomiosta, korjasin tekstin.
Cupra Tavascan VZ koeajoraportti 13.11.2024
"tavaratilan matriilisledivalot", mikä ihmeen lisävaruste tämä on?
2024 Q3 lopussa Suomessa oli sähköhenkilöautoja tieliikennekäytössä jo yli 100 000 kappaletta 07.11.2024
Mutta unohdit taas kerran rekisteristä poistuneitten sähköautojen määrän. Se on nyt tänään 6641 kappaletta ja vauhti on kiihtynyt hurjaa tahtia lätkämailan tavoin. Miksi sinä et niitä tilastoi ja kerro postauksissasi?
Pohjois-Norjaan Yykeänvuonolle lähes 200 000 kilometriä ajetulla sähköautolla 23.10.2024
Moi jälleen nimin Neliveto takavetoisella autolla pitää vain osata ajaa. Itse olen ajanut tällä nykyisellä takavetoisella vasta toki lähes 200 tkm, mutta koskaan en ole edes meinannut kiinni jäädä. Se etenee erinomaisen hyvin, kun vain osaa ajaa. Omassani on lähes 200 tkm ajetussa akuston kunto on noin 92-93 % uudesta ja se on tosiaan hyvin tyypillinen akuston kuntoisuuden lasku tällä ajomäärällä sekä auton iässä. Akuston kuntoisuus näyttää laskevan jyrkemmin uudessa autossa, mutta tasoittuu sitten pidemmäksi aikaa, kunnes oletettavasti lopussa kiihtyy uudelleen.
Pohjois-Norjaan Yykeänvuonolle lähes 200 000 kilometriä ajetulla sähköautolla 23.10.2024
Olin jo ostamassa takavetoista ID 4:sta. Alle 40 tkm ajettu.Akun varaustao 93%. Varaustason lasku yllätti. Yhden insinöörityön mukaan tämä 2-3% lasku per vuosi on normaalia!! Kauppa ei tähän kaatunut, vaan erittäin heikkoon vetopitokykyyn. Hieman kosteaa nurmikkoa ja loiva nousu, niin jäi jumiin, takaperin aivan liikkumattomat pyörät. Tämä sama ongelma näyttää olevan myös ID7:ssa.
Pohjois-Norjaan Yykeänvuonolle lähes 200 000 kilometriä ajetulla sähköautolla 23.10.2024
Moi jälleen nimi Neliveto hienoa että tämä kiinnostaa sinua näin runsaasti. Kuten aiemmin kirjoitin, kyllä se talvi hieman pidentää matka-aikaa. ps. ID.4:llä kelpaa hyvin vetää maksimikuormassa jarrutontä perävaunua. Olen sitä kyllä jonkin verran vetänytkin. Hyvin kulkee perässä.
Pohjois-Norjaan Yykeänvuonolle lähes 200 000 kilometriä ajetulla sähköautolla 23.10.2024
Jossakin jutussasi talvipakkasella et päässyt n.80% latautasolla kuin reilut 200 km ja sen jälkeen latasit 80 % tasoon 54 minuuttia. Enoikein ymmärrä miten tällainen toiminta ei pidennä matka aikaa? P.s ID:llä ei kannata ehkä vetää minkäänlaista, eiedes kevytperäkärryä lastin kanssa kovinkaan pitkään.
Pohjois-Norjaan Yykeänvuonolle lähes 200 000 kilometriä ajetulla sähköautolla 23.10.2024
Moro nimim Neliveto, Useita talvisia pitkiä matkoja tällä kyseisellä autolla jo tehneenä tiedän, ettei matka-aikaan olisi merkittävää eroa tullut talvellakaan. Tosiasia kuitenkin on, että tuon matkan olisin tehnyt nyt kesälläkin polttomoottoriautolla noin puoli tuntia nopeammin, joten talvella ehkä 45 - 60 minuuttia nopeammin. Esimerkiksi Teslan Model 3 LR RWD:llä minä en olisi mitenkään päässyt hitaammin, kuin millään muullakaan liikenne-energialla kulkevalla autolla. Perävaunun vetäminen eittämättä korostaa polttomoottoriauton nopeammin suoriutumisen etua. Onneksi minun ei tarvitse kiskoa näillä reissuilla perävaunua, vaan sovimme sisälle autoon.
nwdb