ARTIKKELI
16.05.2016
Audi A3 Sportback e-tron: Onko pistokehybridi jo realistinen vaihtoehto?
Pistokehybridiautoja alkaa tätä nykyä löytyä jo useista hintaluokista. Esimerkiksi Porsche ja Mercedes-Benz ovat esitelleet premium-malleistaan ladattavat hybridimallit, ja toisaalta esimerkiksi Volvo ja Toyota tarjoavat samaa vaihtoehtoa alemmassa hintaluokassa. Premium-autojen osalta kaduilla liikkuu huhuja, että ladattavaksi hybridiksi autot on tehty puhtaasti veroetujen saavuttamiseksi, eikä ajosta ole tarkoituskaan tehdä taloudellisempaa. Halusimme varovasti lähteä testaamaan tätä väitettä, mutta maltillisen lähestymisen nimissä. Siksi valitsimme ajettavaksemme Audin A3-hybridin. Vaikka kyseessä onkin Volkswagen Golfin alustalle kasattu edullisempi Audi, yhdistää A3 silti valmistajansa laatulupauksen ja monelle saavutettavissa olevan hinnan. Onko A3-hybridillä ajossa rehellistä tulevaisuuden tuntua vai meneekö homma tarpeettomaksi pröystäilyksi?
Pröystäilystä ei tarvitse huolehtia. Muovisessa ja perusvolkkarimaisessa A3:ssa istuminen ei sisällä minkäänlaista ekstrahohtoa. Business Sport –varusteluun kuuluvat herkut ovat tätä nykyä sen verran yleisiä, että arvokkuutta niistä ei koe. Automaattinen S tronic –vaihteisto toimii sujuvasti ja moitteettomasti, eikä itse ajamiseen muutenkaan sisälly suurta draamaa. Sisätiloissa A3 on kokoisekseen tilava, mutta koruton. Kaikesta autossa huokuu tavallisuus. Lisäksi maantieajossa auton rengasmelu kasvaa suureksi, mikä karvan alle 50 000 euroa maksettaessa on jokseenkin ärsyttävää.
Hybriditeknologia on huomaamatonta. Suurimman vaikutuksen auto, kuten muutkin sähkökäyttöiset, tekee liikkeellelähdössä ja hitaassa ajossa. Kaupungissa ja valoista valoihin –ajossa tuplamoottorin edut voi havaita, niin kauan kuin akku kestää. Matka-ajossa hyödyt jäävät valitettavasti ohkaisiksi. Ohitustilanteissa ja rampeissa pientä lisäriemua saa boostista, jonka sähkömoottori vapauttaa kiihdytykseen kun tallan painaa kunnolla pohjaan. Kiihdyttelyyn sortuminen tosin aiheuttaa auton suurimman pettymyksen: tankki hupenee todella vauhdilla vähänkin nykivämmällä ajotyylillä.
Hybridillä taloudellinen ajaminen ei ole lähtökohtaisesti yhtään sen helpompaa kuin polttomoottorillakaan. Ajotyylin muutos taloudellisesta huolettomaan kohotti kulutuksen pikaisesti yllättävän ronskiksi. Valmistajan ilmoittama 1,5 l/100 km yhdistetty kulutus kuulostaa lähinnä irvokkaalta, kun itse kellottaa lukemat kuuden litran paremmalle puolelle. 400-prosenttinen keskikulutus ilmoitettuun verrattuna on niin paljon, että siihen ei pitäisi ilman rata-ajoja kyetä. On hyvä, että viime aikoina on tehty avauksia todellisten kulutuslukemien ilmoittamisesta, sillä nykyisellään tarjolla on kuskeille vain huonoa omatuntoa ja ihmetystä.
A3 e-tron on ihan ok. Se ei valitettavasti tässä tapauksessa ole kovinkaan suuri kohteliaisuus. Audin nimi ja auton moderni ulkomuoto antoivat odottaa enemmän, vaikka Audin keskiluokkaisemmasta mallista onkin kyse. Kun ajaminen tarjoaa pari ikävää yllätystä rengasmelun kasvaessa ja tankin huvetessa, ei lopullinen kokemus ole kovinkaan mairitteleva. Hybridiluksusta saadakseen täytyy siis ainakin toistaiseksi siirtyä astetta kalliimpaan hintaluokkaan.
TEKSTI: EERO LAITILA
KUVAT: TOPI RANTA
Keskustelu
kumma kun muut kuin toyota,eivät saa hybridejä kulkemaan taloudellisesti.Prius menee alle viiden ajossa kuin ajossa.