ARTIKKELI
31.01.2016
Autojen meluarvot: tyyppihyväksyntä, katsastus ja tilastoja
Teksti: Topi Ranta
Autojen melu on etenkin kaupungeissa ja taajamissa yksi suurimpia melunaiheuttajia, joten autojen meluarvoihin puututaan ja niitä rajoitetaan aina EU-tasolta asti.
Käytännössä EU-alueella myytävän auton valmistaja tyyppihyväksyttää EU-rajoitukset täyttävän autonsa osat, kuten pakoputkiston. Henkilöautoille raja on tämän artikkelin kirjoitushetkellä 74 dB(A), mutta Euroopan parlamentin päätöksellä uusien autojen melurajat tippuvat vähitellen 68 alle desibelin vuoteen 2024 mennessä. Merkinnällä dB(A) tarkoitetaan sitä, että äänenvoimakkuusasteikko on sovitettu sen mukaan, miten ihmiskorva erottaa eri äänentaajuuksia ja niiden voimakkuuseroja. Meluarvojen rajat ovat ajoneuvotyyppikohtaisia, ja esimerkiksi moottoripyörillä ne riippuvat moottorin tilavuudesta.
Katsastuksessa melu mitataan vain, jos sille koetaan kuulopohjalta tarvetta. Melumittaus suoritetaan tarvittaessa ohiajomittauksena, ja mikäli lukema ylittää 74 desibelin rajan yli kolmella desibelillä, selvitetään kohonneen meluarvon syy tarkemmin. Usein syy saattaa löytyä viallisesta tai muunnellusta pakoputkistosta. Koska moottoripyöriä ei tarvitse katsastaa, poliisi voi suorittaa melumittauksia moottoripyörille esimerkiksi ratsioissa.
Melumittauksille on omat standardinsa, ISO 362 sekä ISO 5130.
Melua kahta lajia
Ohiajomelun lisäksi autot tuottavat melua myös tyhjäkäynnillä. Näiden kahden melutyypin suhde ei ole aina kovin yksinkertainen, vaan riippuu paljon automallien eroista sekä käytettävistä renkaista, tienpinnasta sekä ajonopeudesta.
Liikennemelulla on merkittävä vaikutus ympäristöönsä, joten sitä pyritään rajoittamaan niin uudella tekniikalla, lainsäädännön rajoituksin kuin myös esimerkiksi nopeusrajoituksia alentamalla. Liikenteen melusta uutisoi hiljattain myös Helsingin Sanomat.
Uusien autojen meluarvot
Tällä hetkellä myynnissä olevien uusien autojen ohiajomeluarvot sijoittuvat 66 - 77 dB(A) välille. Suurimmassa osassa uusista autoista meluarvo 69 ja 73 desibelin välillä. Huomionarvoista on, että meluarvot vaihtelevat huomattavasti jopa yksittäisten mallien sisällä; BMW:n 1- ja 2-sarjalaisia löytyy listan alkupään lisäksi myös listan loppupäästä 75,0 dB(A):n arvoilla.
Eri automallivariaatoiden jakautuminen desibeliluokkiin prosentteina. Alarivillä ohiajomeluarvot dB(A). Tuloksissa on mukana 5962 mallivariaatiota.
Hiljaisimmat myynnissä olevat autot ovat tällä hetkellä:
Merkki | Malli | Tarkenne | dB(A) |
Citroën | C4 Picasso | e-HDi 115 Intensive ETG6 Automaatti | 65,8 |
Citroën | Grand C4 Picasso | e-HDi 115 Intensive ETG6 Automaatti | 65,8 |
Audi | Q7 | 3,0 V6 TDI 160 kW quattro tiptronic | 66,0 |
Business 3,0 V6 TDI 160 kW quattro tiptronic | |||
Land of quattro Edition 3,0 V6 TDI 160 kW quattro tiptronic | |||
BMW | 2-sarja | F22 Coupe 218i A Business | 66,0 |
F22 Coupe 218i A Business Sport | |||
F22 Coupe 218i A Business Luxury | |||
F22 Coupe 218i A Business M Sport | |||
BMW | 1-sarja | F20 Hatchback 118i A | 66,0 |
F20 Hatchback 118i A Business | |||
F20 Hatchback 118i A Business Sport | |||
F20 Hatchback 118i A Business Urban | |||
F20 Hatchback 118i A Business M Sport | |||
Ford | Focus | 1,0 EcoBoost 100 hv Start/Stop M5 Trend 5-ovinen | 66,0 |
1,0 EcoBoost 100 hv Start/Stop M5 Trend 4-ovinen | |||
1,0 EcoBoost 100 hv Start/Stop M5 Trend Wagon | |||
Peugeot | iOn | Active | 66,0 |
Subaru | Levorg | 1,6i GT CVT | 66,0 |
1,6i GT-N CVT | |||
1,6i GT-S CVT | |||
Volvo | V40 | T3 Business aut | 66,0 |
T3 Business R-Design aut | |||
T3 Business Summum aut | |||
T3 Kinetic aut | |||
T3 Momentum aut | |||
T3 R-Design aut | |||
T3 Summum aut |
Listan toisesta päästä löytyy luonnollisesti paljon suuria autoja, kuten Isuzu D-Maxin, Mercedes-Benz Sprinterin, Nissan Navaran, Volkswagen Crafterin sekä Ford Rangerin variaatioita.
Keskustelu
Ei kommentteja