ARTIKKELI 14.03.2017
Testikuski-koeajo: BMW 520d
Bemarin uusi 5-sarjalainen ei tarjoa mitään järin yllätyksellistä, mutta se ei välttämättä ole huono asia. Bemarilla on selkeästi haluttu kunnioittaa edellisten mallien perinteitä, kaikkea on vain hiottu vielä pikkaisen paremmaksi. Laatuvaikutelma onkin esimerkiksi sisätiloihin istuessa enemmän kuin kohdillaan. Ulkoiselta olemukseltaan auto on hillityn eleganssi kokonaisuus, kuin sinfoniaorkesteri, joka ei herätä liikaa huomiota.
Yksi suurimmista vahvuuksista autossa on Connected Drive -multimediajärjestelmä, joka on uskomattoman selkeä ja helppokäyttöinen. Lapsikin (tai minun kaltaiseni mieleltäni lapsi) osaisi sitä käyttää, etenkin kun kaikki tapahtuu vieläpä suomen kielellä.
Kulutukseltaan auto on melko pihi, niin kuin sen (luultavasti) omistava bisnesmieskin.
Tilaa autossa riittäisi vaikka bisnesmieshen kavereillekin. Takapenkillä on itse asiassa niin hyvät tilat, että siellä mahtuisi - no, se selviää videolta.
Ajettavuus on luonnollisesti erittäin hyvä, kuten n. 60 000 euron Bemarilta saattaa odottaakin. Pieneksi miinukseksi voidaan tosin laskea se, että luistonestojärjestelmää ei saanut kytkettyä täysin pois päältä (vaikka auto ilmoittikin asian olevan näin). Autolla ei pääse siis hirveästi kikkailemaan tai sladittelemaan, mutta tuskin kenenkään ostopäätös tällaiseen seikkaan kuitenkaan kaatuu.
Tällaisen auton ostaja tuskin nimittäin ensimmäisenä miettii, kuinka hyvin sillä vedetään donitsia ja poltetaan kumia.
Xdrive -nelivetojärjestelmä on itselleni melko uudehko tuttavuus ja jyrkempiä, hangen peittämiä mäkiä ylös kivutessa Padasjoella huomasi kuinka se on hyvin takavetolähtöinen. Mutta Bemarit ovat kautta aikain enimmäkseen takavetoisia menopelejä olleet, joten tämä ei oikeastaan varsinaisena yllätyksenä tullut.
Uusi 5-sarjalainen on taas hieno taidonnäyte saksalaisesta osaamisesta. Yllätyksiä on tosiaan turha odottaa, koska suurimmat muutokset ovat tapahtuneet enimmäkseen teknisellä puolella. Esimerkiksi alustalevy on uusittu kokonaan ja auton kokonaispainosta on saatu leikattua n. 100 kiloa pois, eli kuljettajalle jää jatkossa enemmän tilaa kasvaa. Mikä on pelkästään hyvä asia bisnesmiehelle, joka miettii ottaako berliininmunkin kahvin kanssa, eikö?TESTIKUSKI