ARTIKKELI 18.06.2017
Viikon autouutiset: Kia Soul EV Suomeen ja Amazonin yritys automarkkinoille
Kia Soul EV:n etupuskurin ilmanottoaukot on monen muun sähköauton tapaan peitetty, koska mitä sitä turhia tuulettelemaan. KUVA: Kia
Viikon autouutiset on myös kuunneltavissa Autotie podcastissä:
//
Suomalaiseen sähköautovalikoimaan kuuluu kohta myös korealainen sielu
Sähköautojen myynti ottaa hiljalleen Suomessakin vauhtia, mutta toistaiseksi myynnissä olevien mallien määrä on pysynyt melko pienenä. Nyt eteläkorealainen Kia yrittää markkinoille Soul-mallistaan muokatulla sähköautolla Soul EV:llä. Kian hybridimallit Niro ja Optima PHEV ovat olleet Suomessa jo aiemmin myynnissä.
Perinteiseen Souliin verraten sähköautoversio on melko samanlainen. Näkyvimmät muutokset ovat auton keulassa ja perässä, sekä vahvistetuissa B-pilareissa (auton etu- ja takaovien välissä). Sisätiloissa Soul EV:n digitaalinen mittaristo loistaa OLED-näytöltä, ja keskikonsolista löytyy reiluhkon kokoinen kosketusnäyttö.
Auton 30 kWh:n akku on pakattu lattian alle, mikä madaltaa auton painopistettä ja parantaa käsiteltävyyttä verrattuna polttomoottoriversioon. Pikalatauksessa akun varauksen luvataan saavuttavan 80% tason hieman yli puolessa tunnissa. Kuten monesta muustakin sähköautosta, löytyy Soul EV:stä myös jarrutusenergian talteenottojärjestelmä.
Toimintasäteeksi vuoden 2017 Soul EV:lle luvataan 250 kilometriä ja kiihtyvyydeksi 0-100 km/h 11,3 sekuntia. Huippunopeus 111 hevosvoiman sähkömoottorilla on 145 km/h.
Red Dot -muotoilupalkinnon voittanutta Soulia myytiin maailmanlaajuisesti vuoden 2016 aikana yli 195 000 autoa, ja Norjassa Soul EV:tä on kaupattu yli 6 800 kappaletta. Suomessa hinnat mallistolle alkavat 35 490 eurosta.
Kun Amazon ristiretkelle autokauppaan läks
Yhdysvaltalainen verkkokauppajätti Amazon aikoo käynnistää laajamittaisen autojen verkkokaupan. Viime vuoden lopulla Amazon aloitti muutaman Fiatin automallin myynnin italialaisella sivustollaan, ja laajensi maaliskuussa valikoimaa koskemaan myös leasing-autoja. Amazonin autokaupan seuraavan vaiheen on määrä alkaa ensimmäiseksi Isossa-Britanniassa.
Amazon on käyttänyt paljon rahaa rakentaakseen autoverkkokauppaan keskittyvää yksikköä Luxemburgiin, joten on mielenkiintoista nähdä, miten megayrityksen suunnitelmat ottavat tuulta alleen. Yrityksen mahdollisia valttikortteja ovat hinnalla hyökkääminen, sekä vakiintunut asema globaalin verkkokaupan yhtenä johtajana.
Autotie podcastissä aihe herätti keskustelua esimerkiksi koeajoista, mikäli Amazon aloittaa uusien autojen myynnin. Koeajo ja kulkuvälineen kaupassa räplääminen on ollut olennainen osa ostotapahtumaa tähän asti. Nykyaikainen teknologia mahdollistaa kuitenkin myös uudenlaisia ratkaisuja autoon tutustumiseen, kuten 3D-laseilla tapahtuvan etäfiilistelyn fyysisistä autoista irrallaan olevasta myyntipisteestä.
Aikaisemmin Amazonin läsnäolo automarkkinoilla on rajoittunut osien myyntiin. Jää nähtäväksi saako Amazon lyötyä kiilaa myös varsinaisen autokaupan markkinarakoon.
ANTTI PENNANEN