TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Apple:

ARTIKKELI 07.08.2017

Viikon autouutiset: Tesla Model 3 ja Toyotan kiihtyvä sähköistyminen

Tesla Model 3 niin hemaisevana. KUVA: Tesla Viikon tärkeimmät uutiset on myös kuunneltavissa Autotie podcastissä:    //   Tesla ja Elon Muski, poistuuko kohta kuski Yhdysvaltalaisen sähköautovalmistajan Teslan uuden Model 3 -mallin ympärillä vellova hype saavutti yhden virstanpylvään heinäkuun lopussa, kun yhtiö aloitti autonsa toimitukset. Yhtään vähättelemättä voidaan Model 3:n todeta olevan merkittävimpiä automaailman tapahtumia koskaan alan historiassa – ainakin mallin saaman julkisuuden ja ennakkovarausten perusteella. Ihan heti kaikki auton tilanneet eivät vielä ole pääsemässä tien päälle, sillä puolen miljoonan ennakkovarauksen aiheuttaman jonon purkaminen tulee kestämään Teslalta todennäköisesti pitkään. “Kansan sähköautoksi” kutsuttu halvempi Model 3 tulee Teslan omien tietojen mukaan maksamaan Suomessa noin 40 000 euroa, ja toimitukset Yhdysvaltain ulkopuolelle alkaisivat näillä näkymin vuoden 2018 lopussa. Yhdysvalloissa hinnat voivat osavaltiokohtaisten tukien myötä laskea vain reiluun 21 000 euroon, jolloin lisänimelle olisi oikeasti hieman katetta. Kalliimman version hinta tulee olemaan noin 8 000 euroa korkeampi. Verrattuna saman hintaluokan tällä hetkellä myynnissä oleviin sähköautoihin, on Model 3 suorituskykynsä osalta paremmasta päästä. Halvempi versio yltää Teslan tietojen mukaan noin 350 kilometrin kantamaan, kun kalliimpi malli jaksaa 500 kilometriä. Vaikka nykyinen Renault Zoe pääsee samalla mittaustavalla myös 300 kilometrin lukemiin, häviää se huomattavasti kiihtyvyydessä: halvempi Model 3 kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 5,8 sekunnissa, kun Renaultin Zoe venyttää kelloa 13,5 sekuntiin. Jos vauhtihammasta jää edelleen kolottamaan, on Teslan johtaja Elon Musk lupaillut suorituskykyisempää versiota autosta julkistettavaksi vuoden 2018 aikana. Mitä siitä, mittarit ratin takana ovat muutenkin vanhanaikaisia. KUVA: Tesla Muista sähköautoista Model 3 poikkeaa myös sisätiloiltaan. Ohjaamonäkymää hallitsee keskikonsolin päältä löytyvä 15-tuuman näyttö, joka välittää kuljettajalle kaiken auton tarjoaman informaation. Ratin takaa ei löydy lainkaan mittaristoa, mikä Teslalla on perusteltu osittain auton tulevaisuudessa lisääntyvällä autonomialla. Model 3 on varustettu yhtiön mukaan kaikella tarvittavalla tekniikalla, joka mahdollistaa täyden automaattisen ajon joskus tulevaisuudessa. Kumminkin esimerkiksi Trafin yksikönpäällikkö Eetu Pilli-Sihvola kommentoi väitettä Helsingin Sanomille epäillen, sillä sensorivalikoimasta uupuu monen mielestä tärkein täyden automaattisen ajon mahdollistava väline, eli lasertutka. Teslan nykyinen autonominen ominaisuus, eli Autopilot erottaa myös Model 3:n muista saman hintaluokan sähköautoista. Autopilot on saatavilla Model 3 -autoihin lisävarusteena noin 4 200 euron hintaan ohjelmistopäivityksen muodossa. Ominaisuuden kehittyminen automaattisen ajon tasolle vaatii Teslan johtajan Elon Muskin mukaan kumminkin vielä parin vuoden kehitystyön. Vaikkei uskoisikaan kaikkiin Teslan ja Muskin väitteisiin, voi Teslan tilannetta hyvällä syyllä verrata Applen ja Steve Jobsin vastaavaan ensimmäisen iPhonen julkaisun aikaan vuonna 2007. Vielä on tosin vaikea sanoa realisoituuko Teslan ja Model 3:n synnyttämä hype iPhonen tavoin koko toimialan ja yhteiskunnan murrokseksi. Iphone on osaltaan aiheuttanut nykyteinien kiinnittymisen älypuhelintensa näyttöihin, joten ehkä Musk saa seuraavan sukupolven tuijottamaan näyttöä automaattisen auton kyydissä. Toyota yllättää sähköautoilijan Toyota on tullut viime vuosina tunnetuksi hybridien lisäksi vetyautojen valmistajana, ja sen on odotettu pitävän nestemäistä vetyä varmana tulevaisuuden polttoaineena. Vuosi sitten yhtiö ilmoitti kumminkin perustavansa erillisen divisioonan sähköautojen kehitykseen, ja nyt Toyotan uskotaan tuovan markkinoille uudenlaiseen akkuteknologiaan perustuvan sähköauton vuoden 2022 aikana. Toyotan tuleva sähköauto perustuu japanilaisen Chunichi Shimbun -lehden tietojen mukaan solid state drive -akkuteknologiaa, joka mahdollistaa suuremman energiatiheyden pakkaamisen pienempään tilaan verrattuna nykyisiin akkuihin. Solid state drive -akuissa elektrolyyttiaines on nestemäisen sijaan kiinteässä muodossa, jolloin energiaa saadaan varastoitua tutkimusten mukaan yli kolme kertaa enemmän. Tämän lisäksi myös käyttöiän ja latausaikojen pitäisi olla nykyisiä akkuja paremmat. Myös muut autonvalmistajat ovat tutkineet kiinteiden elektrolyyttien käyttöä akuissa nestemäisten sijaan, mutta kehitystyön vaiheesta ei ole tarkkoja tietoja. Ensimmäinen Toyotan sähköauto tulee näillä näkymin perustumaan kaikesta huolimatta perinteisempään akkutekniikkaan. Noin 300 kilometrin kantamalla varustettua autoa odotetaan markkinoille vuoden 2020 tienoilla, raivaamaan tietä varsinaiselle markkinarynnäkölle pari vuotta myöhemmin. Toyota ilmoitti myös aloittavansa muunmuassa sähköautoihin liittyvän teknologiayhteistyön Mazdan kanssa jatkoksi vuonna 2015 solmitulle yhteistyösopimukselle. Yritykset kaavailevat myös yhteisen tehtaan rakentamista Yhdysvaltoihin vuoteen 2021 mennessä. Toyotalla rakastetaan kohta muutakin kuin hybridiä.  ANTTI PENNANEN

ARTIKKELI 26.06.2017

Viikon autouutiset: Apple haluaa estää kännykän käytön ratissa, sekä Volvon ja Saabin erot

Kun ajat, et kopella. Kun kopellat, et aja.  Viikon autouutiset on kuunneltavissa myös Autotie podcastissä:   // Apple haluaa viimein vähentää kännykän räpläystä ratissa Älypuhelinten käyttö sopimattomina hetkinä riivaa ihmiskuntaa maailman joka kolkassa. Kännykän lumo on niin voimakas, ettei puhelinta malteta laskea käsistä usein edes ajon ajaksi. Osittain myös tämän seurauksena kuolemantapausten määrä per matkustettu liikennekilometri on ainakin Yhdysvalloissa kasvussa huolimatta turvavarusteiden kehittymisestä. Nyt älypuhelimia valmistava teknologiajätti Apple tarjoaa omanlaistaan ratkaisua rattiräpläyksen kitkemiseksi. Apple esitteli ratkaisuaan kesäkuun alkupuolella järjestetyssä Worldwide Developers Conferencessa uusien tuotejulkistustensa ohessa. Kyseessä on tulevaan iOS 11 käyttöjärjestelmään integroitu ominaisuus, jonka saa siis myös moniin tällä hetkillä myynnissä oleviin puhelimiin käyttöjärjestelmäpäivityksen yhteydessä. Käyttäjä laittaa “Do Not Disturb While Driving” -ominaisuuden itse päälle ottaessaan puhelimen ensimmäistä kertaa mukaansa autoon, jotta seuraavilla kerroilla puhelin kykenee itse havaitsemaan olevansa autossa ja kytkee ominaisuuden automaattisesti päälle. Käynnissä ollessaan ominaisuus estää saapuvat ilmoitukset, kunnes käyttäjä on poistunut autosta. Mikäli ei itse ole ajovuorossa, voi ominaisuuden kytkeä pois päältä virtanappia painamalla ja vahvistamalla olevansa matkustaja.   Applen ratkaisu on ensimmäisiä puhelinvalmistajien tarjoamia “älykkäitä” keinoja liikenneturvallisuuden parantamiseksi, mutta täydellinen se ei ole. Ominaisuus ei esimerkiksi estä kaikkia saapuvia ilmoituksia, vaan yhteystietojen suosikit-listan viestit ja puhelut pääsevät edelleen läpi. Perustelut tälle voi tiivistää esimerkiksi lauseella “eihän sitä koskaan tiedä, jos vaikka lapselle sattuukin jotain”. Wiredin artikkelissa liikenneturvallisuustutkija Ian Reagan moittii Applen ratkaisua päästää joitain ilmoituksia lävitse, ja toteaa, että mikäli näin kumminkin menetellään, olisi parempi esittää ilmoitukset ääniviesteinä näytöltä lukemisen sijaan. Parhaiten toimiva ratkaisu olisi tietenkin puhelimen sulkeminen kokonaan ajon ajaksi. Autotie podcastissä Applen tulevaan ominaisuuteen suhtauduttiin epäilevästi, mutta Applen avaus on kiistämättä positiivinen (vaikkakin myöhäinen) asia. Tehokkaampia keinoja on kumminkin jo ehdotettu. Nissan esitteli aiemmin tänä vuonna Faradayn häkkiin pohjautuvaa käsinojaan sijoitettua laatikkoa, jonka sisälle tietyn taajuuksinen sähkömagneettinen säteily ei pääse. Tällöin puhelinta ei tarvitse edes sammuttaa ajon ajaksi, mikäli haluaa estää kaikki häriötekijät. Toisaalta tämä Nissan Signal Shield estää myös Bluetooth- ja Wi-Fi-yhteydet, eli esimerkiksi musiikin toistaminen niiden avulla auton mediajärjestelmässä estyy samalla. Helppoa niksiä ei siis tunnu löytyvän, varsinkaan kun älypuhelimen rooli ihmiselämässä ei tunnu tulevaisuudessa pienenevän. Miksi Saab kuopattiin, mutta Volvo porskuttaa Ilta-Sanomissa pohditaan elämän suuria kysymyksiä: miksi ruotsalaisista automerkeistä juuri Volvo jatkaa edelleen elämäänsä moottoritiellä, kun Saab on jämähtänyt lopullisesti varikolle. Molempien merkkien oltua ongelmissa vuoden 2010 aikana, kauppasi General Motors Saabin hollantilaiselle Spykerille ja vuonna 2012 yhtiö (tai mitä siitä oli jäljellä) päätyi National Electric Vehicle Swedenin (NEVS) käsiin ruotsalais-kiinalaiseen omistukseen. Pitkään jatkuneiden epäselvyyksien jälkeen NEVS kumminkin luovutti Saab-brändin suhteen ja päätti olla käyttämättä nimeä malleissaan. Volvo puolestaan myytiin Fordilta kiinalaiselle Geelylle, minkä jälkeen mallistoa uudistettiin ja brändiä kiillotettiin hallitusti. Merkki ponkaisi uuteen nousuun ja on kerännyt uusilla malleillaan kansainvälistä hehkutusta samalla kun skandinaavisuutta on alettu painottaa vielä aiempaakin voimakkaammin. Ratkaiseva ero onkin Ilta-sanomien mukaan juuri tässä. Saab joutui ahneiden voitontavoittelijoiden myllertämäksi, kun Volvo säilyettiin aiemmalla suunnallaan oikeanlaisin muutoksin. Autotielläkin on kiinnitetty huomiota Volvon uusista malleista löytyviin pieniin Ruotsin lippuihin, pohjoismaisen muotoilun ylikorostamiseen ja harkittuihin lupauksiin turvallisuuden kehityksestä. Volvon brändi on kehittynyt oikein juuri merkin omilla vahvuuksilla. On harmi, ettei Saabin vahvuuksille löytynyt samanlaisia kehittäjiä. ANTTI PENNANEN

ARTIKKELI 21.12.2016

Autojouluevankeliumi

  // Siihen aikaan antoi pääministeri Sipilä käskyn, että koko valtakunnassa oli toimitettava autoverollepano. Tämä verollepano oli ties kuinka mones ja tapahtui Orpon ollessa valtiovarainministerinä. Kaikki menivät kirjoittautumaan veroluetteloon, kukin omaan Trafiinsa. Niin myös Tesla lähti Muoniosta, talvitestiradalta ja meni verollepanoa varten Sipilän kaupunniin Ouluun, sillä niin se nyt vain menee. Hän lähti sinne yhdessä kihlattunsa iPhonen kanssa, joka odotti lasta. Heidän siellä ollessaan tuli iPhonen synnyttämisen aika, ja hän synnytti auton, esikoisensa. Hän maalasi auton ja pani sen työkaluvajaan, koska heille ei ollut tilaa autotallissa. Sillä seudulla oli Ford Rangereita yöllä ulkona valvomassa laumaansa. Yhtäkkiä heidän edessään seisoi Steve Jobsin fani, ja Jobsin älykkyys ympäröi heidät. Pelko valtasi Rangerit, mutta fani sanoi heille: “Älkää peljätkö! Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansalle! Tänään on teille Sipilän kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on iCar, autonominen. Tämä on merkkinä teille: te löydätte auton, joka makaa maalattuna vajassa.” Ja samalla hetkellä oli enkelin ympärillä suuri Apple-fanien joukko, joka ylisti Jobsia sanoen: "Jobsin kunnia on korkeuksissa, maan päällä teknologia ihmisillä, joita hän rakastaa." Kun fanit olivat menneet takaisin Kaliforniaan, Rangerit sanoivat toisilleen: “Nyt Ouluun! Siellä me näemme sen, mitä on tapahtunut, sen, minkä Jobs meille ilmoitti.” He ajoivat kiireesti ja löysivät iPhonen ja Teslan ja iCarin, joka makasi vajassa. Tämän nähdessään he kertoivat, mitä heille oli autosta sanottu. Kaikki, jotka kuulivat Rangerien sanat, olivat ihmeissään. Mutta iPhone salasi SSD-muistiinsa kaiken, mitä oli tapahtunut, ja tutkiskeli sitä. Rangerit palasivat kiittäen ja ylistäen Jobsia siitä, mitä olivat kuulleet ja nähneet. Kaikki oli juuri niin kuin heille oli sanottu.
nwdb