TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Audi:

ARTIKKELI 22.12.2016

Autovuosi 2016 – vetyautot vastaan sähköautot

Kuluvan vuoden vedellessä viimeisiään, on aika ottaa katsaus vuoden merkittävimpiin tapahtumiin uutisrintamalla ja suunnata katse kohti autoiluvuotta 2017. Kaksiosaisessa artikkelissa leivomme vuoden 2016 tapahtumista tiiviin paketin, jossa kiteytyvät vuoden merkittävimmät edistysaskeleet autoteollisuuden parissa. Ensimmäisessä osassa tarkastelemme vety- ja sähköautojen orastavaa (kaksin)taistelua. Oli vuoden 2016 soinnista sitten masentunut tai kauhuissaan, automaailmassa uutiset olivat lähes poikkeuksetta positiivisia ja mielenkiintoisia. Vuoden loppua kohden autoissa ja autoilussa etenevä murros on ottanut vain lisää kierroksia, ja jos vielä alkuvuodesta näytti siltä ettei tuuli tahdo tarttua vetyteknologian purjeisiin, niin viimeisten kuukausien aikana toivonkipinä on jälleen saatu syttymään. Mikäli vetyauton ABC ei vielä suju kuin vetyä vaan, voi toimintaperiaatteen perusteet kerrata Autotien Hindenburg-asiantuntija Topi Rannan artikkelista kas täältä.  Vety ei universumista lopu Lokakuussa teknologialehti Wired kertoi Chevroletin työstävän polttokennoteknologialla toimivaa pick-upia Yhdysvaltain armeijalle. Polttokennon ominaisuudet mahdollistavat muun muassa hiljaisemman, viileämmän, sekä suorituskykyisemmän toiminnan suhteessa normaaliin polttomoottoriin, ja lisäksi polttoainetta voidaan eristää useista lähteistä, kuten muista polttoaineista tai vedestä. Auto on tulossa kenttätesteihin vuoden 2017 aikana, ja mikäli historia toistaa itseään teknologian leviäminen siviilikäyttöön saattaa hyvinkin vauhdittua armeijan päättäessä jatkaa vetyisellä tiellä. Autotien podcast keskusteli aiheesta jaksossa 27:   // Syksyn kuluessa kuultiin 550 kilometrin kantamalla varustetusta sähköbussista, mutta sitäkin mielenkiintoisempi uutinen saapui joulukuun alussa, kun erästä toista liikennealalla toimivaa yritystä nimeltään muistuttava Nikola-niminen startup julkisti visionsa vetyrekasta, sekä vetytankkausasemien levittämisestä kattamaan koko Yhdysvaltain alue. Nikolan ideana on vuokrata 1900 kilometrin kantamalla toimivaa vetyrekkaa kuljetusalan yrityksille, ja rakentaa samalla tankkausasemainfrastruktuuri, jota sen omat rekat voivat hyödyntää lisämaksutta. Kunnianhimoinen ajatus on lähes täysin sama kuin Teslan Supercharger-asemien viljelyllä toteuttama, ja realisoituessaan se lisäisi todennäköisesti myös polttokennoisten henkilöautojen kysyntää. Mihin Salt Lake Cityssä majaileva startup lopulta kykenee, on kumminkin toistaiseksi kaikkea muuta kuin selvää. Elon Musk on tosin jo todistanut villien visioiden – ja tarpeeksi suuren rahavuoren voiman ainakin omalla kohdallaan, ja tietenkin on muistettava, että Yhdysvaltain presidentiksi on nousemassa 70-vuotias miesvauva. Mikä vain voi siis lopulta olla mahdollista. Podcastissä vetyrekasta keskusteltiin uutisten yhteydessä jaksossa 36:   // Kun Yhdysvalloissa Nikola on lähdössä käytännössä yksin ratkomaan vetyasemien olemattomuuden ja vetyautojen vetämättömyyden muna vai kana -dilemmaa, Saksassa valtio suunnittelee Die Weltin mukaan tukevansa vetyautoteknologian kehitystä ja tarvittavaa infrastruktuuria yli 230 miljoonan euron summalla. Vaikka kyseessä ei olekaan mikään erityisen suuri tuki Saksan kokoisessa maassa, voi sillä olla merkittävä kannustava vaikutus tekniikan leviämiseen. Autotien podcastissä epäiltiin paikallisten yritysten saaneen lobbareidensa moottoriöljyiset näppit tuen taustalle, sillä Toyotaan kytköksissä olevan BMW:n tiedetään kehittelevän polttokennoteknologiaa, kuten myös Hondan, Audin ja General Motorsin konsortion. Japani tavoittelee jo 800 000 vetyauton saattamista liikenteeseen vuoteen 2030 mennessä, ja jos nykyiset suunnitelmat alkavat laajentua toisessa suuressa automaassa Saksassa, pelkkää divetyoksidia ympäristöönsä päästelevien autojen hukkumiskuolema saattaakin jäädä toteutumatta, oli patterimies Elon Musk asiasta mitä mieltä tahansa (“Hydrogen cars are incredibly dumb”). Saksan vetytuesta keskusteltiin podcastin jakson 37 uutisissa:   // Vetyilyn ja sähköautojen suhde vaikuttaa siis ainakin väliaikaisesti hieman tasapainottuneen, vaikka jonkin aikaa näytti jo siltä että vetyteknologian käyttö kulkuneuvoissa luistaa vääjäämättä HD DVD:n, LaserDiscin ja Sega Dreamcastin jo kokemaan kohtaloon. Lopulta voikin hyvin olla, että myös näistä kilpailevista teknologioista toinen osoittautuu aikaa myöten vahvemmaksi, jolloin häviäjä hiipuu hiljaa vain hipstereiden ja kulttinörttien tuotteeksi, josta kirjoitetaan kauniita muistelmia ja jolle järjestetään uskonnonomaisia kokoontumisia.  Tiesitkö muuten, mitä vuodesta 2015 valmistetun vetyauto Toyota Mirain nimi merkitsee? Tulevaisuuttapa tietenkin. (KUVA: Toyota) Älä vielä nuolaise, vetyfanaatikko Akkuteknologian kehitys voi tulevaisuudessakin kallistaa vaakakupin nykyisten kaltaisten sähköautojen puolelle, kuten Autocarin joulukuun alussa tullut uutinen superkondensaattoreista muistuttaa. Tulevaisuuden akun luonne saattaa muuttua merkittävästi nykyisistä hitaasti latautuvista myrkkymöhkäleistä, joiden tarvitsemat harvinaiset materiaalit ovat akkujen yleistyessä kasvava ongelma. Seuraavan sukupolven akku latautuu nopeasti ja on nykyisiä energiatehokkaampi, sekä vihreämpi. Etäisyys säilyy edelleen ongelmana, mutta superkondensaattoreiden teknologiaa kehittävän Supercapacitator Materialsin johtaja Jim Heathcote uskoo ihmisten olevan halukkaampia käyttämään mieluiten nopeasti latautuvaa akkua, jonka kantama on puolet hitaasti latautuvan akun kantamasta. Onko polttomoottorissa enää voimaa?  Kaikki eivät edelleenkään ole vakuuttuneita silkkaan sähköön tai polttokennoon panostamisesta. Japanilainen musta lammas Mazda vannoo edelleen perinteisen polttomoottoriteknologian nimeen, joskin tutkimusjohtaja Kiyoshi Fujiwara on vahvistanut myös Mazdan aikovan tuoda markkinoille pistokehybridin vuoden 2021 aikana tai sen jälkeen pelkästään alati tiukkenevien päästörajojen vuoksi. Perinteisissä polttomoottorissa on yhtiön mukaan kumminkin edelleen kehitettävää, eikä niiden tutkimusta olla ajamassa alas lähiaikoina. Myös auton materiaalien keveneminen tulee helpottamaan päästökuormaa, ja yhtiö toivookin saavuttavansa 50% lähipäästöleikkaukset näiden ja muiden hihoissaan olevien ässien avulla vuoteen 2020 mennessä.  ANTTI PENNANEN

ARTIKKELI 27.11.2016

Viikon autouutiset: Mazda CX-5, sekä BMW:n ja Audin tulevaisuuden visiot

 Uusi Mazda CX-5 (Kuva: Mazda) Toisen sukupolven Mazda CX-5 ja japanilaisyhtiön sähkövisio Vuoden 2017 Mazda CX-5 paljastettiin Los Angelesin automessuilla marraskuun puolivälissä ja julkistuksen jälkeen Mazdan tutkimusjohtaja Kiyoshi Fujiwara valotti hieman yrityksen suunnitelmia sähkövoimaan siirtymisestä. Muiden muassa Iltasanomat on koeajoissaan kuvannut ensimmäisen sukupolven CX-5:ttä toimivaksi kokonaisuudeksi, eivätkä odotukset uudistetun version suhteen ole vähäiset. Suurin osa muutoksista on hienovaraisia, kuten auton matalampi istuminen, päivitetyt mediajärjestelmät ja viilattu yleisilme, mutta joukkoon mahtuu pari merkittävämpääkin uudistusta. Mazda on kertonut kiinnittäneensä päivityksessä huomiota erityisesti matkustusmukavuuteen ja merkittävin tähän vaikuttava uudistus on G-Vectoring Control -nimellä kulkevan teknologian tuominen autoon. GVC muuttaa CX-5:n moottorin tuottamaa vääntöä auton ohjauskulman suhteen, jolloin se pystyy vaikuttamaan korin kallistumiseen kaarteissa. Lisäksi alustan luvataan olevan 16% vanhaa mallia jäykempi ja keskimääräisen äänentason matkustamossa laskeneen hieman 100 km/h nopeudessa. Moottorivaihtoehdot uudessa mallissa säilyvät samoina kuin edellisessä versiossa.  Katso Mazda CX-5 vaihtoautot Autotieltä Julkistuksen jälkeen Mazdan tutkimuksesta ja tuotekehityksestä vastaava Kiyoshi Fujiwara paljasti yhtiön aikovan tuoda markkinoille plug-in hybridin vuoden 2021 aikana tai myöhemmin. Mazda on suhtautunut melko nihkeästi sähkö- tai polttokennoteknologioihin ja sen sijaan luottanut vakaasti perinteisten polttomoottoreiden kehitystyöhön. Muutoksen Fujiwara kertoo johtuvan jatkuvasti tiukkenevista päästörajoista. Sekä diesel-, että bensamoottoreiden kehittäminen tulee edelleen jatkumaan, mutta myös täysin sähköinen Mazda näkee tulevaisuudessa päivänvalon. Kehitystyö ottaa kuitenkin aikansa, “emmekä halua olla kuin Galaxy Note 7”, Fujiwara vitsaili Autocarille viitaten Samsungin palamaan syttyneisiin matkapuhelimiin. Audi ja BMW visioivat tulevaisuuden autotehdasta ja -myymälää Audi ennustaa tuotantolinjan kuolemaa sähkömoottorin myötä ja BMW varautuu autokauppojen muutokseen ihmisten urbanisaation ja mallivalikoiman laajentuessa. Autojen tehdastuotanto on nojannut Fordin Model T:n kehityksestä lähtien paikallaan pysyvään tuotantolinjaan, joten yli sata vuotta vahvasti hallinneen mallin haastaminen saattaa nostattaa kulmakarvoja. Audi on kumminkin varma, että nykyinen automallien määrän kasvu ja monimutkaistuminen suistaa tuotannon pois liukuhihnalta. Sähkömoottorillisten autojen tuottaminen samassa linjastossa polttomoottoriautojen kanssa on johtanut kaikkien mallien tuotantoaikojen pitenemiseen, sillä sähkömoottorin ja akkujen sovittaminen autoihin vaati ylimääräisiä työvaiheita polttomoottorillisiin autoihin verrattuna. Kun ylimääräisiä työvaiheita suoritetaan, polttomoottoriautot joutuvat seisomaan liukuhihnalla paikoillaan. Ratkaisu ongelmaan on auton kasaamisen hajottaminen erillisiin työasemiin, jolloin työtaakka pystytään jakamaan tasaisemmin ja autot voidaan kuljettaa eri työvaiheisiin juuri silloin kun tarvitaan. Automaattiset robotit voivat puolestaan siirrellä autoja työasemien väleillä korvaten liukuhihnalla liikkumisen.  Audi A3 e-tron on yksi liukuhihnatuotannosta kärsivä automalli. (Kuva: Audi) Toinen saksalaismerkki BMW puolestaan ennakoi jälleenmyynnissä tapahtuvaa muutosta seuraavien 10-15 vuoden aikana. Myös BMW:llä mallimäärät ovat kasvaneet, mikä on tehnyt kaupungeissa toimivien jälleenmyyjien tiloista liian ahtaita. Näkyvyys kaupungeissa puolestaan on merkille tärkeää, joten myymälät tarvitsevat uudenlaisen konseptin, jonka BMW uskoo löytyvän virtuaalimaailmasta ja enemmän brändielämyksiin keskittyvistä myymälöistä. Myymälöiden kehitys uuteen suuntaan on käynnissä, ja ensimmäisiä tuloksia nähdään näillä näkymin vuoden 2018 aikana. Kuuntele viikon autouutiset Autotie Podcastistä:   // ANTTI PENNANEN 
nwdb