ARTIKKELI 07.12.2016
Ford Fiestan seitsemäs tuleminen – myös crossoverina!
Uusi Fiesta Titanium tarjoaa entistä muodokkaampaa menoa (Kuva: FORD)
Fordin suosittu Fiesta sai marraskuun vaihteessa Fordin Kölnin tehtaalla tapahtuneessa julkistuksessa seitsemännen inkarnaationsa. Fiesta on lähes koko olemassaolonsa ollut kokoluokkansa peruskauraa, joten julkistus ei etukäteen herättänyt Autotien uutistoimituksessa kovin suuria tunteita. Saattaa olla, että olisi pitänyt!
Vaikka uusittu Fiesta on tunnistettavissa lajinsa edustajaksi, on siihen ripoteltu nykytrendin mukaisia mausteita rankalla kädellä. Kyljet ovat taipuneet hieman sisään, pari syvempää uurretta on ilmestynyt etupuskuriin ja etusäleikkö ei enää muistuta hämmästynyttä lahnaa. Etuvalot ulottuvat kauemmas sivuille ja takavalot ovat myös leveät ulottuen reippaasti reunojen yli kylkien puolelle. Uusi Fiesta tuntuu edellistä massiivisemmalta, kuten lähes kaikki viime aikoina esitellyt uudet autot.
Katso Ford Fiesta -vaihtoautot Autotieltä!
Fiestan saa tulevaisuudessa viitenä versiona. Trend on karvalakki-Fiesta, Titanium tuo asteen verran lisää varustelutasoa, ST Line on sporttisuutta kaipaavien valinta, Vignale on Fiesta luksusvarustein ja Active on crossover-versio. Kyllä, Ford tarjoaa Fiestasta tulevaisuudessa mallia, joka on “tyylitelty SUV:n tapaan, maavaraa on lisätty ja kokonaisuuteen yhdistetty hatchbackin käytännöllisyys, sekä Fiestan ajodynamiikka”. Merkillä otetaan crossoverien suosiosta kaikki irti. Fiestan varsinaista ST-versiota saa vielä odotella hetkisen. Näillä näkymin uusi Fiesta ST on tarkoitus julkistaa ensivuoden alkupuolella, jolloin se olisi saatavilla vuoden 2017 lopussa.
Fiestan crossover-versio Active ihanan syksyisessä maisemassa. Olisipa oma autokin aina vastaavassa kuvauskunnossa. (Kuva: FORD)
Tyylin lisäksi uusimman Fordin sisuskaluihin on tehty muutoksia. Fiesta on ensimmäinen Ford johon on mahdollisuus saada tuorein versio Fordin “Pre-Collision Assist” -järjestelmästä, joka pystyy havaitsemaan nyt myös jalankulkijoita ja varoittamaan kuljettajaa uhkaavasta törmäyksestä. Järjestelmä pystyy myös jarruttamaan itsestään hidastaen törmäysnopeutta, mikäli kuljettaja ei reagoi varoituksiin. Aktiivinen pysäköintiavustin rinnakkaispysäköinnillä on toinen täysin uutena tarjottava herkku, ja näiden ohella Fiestaan on tiputeltu monia kalliimpien mallien kuljettajaa helpottavista avustavista järjestelmistä.
Moottorivaihtoehdot alkavat litran EcoBoost-koneesta manuaalilla ja automaatilla ja lisäksi saataville on näillä näkymin tulossa 1.1 litrainen bensaversio 5-nopeuksisella manuaalilla, sekä 1.5 litrainen TDCi-moottori 6-nopeuksisella manuaalilla.
Tiedossa näyttää olevan jännittävä kilpailu uuden Nissan Micran ja Ford Fiestan välillä – eikä aikaakaan kun näitä pääsee koeajamaan!
ANTTI PENNANEN